Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Pod wiatr

BMW stawia swoich klientów twarzą w twarz z przyrodą. Jego kabriolet wnosi świeże stylistyczne tchnienie do klasy aut noszących się topless.

2007-03-16
BMW 3 Cabrio "Trójka" z metalowym dachem ma większą powierzchnię szyb niż miała jej poprzedniczka z brezentem nad głową.

Na przykładzie nowego BMW 3 Cabrio można się przekonać, jak łatwo dzisiaj stracić dach nad głową. W ciągu niewiele ponad 20 sekund stalowa konstrukcja znika bez śladu gdzieś za plecami pasażerów, wraz z nią ulatnia się cisza panująca we wnętrzu, a zmysły podróżnych zostają zaatakowane przez siły dzikiej przyrody. Jednak ich czupryn nie będzie targał wiatr - w BMW 3 Cabrio, teraz z dachem stalowym zamiast brezentowego, próżno szukać doznań jakich dostarcza huragan Katrina. Odległość pomiędzy ramą przedniej szyby a zagłówkiem zaprojektowano tak, żeby zawirowania powietrza nie wdzierały się do wnętrza. Dostępna za dopłatą osłona, montowana nad tylnymi siedzeniami, kieruje podmuchy wiatru obok uszu i fryzur podróżnych. Tego stanu rzeczy nie zmienia nawet mocniejsze przyciśnięcie gazu - jadąc nową "trójką" cabrio można bez obaw w pełni wykorzystywać moc jej silników.

Najmocniejszy, 306-konny sześciocylindrowiec przyspiesza do setki w ciągu 5,8 s (335i z mechaniczną skrzynią), czym BMW daje do zrozumienia, że kabriolet w jego wykonaniu nie jest zabawką wy- łącznie dla podróżnych kontemplujących uroki natury. Maksymalna prędkość najmocniejszej "trójki" cabrio to 250 km/h.

Inny godny uwagi silnik kryje się pod maską modelu podstawowego (320i). Czterocylindrowa jednostka o pojemności 2,0 l jest pierwszym silnikiem montowanym w BMW "trójce", wyposażonym w inteligentny sterownik wyłączający silnik po zatrzymaniu i aktywujący rozrusznik (będący jednocześnie generatorem) po wciśnięciu pedału gazu, dzięki którym oszczędza do 20% paliwa. Wszystkie silniki benzynowe są zaopatrzone w bezpośredni wtrysk paliwa; każda "trójka" cabrio ma seryjnie "na stanie" sześciobiegową mechaniczną przekładnię.

Nic z tego technicznego wyposażenia w "trójce" cabrio się nie marnuje, bo jej właściwości jezdne są najwyższej próby. Precyzyjny układ kierowniczy oraz neutralne zachowanie na zakrętach dają i frajdę, i poczucie bezpieczeństwa. Nadwozie jest bardzo sztywne i stabilne, a komfort resorowania sprzyja niespiesznym przejażdżkom po riwierze.

Eleganckie otoczenie okazuje się zresztą naturalnym środowiskiem dla tego auta i jego pasażerów. Ci ostatni siedzą na tyle wysoko, że przy otwartym dachu ponad linię nadwozia wystają nie same ich głowy (co spotyka się w innych kabrioletach, i co wygląda komicznie), lecz także ramiona i piersi, które dla zadania szyku zawsze można dumnie wypiąć.

Urokliwie i majestatycznie prezentuje się sylwetka nowego kabrioletu. Maska silnika jest dumnie długa, a tył dość krótki, chociaż w bagażniku musi się zmieścić złożony dach. Przednia szyba nie jest zbyt pochylona, a mimo to chroni przed wiatrem. Te zalety nie są oczywiste - istnieją auta typu cabrio, w których widać desperackie próby upchnięcia dachu pod garbatym i długim odwłokiem nadwozia, a rama przedniej szyby sięga tak głęboko nad głowy podróżnych, że budzi się wątpliwość, czy to jeszcze kabriolet.

DANE TECHNICZNE

Model320i325i330i335i330d

DANE TECHNICZNE

Model 320i 325i 330i 335i 330d
Rodzaj silnika/liczba cylindrów rzędowy/4 rzędowy/6 rzędowy/6 rzędowy/6 rzędowy/6
Pojemność skokowa cm3 1995 2996 2996 2979 2993
Moc maksymalna kW (KM) 125 (170) 160 (218) 200 (272) 225 (306) 170 (231)
przy obrotach 1/min 6700 6100 6700 5800 4000
Maks. moment obrotowy Nm 210 270 320 400 500
przy obrotach 1/min 4250 2400-4200 2750-3000 1300-5000 1750-3000
Długość x szerokość x wysokość mm 4580 x 1985 x 1384
Rozstaw osi mm 2760
Pojemność bagażnika l 210-350
Przyspieszenie 0-100 km/h s 9,1 (9,8) 7,6 (8,1) 6,7 (6,9) 5,8 (6,0) 7,1 (7,3)
Prędkość maksymalna km/h 228 (226) 245 (243) 250* 250* 245 (243)
Średnie zużycie paliwa l/100 km 6,6 (6,7) 7,9 (8,1) 8,1 (8,3) 9,9 (9,9) 6,8 (7,4)

Chociaż z natury rozrywkowe, nowe cabrio jest też praktyczne. Bagażnik niewielki (350 l; z dachem w środku - tylko 210 l), ale tak pomyślany, że można do niego schować dwie średniej wielkości torby, nawet gdy w środku jest dach. Komu mało, może wykorzystać na bagaż tylną kanapę - składa się oparcie i powstaje równa, odporna na zabrudzenia powierzchnia. Dla pasażerów tyleż delikatnych, co luksusowych zaprojektowano skórzaną tapicerkę z pigmentami odbijającymi promienie słoneczne, dzięki czemu w upalne dni jest ona o 20 stopni chłodniejsza. Żeby siedząc w nowym BMW, kierowca nie spiekł... raczka.

Tekst: Roman Skąpski
Zdjęcia: Ladislav Malak, Uli Joss

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    BMW stawia swoich klientów twarzą w twarz z przyrodą. Jego kabriolet wnosi świeże stylistyczne tchnienie do klasy aut noszących się topless.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:42:48
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij