Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.6

Połykacz kilometrów

50 000 kilometrów w sześć miesięcy. Codziennie Ford Fiesta pokonywał przeciętnie 292 km. Testowi kierowcy nie zawsze obchodzili się z nim w rękawiczkach.

2007-03-21
Ford Fiesta Dzięki dobremu przeszkleniu łatwo Fiestą manewrować nawet na zatłoczonych drogach.

Karminowa Fiesta o wdzięcznej nazwie Azura Amethyst w dobrej kondycji dotrwała do końca testu. Nadal wygląda atrakcyjnie, jaskrawoczerwony lakier nie stracił połysku. Niestety, nadwozie zostało w wielu miejscach porysowane, zbyt nisko umieszczony spoiler przedni za często wchodził w kontakt z krawężnikami i jego zaczepy z prawej strony zostały wyrwane.

Niezbyt efektowne wnętrze oparło się trudom eksploatacji. Dobrze wyglądające, twarde plastiki okazały się bardzo odporne na zarysowania. Jasna tapicerka nie uległa uszkodzeniom, lecz nie wszystkie plamy udało się wyczyścić. Wszelkie włączniki i pokrętła działały bez zarzutu. Atutem Fiesty jest przestronność wnętrza, a jej przednie fotele - wyraźnie mniejsze choćby od tych z VW Polo - okazały się wystarczająco wygodne nawet na długich trasach.

Ekstremalnie niskie, szerokie opony (195/50 R 15) czynią z Forda Fiesty mistrza zwinności na krętych, ale równych szosach. Lecz są też jego przekleństwem. Tak obutą Fiestę należy prowadzić uważnie, najlepiej z oczami przy jezdni; niskie opony nie lubią dziur, wystających szyn tramwajowych czy nawet niezbyt wysokich krawężników, z pokorą trzeba je omijać, gdyż takie ogumienie łatwo można uszkodzić - w testowym aucie uległy zniszczeniu dwie opony. Również za miastem mogą być utrapieniem; jeśli trafimy na drogę pełną kolein, auto traci swoją wrodzoną stabilność, ciężko się w nie wpisuje, prowadzenie wymaga dużej koncentracji. Na pozór sportowy samochód staje się jednym z wolniejszych, co prawda z zyskiem dla komfortu; na drogach o gorszych nawierzchniach szybka jazda stanowi prawdziwe wyzwanie. Oczywiście, niskie opony nie chronią również felg przed uszkodzeniem - w testowym Fordzie dwa komplety aluminiowych obręczy kół uległy na tyle poważnym odkształceniom, że trzeba je było wymienić; tarcze kół trzeciego kompletu dotrwały do końca testu, lecz i one były mocno "zdezelowane". Krótko mówiąc, jeśli więcej jeździmy w mieście, to lepiej wybrać czternastocalowe obręcze z lekkich stopów lub nawet stalowe, mniej efektowne, za to z oponami o wyższym profilu.


i

Ceny i wyposażenie

Cena wersji testowanej na początku testu (zł) 51 600

Wyposażenie seryjne:

poduszka powietrzna kierowcy, zagłówki siedzeń tylnych (3 sztuki), elektrycznie opuszczane szyby z przodu, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, koło kierownicy pokryte skórą, regulowana kolumna kierownicy, immobilizer, fotel kierowcy z regulacją wysokości, wspomaganie układu kierowniczego, centralny zamek, zderzaki w kolorze
nadwozia, instalacja elektryczna do montażu radia.

Wyposażenie dodatkowe modelu testowanego:

poduszka powietrzna pasażera, poduszki powietrze boczne, kurtyny powietrzne, układy ABS i EBD, klimatyzacja manualna, zamek centralny zdalnie sterowany, 15-calowe aluminiowe obręcze kół, przednie światła przeciwmgielne, podgrzewana przednia szyba, popielniczka, radioodtwarzacz ICE 4500 CD + 4 głośniki.

Koszty stałe za 1 rok*

Koszty stałe za 1 rok*
Rejestracja180,00
Ubezpieczenie OC**604,00
Koszty eksploatacji na dystansie 50 000 km
Paliwo (4200,09 l x 3,90 zł)16 380,00
Przeglądy1147,80
Naprawy454,00
Koszty razem18 765,80
Wyliczenie spadku wartości
Cena nowego samochodu51 600
Szacunkowa wartość na koniec testu32 000
Nominalny spadek wartości19 600
Koszty łącznie (ze spadkiem wartości)38 366

Jeśli jednak nasza Fiesta będzie się poruszać po dobrych, równych drogach, wtedy w pełni ujawni zalety kół obutych w niskie, szerokie opony, a także zalety zawieszenia i układu kierowniczego. Zawieszenie dostrojono sztywno i pomimo że jest ono prawie identyczne jak w innych maluchach, właściwościami i stylem pokonywania nierówności drogi jest bliskie zaawansowanym konstrukcyjnie niezależnym układom z Mondeo i Focusa.

Podobnie jak większych braci spod znaku Forda, Fiestę wyróżnia wśród konkurentów prowadzenie na drodze. Jeździ neutralnie, jest stabilna, choć mocno zwiększona twardość (niskie opony) na wyboistych nawierzchniach zabiera resztki komfortu. Za to układ kierowniczy może służyć za wzór w tej klasie. Za skrętem skórzanej kierownicy, stawiającej dobrze dobrany opór, natychmiast podążają przednie koła - precyzyjnie i bez zwłoki. Z twardym, sportowym zestrojeniem zawieszenia współgra dobór przełożeń mechanicznej skrzyni biegów. Są krótkie, zachęcają do częstego posługiwania się dźwignią, co skądinąd jest niezbędne do sprawnego przyspieszania. Niewielki silnik 1.2 o mocy 75 KM chętnie i bez oporów wkręca się na obroty, choć jest przy tym głośny. Zmierzone przyspieszenie było nawet lepsze o 0,6 sekundy od podawanego przez producenta. Niestety, aby sprawnie poruszać się i nie tamować ruchu na drodze, trzeba ciągle wkręcać silnik na wysokie obroty - prawa stopa ma stałe zajęcie.

Koszty w rozłożeniu na różne okresy*

1 rok2 lata3 lata
Koszty w rozłożeniu na różne okresy*
1 rok 2 lata 3 lata
Rejestracja 180 180 180
Ubezpieczenie OC 604 1208 1812
Paliwo 16 380 16 380 16 380
Przeglądy 1148 1148 1148
Naprawy 454 454 454
Spadek wartości 14 800 17 600 20 300
Koszty razem 33 566 36 970 40 274
Koszt jednego kilometra**
Przebieg w km 50 000 rocznie 25 000 rocznie 16 700 rocznie
Ze spadkiem wartości 0,67 0,74 0,80
Bez spadku wartości 0,38 0,39 0,40

Ford Fiesta Azura Amethyst

Ford Fiesta Azura Amethyst
Początek testu 8.02.2005 przy stanie licznika (km)772
Podsumowanie testu 29.07.2005 przy stanie licznika (km)50 772
Liczba przejechanych kilometrów50 000
Średnie zużycie paliwa (l/100 km)8,42
Najniższe zmierzone zużycie paliwa (l/100 km)5,32
Najwyższe zmierzone zużycie paliwa (l/100 km)12,75
Łączne zużycie paliwa (l)4200,09
Dane techniczne
Budowa silnika/liczba cylindrówrzędowy/4
Pojemność skokowa (cm3)1242
Średnica cylindra x skok tłoka (mm)71,9 x 76,5
Moc kW (KM)55 (75)
przy obrotach 1/min6000
Maksymalny moment obrotowy Nm110
przy obrotach 1/min4000
Masa własna modelu testowanego (kg)1108
Dopuszczalna masa całkowita (kg)1530
Dopuszczalne obciążenie (kg)422
Rozmiar opon195/50 R15
Dane testowe
Przyspieszenie 0-50 km/h (s)3,8
Przyspieszenie 0-80 km/h (s)8,8
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)14,0
Przyspieszenie 0-130 km/h (s)24,7
Elastyczność 60-100 km/h IV/V bieg (s)13,6/19,7
Elastyczność 80-120 km/h IV/V bieg (s)15,9/22,0
Prędkość maksymalna (km/h)163
Droga hamowania ze 100 km/h na zimno/na ciepło (m)43/44


Jeżdżąc Fiestą tylko lekko obciążoną, nie odczujemy za mocno niedostatków napędu. Komplet pasażerów to prawdziwe wyzwanie - dynamika spada, autko staje się ociężałe. Brak zapasu mocy silnika, przy pełnym wykorzystaniu jego możliwości ,mocno zaważył na zużyciu paliwa. Średnie zużycie paliwa podczas całego testu, 8,4 l/100 km, było wyższe o ponad dwa litry od "fabrycznego". Testowana rok wcześniej nieco cięższa i wyższa o 11 cm Mazda 2, mająca taki sam zespół napędowy, płytę pod- łogową i zawieszenie, miała wyraźnie mniejszy apetyt - średnio 7,66 l/100 kilometrów. Lepiej również hamowała, o 4 do 6 metrów miała krótszą drogę hamowania; 43 do 44 metrów dla Forda to nieco za dużo.

Za to, podobnie jak Mazda 2, Fiesta okazała się autem bezawaryjnym i o niskich kosztach przeglądów. Wizyta w serwisie wymagana jest co 20 000 kilometrów, dwie przez nas zaliczone kosztowały po 573,90 zł. Przy drugiej wymieniono okładziny cierne w przednich zaciskach za 382 zł (w tym robocizna 84 zł) oraz sprawdzono i wyregulowano geometrię przedniego zawieszenia (72 zł). Jedyna nieplanowana wizyta spowodowana była wyciekiem płynu chłodzącego z pompy; pompę wymieniono w ramach gwarancji, wraz z płynem i paskiem klinowym. Pojedyncze stuki w przekładni kierowniczej występowały do końca testu, lecz nie były zwiastunem luzów w układzie kierowniczym, czy w zawieszeniu.

Mały Ford okazał się jednym z najtańszych (serwisowanie) spośród testowanych przez nas samochodów, trwałym, bezawaryjnym i w miarę oszczędnym. Koszty serwisowania obniża również wielki przebieg (160 000 km!) do chwili wymiany rozrządu i regulacji luzów zaworowych. Co prawda, kompletne wyposażenie Fiesty kosztuje krocie, niebezpiecznie zbliżając koszt zakupu do ceny Focusa, lecz dzisiaj nawet maluchy muszą oferować prawie wszystko. Fiesta błyskawicznie przejechała testowy dystans, nie miała czasu na oddech, nie psuła się, nie wymagała zbyt czułej opieki - dlatego ciągle by- ła w drodze. I to jest dla niej najlepszą rekomendacją.

Tekst Bogdan Czajkowski
Zdjęcia Tomasz Jaźwiński


Przeglądy, naprawy i usterki

przejechane km koszt w zł
Przeglądy, naprawy i usterki
przejechane km koszt w zł
przegląd okresowy 22 324 573,90
wymiana dwóch opon 28 160
wymiana pompy płynu chłodzącego 28 189 gwarancja
wymiana płynu chłodzącego i paska klinowego gwarancja
wymiana czterech obręczy kół 32 723
przegląd okresowy 40 654 573,90
wymiana okładzin hamulcowych z przodu 382,00
sprawdzenie i ustawienie geometrii przedniego zawieszenia 72,00
wymiana czterech obręczy kół 46 092
Razem 1601,80 zł
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 75 650 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    50 000 kilometrów w sześć miesięcy. Codziennie Ford Fiesta pokonywał przeciętnie 292 km. Testowi kierowcy nie zawsze obchodzili się z nim w rękawiczkach.
    auto motor i sport, 2007-11-30 11:07:18
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij