Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Peugeot iOn – na miejskiej fazie

Przeciwnicy elektryfikacji samochodu - macie problem. W elektrycznym aucie wcale nie trzeba spędzić dużo czasu, żeby uwierzyć w jego przydatność. Oto Peugeot iOn.

2010-09-09
Peugeot, iOn iOn to pojazd najbardziej miejski z miejskich, o czym decyduje 130-kilometrowy zasięg.

 

Oddalił się po angielsku" - komentarz dziewczyny trafił prosto w dziesiątkę wywołując uśmiechy. Elektryczny Peugeot oddalał się niespiesznie, a jego spokojnemu ruchowi nie towarzyszył żaden dźwięk. Nawet wąskie podeszwy opon bezszelestnie stąpały po mokrej kostce. iOn był jak angielski dżentelmen, zapięty pod szyję, w kapeluszu i o posturze butelki coca-coli. Brakowało tylko przewieszonego przez lusterko parasola.

Podobne scenki będziemy mieli okazję oglądać coraz częściej już w przyszłym roku, kiedy ruszy sprzedaż seryjnych iOnów - zelektryfikowanych Peugeotów made in Japan. Pochodzenie tego prototypu zdradza kierownica po prawej stronie - iOn to nic innego jak Mitsubishi i-MIEV, będzie nawet produkowany w tej samej fabryce. Maluch ma charakterystyczne, jednobryłowe nadwozie o długości niespełna 3,5 m, z kołami wypchniętymi tak daleko do rogów jak tylko się da oraz miejscami dla czterech osób. Pod przednimi i tylnymi siedzeniami znajduje się zestaw akumulatorów litowo-jonowych, tuż przed tylną osią siedzi silnik elektryczny. Na pokładzie jest też ładowarka, która zmienia napięcie i prostuje prąd oraz dwa gniazdka do, hmm... w sumie - tankowania.

Kabiny nie da się odróżnić od wnętrza auta z konwencjonalnym napędem. Kierownica, nawiewy, przełączniki klimatyzacji, elektryka okienna, miejsce na sprzęt audio - wszystko takie samo. Tylko zegary w paru detalach nieco inne. Seryjna wersja otrzyma inną konsolę, ale to też szczegół. Ważniejsze, że dzięki bardzo dużemu rozstawowi osi wnętrze jest na tyle przestronne, żeby na małych siedzeniach i wąskiej kanapie cztery osoby wygodnie przemieszczały się po ulicach miast.

iOn to pojazd najbardziej miejski z miejskich, o czym decyduje 130-kilometrowy zasięg. To za mało, żeby móc bez stresu opuszczać okolice bogate w gniazdka elektryczne, ale jednocześnie wystarczająco dużo, żeby zaspokoić dzienne potrzeby większości kierowców. Mamy zresztą wrażenie, że dla wielu jazda elektrycznym Peugeotem w zwykłym miejskim ruchu byłaby łatwiejsza niż przemieszczanie się autem z konwencjonalnym napędem. Tu do napędu służy silnik, który rozwija maksymalny moment obrotowy 180 Nm od samego dołu i który do pary ma przekładnię, działającą jak automat. Podczas ruszania nie trzeba wciskać sprzęgła, szukać jedynki i odprawiać całej tej procedury, wystarczy wcisnąć (może raczej włączyć) gaz. Auto rusza z miejsca jakby miało o połowę więcej koni, a do prędkości 60-70 km/h osiągi są znacznie lepsze niż sugeruje to czas 15 s potrzebny na rozpędzenie do setki. Wrażenia podczas przyspieszania są takie jak w zwykłym samochodzie - minus odgłos pracy silnika. Jeżeli do czegoś trzeba się przyzwyczajać, to chyba tylko do tej nienaturalnej ciszy. Wreszcie, moc 64 KM wystarcza na uzyskanie prędkości maksymalnej 130 km/h, ale ze względu na wysoki pobór mocy radzilibyśmy używać jej tylko w razie wyższej konieczności. Na co dzień trzeba też brać poprawkę na to, że wszystkie urządzenia pokładowe, zwłaszcza klimatyzacja, zżerają zasięg.

 

PEUGEOT iON

PEUGEOT iON
KonkurenciMitsubishi i-MIEV
Silnikelektryczny
Moc/przy obrotach47 kW (64 KM)/2500-8000 obr/min
0-100 km/h15,0 s
Prędkość maksymalna130 km/h
Emisja CO20 g/km
Silniksynchroniczny ze stałymi magnesami, maksymalny moment obrotowy 180 Nm przy 0-2500 obr/min, akumulatory litowo-jonowe, napięcie 330 V, pojemność 16 kWh, napęd na tylne koła.
Nadwozie5-drzwiowy, 4-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 3480 x 1475 x 1600 mm, rozstaw osi 2550 mm, masa własna 1110 kg, pojemność bagażnika 170-1300 l, zasięg ok. 130 km.

Między krawężnikami i w jeździe od świateł do świateł, elektryczny Peugeot to jedno z najbardziej zwinnych i poręcznych aut świata. Kierowca ma dobrą widoczność i łatwo mu wyczuć wymiary nadwozia; dzięki nisko umieszczonemu środkowi ciężkości, samochód nie straszy przechyłami nadwozia, doskonale sprawdza się też średnica zawracania wynosząca 9 metrów. Nas najbardziej zaskoczyło to, jak łatwo sobie wyobrazić codzienne życie z tym autem. W bąblowatym nadwoziu iOna jest sporo zwykłej, codziennej praktyczności, z sensownym, 170-litrowym bagażnikiem oraz takimi oczywistościami jak dzielone i składane oparcie kanapy włącznie. Na dodatek Peugeot mówi o kosztach eksploatacji rzędu 1,50 euro na 100 km, czyli znacznie taniej niż tanio. Przy takich kosztach chętnie będziemy co wieczór podpinać przedłużacz do auta.

Wysiadaliśmy z iOna pod wrażeniem, po czym wsiadł ktoś i bezszelestnie odpłynął. Oddalił się po angielsku.

Tekst Roman Popkiewicz,
zdjęcia Jacek Hanusz, Agencja D1
amis 9/2010

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 41 700 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    A co to ma do rzeczy? I - MIEV tak BTW też.
    ~Samuraj, 2011-05-07 23:36:18
  • avatar
    zgłoś
    Przecież iOn to pasztet
    airmatic, 2011-05-07 23:32:17
  • avatar
    zgłoś
    Zabaweczki dla bogatych.
    ~Samuraj, 2011-05-07 23:28:48
  • avatar
    zgłoś
    Podoba mi się w tym samochodzie zwłaszcza ikonka żółwia i genialny osprzęt, który odłącza klimatyzację przy niebezpiecznie niskim poziomie naładowania ba(k)terii Już sobie ukułem pseudonimy iONa i i-MIEV'a: "akumulatorki". Genialne jak baterie, które po wyczerpaniu możesz zasilić prądem z własnego gniazdka. Ale w samochodowej rzeczywistości zapewniają zasięg niewystarczający nawet na warszawskie korki w godzinach szczytu podczas lipcowego upału
    airmatic, 2011-05-07 22:29:22
  • avatar
    zgłoś
    Przecież ma 0 g/km
    rzęsor, 2011-05-07 14:56:44
  • avatar
    zgłoś
    Jaki on ekologiczny 185 g/km to żadna rewelacja ...
    ~doktor, 2011-05-07 10:51:02
  • avatar
    zgłoś
    Przeciwnicy elektryfikacji samochodu - macie problem. W elektrycznym aucie wcale nie trzeba spędzić dużo czasu, żeby uwierzyć w jego przydatność. Oto Peugeot iOn.
    auto motor i sport, 2010-09-09 14:20:44
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij