Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Porsche 911 Carrera S - wszystko musi się zmieniać

Od zawsze ma silnik z tyłu i od zawsze wygląda podobnie. Ale gdyby nic w sobie nie zmieniała, „911” już dawno odjechałaby do muzeum. Bo jak to ktoś powiedział – „żeby wszystko było takie samo, wszystko musi się zmieniać”. 

Roman Popkiewicz 2016-07-25
Porsche 911 Carrera S

FACE LIFTING UBRANIA PLUS NOWE MIĘŚNIE

Nadwozie ma odświeżoną „grafikę” – z przodu przeprojektowany zderzak z ultrawąskimi kierunkowskazami oraz innymi wlotami powietrza, które z kolei mają „aktywne” żaluzje, natomiast z tyłu lampy w stylu tych z 918 Spydera, zmieniony wlot powietrza na pokrywie silnika, a na bokach tylnego zderzaka pojawiły się otwory do odprowadzania gorąca z intercoolerów. Kabina dostała z kolei inną kierownicę oraz nowy system multi-audio-sat-Google-nav-media-online-Apple-surround-co tam jeszcze, w skrócie zwany PCM i od teraz montowany standardowo.

Razem z pakietem Sport Chrono na kierownicy pojawia się przełącznik trybów jazdy (zwykły, sportowy, sport plus oraz indywidualny), natomiast egzemplarze z tym pakietem oraz z przekładnią PDK otrzymują dodatkowy guzik zwany Sport Response – swego rodzaju „dopalacz”, który na 20 s ustawia układ napędowy w trybie maksymalnego przyspieszenia.W Sokole Millennium służył on Hanowi Solo do skoku w nadświetlną.

 
Nowy silnik jest o kilkanaście kg cięższy, jednak "911" pozostaje idealnie zbalansowana

 

Jednak największą nowością jest oczywiście silnik Carrery. Trzylitrowy, wyposażony w układ bezpośredniego wtrysku paliwa, dwie turbosprężarki i do pary dwie chłodnice powietrza doładowującego. Na deser – sucha miska olejowa. Ma wyższą o 20 KM moc w porównaniu z odchodzącym silnikiem, jednak tak naprawdę o niutonometry tu chodzi nowa jednostka przy 1700 obr/min rozwija moment obrotowy (500 Nm) wyższy niż poprzedni silnik robił to w swoim apogeum (440 Nm przy
5600 obr/min).

MOCNIEJ, SZYBCIEJ, WIĘCEJ

Dzięki tej potężnej sile napędowej, podczas zwykłej oraz dynamicznej jazdy, czyli przez jakieś 95 procent czasu spędzanego w aucie, „911” jest teraz w porównaniu z poprzednikiem zwyczajnie lepsza. Carrera „jedzie” niskimi obrotami i raz, że jest przy tym bardziej dynamiczna, a dwa, że przez cały czas zachowuje ogromną rezerwę osiągów.

Błąd nareszcie usunięty – w nowej „911” z przekładnią PDK tryb ręcznej zmiany biegów jest jak trzeba, z redukcją do przodu Tylne opony Porsche Carrery S mają teraz identyczny rozmiar jak te z 911 Turbo S Kąt natarcia tylnego spoilera jest dobierany samoczynnie, by zmniejszyć siłę nośną

 

W połączeniu z dwusprzęgłową przekładnią PDK, którą na świecie wybiera pewnie z 9 klientów na 10, jest jeszcze bardziej autem codziennym i całorocznym, a przy tym w każdej chwili gotowym do agresji. Przy bardzo spokojnej jeździe przekładnia utrzymuje silnik w przedziale 1500- 2000 obr/min (jeszcze przed przekroczeniem 60 km/h potrafi wrzucić 7. bieg!) i w efekcie, jeśli dla kogoś ma to znaczenie, średnio „911” zużywa o około litr mniej paliwa na każdych stu kilometrach.

Natomiast jazda między procentem 95 a 100 podnosi osiągi Carrery nie o jeden, jak sugerowałaby to o 20 KM wyższa moc, lecz o dwa-trzy stopnie wyżej. Przy tym jak bardzo szkoda żegnać się z „wolnymi ssakami” Porsche i ich niepowtarzalnym wysokoobrotowym jękiem, jednocześnie trzeba przyznać, że osiągi nowego silnika przenoszą „911” do świata, który jeszcze nie tak dawno należał do 911 Turbo.

Subiektywnie, jest to tak cholernie szybki samochód, że aż trudno uwierzyć, iż jego silnik ma tylko 420 KM. Jednocześnie nowa jednostka robi wszystko, żeby ukryć turbodoładowanie – ma bardzo szybkie reakcje na gaz, a jego mocne dodanie nie skutkuje opóźnioną o pół sekundy-sekundę eksplozją, tylko zaskakująco liniowym (jak na turbodoładowany silnik) przyrostem mocy. W środkowym zakresie obrotów nie da się tego zrobić w stu procentach i pomimo szybkich reakcji na gaz czuć, że ta właściwa „moc” pojawia się o ułamek sekundy później, natomiast powyżej 5000 obr/ min charakter silnika jest mocno zbliżony do wolnossącego – ostry, agresywny i błyskawicznie osiągający maksymalne obroty.

Tryb Sport Response to swego rodzaju „dopalacz” – pełna moc przez 20 s Nowość – na kierownicy pojawił się przełącznik trybów jazdy  Interfejs Apple CarPlay jest jedną z nowości systemu multimedialnego PCM 

 

Porsche sięgnęło po wszystko, żeby dać nowej „911” maksymalnie dużą przyczepność, szczególnie na tył. Carrera S ma teraz fabrycznie montowany system PASM, zawieszenie obniżone o 10 mm oraz – a może przede wszystkim – tylne opony o rozmiarze takim samym jak te z 911 Turbo S.
To wszystko ma związek z silnikiem – z tym, żeby potężny moment obrotowy nie powodował utraty przyczepności przy mocniejszym dodaniu gazu, żeby tył auta, kiedy nawet na 3. albo 4. biegu zacznie wstawać do tańca, robił to łagodnie, nie powodując ścisku w gardle kierowcy.

WYWAŻENIE NIEMAL IDEALNE

Na zwykłej drodze i suchej nawierzchni niezamierzona utrata przyczepności praktycznie nigdy się nie pojawia. Pomimo iż 63 procent masy auta spoczywa na tylnej osi, zachowanie Carrery jest pod każdym praktycznym względem jak w wypadku auta z silnikiem umieszczonym centralnie. Podsterowność w zasadzie nie występuje – aby ją wywołać, trzeba zrobić coś sprzecznego z fizyką jazdy, np. nienaturalnie odciążyć przednie koła.

 
A imię jego „turbo”
3.0 TURBO ZAMIAST SILNIKÓW 3.4 I 3.8
Tak jak w 1997 r. swoje sześciocylindrowe boksery chłodzone powietrzem „911” zamieniła na chłodzone cieczą, tak teraz jednostki wolnossące zamienia na turbodoładowane. Powód jest dokładnie taki sam – obniżenie emisji spalin. Silnik 3.0 biturbo ma pojemność mniejszą o 400 cm3 oraz 800 cm3 niż dotychczasowe boksery Carrery i Carrery S, jego maksymalne obroty są nieco niższe (7500 w porównaniu z 7800 obr/min) jest za to mocniejszy. W Carrerze rozwija 370 KM, w Carrerze S zaś, dzięki modyfikacjom turbosprężarek, układu wydechowego oraz sterowania, osiąga 420 KM. Z kolei maksymalny moment obrotowy to, odpowiednio dla 911 i 911 S, 450 oraz 500 Nm, w obydwóch wypadkach rozwijany już od 1700 obr/min. To początek – potencjał nowego silnika będzie w najbliższych latach rozwijany. 

 

Na krętych kawałkach drogi precyzja prowadzenia, zwinność podczas zmian kierunku jazdy, przyczepność przy wejściu w skręt oraz trakcja przy wyjściu są pod każdym względem warte 10 na 10. Jednocześnie kierowca, jeśli tylko pamięta o tym, że granice istnieją, przez cały czas ma poczucie, że to on to wszystko potrafi – a to jest miara wszystkich wielkich samochodów.

Natomiast – wciąż pozostajemy w przedziale 95-100 procent – innego niż dotychczas stylu jazdy wymaga mokra nawierzchnia. O ile właściwości trakcyjne Carrery są znakomite, o tyle ogólna zasada jest taka – trzeba jechać na biegu o jednym wyżej niż w wypadku wolnossącej „911”.

OSIĄGI Z SUPERLIGI

Wreszcie, twarde liczby. Porsche podaje, że w wypadku Carrery S z przekładnią PDK i pakietem Sport Chrono sprint do setki zajmuje teraz 3,9 s. I jak zwykle w wypadku Porsche okazuje się, że fabryczne dane są zaniżone – my zmierzyliśmy przyspieszenie na 3,7 s, co oznacza, że bariera czterech sekund pada w spektakularnym stylu.

Główne zmiany w kabinie – kierownica w stylu tej z 918 Spydera i większy ekran na konsoli

 

Te 0,3-0,4 s szybciej od poprzednika robią kluczową różnicę – w okolicy czterech sekund właśnie te ułamki sprawiają, że odczuwalne przyspieszenie jest o klasę lepsze. I wreszcie numer dwa – odgłos pracy silnika. Kompletnie inny od gardłowego, surowego ryku dotychczasowego silnika 3.8, przy wysokich obrotach zamieniającego się w jęk. O ile Carrera S „gadała” zarówno silnikiem, jak i wydechem, o tyle odnosimy wrażenie, że teraz, w epoce turbo, dźwięk nowego silnika pochodzi przede wszystkim z układu wydechowego. Jest niski, basowy i na swój sposób atrakcyjny, przy czym do kabiny niemal kompletnie nie docierają częstotliwości, na jakich „nadają” turbosprężarki – wystarczy za to uchylić okno, by usłyszeć ich donośny gwizd.


Roman Popkiewicz
redaktor "auto motor i sport"
Gdybyśmy mogli wybrać między „911” ze starym silnikiem wolnossącym, a tą z nowym turbo, wzięlibyśmy tę pierwszą. Szkoda jednostek wolnossących tak samo jak 18 lat temu szkoda było chłodzonych powietrzem. Jednak po tamtej zmianie Carrera znalazła więcej nabywców niż kiedykolwiek wcześniej. Czy ktoś ma wątpliwości, że teraz będzie podobnie?

CHARAKTER TEN SAM

Bardziej z kronikarskiego niż jakiegokolwiek innego obowiązku podajemy, że Porsche 911 podrożało o około 25 tys. zł. Nie ma to chyba większego znaczenia w sytuacji, kiedy dokładając parę drobiazgów wchodzimy do przedziału 600-700 tysięcy. Ważniejsze, że pomimo zmiany silnika na jednostkę o kompletnie innej naturze, Carrera nie straciła – albo straciła tylko w minimalnym stopniu – tego, czym zawsze była. Nie straciła charakteru.

Dane techniczne

Silnik benzynowy, B6 turbo umieszczone wzdłużnie z tyłu
Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 420 KM
Przy obrotach (/min) 6500/min
Pojemność skokowa [cm3] 2981 cm3
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 500 Nm
Przy obrotach (/min) 1700-5000/min
Rodzaj paliwa LOB98
Przeniesienie napędu na tylne koła
Skrzynia biegów 7-biegowa dwusprzęgłowa
Wielkość przełożeń 3,91/2,29/1,58/1,18/0,94/0,79/0,62:1
Bieg wsteczny 3,55:1
Przełożenie przekł. głównej 3,59:1
Nadwozie 2-drzwiowe, 2+2-miejscowe coupé
Układ jezdny Zawieszenie przednie: kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne i wzdłużne, stabilizator Zawieszenie tylne: układ wielowahaczowy, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator (przy wszystkich kołach amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia, sterowane elektronicznie; jako opcja – system skrętnych tylnych kół) Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektromechaniczne, 2,5 obrotu kołem kierownicy
Hamulce z przodu tarczowe, wentylowane i nawiercane, śr. 350 mm
Hamulce z tyłu tarczowe, wentylowane i nawiercane, śr. 330 mm
Układy wspomagające ABS, PSM
Rozmiar kół i opon przód 9,0 J x 20, tył 11,5 J x 20; Pirelli P Zero, przód 245/35 R20, tył 305/30 R20
Koło zapasowe zestaw naprawczy
Dł/szer/wys [mm] 4499 / 1808 / 1298 mm
Rozstaw osi [mm] 2450 mm
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 10,5/10,4 m
Poj. zbiornika paliwa [l] 64 l
Masa własna [kg] 1514 kg
Poj. bagażnika [l] 145 l
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (w mieście) [l/km] 10,1 l/100 km
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) [l/km] 6,4 l/100 km
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 7,7 l/100 km
CO2 (limit) [g/km] 174 g/km
Norma emisji spalin Euro 6
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 3000 zł
Ubezpieczenie w pakiecie OC i AC 13 792 zł (NNW 50 zł)
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1,44/0,98 zł
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1799/2444 zł
Gwarancja podzespoły (lata) 2 lata
Gwarancja lakier (lata) 3 lata
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12 lat
Cena modelu testowanego (zł) 791 345 zł
Wyposażenie wersji testowanej Poduszki powietrzne kierowcy, pasażera, boczne oraz kurtyny powietrzne, systemy ABS i PSM, system audio z modułem nawigacji online, łącze Apple CarPlay, klimatyzacja automatyczna dwustrefowa, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, reflektory biksenonowe, zawieszenie PASM (elektronicznie regulowana charakterystyka tłumienia), układ kontroli ciśnienia w oponach, system Torque Vectoring, obręcze z lekkich stopów 20’’
0-30 km/h (s) 1,0 s
0-50 km/h (s) 1,5 s
0-80 km/h (s) 2,7 s
0-100 km/h (s) 3,7 s
0-120 km/h (s) 5,0 s
0-130 km/h (s) 5,8 s
0-160 km/h (s) 8,3 s
0-180 km/h (s) 8,3 s
Prędkość maksymalna (km/h) 306 km/h
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 8,4 l/100 km
Maksymalne (l/100 km) 14,8 l/100 km
średnie podczas testu (l/100 km) 11,5 l/1 00 km
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 49 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 78 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 98 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 127 km/h
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 32,4 m
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 32,8 m
Wyposażenie dodatkowe (POLECANE) System audio Bose Surround Sound 7285 zł Pakiet Sport Chrono (z przekł. mech.) 8508 zł Pakiet Sport Chrono (z przekł. PDK) 10 711 zł Reflektory LED, adaptacyjne 13 344 zł Dwusprzęgłowa, 7-bieg. przekł. PDK 18 058 zł System skrętnych tylnych kół 11 568 zł Ceramiczne hamulce 43 765 zł Sportowy układ wydechowy 13 406 zł Czujniki parkowania przód/tył 4836 zł System unoszenia przedniej osi 11 630 zł Lakier metalizowany/specjalny 6059/13 651 zł

PODSUMOWANIE

Porsche 911 Carrera S

Ocena:
5
(, )
Przeszło nam przez myśl, żeby odjąć Carrerze pół gwiazdki za to, że charakter nowego silnika jest inny – gorszy, jeśli ktoś woli – niż poprzedniej, wolnossącej jednostki. Byłoby to jednak jak obrażanie się na świat. Z drugiej strony, osiągi są teraz o klasę albo dwie lepsze, a najważniejsze, że „911” to wciąż samochód, który dokładnie wie, czym ma być i dokładnie tym jest.
Nadwozie
bardzo atrakcyjna stylizacja, dopracowane detale, doskonała jakość wykonania, znakomita pozycja kierowcy, bardzo dobra ergonomia, świetny system audio/sat/nav
Napęd
bardzo dynamiczny silnik, znakomity układ przeniesienia napędu, jak na tę klasę mocy – fantastyczne osiągi
stosunkowo nieduży zbiornik paliwa (64 l)
Bezpieczeństwo
bogate wyposażenie, bardzo mocna konstrukcja, świetnie zestrojony układ stabilizacji, pierwszorzędne hamulce
Komfort
bardzo dobry komfort resorowania, przy spokojnej jeździe niewysoki poziom hałasu, wygodne fotele
Właściwości jezdne
bardzo wysoki poziom przyczepności, świetne wyważenie, bardzo dobre właściwości trakcyjne
Eksploatacja
długie okresy między przeglądami
bardzo wysokie ceny dodatków, krótki okres gwarancji na podzespoły (2 lata)

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 482 030 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Samochodowych&nbsp;końców świata było&nbsp;w ostatnich latach&nbsp;sporo, ale ten jest wyjątkowy&nbsp;– wolnossące silniki&nbsp;Porsche 911 zostały zastąpione&nbsp;przez jednostki&nbsp;turbodoładowane.&nbsp;W teście 911 Carrera S.</p><br /><br /><a href="/testy/Porsche-911-Carrera-S-wszystko-musi-sie-zmieniac,22741,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2016-07-25 16:00:47
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij