Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ

2


OCEŃ
2.7

Porsche 911 Turbo S: 911 razy tak

Przy okazji 50. urodzin Porsche 911 swoją czterdziestkę obchodzi wersja Turbo. A czy może być lepsza impreza niż debiut nowego modelu? A nawet dwóch – 911 Turbo i Turbo S.

2013-10-07

Tor Bilster Berg w środkowych Niemczech to absolutna perełka. Szybki, z co drugim zakrętem kompletnie ślepym, z trudnymi miejscami ostrego hamowania kiedy tył auta jest mocno odciążony i z długą prostą zakończoną bardzo szybkim łukiem. Okrążenie ma znakomity „rytm”, a nieprawdopodobna różnica poziomów sprawia, że na każdym kółku miejscami wstrzymujesz oddech.

Z każdym okrążeniem próbujesz coraz więcej. Późniejsze hamowanie, szybsze wejście w zakręt, wcześniejszy gaz przy wyjściu. Na przyspieszeniach, nawet przy skręconych przednich kołach, 560 koni silnika Turbo S wykorzystujesz w całości, na długo zanim byłoby to możliwe w innych autach o podobnej mocy. Jakby nie był to supersamochód, lecz coś wirtualnego, symulator. Przyczepność jest niewiarygodna.

W końcu dochodzisz do punktu kiedy całe wyczucie, doświadczenie i wiara w możliwości auta podpowiadają, że tym razem wejście w łuk nie będzie już czyste, że teraz prędkość jest tak duża, że przednia oś w końcu musi wpaść w poślizg. Podsterowność to w końcu normalna rzecz. A 911 Turbo za każdym razem trzyma asfalt, idealnie podąża za kierownicą i mimo iż wiesz, że jesteś – musisz być, nie ma rady – blisko granicy możliwości auta, to ono jakimś sposobem nie daje tego odczuć. Nie jest to do końca komfortowe wrażenie, bo tracisz orientację, gdzie leży granica przyczepności. W efekcie ryzyko jest takie, że jeśli popełnisz błąd, będzie to od razu duży błąd. A betonowe murki blisko...

Jak sprawić, by ponad pół tysiąca biturbodoładowanych koni było tak cywilizowanych? Przepis Porsche jest taki, by wrzucić do auta każdy możliwy kawał technologii. Aktywne zawieszenie, zaawansowany napęd na cztery koła (teraz z oddzielnym chłodzeniem części przednionapędowej), dwusprzęgłową przekładnię (ręcznie sterowanej w ofercie Turbo już nie ma), mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu na tylnej osi, ceramiczne hamulce i utraprzyczepne opony Pirelli P Zero.  

Do tego dochodzą nowości w postaci skrętnych kół tylnej osi oraz tzw. aktywnej aerodynamiki. Przy prędkości poniżej 50 km/h tylne koła skręcają o 2,8 stopnia w przeciwnym kierunku niż przednie, co zmniejsza promień skrętu i poprawia zwrotność auta, natomiast przy prędkości powyżej 80 km/h koła tylnej osi skręcają już w tym samym kierunku co przednie – wirtualnie wydłuża to rozstaw osi auta i zwiększa jego stabilność. I właśnie to jest w dużej mierze odpowiedzialne za efekt nadprzyczepności. Z kolei w parze z tylnym spoilerem, którego górna część przy 120 km/h wysuwa się samoczynnie nawet o 7,5 cm, „jedzie” teraz regulowana listwa na przednim zderzaku .

Dla kierowcy efekt jest taki, że tam, gdzie poprzedni model był komfortowy, nowy jest komfortowy bardziej, tam zaś, gdzie poprzednik był ultraostry, ten jest ultraostry bardziej. Turbo pozostaje najbardziej codziennym spośród supersamochodów. Cennik zahacza o pieniężną astronomię – 813 500 zł za wersję zwykłą i 979 476 zł za „eskę”. Około trzy czwarte tej różnicy wynika z różnic w wyposażeniu, pozostałe 40 tys. zł dopłaca się za wyższą moc i o 0,3 s lepszy czas przyspieszenia do setki. Warto? Odpowiedź jest tylko jedna: 911 raz tak.

Roman Popkiewicz
redaktor auto motor i sport

Naszym zdaniem:

Prawdopodobnie „najłatwiejszy” spośród najszybszych samochodów świata. Wręcz na granicy bycia zbyt łatwym.

DANE PRODUCENTA PORSCHE 911 TURBO S

DANE PRODUCENTA

PORSCHE 911 TURBO S

Cena979 476 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnikabenzynowy, B6 biturbo
Pojemność skokowa3800 cm3
Moc maksymalna560 KM
przy obrotach6500–6750/min
Maksymalny moment obrotowy700 Nm
w zakresie obrotów2100–4250/min
Rodzaj napęduna cztery koła; 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h3,1 s
Prędkość maksymalna318 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie9,7 l/100 km
Emisja CO2227 g/km
Nadwozie2-drzwiowe, 2+2-miejscowe coupé, długość x szerokość x wysokość 4506 x 1880 x 1296 mm, rozstaw osi 2450 mm, masa własna 1605 kg, pojemność bagażnika 115 l (z przodu) i 260 l (z tyłu), pojemność zbiornika paliwa 68 l.

amis

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 482 030 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    A ja chciałbym się nawet po dziewięćdziesiątce tak mocno nimi ekscytować (mając 91 lat i 1 miesiąc :D)

    airmatic, 2013-10-08 16:57:44
  • avatar
    zgłoś
    Wciąż wierzę, że bede kiedyś przeżywał takie premiery trochę inaczej...ekscytując się, że już niedługo będę sobie mógł takie cudo kupić :)

    k.wejman90, 2013-10-08 16:42:01
  • avatar
    zgłoś
    Zazdrościmy kilku rzeczy: Bilster Bergu (nasza Miedziana Góra k. Kielc to przy tym bazary :D), podwójnego urodzinowego tortu w kształcie dwóch najmocniejszych "dziewięćsetjedenastek" oraz - oczywiście - zaproszenia na jazdy testowe. Choć akurat kluczyki i akredytacja w jednym trafiły we właściwe, jedynie słuszne ręce :k: 

    airmatic, 2013-10-08 16:27:09
  • avatar
    zgłoś
    Auto genialne, chociaż czy nie za dużo w nim elektroniki by poczuć ducha Turbo? Na drodze na pewno urywa, ale poprzednia generacja (turbo) bardziej mi się podobała.

    mariano_italiano, 2013-10-08 09:52:25
  • avatar
    zgłoś
    Powiem tylko tyle: zazdroszczę. :)

    Samuraj, 2013-10-07 21:44:13
  • avatar
    zgłoś
    Przy okazji 50. urodzin Porsche 911 swoją czterdziestkę obchodzi wersja Turbo. A czy może być lepsza impreza niż debiut nowego modelu? A nawet dwóch – 911 Turbo i Turbo S.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2013-10-07 13:29:29
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij