Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.4

Peugeoty 3008, 5008 i Partner – samochody rodzinne

Wóz na przewóz. Jeden wygląda jakby urwał się z placu budowy. Drugi szpanuje na twardziela gardzącego asfaltem, a trzeci to rasowy van. Partner, 3008, czy 5008 - który z modeli przy bliższym poznaniu okaże się najbardziej rodzinny?

2012-08-07
Peugeot Partner Wygląda jak szafa na kołach i trochę taki jest. Partner, zamiast urodą, oczarowuje wszechstronnością i przestrzenią. Do niespiesznej jazdy – idealny

Jeśli na serio myślisz o samochodzie rodzinnym, poszukiwania rozpoczynasz od sprawdzenia wielkości kabiny, pojemności bagażnika, czasem liczby miejsc i schowków. Znaczenie mają też komfort jazdy i rozmaitość "bajerów", które sprawią radość Tobie i pasażerom. Ilość koni mechanicznych, czy atrakcyjny kształt nadwozia schodzą na dalszy plan. Dla żony istotny może okazać się kolor nadwozia czy wielkość lusterka w osłonie przeciwsłonecznej, ważne będzie też zużycie paliwa - wszak to kobiety najczęściej odpowiadają za domowy budżet.

Z zewnątrz najmniej efekciarsko wygląda Partner. Z przodu auto jest opływowe, tył to typowy prostopadłościan. Zamiast finezyjnego kształtu otrzymujemy maksimum funkcjonalności. Ogromna tylna pokrywa odsłania czeluści bagażnika. Jego pojemność do wysokości półki wynosi 675 litrów. Po złożeniu tylnych foteli wzrasta do rekordowych 3000 l. Dodatkowo fotel pasażera da się złożyć wpół, dzięki czemu można przewieźć przedmiot o długości blisko trzech metrów - na przykład deskę surfingową bądź wielki parasol ogrodowy. Zresztą "sztuczkę" ze składanym oparciem przedniego fotela znają wszystkie prezentowane samochody.

Co ciekawe, dłuższy o 15 cm Peugeot 5008 ma rozstaw osi prawie identyczny jak Partner. Te dodatkowe centymetry długości są "marnowane" wyłącznie na bardziej opływowy kształt nadwozia. Wiadomo, że van powinien też "wyglądać". W modelu 5008 tylna pokrywa opada łagodnie, a minimalnie szersze nadwozie (27 mm) sprawia, że standardowa pojemność bagażnika wynosi 679 l (o 4 l więcej niż w Partnerze). Po złożeniu tylnych foteli (składają się tworząc płaską podłogę) wzrasta do 1754 litrów. Niby nieźle, ale taką pojemnością bagażnika dysponują dziś auta typu kombi klasy średniej. Do rekordu Partnera Peugeotowi 5008 bardzo daleko.

Model 3008 to prawdziwy mikrus. Gdyby zestawić go z autami kompaktowymi, bo większość genów dzieli z 308, nie wypadłby źle. Jednak w tym towarzystwie bagażnik o pojemności 432 l należy uznać za mało pojemny. Na korzyść 3008 działa jednak fakt, że bagażnik można sprytnie podzielić dodatkową podłogą, dzięki czemu przewożone przedmioty nie gniotą się tak, jak ma to miejsce w dwóch pozostałych autach. Wysoki próg załadunku możemy obniżyć opuszczając górną część tylnego zderzaka. Niestety, sięgnięcie w głąb bagażnika jest wówczas prawie niemożliwe. Pociągając za dźwigienkę znajdującą się na wysokości tylnej półki, można złożyć oparcie tylnej kanapy i powiększyć w ten sposób bagażnik. Jego maksymalna pojemność wynosi 1241 litrów, czyli znowu niewiele. Na osłodę pozostaje fakt, że i tu podłoga jest niemal idealnie płaska. Co ciekawe, 3008 i Partner, przy niemal identycznej długości nadwozia, mają różny rozstaw osi (115 mm na korzyść Partnera).

To właśnie rozstaw osi głównie wpływa na ilość miejsca na nogi dla pasażerów. Najwięcej powietrza w kabinie powinny więc oferować Partner i 5008. Okazuje się, że ta zasada sprawdza się połowicznie. Otóż kierowca Partnera siedzi najbliżej przedniej osi. Jego deska rozdzielcza z "przyległościami" nie wnika tak bardzo w głąb kabiny jak ma to miejsce w 3008 i w 5008. Zresztą deski rozdzielcze tych ostatnich są niemal identyczne. Różnią się tylko kilkoma "pstryczkami" na konsoli środkowej, które nie mają większego znaczenia z punktu widzenia obsługi. Pasażerowie Partnera nie mogą narzekać na brak miejsca ani na wysokości kolan, ani na wysokości ramion. Nad głową także jest najbardziej przestronnie, więc aby nie marnować cennego miejsca, od sprytnie podzielić dodatkową podłogą, dzięki czemu przewożone przedmioty nie gniotą się tak, jak ma to miejsce w dwóch pozostałych autach. Wysoki próg załadunku możemy obniżyć opuszczając górną część tylnego zderzaka. Niestety, sięgnięcie w głąb bagażnika jest wówczas prawie niemożliwe. Pociągając za dźwigienkę znajdującą się na wysokości tylnej półki, można złożyć oparcie tylnej kanapy i powiększyć w ten sposób bagażnik. Jego maksymalna pojemność wynosi 1241 litrów, czyli znowu niewiele. Na osłodę pozostaje fakt, że i tu podłoga jest niemal idealnie płaska. Co ciekawe, 3008 i Partner, przy niemal identycznej długości nadwozia, mają różny rozstaw osi (115 mm na korzyść Partnera). To właśnie rozstaw osi głównie wpływa na ilość miejsca na nogi dla pasażerów. Najwięcej powietrza w kabinie powinny więc oferować Partner i 5008. Okazuje się, że ta zasada sprawdza się połowicznie. Otóż kierowca Partnera siedzi najbliżej przedniej osi. Jego deska rozdzielcza z "przyległościami" nie wnika tak bardzo w głąb kabiny jak ma to miejsce w 3008 i w 5008. Zresztą deski rozdzielcze tych ostatnich są niemal identyczne. Różnią się tylko kilkoma "pstryczkami" na konsoli środkowej, które nie mają większego znaczenia z punktu widzenia obsługi. Pasażerowie Partnera nie mogą narzekać na brak miejsca ani na wysokości kolan, ani na wysokości ramion. Nad głową także jest najbardziej przestronnie, więc aby nie marnować cennego miejsca, od wersji wyposażeniowej Active można zamówić dach panoramiczny Zenith, z praktycznymi schowkami na całej długości i pojemnym "pawlaczem" podwieszonym do sufitu nad bagażnikiem. Jego ładowność jest, niestety, dość skromna i wynosi 10 kg.

Model 5008, podobnie jak Partner, do wybranych wersji oferuje dwa dodatkowe miejsca siedzące (dopłaty od 2750 do 3900 zł). Przy komplecie pasażerów w obu autach bagażnik wtedy praktycznie nie istnieje, ale czasem możliwość przewiezienia dodatkowych osób jest ważniejsza niż zabranie kolejnej walizki. Dużym plusem vana z lwem na masce jest to, że foteli nie trzeba wyjmować z auta. Da się je przesuwać, podnosić, składać, a tego typu funkcjonalność w autach rodzinnych jest nieoceniona. Przy siedmiu osobach na pokładzie nikt nie będzie w pełni zadowolony. Kiedy autem ma podróżować pięć dorosłych osób, z 5008 wygrywa nawet Peugeot 3008. Niedoścignionym liderem, jak wspomnieliśmy, jest Partner. Przesuwane drzwi boczne sprawiają, że dostęp do wnętrza również jest w nim najlepszy.

Jeśli chodzi o rozrywkę na pokładzie, więcej do zaoferowania mają 3008 i 5008. Do wersji Allure za 4000 zł można dokupić system multimedialny z monitorami w zagłówkach przednich foteli. Frajda dla dzieci!

Najprzyjemniej prowadzi się Peugeota 3008. Krótki rozstaw osi sprawia, że auto jest zwinne, a wysoka pozycja za kierownicą korzystnie wpływa na widoczność dookoła. Tuż za nim plasuje się 5008, kóry ze względu na większą długość nadwozia na poprzecznych nierównościach wpada w nieprzyjemne kołysanie. Partner jest najgłośniejszy, najbardziej przechyla się na zakrętach i okazuje się dosyć topornie wykończony.

Za to pod względem ceny najkorzystniej wypada właśnie Partner. Jest tańszy o dobre 20 000 zł od dwóch pozostałych Peugeotów. Te kosztują porównywalnie. Niestety, Partner oferuje najmniej dodatków podnoszących komfort podróżowania i ma najskromniejszą paletę silników. Jest za to najbardziej wszechstronny i dzięki temu wygrywa.

Tekst Michał Hutyra,
zdjęcia Mariusz Barwiński

Dane techniczne

  3008 1.6 HDi Active 5008 1.6 HDi Active Partner 1.6 HDi Active
Poj. skokowa cm3156015601560
Układ napędowy
Moc maksymalna112 KM112 KM92 KM
Przy obrotach (/min)360036004000
Maksymalny moment obrotowy (Nm)270270230
Przy obrotach (/min)175017501750
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-biegowa przekł. mechaniczna6-biegowa przekł. mechaniczna5-biegowa przekł. mechaniczna
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)4365/1837/16394529/1837/16394380/1810/1801
Rozstaw osi (mm)261327272728
Układ napędowy
Poj. zbiornika paliwa (l)606060
Wymiary i masy
Masa własna (kg)142114721407
Dopuszczalne obciążenie (kg)609598763
Poj. bagażnika (l)432/1241679/1754675/3000
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1451/14031450/1442/12841452/1486
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)918/876919/897/7991090/1024
Rozmiar opon225/50 R 17215/55 R 16205/65 R 15
Zużycie paliwa wg. normy NEDC ( w mieście) l/km6,36,65,5
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) l/km4,24,74,6
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) l/km5,05,44,9
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Emisja CO2 g/km130140129
Osiągi
Prędkość maksymalna (km/h)183185165
Ceny i wyposażenie
Przednie i boczne poduszki pow.tak/ taktak/ taktak/ 900 zł
Kurtyny pow./boczne pod. z tyłutak/ b.d.tak/ b.d.b.d./ b.d.
ABS/ESPtak/ taktak/ taktak/ b.d.
Radioodtwarzacz CD/MP3taktaktak
Klimatyzacja manualnab.d.b.d.tak
Klimatyzacja automatycznataktak1450 zł zł
Nawigacja GPS3300 zł zł3300 zł zł3700 zł zł
Reflektory przeciwmgielnetaktaktak
Lakier metalizowany2100 zł zł2100 zł zł1900 zł zł
Komputer pokładowytaktaktak
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ taktak/ taktak/ b.d.
Elektrycznie sterowane lusterkataktaktak
Obręcze z lekkich stopówtak (17")tak (16")b.d.
Moc. fotelika dziecięcego Isofixserserbrak
Elektryczna blokada tylnych drzwiserser800 z
Czujniki parkowania z tyłu1300 zł1300 złbrak
Dwa dodatkowe miejsca siedzącebrak3100 zł3900 zł
Cena
Cena modelu testowanego (zł)93 500 zł93 600 zł73 500 zł
Uzasadnienie
UzasadnienieMa bardzo dużo zalet, jednak nie potrafi zadowolić rodzin z dziećmi. Nie zachwyca ani pojemnością bagażnika, ani ilością miejsca na tylnej kanapie. Zapewni za to najwięcej satysfakcji samemu kierowcy.Wygląda jak prawdziwy samochód rodzinny. Oferuje dwie pełne garści komfortu i sporo przestrzeni, ale nie aż tyle co Partner. Dzieci pokochają miejsca w 3. rzędzie foteli.Nie zachwyca urodą, ale praktyczności nie można mu odmówić. Ma największy bagażnik, najwięcej miejsca dla pięciu pasażerów i najłatwiej ulokować w nim ekwipunek. Na drodze jest poprawny.
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 108 600 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    W artykule jest dwa razy ten sam fragment.
    ~Samuraj, 2012-08-07 23:24:30
  • avatar
    zgłoś
    Z powyższej trójki wybieram Peugeota RCZ
    airmatic, 2012-08-07 22:45:38
  • avatar
    zgłoś
    Wóz na przewóz. Jeden wygląda jakby urwał się z placu budowy. Drugi szpanuje na twardziela gardzącego asfaltem, a trzeci to rasowy van. Partner, 3008, czy 5008 - który z modeli przy bliższym poznaniu okaże się najbardziej rodzinny?
    auto motor i sport, 2012-08-07 11:43:58
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij