Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Porsche Cayenne - Gorsze Porsche?

Porsche bez silnika Porsche? Konserwatywni zwolennicy marki czują się zawiedzeni, ale dzięki jednostce V6 z Volkswagena Cayenne może być tańszy.

2004-01-06
Porsche Cayenne Od Cayenne S z silnikiem V8 nowa „V-szóstka" różni się tylko napisem z tyłu oraz czarnym kolorem zacisków hamulcowych.

Nasuwa się tu porównanie z modelem 924, którego puryści nigdy nie uznali za prawdziwe Porsche. Nie tylko ze względu na zbyt wąskie "biodra", ale głównie z powodu czterocylindrowca z Audi. Czy w wypadku Cayenne sytuacja się powtórzy? Zastosowany w nim V6 pochodzi z VW Touarega, ale konstruktorzy Porsche trochę nad nim popracowali, dostosowując 3,2-litrową jednostkę do swoich surowych wymagań. Szefostwo firmy przyznaje, że Cayenne (w odróżnieniu od dotychczasowych Cayenne S i Cayenne Turbo, pozbawione dodatkowych oznaczeń) ma przyciągnąć do marki nowych klientów.

Oczekiwania te nie są bezpodstawne. Wprawdzie polski rynek nie jest dla Porsche bardzo znaczący (ponad połowa produkcji idzie do USA, jedna trzecia do Niemiec, a pozostałe kilkanaście procent obsługuje resztę świata), ale po wprowadzeniu Cayenne sprzedaż tej marki wzrosła u nas kilkakrotnie. W pierwszym roku sprzedaży w Polsce nabywców znalazło 70 Cayenne, można więc oczekiwać, że po pojawieniu się wersji przystępniejszej cenowo, liczba ta jeszcze wzrośnie.

Podczas pierwszych jazd testowych na kole podbiegunowym, w pobliżu siedziby św. Mikołaja w Rovaniemi, można było sprawdzić nie tyle nowy silnik, co właściwości jezdne auta - a te okazują się bez zarzutu. Jest w tym oczywiście zasługa elektronicznych "wspomagajek", ale zaręczam, że także po wyłączeniu PSM (Porsche Stability Management, odpowiednik systemu ESP) Cayenne na śniegu daje się zaskakująco dobrze opanować. Mieliśmy to możliwość sprawdzić zarówno podczas jazdy po okręgu, jak i w slalomie - oraz całkiem zwyczajnie jeżdżąc leśnymi drogami.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
NadwoziePięciodrzwiowy pięciomiejscowy samochód terenowy, długość x szerokość x wysokość 4782 x 1928 x 1699 mm, rozstaw osi 2855 mm, ciężar własny 2160 kg, pojemność bagażnika 540-1770 l.
SilnikSześciocylindrowy w układzie V, pojemność skokowa 3189 cm3, moc 184 kW (250 KM) przy 6000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 310 Nm przy 2500 obr/min.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 9,1 s Prędkość maksymalna 214 km/h Śr. zużycie paliwa 15,8 l/100 km

Silnik sprawuje się w Cayenne dzielniej niż w VW Touaregu, gdzie zarzucano mu pewną ospałość. Jednak 30 KM więcej i modyfikacje kolektorów dolotowych zrobiły swoje. Jak na ponad dwutonowe auto, V6 ciągnie całkiem nieźle, co jest zasługą głównie charakterystyki momentu obrotowego. Wprawdzie wzrósł on tylko o 5 Nm, ale za to jest dostępny już przy 2500 obr/min (w Touaregu przy 3200 obr/min). Silnikowi można by jedynie zarzucić, że zachowuje się zbyt głośno, ale w wypadku auta marki Porsche trudno uznać to za wadę.

Tekst: Tomasz Jaźwiński
Zdjęcia: Porsche

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 437 830 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Porsche bez silnika Porsche? Konserwatywni zwolennicy marki czują się zawiedzeni, ale dzięki jednostce V6 z Volkswagena Cayenne może być tańszy.
    auto motor i sport, 2008-09-06 21:03:01
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij