Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Porsche Boxster Spyder - Jazda na sto procent

Kabrioletów w Porsche dostatek, ale takie jak ten pojawiają się rzadko. Oto Porsche Boxster Spyder – ostatni zwykły model Porsche z  wolnossącym silnikiem. Do tego z mechaniczną skrzynią i bez klimatyzacji.

Roman Popkiewicz 2016-07-11
Porsche Boxster Spyder

Nikt się nie połapał. Naprawdę, nikt nie połapał się, jaką perełką będzie Boxster Spyder. W ubiegłym sezonie, w którym najpierw zadebiutowały 911 GT3 RS i Cayman GT4, w którym później kończono produkcję hipersportowego 918 Spydera, w którym Porsche po raz siedemnasty wygrało wyścig Le Mans 24h, w którym wiewiórki coraz głośniej zapowiadały pojawienie się króla wszystkich „911”, czyli 911R, w którym wreszcie wolnossące silniki Carrery odeszły do historii – w roku, w którym tyle się działo, debiut Boxstera Spydera na drugorzędnym salonie w Nowym Jorku przeszedł praktycznie niezauważony.

SPYDERY RODZĄ SIĘ RZADKO

Boxstery o smaku Spyder pojawiają się w ofercie Porsche rzadko (ostatni był w 2010 r.) i w porównaniu z Boxsterami S czy GTS zawsze mają coś ekstra. W tym wypadku to obniżone o 20 mm zawieszenie, hamulce z „911”, ostrzej zestrojony układ kierowniczy oraz lekka kuracja odchudzająca. Auto nie ma radioodtwarzacza ani układu klimatyzacji (obydwa można dołożyć, nic nie dopłacając), zamiast klamek po wewnętrznej stronie drzwi są paski (jak w modelach „GT z cyfrą”), fotele zaś mają lżejszą konstrukcję niż te w zwykłych Boxsterach.

     
Przełącznik pt. „głośniejszy wydech” – do włączenia przed każdą jazdą Spyderem Jedyny przycisk jaki znajduje się na kierownicy to klakson Zamiast klamek paski – jak w ekstremalnych modelach oznaczanych jako „GT z cyfrą”

 

Przedni i tylny zderzak pochodzą prosto z Caymana GT4, a proporcje nadwozia z centralnie umieszczonym silnikiem oraz charakterystyczne właśnie dla Spyderów dwa garby na tylnej pokrywie sprawiają, że Boxster w tej wersji wygląda trochę jak mała „918”. Miękki dach jest unikatowy dla Spydera i składa się go ręcznie. O ile w poprzednim modelu ta czynność była tak skomplikowana, że do auta dołączano instruktażowy film, jak się do tego zabrać (tak jest!), o tyle w wypadku najnowszego modelu cała operacja jest dziecinnie prosta i trwa kilkadziesiąt sekund.

 

Jeśli złapiesz równowagę gazem, stan „tuż przed krawędzią” utrzyma się przez kilkadziesiąt metrów...

 

Przedni i tylny zderzak pochodzą prosto z Caymana GT4, a proporcje nadwozia z centralnie umieszczonym silnikiem oraz charakterystyczne właśnie dla Spyderów dwa garby na tylnej pokrywie sprawiają, że Boxster w tej wersji wygląda trochę jak mała „918”. Miękki dach jest unikatowy dla Spydera i składa się go ręcznie. O ile w poprzednim modelu ta czynność była tak skomplikowana, że do auta dołączano instruktażowy film, jak się do tego zabrać (tak jest!), o tyle w wypadku najnowszego modelu cała operacja jest dziecinnie prosta i trwa kilkadziesiąt sekund.

 CZYSTA, PROSTA, ZWYKŁA JAZDA

Po wciśnięciu gazu hałas za plecami rozrywa powietrze. Od czterech tysięcy obrotów robi się głośno, przy pięciu z kawałkiem w plecach czuć dodatkowego kopa, a silnik ryczy tak, że zastanawiasz się, czy to aby na pewno jest legalne. Przestają się liczyć każdy koń mechaniczny, każdy ułamek sekundy przyspieszenia do setki, każdy spalony litr benzyny, ważne są już tylko wrażenia. Fotele to de facto wyczynowe kubły, na kierownicy nie ma żadnych przełączników, żaden niepotrzebny gadżet nie pojawia się na linii wzroku kierowcy. Pomimo całej technologii zawieszeniowo-silnikowo-hamulcowej Boxster Spyder to czysty, prosty, zwykły samochód do czystej, prostej, zwykłej jazdy.

Ceramiczne hamulce to naszym zdaniem jedyna obowiązkowa opcja dla Boxstera Spydera

Po zdjęciu dachu klimatyzacja oraz sprzęt audio tracą jakiekolwiek znaczenie, na pierwszy plan wjeżdżają zaś ostry jak brzytwa układ jezdny oraz silnik. I ten ostatni to właśnie największy bajer i główna niespodzianka Spydera – w czasie kiedy Boxster i Cayman stają się 718 Boxsterem i 718 Caymanem i dostają czterocylindrowe silniki 2.0 i 2.5 turbo, Spyder ma wolnossącą jednostkę 3.8, która pochodzi prosto z topowego Caymana GT4, rozwija moc 375 KM i ma do pary wspaniałą, mechaniczną przekładnię. Pedał sprzęgła „chodzi” twardo, mechanizm zmiany biegów jest ultraprecyzyjny, skok dźwigni natomiast krótszy niż krótki. Biegi zmienia się jak przełącznikiem, szybko i podświadomie.

ZWINNIEJSZY NIŻ CARRERA

Przy wyjściu z zakrętu na mocniejszym gazie tył auta lekko się „ustawia” – to jeszcze nie poślizg, ale już nie jazda po sznurku – tak, jakby lekki uślizg dotyczył tylko samego wierzchu bieżnika, a cała reszta tylnych opon trzymała się drogi jak należy. Jeśli gazem i kierownicą złapiesz równowagę, ten stan „tuż przed granicą” czasem potrafi utrzymać się przez kilkanaście-kilkadziesiąt metrów – i mało jest na świecie rzeczy, które dają podobną satysfakcję, jak próbowanie tego raz za razem. Tym bardziej że układ stabilizacji ma swój próg kontroli przesunięty akurat na tyle, by właśnie na coś takiego pozwalać.

 

Dach Spydera jest jak mały namiot – i tak jak w wypadku namiotu, podczas składania i rozkładania obowiązuje pewna kolejność działań. Jest ona nietypowa, ale bardzo prosta i by ją poznać, nie potrzeba instrukcji obsługi

 

Jak każdy Boxster, Spyder toleruje w zasadzie dowolny styl jazdy – od płynnego po agresywne szarpanie się z kierownicą i gazem. Porsche jest jednak tak przyczepne i tak precyzyjne, że w końcu stwierdzasz, że najlepsza będzie tu właśnie płynność i starasz się jechać z jak najmniejszym skrętem kół, bez nerwowych ruchów kierownicą, chociaż z ostrym gazem, kiedy to tylko możliwe.

Przy wejściu w zakręt chwilami masz wrażenie „lekkiego przodu”, tak charakterystyczne dla Porsche, jednak przednie opony trzymają się asfaltu jak przyklejone. Wymagając od niego coraz więcej, Spydera da się oczywiście wytrącić z równowagi, na co auto reaguje nie tyle podsterownością, ile jej nikłym cieniem.

   
Przedni i tylny zderzak pochodzą z Caymana GT4 – razem z zadartym tylnym spoilerem i charakterystyczną tylną pokrywą nadają wyglądowi Spydera charakteru

 

Natomiast na krętej drodze, ze zmianami kierunku jazdy jedna po drugiej przeplatanymi serią hamowań i przyspieszeń, jest to jeden z najlepszych samochodów świata. Konstrukcja z centralnie umieszczonym silnikiem, w której wszystko to, co najcięższe znajduje się między kołami, a na tylną oś przypada ponad połowa masy auta (około 55 procent), sprawia, że Boxster jest bardziej zwinny niż „911” i ma doskonałe właściwości trakcyjne. Pomimo o kilka kilogramów wyższej masy, o 10 KM niższej mocy i nieco węższych, mniej przyczepnych opon, Boxster Spyder przyspiesza do setki w czasie identycznym jak robi to Cayman GT4 – w 4,6 s. W wersji z ceramicznymi hamulcami (dopłata 38 tys. zł) ze 100 km/h zatrzymuje się też na dystansie 35 m, kompletnie ignorując stan nagrzania hamulców.

SAMOCHÓD-IMPREZA NA CAŁEGO

Czy to brak jakichkolwiek elementów, które odwracałyby uwagę od prowadzenia auta, czy też hałas silnika, albo sama świadomość, że Spyder jest „prosty i czysty” – a być może wszystko to naraz – masz wrażenie, że ten samochód jest kompletny i skończony, że nie musi mieć ani dodatkowego konia mocy więcej, ani opon tak przyczepnych jak ma Cayman GT4, ani też żadnego dodatkowego elementu wyposażenia (może z wyjątkiem hamulcowej ceramiki). Że dach składa się ręcznie? Trudno spodziewać się, żeby do auta, które powstanie pewnie w liczbie nie większej niż 2 tysiące egzemplarzy opracowywano specjalny mechanizm składania dachu.


WARTO WIEDZIEĆ

Roman Popkiewicz 
redaktor „auto motor i sport”
Dostępność niektórych modeli Porsche jest mocno ograniczona, co – mówiąc wprost - zakrawa na żart. Jeśli nie jesteś wieloletnim klientem, możesz kupić Boxstera, Caymana albo „911”, ale na GT3, GT3 RS, GT2, GT2 RS albo 911R – czyli najrzadsze modele – nie masz żadnych szans. Nawet jeśli właśnie wygrałeś kumulację w totku i jesteś gotowy wyłożyć pełną kwotę na stół – żadnych. Masz za to szansę upolować coś takiego jak Boxster Spyder – rzadko, bo rzadko, ale czasem trafia się model wyjątkowy, który inni  przegapią.

Poza tym ręczne „zwijanie namiotu” to w Spyderze część rytuału jazdy. Nawet cena 391 tys. zł jest, jak na samochód tak wyjątkowy, zwyczajnie niska. Boxster Spyder to bowiem jeden z najlepszych modeli Porsche nie tylko ostatnich lat, ale w ogóle. Być może jest nawet – jeśli się tu zapędzimy, to trudno – w dziesiątce najlepszych modeli marki, a to już elita. Jeśli Cię na niego stać i jakimś cudem znajdziesz jeszcze egzemplarz, bierz i nie oglądaj się za siebie. Za każdym razem kiedy do niego wsiądziesz, będziesz mieć jedną z najlepszych imprez w życiu.

Dane techniczne

Silnik benzynowy B6, umieszczony centralnie
Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 276 kW (375 KM)
Przy obrotach (/min) 6700/min
Pojemność skokowa [cm3] 3800 cm3
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 420 Nm
Przy obrotach (/min) 4750–6000 obr/min
Rodzaj paliwa LOB98
Przeniesienie napędu na tylne koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń 3,31/1,95/1,41/1,13/0,95/0,81:1
Bieg wsteczny 3,00:1
Przełożenie przekł. głównej 3,00:1
Nadwozie 2-drzwiowy, 2-miejscowy roadster
Układ jezdny Zawieszenie przednie: kolumny McPhersona, wahacze wzdłużne i poprzeczne, stabilizator Zawieszenie tylne: układ wielowahaczowy, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektromechaniczne; 2,5 obrotu kierownicą
Hamulce z przodu tarcze wentylowane i nawiercane, śr. 340 mm
Hamulce z tyłu tarcze wentylowane i nawiercane, śr. 330 mm
Układy wspomagające ABS, PSM, mechanizm różn. o ograniczonym poślizgu
Rozmiar kół i opon Rozmiar kół przód: 8,5 J x 20, tył: 10,5 J x 2; Pirelli P Zero przód: 235/35 R20, tył: 265/35 R20
Koło zapasowe zestaw naprawczy
Dł/szer/wys [mm] 4414 / 1801 / 1262 mm
Rozstaw osi [mm] 2475 mm
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 10,9 m
Poj. zbiornika paliwa [l] 54 l
Masa własna [kg] 1380 kg
Poj. bagażnika [l] przód/tył - 150/130 l
CO2 (limit) [g/km] 230 g/km
Norma emisji spalin Euro 6
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 2500 zł
Ubezpieczenie w pakiecie OC i AC 9786 zł (NNW 59 zł)
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok przy 15 000/30 000 km rocznie 1,19/0,86 zł
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok przy 15 000/30 000 km rocznie 1484/2153 zł
Gwarancja podzespoły (lata) 2 lata
Gwarancja lakier (lata) 3 lata
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12 lat
Cena modelu testowanego (zł) 498 854 zł
Wyposażenie wersji testowanej WYPOSAŻENIE SERYJNE Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, poduszki boczne chroniące tułów oraz głowę kierowcy i pasażera, układy ABS i PSM, kierownica oraz dźwignia zmiany biegów wykończone alcantarą, sportowe fotele wykończone skórą i alcantarą, elektrycznie opuszczane szyby w drzwiach, elektr. regulowane i podgrzewane lusterka boczne, dwa gniazda 12V, reflektory biksenonowe, pakiet Sport Chrono, mechaniczna blokada mechanizmu różnicowego, system torque vectoring, system monitorowania ciśnienia w oponach, obręcze kół z lekkich stopów 20’’.
0-30 km/h (s) 1,0 s
0-50 km/h (s) 1,8 s
0-80 km/h (s) 3,4 s
0-100 km/h (s) 4,6 s
0-120 km/h (s) 5,9 s
0-130 km/h (s) 7,0 s
0-160 km/h (s) 9,8 s
0-180 km/h (s) 12,5 s
Prędkość maksymalna (km/h) 290 km/h
Maksymalne (l/100 km) 13,5 l/100 km
średnie podczas testu (l/100 km) 11,1 l/100 km
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 49 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 78 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 98 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 127 km/h
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 35,0 m
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 35,0 m
Wyposażenie dodatkowe WYPOSAŻENIE DODATKOWE (POLECANE) Fotele kubełkowe 7 345 zł Klimatyzacja/dwustr. klimatyzacja autom. bez dopłaty/3 917 zł Adaptacyjne reflektory biksenonowe 5 937 zł System PCM z nawigacją 16 191 zł Ceramiczne hamulce 37 646 zł Pasy bezpieczeństwa w kolorze żółtym 1 348 zł Obręcze kół lakierowane na czarno 4 254 zł Sportowa końcówka ukł. wydechowego 2 755 zł Dojazdowe koło zapasowe 2 938 zł Lakier metalizowany/specjalny/na życzenie 4 223/12 059/21 424 zł

PODSUMOWANIE

Porsche Boxster Spyder

Ocena:
5
(, )
Jeden z najlepszych modeli Porsche nie tylko ostatnich lat, ale w historii. Diabelsko atrakcyjnemu nadwoziu dorównują w swoich dziedzinach silnik oraz układ jezdny. Jedyny minus jest od Spydera niezależny – to ostatni model Porsche (poza autami GT) z wolnossącym silnikiem.
Nadwozie
bardzo atrakcyjna stylizacja, wygodna obsługa, świetna jakość wykonania
bardzo mały prześwit pod przednim zderzakiem
Napęd
bardzo dynamiczny i liniowo rozwijający moc silnik, znakomite osiągi, świetne właściwości trakcyjne
wysokie zużycie paliwa przy szybszej jeździe
Bezpieczeństwo
bogate wyposażenie seryjne, bardzo skuteczne hamulce, fantastyczny poziom przyczepności nawet na mokrej nawierzchni
Komfort
wygodne fotele, dobry komfort resorowania
przy wyższej prędkości poziom hałasu wyższy niż w zwykłej wersji Boxstera
Właściwości jezdne
bardzo wysoki poziom przyczepności, bezpośredni i bardzo precyzyjny układ kierowniczy, bardzo pewne zachowanie na drodze niezależnie od prędkości
Eksploatacja
stosunkowo niewysoka cena podstawowej wersji
bardzo drogie dodatki, krótki okres gwarancji na podzespoły (2 lata)

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 230 510 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Kabrioletów w Porsche dostatek, ale takie jak ten pojawiają się rzadko. Oto Porsche Boxster Spyder – ostatni zwykły model Porsche z &nbsp;wolnossącym silnikiem. Do tego z mechaniczną skrzynią i bez klimatyzacji.</p><br /><br /><a href="/testy/Porsche-Boxster-Spyder-Jazda-na-sto-procent,22659,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2016-07-12 10:53:05
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij