Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.2

Peugeoty 107 i 207 – kryzysowy narzeczony?

Coś za coś. Gdyby wszyscy przesiedli się do małych aut, mniejsze byłyby korki, koszty eksploatacji i dziura ozonowa. Co na to praktyka - sprawdzamy na przykładzie dwóch Peugeotów: 107 i 207.

2009-05-13
Peugeoty 107 i 207 Nie tylko w mieście Peugeot 107 bez problemu dogania mocniejszego 207.

W Polsce mamy około 15 milionów samochodów. Sporo z nich jest znacznie dłuższych niż "207", która liczy nieco ponad 4 m. Nawet gdyby po drogach jednocześnie poruszało się tylko 30% z nich i wszystkie były długości Peugeota 207, po przesiadce do małych samochodów - takich jak "107", krótsza od "207" o 60 cm - na polskich drogach przybyłoby nagle wolnych odcinków o łącznej długości... 3000 km. To tak, jakby na trasie z Warszawy do Madrytu wymiotło wszystkie auta.

Podoba mi się ta wizja - tym bardziej że między osiami Peugeot 107 jest krótszy od "207" tylko o 20 cm. Od biedy, w jego czteroosobowej kabinie może przez chwilę podróżować nawet czterech dorosłych mężczyzn, co zostało sprawdzone empirycznie. Dla tych, którzy jeżdżą autem w dwie i więcej osób Amerykanie mają na niektórych highwayach specjalny pas ruchu. Większość z nich stoi jednak w korkach, bo podróżują w pojedynkę. Prawdopodobieństwo, że akurat Peugeota 107 ktoś będzie regularnie używał jak taksówki do przewozu więcej niż jednego pasażera jest znikome. Gdyby jednak... na krótką metę nie ma z tym problemu. Wygód też nie ma, ale ze znajomymi do kina da się dojechać. W "207" na tylnej kanapie nie jest znacznie luźniej. Z pewnością, nie o 20 cm. W obydwu Peugeotach ilość miejsca na nogi dla pasażerów tylnej kanapy zależy bezpośrednio od tego jak bardzo w tył są przesunięte przednie fotele. Miejsca nad głową i w jednym, i w drugim aucie wystarcza.

Przy założeniu, że najczęściej samochód służy do przewozu co najwyżej dwóch osób, problem zbyt małego bagażnika jest wydumany nawet w tak małym aucie jak "107". Standardowa pojemność, wynosząca 131 l, wystarcza do przewozu torby ze strojem kąpielowym czy rakiety do tenisa. Codzienne zakupy też się zmieszczą. W "207", której bagażnik liczy 270 l, tym bardziej. Raczej od święta składana jest tylna kanapa (symetrycznie dzielona w Peugeocie 107, asymetrycznie w 207), która umożliwia powiększenie przedziału bagażowego i przewiezienie małym samochodem przedmiotów o sporych gabarytach. 751 litrów maksymalnej pojemności bagażnika w "107" to prawie tyle samo, ile standardowo mieszczą takie "potwory" jak Audi Q7 czy Chrysler Grand Voyager. Peugeot 207 z jego maksymalną pojemnością przedziału bagażowego, wynoszącą 1195 l, okazuje się nawet lepszy od nich.

Można się śmiać z pojemności skokowej i liczby cylindrów jednostki napędowej Peugeota 107, której brzmienie rani uszy. Taki silnik jest dobry do kosiarki. W porównaniu z 1,4-litrowym czterocylindrowcem "dwieściesiódemki" ma jednak sporo zalet. Po pierwsze, w mieście spala o blisko 3 l mniej paliwa. Po drugie, średnio emituje zaledwie 109 g CO2/km. I to bez żadnych "dopalaczy." Po trzecie, gwarantuje "107" osiągi na porównywalnym poziomie, co 1,4-litrowy silnik "207". Od 0 do 100 km/h 68-konny Peugeot 107 przyspiesza w 13,7 s, natomiast 73-konna "207" - w 13,9 s. Prędkość maksymalna wynosi, odpowiednio, 157 km/h i 170 km/h. Wstydu nie ma. Zarówno w mieście, jak i na trasie małym Peugeotem można podróżować tak samo sprawnie jak większym. Czary? Nie, zwyczajna fizyka - "107" jest lżejsza od "207" o prawie 350 kg. Każdy koń mechaniczny jej silniczka dźwiga na grzbiecie niecałe 13 kg. Pojedynczy koń w Peugeocie 207 1.4 musi się zmagać z masą o 3,6 kg większą.

W czasie jazdy żaden z Peugeotów ani nie prowokuje do pojedynku z zakrętami, ani do niego nie zniechęca. Koła i jednego, i drugiego stykają się z ziemią za pośrednictwem takich samych elementów - kolumn McPhersona i wahaczy poprzecznych z przodu oraz zespolonej osi skrętnej z tyłu, wyposażonej w hydrauliczne amortyzatory i sprężyny śrubowe. Obydwa auta charakteryzuje duża neutralność przy pokonywaniu zakrętów i wysoka stabilność nadwozia, zważywszy na jego sporą wysokość. Pod tym względem zaskakująco dobre wrażenie robi "107", której nadwozie jest o 12 cm węższe niż nadwozie "207". Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego bardziej mgliste pojęcie o tym, co dzieje się na styku kół i nawierzchni daje w "107".

Przepaść między Peugeotami widać najlepiej w dziedzinie komfortu jazdy. W wygodnych przednich fotelach z dobrym bocznym podparciem siedzi się o wiele bardziej komfortowo niż na płaskich jak deska i wąskich fotelach mniejszego z nich. Sposób tłumienia nierówności w "207" też okazuje się bardziej komfortowy. Jak na samochód tylko o klasę większy, Peugeot 207 oferuje komfort jazdy z innej planety, zasługujący na określenie "wysoki".

Podobnie kiepsko dla "107" wypada ocena ogólnej jakości wykonania. Drzwi, które zamykają się z takim dźwiękiem jak w blaszanym baraku, blacha na drzwiach zamiast tapicerki i wszechobecny twardy jak kamień plastik nie dodają uroku maluchowi Peugeota. Ani obrotomierz, górujący nad prędkościomierzem jak satelita, ani konsola środkowa w stylu boomboxa nie poprawiają marnego pierwszego wrażenia. Dobrej jakości materiały "207" od razu wpadają w oko. Tapicerka drzwi, fotele i materiał, z którego wykonano tablicę rozdzielczą zapraszają wręcz do zajęcia miejsca w przestronnej kabinie.

Aż strach pomyśleć ile taka jakość musi kosztować. Rzut oka na cennik obydwu Peugeotów i wszystko jasne - 207 1.4 Trendy ceni się aż o 12 tys. zł wyżej niż 107 1.0 Trendy. Ponad 30% różnicy w cenie to bardzo dużo. Gdy porówna się "zawartość" obu Peugeotów, okazuje się, że "207" bije na głowę "107" nie tylko jakością wykonania, komfortem jazdy, przestronnością wnętrza i wielkością bagażnika, ale również wyposażeniem. Jeżeli najmniejszego Peugeota doposaży się w te elementy, które w "207" należą do standardu, różnica w cenie kurczy się do 5 800 zł, czyli 15%. Elektrycznie regulowanych lusterek czy świateł przeciwmgielnych, nie mówiąc już o bardziej wyrafinowanych dodatkach, i tak w "107" mieć nie można. Nie ma się co dziwić, że najmniejsze samochody wciąż mają pod górkę.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

Dane techniczne

  207 Trendy 75 107 1.0 Trendy 70
Poj. skokowa cm31360998
Układ napędowy
Moc maksymalna54 (73)50 (68)
Przy obrotach (/min)54006000
Maksymalny moment obrotowy (Nm)12093
Przy obrotach (/min)34003600
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów5-biegowa mechaniczna5-biegowa mechaniczna
Zawieszenie z przodukolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizatorkolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator
Zawieszenie z tyłuzespolona oś skrętna, amortyzatory teleskopowe, sprężyny śrubowezespolona oś skrętna, amortyzatory teleskopowe, sprężyny śrubowe
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)4030/1748/14723430/1630/1470
Rozstaw osi (mm)25402340
Układ napędowy
Poj. zbiornika paliwa (l)5035
Wymiary i masy
Masa własna (kg)1213865
Dopuszczalne obciążenie (kg)367315
Poj. bagażnika (l)270/1195131/751
Rozmiar opon185/65 R15155/65 R14
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Zużycie paliwa (w mieście) l/km8,45,5
Zużycie paliwa (poza miastem) l/km5,04,1
Zużycie paliwa (średnie) l/km6,34,6
zasięg (km)793760
Emisja CO2 g/km150109
Osiągi
0-100 km/h (s)13,913,7
Prędkość maksymalna (km/h)170157
Ceny i wyposażenie
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ 8001600 zł
ABS/ESPtak/ 2500tak/ b.d.
Obrotomierztak250 zł
Ogranicznik i regulator prędkości1000 złb.d.
Radioodtwarzacz CD/MP3tak1400 zł
Klimatyzacja manualnatak4000 zł
Reflektory przeciwmgielnetakb.d.
Lakier metalizowany1600 zł1300 zł
Regulacja wysokości kierownicy w 2 płaszczyznach złw 1 płaszczyźnie zł
Regulacja wysokości fotela kierowcy takb.d.
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ b.d.tak/ b.d.
Elektrycznie sterowane lusterkatakb.d.
Elektrycznie sterowane okno dachowe2500 złb.d.
Centralny zamektaktak
Zestaw głośnomówiący Bluetooth1100 złb.d.
Cena
Cena modelu testowanego (zł)49 100 zł37 100 zł
Uzasadnienie
UzasadnieniePoprzednik znalazł ponad 5 milionów nabywców i był najchętniej kupowanym autem w Europie. „207” jest od niego pod każdym względem lepsza. Dobra do miasta, wygodna na trasie, wystarczająco szybka i zaskakująco komfortowa. Jakość bez zarzutu. Dobry na co dzień, ale zdecydowanie za drogi w porównaniu z większym i lepszym od niego modelem 207. Niezłe osiągi i niskie zużycie paliwa, ale bez przywilejów podatkowych za niską emisję dwutlenku węgla trudno będzie mu się przebić.
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 41 700 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Coś za coś. Gdyby wszyscy przesiedli się do małych aut, mniejsze byłyby korki, koszty eksploatacji i dziura ozonowa. Co na to praktyka - sprawdzamy na przykładzie dwóch Peugeotów: 107 i 207.
    auto motor i sport, 2009-05-13 11:42:19
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij