Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Porsche Carrera GT - Nauka jazdy

Chętnych do jazdy Porsche Carrerą GT obowiązuje wstępne przeszkolenie. Nawet doświadczeni kierowcy muszą przed ruszeniem w drogę poćwiczyć na bezpiecznym terenie. Dla nas poligonem było poradzieckie lotnisko pod Berlinem.

2003-12-25
Porsche Carrera GT Porsche Carrera GT

Środki ostrożności stosowane przy wyjeździe Carrerą GT poza obręb ogrodzenia stają się zrozumiałe po uruchomieniu silnika. Gdy przekręcimy kluczyk (stacyjka obowiązkowo z lewej strony), budzi się z uśpienia 612 KM. Można by tym obdzielić pięć całkiem żwawych aut, a tutaj tyle siedzi w jednym silniku. Dla mnie to rekord. Najmocniejsze czym jeździłem do tej pory, czyli Porsche 911 Turbo, miało prawie o 200 KM mniej. No cóż, trzeba się rozwijać - pomyślałem, wsłuchując się w odgłos dochodzący zza pleców.

Początkowo brzmienie silnika V10 przywodzi na myśl pracującą na wolnych obrotach młockarnię. Może nie jest to nadzwyczaj miłe dla ucha, ale robi wrażenie. Na tyle duże, że szwedzki kolega dokonuje przy pomocy telefonu komórkowego "transmisji na żywo" do swojej redakcji. Dodaję trochę gazu i dopiero robi się wesoło na łączach...

W Carrerze GT siedzi się bardzo, bardzo nisko, a kubełkowate fotele szczelnie otulają kierowcę i pasażera. Wsiadanie oraz wysiadanie wymaga pewnej giętkości kręgosłupa - bardziej brzuchaci mogą mieć kłopoty. Gdyby zdjąć dach, byłoby więcej swobody, ale akurat pogoda temu zdecydowanie nie sprzyja.

W kokpicie nie widać grama plastiku - tylko skóra, metal (stop magnezu) i włókno węglowe. Obsługa nadzwyczaj prosta - regulator świateł przy stacyjce, trzy pokrętła na wysokim tunelu; no i zegary... Te byłyby takie same jak w każdym Porsche, gdyby nie kilka drobnych szczegółów -obrotomierz wyskalowany do 10 tysięcy obrotów, prędkościomierz - do 380 km/h.

Ale czas przystąpić do rzeczy i sprawdzić, czy takie skale przydają się w praktyce. Pedał sprzęgła to metalowa płytka, stojąca niemal pionowo. Właśnie tu jest newralgiczny punkt, wymagający ostrożnego obchodzenia się i przyzwyczajenia. Trzeba też przez chwilę poćwiczyć dozowanie gazu i zgrać je z puszczaniem sprzęgła. Dasz za mało, silnik zgaśnie, za dużo - auto wystrzeli jak z procy. Niby oczywiste rzeczy, ale najpierw robimy parę rundek po lotnisku, co jakiś czas stając i ruszając. Piętnaście minut powinno wystarczyć, teraz zmiana kierowców.

Nasi opiekunowie z Porsche są najwyraźniej zadowoleni z postępów, przychodzi więc czas na wypróbowanie 612 koni mechanicznych w normalnym ruchu. Jednak nie puszczają nas całkiem samopas - każdą Carrerę GT pilotuje inne Porsche, "tak na wszelki wypadek". Pilot jedzie przed nami, hmm, ryzykowna misja...

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Nadwozie2-drzwiowy roadster, długość x szerokość x wysokość 4613 x 1921 x 1166 mm, rozstaw osi 2730 mm, ciężar własny 1380 kg, współczynnik oporu powietrza Cx = 0,39.
Układ jezdnyNiezależne zawieszenie kół, z przodu i z tyłu podwójne wahacze poprzeczne, amortyzatory, stabilizator, wentylowane tarcze ceramiczne we wszystkich kołach. Wielkość kół 9 1/2 J x 19 przód, 12 1/2 J x 20 tył, ogumienie Michelin Pilot Sport 2, przód 265/35 ZR 19, tył 335/30 ZR 20.
Silnik10-cylindrowy, w układzie widlastym, pojemność skokowa 5733 cm3, moc 450 kW (612 KM) przy 8000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 590 Nm przy 5750 obr/min.
Osiągi*Przysp. 0-100 km/h 3,9 s Przysp. 0-160 km/h 6,9 s Przysp. 0-200 km/h 9,9 s Prędkość maks. 330 km/h Śr. zużycie paliwa 17,8 l/100 km

Emocje są spore, a potrzebne jest maksymalne skupienie. Głównie po to, by za mocno nie przyciskać gazu. Do "setki" Carrera GT potrafi się rozpędzić wciągu 3,9 sekundy - niczym dobry motocykl. Trzymanie 612 KM w cuglach to spory wysiłek, bo konie rwą się do akcji, najwyraźniej męcząc się podczas jazdy ze stałą, przepisową prędkością. Poniżej 3000 obr/min, poza agresywnym brzmieniem z silnika dobywa się odgłos jakby mielenia. Przedstawiciel Porsche wyjaśnia, że to kwestia zgrania skrzyni biegów z ceramicznym sprzęgłem i w następnych egzemplarzach będzie to dopracowane. Inny nietypowy dźwięk wydają ceramiczne tarcze hamulcowe. Jeśli hamuje się z małej prędkości, szurają, jakby ktoś tam dosypał piachu.

Wreszcie autostrada, można trochę "przygazować". Od razu widać, że to jest to, co koniki lubią najbardziej. Podczas przyspieszania brzmienie silnika staje się dużo bardziej sympatyczne. Szkoda tylko, że tu taki ruch, więcej niż do 180 km/h nie ma gdzie się rozpędzić. Za to po przekroczeniu 120 km/h możemy obserwować wysuwające się tylne skrzydło. Zajmuje to 5 sekund przy jeździe z pełnym przyspieszaniem spoiler wysuwa się całkowicie "w okolicy" 200 km/h.

Jak wygląda takie pełne przyspieszanie, mamy okazję sprawdzić po powrocie na lotnisko - u boku kierowcy testowego. Pas startowy to bardzo dobre miejsce do takich wyczynów. Przyspieszenie maksymalne jest zresztą większe niż startującego samolotu pasażerskiego. Na podłodze przed fotelem zamontowano elektroniczny prędkościomierz, wskazujący rzeczywistą szybkość. Po około dwóch kilometrach prostej na liczniku widać 329 km/h - tylko kilometr na godzinę mniej niż deklarowana prędkość maksymalna i najlepszy wynik tego dnia. Innych kolegów wieziono "tylko" 325 km/h. Kilometr na wytracenie prędkości, hamowanie (teraz bez odgłosów szurania), nawrót i znów pełny gaz.

Następne ćwiczenie wykonujemy sami - slalom. "Normalnym" samochodem da się nim jechać około 60-65 km/h, tutaj opony piszczą na całego dopiero po przekroczeniu 90 km/h.

Prawdziwe darcie opon następuje jednak chwilę potem, na wytyczonej wśród hangarów i trawników trasie zręcznościowej. Testowy kierowca pokazuje po kolei każdemu z zaproszonych dziennikarzy, co naprawdę potrafi Carrera GT. Pierwsze "standardowe" okrążenie w fotelu pasażera robi na mnie potężne wrażenie, ale "poważna" jazda zaczyna się po wyłączeniu systemu stabilizacyjnego. Nawet gdy auto znika za zakrętem, wiemy dobrze gdzie jest, orientujemy się po ryku silnika i pisku opon.

Patrząc na czarne ślady na betonie, pytam, czy po każdym dniu takich prób trzeba zakładać nowe opony. "Codziennie nie" - pada spokojna odpowiedź - "ale co jakieś 300 kilometrów".

Tekst i zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 106 493 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Chętnych do jazdy Porsche Carrerą GT obowiązuje wstępne przeszkolenie. Nawet doświadczeni kierowcy muszą przed ruszeniem w drogę poćwiczyć na bezpiecznym terenie. Dla nas poligonem było poradzieckie lotnisko pod Berlinem.
    auto motor i sport, 2008-09-22 20:50:03
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij