Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.2

Popstar - Mazda MX-5

Najpopularniejszy roadster świata pojawił się w nowym wcieleniu. Mazda MX-5 jest jeszcze zwrotniejsza i jeszcze bardziej sportowa.

2005-10-19
Mazda MX-5 Mazda MX-5 jest teraz bardziej bezpieczna – ma dwa pałąki chroniące w razie wywrotki i boczne poduszki powietrzne.

Na początku była kopia. Gdy w 1989 roku Mazda MX-5 po raz pierwszy ujrzała światło dzienne, złe języki mówiły, że to zwykłe naśladownictwo klasyka - Lotusa Elana. Było, minęło. Mały roadster z Hiroszimy stał się ikoną współ- czesnego automobilizmu, a liczba znacznie ponad 700 000 wyprodukowanych egzemplarzy pokazuje jak wielki sukces odniosło to auto. MX-5 znalazła się nawet w Księdze rekordów Guinnessa, jest bowiem najczęściej kupowanym otwartym dwumiejscowym autem w historii motoryzacji. O takim wyniku jej niegdysiejszy pierwowzór Lotus nie może nawet marzyć, podobnie jak pojawiający się później konkurenci - MG TF i Fiat Barchetta.

Tak więc to nie Europejczykom należy zawdzięczać renesans sportowych dwumiejscowych samochodów za przystępną cenę, lecz Japończykom. Znaleźli oni prostą receptę - niewielkie wymiary, silnik z przodu, napęd na tył. I tak, na szczęście, ma być również w przyszłości, ponieważ konstruktorzy z Kraju Kwitnącej Wiśni stosują starą zasadę - nigdy nie zmieniaj zwycięskiej drużyny. Nowa Mazda MX-5 ma jednak pewne cechy, które jasno pokazują, że chce być samochodem jeszcze bardziej sportowym. Japończycy nazywają to jinba ittai - pojęcie owo opisuje jedność jeźdźca i konia. Ciężar - tę prawd ę wyznawał już legendarny twórca Lotusa Colin Chapman - gra przy tym rolę decydującą.

Mimo że nowa Mazda płytę podłogową przejęła od większego modelu RX-8 z silnikiem Wankla, mimo że ma o 6,5 cm większy rozstaw osi niż miał poprzedni model, i chociaż jej nadwozie jest teraz o cztery centymetry dłuższe i o cztery szersze, udało się utrzymać ciężar samochodu na niemal takim samym poziomie jak u poprzednika (przybyło tylko 10 kg). A jednocześnie zwiększono przecież bezpieczeństwo bierne - do seryjnego wyposażenia należą teraz dwa pięknie połyskujące w słońcu pa- łąki bezpieczeństwa oraz boczne poduszki powietrzne w oparciach foteli.

W nowym modelu użyto też więcej blach o zwiększonej wytrzymałości, przez co aż o 47 procent wzrosła sztywność karoserii - można to docenić zwłaszcza podczas jazdy drogami o kiepskiej nawierzchni. Co jeszcze ważniejsze - silnik i skrzynia biegów powędrowały o 13,5 cm do tyłu, dzięki czemu MX-5 w jeszcze większym stopniu zasługuje na miano samochodu z silnikiem umieszczonym z przodu centralnie. To przesunięcie silnika przyczyniło się też do lepszego rozłożenia masy pomiędzy osie przednią i tylną, które teraz zbliża się do wartości idealnej - 50:50.

Nowa MX-5 ma więc wszelkie warunki, żeby wykazać się świetnymi właściwościami jezdnymi. Swoją poprzedniczkę przewyższa pod każdym względem. Nie tylko dzięki ogumieniu (opony o rozmiarze 205/45 R na 17-calowych kołach) zakręty nową Mazdą można pokonywać ze znacznie większymi prędkościami. Podczas jazdy samochód zachowuje się bardzo neutralnie, zachwycając precyzją i zwrotnością. Najmniejszy ruch kierownicą powoduje natychmiast zmian ę toru jazdy.

To jest właśnie taki rodzaj przyjemności z jazdy, jakiego oczekuje się od małego, zwinnego roadstera. Kręte drogi są dla niego nie wyzwaniem, a rozkoszą. Mimo że zawieszenie zestrojono kładąc nacisk na komfort, wychylenia karoserii są bardzo nieznaczne i wręcz dodają uroku jeździe po zakrętach. Aby korzystanie z tych przyjemności było równocześnie bezpieczne, Mazda MX-5 została wyposażona w seryjne ESP.

Przełożenia skrzyni biegów - która może mieć pięć lub sześć biegów - są tak precyzyjne, że kierowca ma wrażenie jakby osobiście trzymał prawą rękę w jej trzewiach. Drogi prowadzenia drążka są bardzo krótkie, biegi zmienia się bardzo lekko. Szczególnie wersja sześciobiegowa pozwala, zgodnie z duchem sportowej jazdy, utrzymywać obroty na poziomie zapewniającym jak największą dynamikę.

Najmocniejszy silnik małej Mazdy podkreśla jeszcze jej temperament. Nie jest to wprawdzie sześciocylindrowiec, jakiego z pewnością chcieliby Amerykanie, ale dwulitrowy silnik o czterech cylindrach - który kryje się pod aluminiową maską MX-5 - ma znacznie lepsze parametry w porównaniu z silnikiem poprzedniego modelu.

Wiele uwagi Japończycy poświęcili jego brzmieniu, zaopatrując układ wydechowy w większe tłumiki, stawiające mniejszy opór spalinom. Prostacki stukot to już przeszłość - teraz gdy silnik Mazdy osiągnie około 3000 obr/min, brzmienie układu wydechowego przypomina o czasach, kiedy to Alfa Romeo mogła jeszcze konstruować własne silniki. W przeciwieństwie do stosowanej dotychczas jednostki 1.9, wykonany całkowicie ze stopów aluminium silnik o czterech zaworach na cylinder jest jednostką krótkoskokową, co znacznie poprawia kulturę jej pracy i zwiększa gotowość do wchodzenia na wysokie obroty. Już na niższych biegach silnik szybko i bez trudu nabiera obrotów osiągając poziom 7000 obr/min. Na dodatek uzyskuje także wyższą moc - 160 zamiast 146 KM.

To, co w poprzedniej Maździe MX-5 było i tak dobre, w tej jest jeszcze lepsze. Na przykład dach, który teraz można zwolnić za pomocą jednego centralnego uchwytu i złożyć. Podczas tej operacji kierowca nie musi ruszać się z fotela, bo złożony dach chowa się pod pokrywą bagażnika i nie trzeba go przykrywać specjalną osłoną.

W środku samochodu jest teraz więcej miejsca, dzięki czemu kontakty kierowcy i pasażera stały się mniej intymne, bo nie trącają się już oni ramionami. Wykończenie wnętrza dowodzi, że Japończycy postarali się zadośćuczynić europejskim wymaganiom dotyczącym jakości, które są znacznie wyższe od tych, stawianych przez Amerykanów, dla których przede wszystkim przeznaczona była pierwsza Mazda MX-5 o nazwie Miata.

Wprawdzie od tamtych czasów rynkowe preferencje Japończyków się nie zmieniły, ale jakość wnętrza Mazdy jest o kilka klas lepsza, na co wpływ miał głównie dobór materiałów. Zamiast monotonnych połaci czarnego plastiku, kierowca ma przed oczami połyskujący lakierem ozdobny pas i z wyczuciem umieszczone metalowe aplikacje.

I rzecz najważniejsza - pozycja za kierownicą, która w całej dotychczasowej historii tego modelu z powodu zbyt grubego wyściełania fotela była za wysoka. Teraz siedzi się nisko, a siedzisko fotela jest płaskie. Otarcia naskórka na piętach kierowcy już wkrótce zaświadczą o tym, że jeździ on naprawdę sportowym samochodem.

A więc wszystko jest tak, jak być powinno. MX-5 to udane po- łączenie starej szkoły budowania aut z nowoczesną techniką. I tak oto Japończycy pokazują nam jak można zrobić zgrabny, popularny sportowy samochód.

Tekst: Götz Leyrer
Zdjęcia: MPI

DANE TECHNICZNE

Model1.8 16V2.0 16V
DANE TECHNICZNE
Model 1.8 16V 2.0 16V
Rodzaj silnika/liczba cylindrów rzędowy/4 rzędowy/4
Pojemność skokowa cm3 1798 1998
Moc kW (KM) 93 (126) 118 (160)
przy obrotach 1/min 6500 6700
Maksymalny moment obr. Nm 167 188
przy obrotach 1/min 4500 5000
Długość x szerokość x wys. mm 3995 x 1720 x 1245
Rozstaw osi mm 2330
Pojemność bagażnika l 150
Rodzaj napędu na koła tylne
Rozmiar opon 205/45 R 17
Rodzaj skrzyni biegów 5-biegowa 6-biegowa
Masa własna kg 1105 1122
Przyspieszenie 0-100 km/h s 9,4 7,9
Prędkość maksymalna km/h 196 210
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 89 900 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Najpopularniejszy roadster świata pojawił się w nowym wcieleniu. Mazda MX-5 jest jeszcze zwrotniejsza i jeszcze bardziej sportowa.
    auto motor i sport, 2008-02-07 15:03:18
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij