Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.9

Pokerzystka - Laguna III

W klasie średniej panuje niesamowity ścisk, ale w grze liczą się tylko wytrawni gracze. Laguna III ma w ręku mocne karty. Renault mówi nawet o karecie asów. Czy tak jest w rzeczywistości?

Raport z jazdy Renault Laguny III Chociaż nieco przypomina poprzedniczkę, ma znacznie nowocześniejszy styl. Tył – podobny jak w coupé.

Renault pokłada w Lagunie bardzo duże nadzieje i widzi ją jako numer trzy w klasie średniej - obok BMW 3 i Mercedesa klasy C. Walka będzie naprawdę ostra, ale tu nie wystarczą pokerowa twarz i blefowanie, bo klienci będą dokładnie sprawdzać karty. My je sprawdziliśmy jeżdżąc Laguną przez dwa dni w okolicach Salzburga.

W nowej Lagunie siedzi się wysoko, kierownicę można regulować wzdłuż i osiowo. Sama kierownica jest ścięta u dołu - bardzo dizajnerska, a wokół niej zlokalizowano standardowo dźwignie obsługi: wycieraczek i komputera, kierunkowskazów i świateł, tempomatu oraz radia. Dużo tego, ale zapanowanie nad nimi wcale nie jest kłopotliwe. Jedyny minus należy się przyciskom obsługi komputera pokładowego, bo wymuszają nienaturalne wygięcie prawej ręki, co często kończy się nieumyślnym włączeniem wycieraczek. Jakość materiałów wewnątrz i ich spasowanie nie pozostawiają nic do życzenia - tam gdzie trzeba jest miękko, tam gdzie musi być ładnie tak właśnie jest, a tam gdzie się zbyt często nie zagląda jest tanio. Tak samo, a często i gorzej, postępuje konkurencja.

Słowa pochwały należą się za trzy programy pracy klimatyzacji w trybie automatycznym (Soft, Auto oraz Fast) - dzięki nim nie trzeba w obawie o przeziębienie podnosić co chwilę temperatury i zmniejszać nadmuchu. Panel obsługi klimatyzacji znajduje się wysoko na konsoli środkowej, tuż pod ręką, a po pięciu minutach jazdy można się z nim zaprzyjaźnić i wszystko robić intuicyjnie. Gorzej z tym od obsługi komputera pokładowego. Nie dość, że znajduje się poza zasięgiem wzroku kierowcy, to na dodatek upstrzony jest klawiszami funkcyjnymi, i dla odmiany jego obsługa intuicyjna nie jest. Sytuację, co prawda, ratuje dżojstik, za pomocą którego wchodzi się do podmenu wyświetlanego na ekranie, jednak bezpieczniej jest wszystko ustawić zanim ruszy się w drogę.

Silnik standardowo uruchamia się guzikiem, a po zwolnieniu elektrohydraulicznego hamulca postojowego można ruszyć w drogę. Już od pierwszych metrów widać ogromną różnicę w porównaniu z Laguną II. Zawieszenie jest sprężyste, przyjemnie twarde, a wzmocnione stabilizatory i utwardzone sprężyny sprawiają, że nowa Laguna w zakrętach wyjątkowo dobrze trzyma pion i poziom. Na nierównościach nic nie łomocze, nie dobija i nie stuka, jedynie wpadnięcie w dziurę na zakręcie potrafi zachwiać pewność siebie zawieszenia i zmusza do nieznacznej korekty toru jazdy. Układ kierowniczy serwuje nam nową jakość w przypadku Renault - jest precyzyjny, bezpośredni, a jego progresja zwiększa się proporcjonalnie do prędkości. Drążek zmiany biegów pracuje płynnie, choć drogi prowadzenia mogłyby być nieco krótsze, tak jak i on sam. Do precyzji trafiania w poszczególne przełożenia nie można mieć zastrzeżeń, natomiast brakuje pewnego oporu, dającego pewność załączenia wybranego biegu.

BP

DANE TECHNICZNE

Model1.6 16V2.0 16V2.0 16V Turbo aut.1.5 dCi2.0 dCi2.0 dCi FAP2.0 dCi
DANE TECHNICZNE
Model 1.6 16V 2.0 16V 2.0 16V Turbo aut. 1.5 dCi 2.0 dCi 2.0 dCi FAP 2.0 dCi
Pojemność skokowa cm3 1598 1997 1998 1461 1995 1995 1995
Moc maksymalna kW(KM) 81 (110) 103 (140) 125 (170) 81 (110) 96 (130) 110 (150) 127 (173)
przy obrotach 1/min 6000 5500 5000 4000 4000 4000 3750
Maks. moment obrotowy Nm 151 195 270 240 320 340 380
przy obrotach 1/min 4250 3750 3250 2000 2000 2000 2000
Masa własna kg 1355 1444 1542 1461 1462 1555 1492
Ładowność kg 545 475 419 475 550 470 550
Długość x szer. x wys. Mm 4695 x 1811 x 1445
Rozstaw osi mm 2756
Pojemność bagażnika l/VDA 462-1337
Przyspiesz. 0-100 km/h s 11,7 9,1 9,2 12,1 10,6 9,5 8,7
Prędkość maksymalna km/h 192 210 220 192 204 210 220
Śr. zużycie paliwa l/100 km 7,6 7,9 8,9 5,1 6,0 6,0 6,5
Cena zł 74 000 81 000 94 500 85 000 91 500 95 500 115 000

Renault przygotowało do jazd testowych trzy wersje silnikowe: dwie wysokoprężne (2.0 dCi o mocy 150 KM, 1.5 dCi o mocy 110 KM) i jedną benzynową - 2.0 Turbo (170 KM), wyposażoną w automatyczną skrzynię biegów. Mocny diesel bezproblemowo radził sobie z samochodem. Jest za to małe "ale" - turbodziura do 2000 obr/min i zbyt duże średnie zużycie paliwa - 8 l/100 km. Dobre wrażenie robi silnik 1.5 dCi o mocy 110 KM. Co prawda osiągi - te na papierze - nie przekonują (od 0 do 100 km/h Laguna rozpędza się w 12,1 s), ale subiektywne odczucia są dużo lepsze. Silnik chętnie wchodzi na obroty, jest cichy i zużywa średnio tylko 5,1 litra na każde 100 km. Dość przeciętnie wypada wersja 2.0 Turbo z automatem. Auto pomimo 170 KM nie poraża mocą, ale zużywa stosunkowo niewiele paliwa - około 9 l/100 km. Chociaż jest to wersja z turbosprężarką, nie czuć w niej "uderzenia mocy", charakterystycznego dla silników z turbodoładowaniem. Za to skrzynia biegów (adaptacyjna) pracuje płynnie i bez szarpnięć, nie zastanawiając się zbyt długo nad intencjami kierowcy, i potrafi błyskawicznie zredukować nawet z szóstki na dwójkę. To duży plus.

Hamulce Laguny są bardzo skuteczne i odporne na fading. Prowokowane częstymi hamowaniami z dużej prędkości na autostradzie oraz "katowane" na zjazdach górskimi drogami - nie kapitulowały ani na chwilę.

Pierwsi klienci mogą ustawiać się w kolejce po Lagunę już w październiku. Za podstawową wersję samochodu - Expression 1.6 16V - będzie trzeba zapłacić 74 tysiące złotych.

Laguna to całkiem niezły gracz, ale gdy konkurencja jest tak ostra, trzeba być graczem wytrawnym. I być pewnym, że ma się w garści karetę asów, a nie waletów.

Tekst: Michał Hutyra
Zdjęcia: Betate Jeske

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 38 100 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-2
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    W klasie średniej panuje niesamowity ścisk, ale w grze liczą się tylko wytrawni gracze. Laguna III ma w ręku mocne karty. Renault mówi nawet o karecie asów. Czy tak jest w rzeczywistości?
    auto motor i sport, 2008-01-03 13:46:56
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij