Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Porsche Cayenne - koniec świata

2009-02-27
Porsche Cayenne Cayenne stał się oszczędniejszy. Na 140-kilometrowej trasie testowej zużył średnio 12,2 oleju napędowego na 100 km

Głos większości. Liczby nie kłamią - aż 77% nabywców SUV-ów w Europie wybrało model z silnikiem wysokoprężnym. Porsche dało im więc Cayenne Diesla.

Nie ma już chyba świętości, które wygrałyby z siłą pieniądza. "Zhańbiło" się nawet Porsche - najpierw, gdy siedem lat temu pokazało światu auto typu SUV, a teraz jeszcze bardziej, prezentując Cayenne'a z turbodieslem.

Ale co to za hańba, jeśli nowy silnik jest bardziej ekonomiczny i ma lepszą dynamikę niż najsłabszy (290 KM) benzynowy z automatem? Żadna! To, co pracuje pod maską pierwszego wysokoprężnego Porsche to kawał świetnej maszyny. Ma sześć cylindrów w układzie widlastym i 240 KM mocy. O jego maksymalnym momencie obrotowym (550 Nm w zakresie 2000-2250) może tylko pomarzyć nawet 4,8-litrowa, 385-konna wersja S. Najlepsze jest jednak to, że już przy 1000 obr/ min silnik wytwarza potężne 250 Nm, a przy 1500 - bucha w nim aż 500 Nm! Dla SUV-a to zbawienie, to ogromna siła, pchająca go pod każde wzniesienie z dziecinną łatwością.

Że to jednostka wysokoprężna, słychać tylko na postoju. Wtedy też na kierownicę przenoszą się niewielkie, acz wyraźne wibracje. Wzmagają się, obejmując całe auto, gdy dźwignia 6-stopniowej skrzyni Tiptronic S ustawiona zostanie na D (jazda) i jednocześnie wciśnięty jest hamulec. W czasie jazdy praktycznie nie słychać, że "coś tu nie gra". Mimo że akustycy Porsche użyli specjalnych, nowych materiałów wygłuszających (oszczędność 20 kg), silnik SUV-a pracuje stosunkowo głośno, jednak natrętny nie jest nigdy.

Podobnie jak każde inne Cayenne, także diesel zaopatrzony jest w funkcję Sport, wyostrzającą reakcję jednostki napędowej oraz sposób pracy automatu. Wtedy na każde dodanie gazu silnik reaguje spontanicznie, a skrzynia jeszcze długo po odpuszczeniu prawego pedału pozostaje na tym samym biegu. Gdy trzeba ostro przyspieszyć, nie ma oporów przed wpędzeniem turbodiesla pod 4500 obr/min, czyli na czerwone pole obrotomierza. Tiptronic S pracuje zaś gładko, szybko i bez szarpnięć.



DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Cena315 091 zł
KonkurenciBMW X5, VW Touareg
Silnikwysokoprężny, V6, 3.0
Moc/przy obrotach240 KM/4000 obr/min
0-100 km/h8,3 s
Prędkość maksymalna214 km/h
Zużycie paliwa9,3 l/100 km
Emisja CO2244 g/km
Silnikpojemność 2967 cm3, 550 Nm od 2000-2250 obr/min, skrzynia biegów 6A, napęd na cztery koła.
Nadwozie5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, dł. x szer. x wys. 4798 x 1928 x 1699 mm, rozstaw osi 2855 mm, masa własna2240 kg, poj. bagażnika 540/1770 l.

Nawet z "klekotem" pod maską Cayenne pozostaje taki, jakiego znamy od lat. Jest poręczny, komfortowy i prowadzi się tak, jakby ważył o połowę mniej. Z zawieszeniem pneumatycznym potrafi zwiększyć prześwit aż do 271 mm, a w razie potrzeby kierowca może skorzystać z reduktora przełożeń skrzyni biegów.

Koniec świata? Skądże - diesel to po prostu wymóg czasu.

Tekst: Maciej Struk

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 437 830 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Głos większości. Liczby nie kłamią - aż 77% nabywców SUV-ów w Europie wybrało model z silnikiem wysokoprężnym. Porsche dało im więc Cayenne Diesla.
    auto motor i sport, 2009-02-27 09:20:23
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij