Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Porsche 918 RSR ładunek energii

Można to traktować niemal jak oficjalną zapowiedź - supersportowy 918 pojawi się na drogach i będzie tak wyglądał. I będzie hybrydą.

2011-03-31
Porsche 918 RSR Auto ma centralnie umieszczony silnik, który w prostej linii pochodzi od 3,4-litrowej, wyścigowej V-ósemki z RS Spydera

 

W największym skrócie - oto przyszły flagowy supersamochód Porsche, duchowy następca Carrery GT. Tu jako żywy prototyp testowy, pod skórą którego będzie dojrzewał hybrydowy układ napędowy wersji seryjnej.

918 RSR to fuzja dwóch modeli - 918 Spydera, który przed rokiem szturmem wziął salon w Genewie, oraz wyczynowego 911 GT3 R Hybrid, który jako pierwsza hybryda Porsche zaliczył w ubiegłym sezonie kilka poważnych wyścigów, w tym podczas debiutu w 24h na Nürburgringu, przez ponad osiem godzin jadąc na prowadzeniu.

Kształty i linie nadwozia są jak z auta drogowego, natomiast konstrukcja testowego prototypu jest wykonana z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym, z bardzo lekkimi poszyciami. Dyfuzor wygląda bardziej na drogowy niż wyczynowy, za to potężny tylny spoiler pochodzi prosto z RS Spydera - prototypu klasy LMP2, który m.in. dwukrotnie wygrywał w swojej kategorii wielki 24h Le Mans. Bardzo charakterystyczny element to wypuszczony z boków wydech, z podwójnymi rurami wystającymi z błotników tuż przed tylnymi kołami.

Zanim zaparkuje w muzeum Porsche na zasłużony wypoczynek, w najbliższym roku 918 RSR pokona tysiące testowych kilometrów. Na jego pokładzie, w warunkach realnego świata, będzie testowana najnowsza wersja tajnej broni Porsche, jaką jest hybrydowy układ napędowy.

Auto ma centralnie umieszczony silnik, który w prostej linii pochodzi od 3,4-litrowej, wyścigowej V-ósemki ze wspomnianego RS Spydera. Wolnossąca jednostka ma bezpośredni wtrysk paliwa i dla potrzeb badawczo- rozwojowych nie musi podlegać ograniczeniom żadnych regulaminów technicznych, co pozwala jej rozwijać 563 KM przy zdrowych 10 300 obr/min. Silnik ma do kompletu wyczynową, sześciobiegową przekładnię sekwencyjną i napędza tylne koła. Z kolei z przodu znajdują się dwa silniki elektryczne o mocy aż po 75 kW każdy, co po zsumowaniu daje łączną moc zespołu hybrydowego w kwocie 767 KM.

Sercem hybrydy Porsche jest "zbiornik energii", który ma swoje źródła w F1, pochodzi bowiem od systemu KERS, nad jakim w sezonie 2009 pracował Williams (chociaż nie używał go podczas GP). System obchodzi się bez tradycyjnego zestawu akumulatorów - zamiast obciążać sobie kolana dużymi, ciężkimi i mało wydajnymi "bateriami", 918 RSR chowa do kieszeni stosunkowo lekkie koło zamachowe, które rozpędzając się do 36 000 obr/min łapie i przechowuje energię, jaka jest normalnie tracona przy hamowaniu. Porsche podaje, że tego ładunku energii wystarcza podczas przyspieszania aż na 8 sekund - rotor jest wtedy wyhamowywany, a silniki elektryczne otrzymują dwa razy po 75 kW. Poprawia to osiągi i zmniejsza zużycie paliwa.

Porsche nie wyklucza, że podobnie jak to było z 911 GT3 R Hybrid, również 918 RS pojawi się w wyścigach. Ale ważniejsze pytanie brzmi: ile z tego auta znajdzie się w egzemplarzach dopuszczonych do ruchu na zwykłych drogach? Jeszcze w ubiegłym roku producent potwierdził, że supersportowy 918 Spyder (otwarte nadwozie) trafi do produkcji. Ale przecież i 918 RSR (coupé) nie wymaga wielu zabiegów, żeby dostrzec w nim auto drogowe - w zasadzie wystarczy założyć mu mniejsze tylne skrzydło. Dodatkowo, wnętrze coupé jest bardzo zbliżone do seryjnego, z klasycznym układem instrumentów i charakterystyczną konsolą przypominającą tę z Carrery GT.

Porsche jako pierwszy producent aut sportowych wkracza w tak zaawansowaną fazę hybrydowego prototypu. Nikt nie wie, czy ten system zda egzamin na drodze. Cdn.

Tekst Roman Popkiewicz
amis 3/2011


Kiedy na drodze?
Ze względu na sposób w jaki energia jest magazynowana (wirujące koło zamachowe), system KERS Porsche wymaga ostrych i częstych hamowań z dużych prędkości. Z kolei oddając energię, układ działa jak ekstradopalacz - krótko, za to bardzo konkretnie. Tego typu hybryda nie potrafi jednak ani zastąpić, ani nawet specjalnie odciążyć silnika spalinowego w sytuacjach, kiedy ten jest najmniej efektywny (czyli podczas jazdy po mieście) i oszczędność paliwa może być duża - a na tym polega idea wszystkich systemów hybrydowych będących dziś w seryjnej produkcji. Porsche będzie musiało rozwiązać ten problem, bo na 918 RSR będzie ogromna presja związana z poziomem emisji.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 230 510 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Bardzo ciekawy artykuł i muszę powiedzieć, że z chęcią zobaczyłbym takie coupe na drodze niż limitowaną wersję otwartą, choć sory, pewnie nawet Spydera nigdy nie zobaczę, bo będzie megarzadki. Fakt faktem ten napęd to pewnego rodzaju rewolucja w Porsche.
    ~Samuraj, 2011-04-01 02:07:58
  • avatar
    zgłoś
    Można to traktować niemal jak oficjalną zapowiedź - supersportowy 918 pojawi się na drogach i będzie tak wyglądał. I będzie hybrydą.
    auto motor i sport, 2011-03-31 12:16:01
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij