Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.7

Porsche Carrera 4 - Ułamki sekund

911 to liczba święta, która dziś obejmuje całą rodzinę modeli. Teraz dołączają do niej nowe wersje Porsche Carrery 4 i Carrery 4S. Czyli wszystko to samo, co w zwykłych Carrerach plus koncert na cztery koła.

2008-03-24
Porsche Carrera 4 Szersze błotniki najlepiej widać w lusterkach.  

Wiadomo, że każdy z nas powinien mieć pod domem przynajmniej jedną Carrerę. Na razie nie każdemu jest dane to zrealizować, ale któż w marzeniach nie zadawał sobie tego oczywistego pytania - gdyby jednak przyszło co do czego, to którą wersję wybrać?!

Porsche daje kilka możliwości. Jest Carrera zwykła i S, z dachem lub bez, a teraz staje obok nich Carrera 4.

Wielka popularność napędu z czwórką sprawia, że są rynki, na których sprzedaje się on lepiej niż klasyczny napęd na tył. Podobnie jak w poprzednim modelu, napęd czterech kół jest w Carrerze realizowany za pośrednictwem sprzęgła wiskotycznego, które "przepuszcza" w kierunku przedniej osi od 5 do 40 procent momentu obrotowego. Proporcje zmieniają się bardzo szybko i bardzo płynnie, a właściwości trakcyjne auta są niesamowite. Na niskich biegach wrażenie robi nie tyle sama przyczepność i przyspieszenie, co niewzruszona, wręcz bezlitosna efektywność układu napędowego. Przy mocnym wciśnięciu gazu i nawet przy skręconych kołach auto wyrywa do przodu bez żadnych nerwowych ruchów ogonem. Jednak Porsche bardzo dba, aby Carrera w wersji na cztery łapy zachowała charakterystykę jazdy zbliżoną właśnie do tej, z jakiej słynie model z tylnym napędem.

Układ jezdny "czwórki" jest zestrojony niemal neutralnie, co na drodze dostarcza jedynych w swoim rodzaju wrażeń. Przy wejściu w zakręt auto podpiera się na zewnętrznej przedniej oponie tylko w chwili skrętu, by już po ułamku sekundy samo z siebie ułożyć się tak, że "ciężar" jazdy po łuku przenosi się również na tylne koło. To typowa cecha każ- dej Carrery - kiedy przód skręca, reszta auta chce za nim jechać, lekka podsterowność jest zaś bardzo skrzętnie ukryta. Rozkład siły napędowej pomiędzy osie jest taki, że Carrerę 4 zawsze bardziej "pcha" niż "ciągnie", i po dodaniu gazu Porsche jak po szynach wyjeżdża z zakrętów. Na samym środku tablicy przyrządów fruwa jedna z najszybszych na świecie wskazówek obrotomierza, a towarzyszy jej głośny, zachrypnięty odgłos pracy sześciocylindrowego boksera.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
NadwozieDwudrzwiowe, 2+2-miejscowe coupé, długość x szerokość x wysokość 4427 x 1852 x 1310 mm, rozstaw osi 2350 mm, masa własna 1450 kg.
SilnikBenzynowy, 6-cylindrowy typu bokser, pojemność skokowa 3596 cm3, moc maks. 239 kW (325 KM) przy 6800 obr/min, maks. moment obrotowy 370 Nm przy 4250 obr/min.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 5,1 s Prędkość maksymalna 280 km/h Średnie zużycie paliwa 11,3 l/100 km
CenaPorsche Carrera 4 405 798 zł

Tylne błotniki Carrery 4 są poszerzone o 22 mm każdy, co nie od razu rzuca się w oczy kiedy oglądasz auto z zewnątrz, staje się natomiast aż nadto wyraźne, gdy z fotela kierowcy zerkasz w lusterka boczne. Szersze niż w wersji tylnonapędowej są też tylne opony "czwórki" - 295/35 R18 w Carrerze 4 i 305/30 R19 w wersji S. Ta ostatnia jest też seryjnie wyposażona w układ aktywnego zawieszenia (PASM - Porsche Active Suspension Management), który ma dwa ustawienia - normalnie sportowe i sportowo sportowe. W zależności od tego, co dzieje się z autem oraz tego, co robi kierowca, system w trakcie jazdy dobiera charakterystykę tłumienia dla każdego koła z osobna.

Ponieważ Porsche to firma, dla której każdy ułamek sekundy ma znaczenie absolutnie podstawowe, pozostaje fundamentalne pytanie. Mamy tor, stoper i dwa auta. Które jest szybsze - Carrera czy Carrera 4? "Są dokładnie takie same" - mówi Georg Wahl, szef inżynierów, którzy stworzyli podwozie i zawieszenie auta. I objaśnia: "W porównaniu z wersją z napędem klasycznym, Carrera 4 jest cięższa o 55 kg, co oczywiście odbija się na osiągach. Jednak pozostałe modyfikacje - szersze opony i nieco inne zestrojenie zawieszenia - sprawiają, że to się równoważy. Na torze poczujesz różnice w zachowaniu - "4" ma lepszą trakcję i jest bardziej stabilna w szybkich zakrętach. Ale obydwie "911" osiągną takie same czasy". Czyli ten, kto weźmie "czwórkę", nie rezygnuje ani z ułamka osiągów Carrery. To kolejny argument za.

A ja? Ja poproszę klasykę.

Tekst i zdjęcia Roman Popkiewicz
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 98 293 PLN
Dostępne nadwozia: coupe-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    911 to liczba święta, która dziś obejmuje całą rodzinę modeli. Teraz dołączają do niej nowe wersje Porsche Carrery 4 i Carrery 4S. Czyli wszystko to samo, co w zwykłych Carrerach plus koncert na cztery koła.
    auto motor i sport, 2008-03-24 09:44:10
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij