Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.7

Porsche Cayman S – Szybkie tempo

2009-02-02
Porsche Cayman S Sposób Porsche na świetne właściwości jezdne Caymana to silnik umieszczony centralnie.

Boxster
Najtańsze Porsche, starszy i bardziej popularny brat Caymana. Dostępny w dwóch wersjach - zwykłej i S. Ma 255- albo 310-konny silnik i tylny napęd. Ceny od 226 332 zł.

Carrera
Samochód-legenda. Ostatnio przeszedł gruntowny lifting. Ma moc od 345 do aż 530 KM (GT2), napęd na tył lub 4x4 i dostępny jest też jako kabriolet. Ceny - od 405 748 zł.

Panamera
Pierwsze czterodrzwiowe Porsche na rynek wjedzie w połowie tego roku. W najostrzejszej wersji ma być szybsze od BMW M5. Cen jeszcze nie znamy.

Cayenne
Koń pociągowy Porsche. Duży SUV stanowi prawie 47% sprzedaży aut tej marki. Od lutego jest oferowany z 240-konnym dieslem. Kosztuje od 257 000 zł.

 

Pojemność silnika pozostała za to niezmieniona, ale żeby paliwo wykorzystać jeszcze efektywniej, wtryskiwane jest ono pod ciśnieniem 120 barów bezpośrednio do komory spalania. Wygląda na to, że jednostce napędowej Caymana S spodobała się ta kuracja, bo tak wspaniale silnik nie dudnił nigdy dotąd. Nie tyle ogłuszająco głośno, co harmonijnie i głęboko.

Żeby jednak dobrodziejstwa tych wynalazków odczuć także w zachowaniu amortyzatorów adaptacyjnych i dwusprzęgłowej zautomatyzowanej skrzyni, trzeba wcisnąć przycisk "sport". W przeciwnym razie małe Porsche próbuje stanąć do walki o medal za oszczędność - biegi zmienia bardzo wcześnie (szóstka od 60 km/h), a reakcje na gaz są ospałe. Owszem, laboratoryjne normy zużycia paliwa zostają wtedy spełnione, ale kierowca o sportowych aspiracjach umiera z nudów.

Kto więc włączy magiczny guzik, ten poczuje się jak w prawdziwym Porsche. Sześciocylindrowy bokser błyskawicznie odpowiada na rozkazy wydawane pedałem przyspieszenia i już od niskich obrotów jest gotowy do działania. 30 Nm więcej momentu obrotowego niż miał przed zmianami odczuwa się w nim natychmiast. Dzięki lżejszym zaworom sześciocylindrowa jednostka napędowa szaleje teraz do 7500 obr/min, nie wykazując żadnych oznak zmęczenia.

Może nawet silnik jest całkiem szczęśliwy, że zamiast starego automatu ma w końcu do pary szybką i wydajną siedmiobiegową przekładnię z dwoma sprzęgłami, dostarczaną przez firmę ZF. Teraz Cayman przekracza barierę 100 km/h o 0,3 s wcześniej niż wyposażony w seryjną mechaniczną skrzynię sześciobiegową.

Jedyne, co się w nowej skrzyni nie podoba to przyciski do zmiany przełożeń umieszczone na kierownicy. W trybie M, czyli ręcznym, operowanie nimi wymaga wprawy. Działa to tak, że naciskając przycisk od tyłu na jednym lub drugim ramieniu kierownicy, zbija się przełożenie, a od przodu - wbija kolejne. Trochę to zagmatwane, a przecież akurat pod względem łatwości obsługi Porsche może być wzorem. Nowy system sterowania elektroniką pozwala intuicyjnie i sprawnie poruszać się w menu systemu nawigacyjnego, Bluetootha, iPoda, MP3 i czego tam jeszcze trzeba.

Otwarta wersja coupé, lepiej znana pod nazwą Boxster, niemal nie ustępuje pod względem właściwości jezdnych swojemu zadaszonemu krewniakowi - i to mimo że jest o 5 kg cięższa i o 10 KM słabsza. Że cabrio stać na wiele, widać zwłaszcza po wersji S z 310-konnym silnikiem. Na najstarszym torze wyścigowym USA w Willow Springs w Kalifornii już przedseryjny egzemplarz pokazał na co go stać. Jest nie mniej zwrotny niż jego krewniak z blaszanym dachem, serwuje za to nieograniczoną dawkę świeżego powietrza. Dach otwiera się w nim w ciągu zaledwie 12 sekund, i to nawet podczas jazdy z prędkością nieprzekraczającą 60 km/h. Do bagażnika z przodu mieszczą się dwa transportery piwa, do tylnego - dwie torby ze sprzętem do golfa. "Cayman w drugim pokoleniu stał się w jeszcze większym stopniu atletą pod względem dynamiki i ascetą pod względem zużycia paliwa" - zachwala główny inżynier serii Cayman Hans-Jürgen Wöhler. I to być może wystarczy, by mimo biadolenia o kryzysie jednak pójść na całość i sprawić sobie nowe Porsche.

Tekst: Maciej Struk, Aleksander Bloch
Zdjęcia: Hans-Dieter Seufert

DANE TECHNICZNE PORSCHE CAYMAN S PDK

DANE TECHNICZNE PORSCHE CAYMAN S PDK
Cena315 316 zł
KonkurenciBMW Z4, Mercedes SLK
Silnikbenzynowy, B6, 3.4
Moc/przy obrotach320 KM/7200 obr/min
0-100 km/h5,1 s
Prędkość maksymalna275 km/h
Zużycie paliwa9,4 l/100 km
Emisja CO2221 g/km
Silnikpojemność 3436 cm3, 370 Nm przy 4750 obr/min, skrzynia biegów 7A, napęd na tylne koła.
Nadwozie2-drzwiowe, 2-miejscowe coupé, dł. x szer. x wys. 4347 x 1801 x 1306 mm, rozstaw osi 2415 mm, masa własna 1350 kg, łączna poj. bagażowa 410 l.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 257 908 PLN
Dostępne nadwozia: coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Poskramiacz zakrętów. Kultowa „911" już po zmianach, teraz czas na face lifting Caymana. Podstawowy model Porsche stał się mocniejszy, szybszy i oszczędniejszy, między innymi dzięki nowym silnikom z bezpośrednim wtryskiem oraz za sprawą dwusprzęgłowej przekładni.
    auto motor i sport, 2009-02-02 14:24:52
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij