Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Peugeoty 3008, 4007, 5008 – krzyżowanie genów

2011-01-12
Peugeot, 3008, 4007, 5008 W każdym z porównywanych modeli siedzi się wysoko, do każdego łatwo się wsiada, nawet wysokość zamontowania fotela kierowcy jest podobna

Liczba gatunków na Ziemi nie rośnie, czego nie można powiedzieć o samochodach. Tu rozwój jest nieustanny. Porównujemy vana, crossovera i SUV-a marki Peugeot, szukając odpowiedzi, który z nich jest najlepszy i do czego.

 

Na pierwszy rzut oka Peugeotów 3008, 5008 i 4007 nic nie łączy. Owszem, crossover, van i SUV mają podobną ilość miejsc, wysokie nadwozia i pojemne bagażniki, ale w praktyce okazuje się, że każdy służy do czegoś innego. Ich szczególny charakter ma swoje odbicie we właściwościach jezdnych, wnętrzu i cenie.

W każdym z porównywanych modeli siedzi się wysoko, do każdego łatwo się wsiada, nawet wysokość zamontowania fotela kierowcy jest podobna i wynosi około 60 cm. Widoczność z miejsca kierowcy okazuje się więc dobra, ale głównie na wprost. Ilość szyb i szybek w nadwoziu imponuje, jednak duża liczba słupków podtrzymujących dach i ich szerokość sprawiają, że na skrzyżowaniach i parkingach niezbędne są czujniki parkowania i wygimnastykowana szyja. Sama pozycja za kierownicą, choć siedzi się jak na krześle, jest dosyć wygodna, a fotele można regulować w szerokim zakresie. Wszystkie trzy modele mają też zbyt krótkie siedziska, ale zamontowano je pod takim kątem, że dobrze podpierają uda. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów, kiedy nadwozie mocniej wychyla się na boki, fotele niezbyt pewnie przytrzymują ciała podróżnych, ale żaden z Peugeotów nie ma aspiracji do bicia rekordów w jeździe na czas. Kierownicę, oprócz tej w "japońskim" 4007 (spokrewniony z Mitsubishi Outlanderem), można ustawiać w dwóch płaszczyznach.

Patrząc "z pozycji tylnej kanapy" widać przewagę modelu 5008. Jak na vana przystało, są tu składane stoliki, nawiewy klimatyzacji, sporo schowków oraz trzy osobne fotele, które mają regulację wzdłużną (w zakresie 15 cm) i zmienny kąt pochylenia oparcia. Siedzisko można podnieść do góry, dzięki czemu da się przewieźć np. wysoki karton. Po złożeniu foteli (co wymaga trochę wprawy), ale bez ich demontażu, podłoga staje się równa jak stół. W bagażniku zamontowane są dwa dodatkowe siedzenia, dość wygodne, ale ceną za jazdę w siedem osób jest niemal całkowity brak miejsca na bagaże. Na dodatek osoby siedzące w drugim rzędzie muszą zrezygnować z części przestrzeni na kolana. Podobnie jest w Peugeocie 4007. Różnica polega na tym, że zamiast osobnych foteli znajduje się w nim kanapa dzielona w stosunku 1/3 do 2/3, a jazda w trzecim rzędzie wymaga wielkiego poświęcenia. Fotele nr 6 i 7 trudno nawet nazwać fotelami. To po prostu skromnie tapicerowana ławka.

Trzeci z Peugeotów - 3008 - z najmniejszym rozstawem osi spośród porównywanych modeli, nie próbuje udawać autobusu. Ma tradycyjną kanapę ze składanym oparciem umożliwiającym powiększenie bagażnika. Miejsca na nogi i nad głową jest w nim tylko w sam z. Bardziej odjechany okazuje się natomiast bagażnik, który wyposażono w dodatkową półkę pozwalającą na - w zależności od potrzeb - zbudowanie sobie "piętrowego bagażnika".

Najlepszy dostęp do bagażnika zapewnia van 5008, ponieważ ma niski próg załadunku. W 4007 i 3008, aby osiągnąć ten sam efekt, trzeba opuścić górną część zderzaka. Tworzy się wtedy pseudopółka, która utrudnia dostęp do głębszych partii bagażnika. Jej zaletą jest za to możliwość przewiezienia długich przedmiotów, bez konieczności podróżowania z uniesionymi ku górze drzwiami bagażnika.

Ile to kosztuje
Wersje takie jak testowane, czyli w bogatszych odmianach wyposażenia, rzadko są wybierane. W wypadku najchętniej kupowanego przez klientów modelu 3008, do życia wystarczają silniki benzynowy 1.6 (120 KM) lub wysokoprężny 1.6 HDi (110 KM). W wersji wyposażeniowej Trendy auta kosztują, odpowiednio, 64 200 zł i 74 600 zł. W standardzie są m.in. klimatyzacja, komplet poduszek powietrznych, ESP i "elektryka". Z płatnych dodatków warto wybrać nawigację za 3300 zł. Cięższy o dobre 200 kg model 5008 lepiej kupić z mocniejszym silnikiem; najbardziej odpowiednie będą benzynowy 1.6 THP (156 KM) lub 2-litrowy HDi (150 KM). Wybór jednej z tych jednostek wymusza zakup bogatszej wersji wyposażeniowej, np. Premium. Ceny: 83 330 zł (1.6 THP) i 89 930 zł (2.0 HDi). W standardzie są m.in. światła przeciwmgłowe, składany przedni fotel pasażera, automatyczna klimatyzacja i felgi aluminiowe. Warto dokupić dodatkowe fotele w trzecim rzędzie (3350 zł) oraz nawigację (3300 zł). W przypadku Peugeota 4007 importer nie pozostawia praktycznie wyboru - jeden silnik 2.2 HDi i dwie wersje wyposażenia: Premium za 121 500 zł oraz droższa o 14 400 zł (!) Platinum, bogatsza m.in. o skórzaną tapicerkę, refl ektory ksenonowe i podgrzewane fotele.

Ponieważ 3008 i 5008 zostały skonstruowane samodzielnie przez Peugeota, mają deski rozdzielcze, konsole środkowe i inne wyposażenie pokładowe z tej samej bajki. Obsługa nie jest skomplikowana, ale duża ilość przycisków sprawia, że aby uruchomić tę czy inną funkcję - trzeba oderwać wzrok od drogi. Co prawda sytuację ratują dżojstiki tempomatu i radia obsługiwane z kierownicy, ale nie wszystko da się nimi załatwić. Zupełnie inny kształt ma tablica rozdzielcza i generalnie wnętrze 4007. Cieszy asceza i prostota, zwłaszcza obsługi, choć materiały wykończeniowe mogłyby być bardziej wysublimowane.

Na drodze najlepszy okazuje się najmniejszy z rodziny, czyli 3008. Jego zawieszenie idealnie łączy komfort ze sportem. Nie jest ani zbyt miękkie, ani zbyt twarde. W zakrętach nadwozie crossovera wychyla się minimalnie, a w tych szybko pokonywanych wkracza niezbyt nachalnie system ESP, dzięki temu przód pojazdu nie wyjeżdża na zewnątrz zakrętu. Zdecydowanie większe przechyły nadwozia i tendencja do podsterowności towarzyszą jeździe Peugeotem 5008. Jego zawieszenie skalibrowano pod kątem maksymalnego komfortu, więc jeśli droga jest dostatecznie równa, ma się wrażenie prowadzenia statku. Kiedy staje się szczerbata (jak większość dróg w Polsce) 5008 pokazuje swoje prawdziwe oblicze. Zwłaszcza tylne zawieszenie potrafi wtedy wstrząsnąć nie tylko pasażerami, ale i całym nadwoziem. Towarzyszy temu dudnienie, które na pewno nie ukołysze do snu nieletnich pasażerów rodzinnego z natury vana. Na dodatek zarówno 3008, jak i 5008 mają przewspomagany układ kierowniczy, który nie daje 100% pewności co do tego, co dzieje się z przednimi kołami. Jest on też wrażliwy na bodźce płynące z układu napędowego. Zaletą Peugeota 3008 jest za to spory prześwit. Co prawda o prawdziwym off-roadzie można zapomnieć, ale łąka, głębsze koleiny na polnej drodze, czy luźna (w granicach rozsądku) nawierzchnia nie są dla niego barierą nie do pokonania. Za 600 zł do 3008 można dokupić system grip control, który zmienia działanie przepustnicy i systemu ASR, dzięki czemu auto powinno lepiej radzić sobie w bardziej wymagającym terenie. Napędu 4x4 na razie Peugeot nie oferuje, bo i nie ma takiej potrzeby. Kto ją czuje, od razu powinien zdecydować się na Peugeota 4007, który ma dołączany napęd tylnej osi, z możliwością zablokowania, realizowany poprzez sprzęgło wielopłytkowe. Zawieszenie SUV-a jest sztywne i informuje kierowcę o większych nierównościach, bo z mniejszymi rozprawiają się opony o wysokim profilu. Duża sztywność zawieszenia (czyli bardziej odczuwalne podskakiwanie na wybojach) to cena jaką trzeba płacić za stabilność na drodze w większości aut wysokich i wysoko zawieszonych. Układ kierowniczy w 4007 pracuje zdecydowanie najlepiej, choć do doskonałości droga jeszcze daleka.

Ponieważ Peugeot 4007 jest dostępny wyłącznie z dieslem (2.2 HDi) o mocy 156 KM, do porównania wybraliśmy 3008 i 5008 także z topowymi dieslami. W obu modelach pracuje ten sam 2-litrowy HDi o mocy 150 KM. Osiągi wszystkich trzech Peugeotów są na porównywalnym poziomie. Zużycie paliwa 3008 i 5008, wynoszące ok. 6 l/100 km uznajemy za przyzwoite, biorąc pod uwagę masę własną i powierzchnię czołową. 4007 potrzebuje ok. 1,5 l oleju napędowego więcej, winny temu jest napęd na cztery koła.

W tym porównaniu nie ma jednoznacznego zwycięzcy, ponieważ wybór zależy od potrzeb użytkownika. Ten kto dużo podróżuje z dziećmi, powinien zdecydować się vana. Kto często wyjeżdża w góry lub ma kiepski dojazd do domu, nie obędzie się bez napędu 4x4, a taki oferuje tylko 4007. Crossover 3008 okazuje się najbardziej uniwersalny - wystarczająco obszerny na co dzień i od święta (wyjazd z rodziną). Zaatakuje z powodzeniem niejeden krawężnik, a przy tym wygląda najbardziej rasowo i jest najzwrotniejszy.

Największym wygranym w tym teście jest... Peugeot, bo oferuje samochody na każdą okazję. Czy wygra również klient, zależy wyłącznie od tego czy wybierze model, który najlepiej pasuje do jego potrzeb.

Tekst Michał Hutyra,
zdjęcia Jacek Hanusz
amis 1/2011

Dane techniczne

  3008 2.0 HDi Premium 5008 2.0 HDi Premium 4007 2.2 HDi Premium
Poj. skokowa cm3199719972179
Układ napędowy
Moc maksymalna150 (KM)150 (KM)156 (KM)
Przy obrotach (/min)375037504000
Maksymalny moment obrotowy (Nm)340340380
Przy obrotach (/min)200020002000
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana cztery koła
Rodzaj skrzyni biegów6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna6-birg. przekł. mechaniczna
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)4365/1837/16394529/1837/16394635/1805/1715
Rozstaw osi (mm)261327272676
Układ napędowy
Poj. zbiornika paliwa (l)606060
Wymiary i masy
Masa własna (kg)152917171750
Dopuszczalne obciążenie (kg)551593660
Poj. bagażnika (l)432/1241510/1685541/1691
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1476/14801480/15001490/1470
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1020/9551025/9351040/975
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Zużycie paliwa (w mieście) l/km7,17,69,5
Zużycie paliwa (poza miastem) l/km4,74,95,9
Zużycie paliwa (średnie) l/km5,65,97,2
Emisja CO2 g/km146154191
Osiągi
Prędkość maksymalna (km/h)195195200
Uzasadnienie
UzasadnienieJest najbardziej uniwersalny, wystarczająco przestronny i ma najlepsze właściwości jezdne. Brak napędu na cztery koła sprawia, że w wymagającym terenie sobie nie poradzi, ale z asfaltu (dzięki sporemu prześwitowi) można nim zjechać.Ma najbardziej wyczulone na dziury zawieszenie. Wewnątrz mnóstwo schowków, wnętrze, które da się wykorzystać na 1001 sposobów. Gdyby miał odrobinę lepsze właściwości jezdne, mógłby uchodzić za wzór samochodu rodzinnego.Na trzecim miejscu ląduje głównie za sprawą zbyt wysokiej ceny. Jest całkiem niezły poza asfaltem, przyzwoity na nim. Sztywne zawieszenie obniża komfort podróży. Atutem jest pomysłowo urządzone wnętrze i duży bagażnik.
Cena
Cena wersji porównywalnych88 200 zł89 930 zł121 500 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 108 600 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    No żeby pokonać S - Max'a to jeszcze 5008 trochę brakuje. Do czego się nadają - ok, ale porównywać vana, crossovera i SUV - a tej samej marki to takie trochę ..., no nietypowe. Czemu nie ma porównania trzech crossoverów lub trzech SUV - ów?
    ~Samuraj, 2011-01-12 20:40:51
  • avatar
    zgłoś
    Liczba gatunków na Ziemi nie rośnie, czego nie można powiedzieć o samochodach. Tu rozwój jest nieustanny. Porównujemy vana, crossovera i SUV-a marki Peugeot, szukając odpowiedzi, który z nich jest najlepszy i do czego
    auto motor i sport, 2011-01-12 09:59:15
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij