Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.8

Peugeoty RCZ i 308 CC – precz z nudą!

Praktyczność kontra ekstrawagancja, oryginalność kontra banał. Tego typu wybory nie są i nigdy nie będą łatwe. Czy warto wydać 100 000 złotych na Peugeota RCZ albo 308 CC, skoro za taką samą kwotę można mieć większe od nich modele 508 lub 3008?

2011-08-22
Peugeot, RCZ, 308 CC Z przodu najbardziej przypominają cywilną „308”. W większym stopniu niż ich dawca genów, przykuwają spojrzenia i budzą pożądanie

 

To dobrze, że obok popularnych modeli, jak 207, 308 i 508, Peugeot produkuje samochody dla indywidualistów - osób, które nie chcą zamykać się w nadwoziu konwencjonalnego auta, ale szukają wrażeń, nie tylko estetycznych. Co mają im zatem do zaoferowania te bardziej wyrafinowane modele francuskiej marki, jak RCZ i 308 CC?

Otóż oba, choć trudno w to uwierzyć, bazują na popularnej, kompaktowej "308". Ta sama płyta podłogowa, podobna ilość miejsca na nogi, konstrukcja zawieszenia (ale nie jego charakterystyka), podobne (niektóre) jednostki napędowe. Tyle jeśli chodzi o podobieństwa, bo cała reszta jest z zupełnie innej planety.

RCZ to typowy sportowiec - krótkie zwisy przedni i tylny, niemal pozioma przednia szyba, długa maska i jeszcze dłuższa tylna szyba przechodząca płynnie w pokrywę bagażnika. Na końcu sterowany elektrycznie spoiler. Auto jest bardzo niskie (1362 mm; dla porównania - wysokość "308" to 1519 mm). Właśnie niskie nadwozie i pękate nadkola sprawiają wrażenie, że RCZ jest bardzo szeroki i wyjątkowo długi, przy czym szerokością nadwozia przerasta "308" zaledwie o 30 milimetrów, a przy tym jest dłuższy o 11 mm. Złośliwi zarzucają mu brak oryginalności i podobieństwo do Audi TT, jednak RCZ jest od niego zdecydowanie ładniejszy. Największe wrażenie robi karbonowy dach z pofałdowaniami w kształcie skrzydeł lecącej mewy, które pojawiają się również na tylnej szybie. Do tego aluminiowe słupki dachowe.

Wnętrze idealnie koresponduje z nadwoziem. Na brak sportowych akcentów nie można narzekać. Pozycja za kierownicą jest dokładnie taka jak można się spodziewać - w RCZ siedzi się bardzo nisko, tuż przed tylną osią. Fotele są "kubełkowe", nieźle wyprofilowane i mają zintegrowane zagłówki. Kierownica regulowana jest w dwóch płaszczyznach, dźwignia zmiany biegów ma krótkie drogi prowadzenia i pracuje precyzyjnie. Jest też obowiązkowy element w tego typu autach - aluminiowe nakładki na pedały. RCZ to auto praktycznie 2-osobowe, ponieważ z tyłu miejsca nad głową wystarczy jedynie dla dzieci, i to pod warunkiem, że z przodu nie będą podróżować osoby o wysokim wzroście, ponieważ wtedy oparcia foteli kierowcy i pasażera dotykają siedziska tylnej kanapy. Zaskakująco duży, jak na tak niewielkie auto, jest natomiast bagażnik. Jego pojemność wynosi 321 litrów, a dostęp, nie licząc wysokiej tylnej krawędzi bagażnika, okazuje się znakomity.

Silnik 1.6 THP o mocy 200 KM (przeszczepiony żywcem z Mini) bardzo ochoczo wkręca się na obroty. Dzięki turbosprężarce moment obrotowy o wartości 275 Nm dostępny jest już od 1700 obr/ min. RCZ do 100 km/h rozpędza się w 7,4 s, jesz- cze krócej trwa przyspieszanie od 80 do 120 km/h - na IV biegu 5,1 s, na V biegu 6,8 s. To świadczy o niezłej elastyczności. Układ wydechowy zestrojono w taki sposób, że przy niskich obrotach w aucie jest stosunkowo cicho; od średnich obrotów, przy mocnym naciśnięciu pedału gazu, "chrypienie" układu wydechowego staje się wręcz dokuczliwe. Na krótką metę może to być nawet przyjemne, ale po 200-300 km staje się uciążliwe. Na szczęście przy jeździe ze stałą prędkością ryk silnika nieco słabnie. Złego słowa nie można powiedzieć na temat właściwości jezdnych. Zawieszenie zestrojone jest sztywno, przez co cierpi komfort jazdy, ale tylko podczas pokonywania krótkich poprzecznych nierówności. Częściowo winne temu są także opony o niskim profilu i dużej średnicy (40 i 19 cali). Szerokie na 235 mm gumy i owo twarde zawieszenie sprawiają, że nawet podczas bardzo szybkiej jazdy krętą drogą nadwozie zachowuje dużą stabilność. Jeżeli chodzi o podsterowność, to jest ona typowa dla mocnych, przednionapędowych aut i łatwo daje się kontrolować odjęciem gazu. Łatwo wówczas wywołać nadsterowność, którą z kolei można opanować lekką kontrą.

Peugeot 308 CC jest samochodem z zupełnie innego bieguna. Najlepiej prezentuje się z otwartym dachem. Wówczas ma wygląd rasowego, stylowego kabrioletu. Proporcje są idealne, a nowy przód w stylu "pięćsetósemki" potęguje wrażenie dynamiki. Dach można zamknąć w ciągu 20 sekund a fakt, że jest on metalowy pozwala korzystać z auta przez cały rok. Dach można zamykać i otwierać podczas jazdy, jednak warunkiem koniecznym jest nieprzekraczanie prędkości 10 km/h. W praktyce oznacza to, że wykonywanie tej czynności musi odbywać się na postoju. Po zamknięciu dachu możemy się cieszyć nadwoziem typu coupé. Niestety, tylna szyba z oczywistych względów (musi się zmieścić w bagażniku) jest dość mała, dlatego kształt nadwozia nie jest tak typowy jak w większości aut typu coupé - choćby w modelu RCZ. Bagażnik, w zależności od miejsca położenia dachu może mieć pojemność 403 litrów i świetny dostęp lub skromne 226 litrów i kiepski dostęp.

Pod maską testowego egzemplarza pracował silnik 1.6 THP o mocy 200 KM. Jego brzmienie w tym modelu jest jednak lekko przytłumione. Z wysoką klasą pracuje skrzynia biegów. Sztywność nadwozia, zwłaszcza przy otwartym dachu, pozostawia wiele do życzenia. Widać, że Peugeot mocno nad nią pracował (porównując bezpośrednio 307 CC i 308 CC), jednak na pofałdowanym asfalcie nadwozie nadal trzęsie się niczym galareta. Niezwykły charakter wnętrza w 308 CC, tak jak w modelu RCZ, podkreśla m.in. deska rozdzielcza pokryta skórą. Fotele wyglądają porządnie i takie są, jednak pozycja za kierownicą nie jest najlepsza - siedzi się za wysoko i za blisko kierownicy. Częściowo winna jest temu chęć uczynienia z "308" auta 4-osobowego. Rzeczywiście ilość miejsca na nogi jest zdecydowanie większa niż w RCZ, jednak kosztem ilości miejsca dla nóg osób siedzących z przodu.

Właściwości jezdne 308 CC są zdecydowanie lepsze, kiedy jedziemy z zamkniętym dachem, jednak bardziej komfortowo zestrojone zawieszenie i większa aż o 240 kilogramów masa własna sprawiają, że na żadnej drodze kabriolet nie jest w stanie dotrzymać kroku RCZ-owi.

W przypadku obu aut można, jadąc powoli poza terenem zabudowanym, osiągnąć zużycie paliwa w wysokości 6,4 l/100 km. Przy pełnym wykorzystaniu mocy silnika i właściwości jezdnych nietrudno przekroczyć barierę 10 l/100 km. RCZ potrafi spalić więcej (nawet 12,5 l/100 km), a wynika to głównie z faktu, że prowokuje on kierowcę do szybkiej jazdy. Pęd powietrza, który jest delikatnie łagodzony przez windstop i nawiew ciepłego powietrza wprost na szyję (airwave), sprawia, że Peugeotem 308 CC jeździ się wolniej, więc maksymalne zarejestrowane spalanie wyniosło 11,5 l/100 km. Można jednak przyjąć, że przy rozsądnej jeździe średnie spalanie w obu autach oscyluje wokół 9,5 l/100 km. To niezły wynik, jak na moc silnika. Tutaj też pojawiają się największe korzyści, jakie przynosi downsizing.

W naszym porównaniu nie ma jednoznacznego zwycięzcy. RCZ rozbudza emocje, prowokuje nie tylko swojego kierowcę, ale też przykuwa wzrok innych użytkowników dróg. 308 CC jest bardziej wszechstronny, choć mimo ambicji mniej sportowy. Pozwala poczuć większą wolność, choćby poprzez fakt, że jest się bliżej natury. Oba samochody są piękne i budzą pożądanie. Dobrze, że są, bo dają możliwość wyboru.

Tekst Michał Hutyra,
zdjęcia Jacek Hanusz
amis 8/2011

Dane techniczne

  RCZ 1.6 THP 308 CC 1.6 THP Feline
Poj. skokowa cm315981598
Układ napędowy
Moc maksymalna200 KM200 KM
Przy obrotach (/min)58005800
Maksymalny moment obrotowy (Nm)275275
Przy obrotach (/min)17001700
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-biegowa przekł. mechaniczna6-biegowa przekł. mechaniczna
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)4287/1845/13624440/1817/1426
Rozstaw osi (mm)25962605
Układ napędowy
Poj. zbiornika paliwa (l)5560
Wymiary i masy
Masa własna (kg)12971537
Dopuszczalne obciążenie (kg)483449
Poj. bagażnika (l)321/639226/403
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Zużycie paliwa (w mieście) l/km9,19,3
Zużycie paliwa (poza miastem) l/km5,65,6
Zużycie paliwa (średnie) l/km6,97,0
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)6,46,4
Maksymalne (l/100 km)12,511,5
średnie podczas testu (l/100 km)9,59,5
zasięg (km)579632
Emisja CO2 g/km159162
Osiągi
0-50 km/h (s)2,62,7
0-80 km/h (s)5,15,4
0-100 km/h (s)7,47,6
0-120 km/h (s)11,712,3
Prędkość maksymalna (km/h)235240
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s)4,9/6,55,5/7,3
80-120 km/h na IV/V biegu (s)5,1/6,85,6/7,3
80-120 km/h na VI biegu8,29,3
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)37,735,8
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)38,638,5
Ceny i wyposażenie
Poduszki boczne/kurtynytak/ b.d.tak/ tak
ABS/ESPtak/ taktak/ tak
Radioodtwarzacz CD/MP3taktak
Klimatyzacja automatycznataktak
Reflektory przeciwmgielnetaktak
Lakier metalizowany1900 zł1900 zł
Komputer pokładowytaktak
Podgrzewane fotele z przodu8850 zł w pakiecie ze skórzaną tapicerką złtak
Obręcze z lekkich stopówtak 18"tak 18"
Uzasadnienie
UzasadnienieKusi piękną linią nadwozia i temperamentem. Najsłabszym elementem jest wnętrze. Nie najlepiej sprawuje się zawieszenie, które kiepsko sobie radzi z dziurawą nawierzchnią, mimo to komfort jazdy jest zadowalającyOdziedziczył wszystkie wady i zalety poprzednika. Sztywność nadwozia nie jest jego mocną stroną, czuć też spory wpływ silnika na układ kierowniczy. Metalowy dach sprawia, że 308 CC można używać przez cały rok.
Cena
Cena wersji porównywalnych110 900 zł121 100 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 99 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Gdybyśmy faktycznie tak podchodzili do sprawy to większością aut byśmy u nas nie mogli jeździć, bo syf, bo szkoda lakieru itp. itd., ale fakt faktem Asphalt robi wrażenie.
    ~Samuraj, 2011-12-20 01:59:49
  • avatar
    zgłoś
    pod warunkiem, że nie zagłębimy się w tajniki utrzymania lakieru w stanie nienagannym na 107oc była dyskusja na ten temat. Wywnioskowałem, że na nasze warunki drogowe się nie nadaje, za wielki syf u nas. W Łodzi u Nordyńskiego stał (a może jeszcze stoi) jeden egzemplarz i nie powiem rzucał się w oczy. A cena też była nie najgorsza, bo jak teraz sprawdziłem to 143 co wcale nie robi granicy zaporowej. Może kiedyś będzie mi dane, mieć taki do fun'u i lansu
    ArcherPAF, 2011-12-19 23:21:49
  • avatar
    zgłoś
    Perełką dla mnie jest RCZ Asphalt.
    ~Samuraj, 2011-12-13 01:50:58
  • avatar
    zgłoś
    Koledzy, ja jestem jedynie fanem marki Peugeot, co bardzo łatwo sprawdzić po moim nicku na forach związanych z Pugomaniakami.Polecam artykuł z nowego TG, bo prenumeruję to pismo prawie od początku polskiej edycji. Przychodzi do domu i tego samego wieczoru jest przeczytane od deski do deski RCZ ma bardzo wiele zalet, ale już po takim okresie na rynku ujawniło się też kilka wad. Czyli jest po prostu normalnym samochodem. Jego nietuzinkowa forma tworzy bardzo korzystny image nie tylko samemu modelowi ale i całej marce, co chyba było celem stworzenia takiej perełki.Choć trudno zapomnieć np. o 406coupe, które do tej pory wygląda genialnie na drodze i również genialnie jeździ!
    ArcherPAF, 2011-12-12 22:10:33
  • avatar
    zgłoś
    Dlatego, że poleca artykuł ze świeżutkiego numeru - ot, co...
    airmatic, 2011-12-09 10:13:10
  • avatar
    zgłoś
    Czemu akurat z TG?
    ~Samuraj, 2011-12-09 02:51:47
  • avatar
    zgłoś
    Raczej z TopGear'a
    airmatic, 2011-12-08 20:38:01
  • avatar
    zgłoś
    Kolega jest z PR - u Peugeota?
    ~Samuraj, 2011-12-08 03:56:02
  • avatar
    zgłoś
    'ArcherPAF' napisał(-a):Polecam lekturę artykułu ze świeżutkiego styczniowego wydania TG (edycja polska) na temat porównania 508 GT i RCZ!A ja już nie polecam lektury żadnego "TopGear'a" od czasu odejścia pierwszego Naczelnego tej gazety. Dziś po raz pierwszy nie zabrałem go ze sklepu Co do Peugeotów - RCZ z pewnością jest świetnym samochodem i absolutnie najlepszym argumentem, by nie kupować żadnego innego modelu z rodziny "308"
    airmatic, 2011-12-07 23:43:12
  • avatar
    zgłoś
    w pełni zgadzam się z Samurajem.Polecam lekturę artykułu ze świeżutkiego styczniowego wydania TG (edycja polska) na temat porównania 508 GT i RCZ!Wszystko zależy od tego co się komu przyda i co się komu podoba, na szczęście przy wyborze samochodu cena to nie jedyne kryterium!
    ArcherPAF, 2011-12-07 23:34:45
  • avatar
    zgłoś
    Oczywiście, że jest sens wydawać taką kwotę na takie auta. Wszystko zależy od tego co kto potrzebuje, a testowane auta wyglądają rewelacyjnie (308 CC w czerwieni jest mega, natomiast biel RCZ - ta zamieniłbym chyba jednak na niebieski z popularnej ostatnio reklamy Peugeota w TV).
    ~Samuraj, 2011-08-22 10:45:22
  • avatar
    zgłoś
    Praktyczność kontra ekstrawagancja, oryginalność kontra banał. Tego typu wybory nie są i nigdy nie będą łatwe. Czy warto wydać 100 000 złotych na Peugeota RCZ albo 308 CC, skoro za taką samą kwotę można mieć większe od nich modele 508 lub 3008?
    auto motor i sport, 2011-08-22 10:29:38
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij