Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Porsche Macan: Mały może więcej

Kompaktowy SUV za 300 tysięcy złotych? Jeżeli ma na masce znaczek Porsche, sprzeda się jak ciepłe bułki. W teście mniejszy brat Cayenne’a – Macan S.  

2014-05-07

Żeby najkrócej scharakteryzować Macana, wystarczyłoby powiedzieć, że to Audi Q5 w wersji Porsche. I z jednej strony byłaby to prawda, bo to ten model Audi posłużył konstruktorom Porsche do opracowania Macana i to on dzieli z nim 1/3 części, ale z drugiej strony byłoby to duże uproszczenie, bo mimo wspólnych korzeni są to dwa bardzo różne samochody. I cennik odzwierciedla tę różnicę.

Jak na niedużego SUV-a – drogo
Podstawowa wersja Macana – model S kosztuje ok. 277 tysięcy złotych. W cenniku Audi Q5 tylko jedna odmiana może się z nim równać – to SQ5 TDI z trzylitrowym dieslem o mocy 313 KM (280 tys. zł). Pozostałe są znacznie tańsze (od 158 tys. zł). To pozwala też zgadywać, że Macan ma trafiać nie do klientów zainteresowanych kompaktowymi SUV-ami pokroju Q5 i jego odpowiednikami (BMW X3, Range Rover Evoque), ale raczej do tych, którzy – by podkreślić swój status majątkowy – wybierają największe SUV-y na rynku (Audi Q7, BMW X5, Mercedesa ML), ale wcale nie wykorzystują ich gabarytów. Albo tych, którzy od dawna chcieli mieć Porsche, ale Cayenne i Panamera są dla nich za duże, a 911, Boxster, czy Cayman zbyt sportowe. Jeśli należysz do którejś z tych grup – oto powstał model dla Ciebie.

Macan jest o prawie 17 cm krótszy od Cayenne i o 8 cm niższy, ale zaledwie o 1,5 cm węższy. I zdecydowanie ładniejszy – o dynamiczniejszej linii nadwozia, z mocniej opadającym tyłem, bardziej nadmuchanymi nadkolami i trikami stylistycznymi, które sprawiają, że wygląda na auto mniej SUV-owate niż jest naprawdę. Sugeruje to płaska pokrywa silnika zachodząca mocno na nadkola, dolna część karoserii wykończona czarnym kolorem oraz wstawki w dolnej części drzwi – nadają nadwoziu smukłości. Cayenne wygląda przy nim staro, jakby projektowano je 10 lat temu, i ociężale. Charakteru dodają Macanowi też duże wloty powietrza w przedniej części nadwozia i wystające spod tylnego zderzaka cztery spore końcówki wydechu, które sugerują, że pod maską zabulgocze zaraz jakieś V8.

Obudzony po dłuższym postoju silnik 3.0 V6 gardłowo warczy na swego właściciela.

Jak na niedużego SUV-a – ciasno
Kierowca i pasażer siedzący z przodu poczują się w środku jak w Cayenne. Kokpit utrzymany jest w stylu pozostałych modeli marki, ma charakterystyczny układ zegarów i bardzo wysoko poprowadzony tunel środkowy. Z pozycji kierowcy praktycznie nie czuć różnicy w wielkości auta w porównaniu z większym SUV-em Porsche. Tego samego nie mogą powiedzieć siedzący z tyłu – dla nich przygotowano miejsca tyle co, nie przymierzając, w Golfie. Czyli jest przyzwoicie, ale nie superwygodnie, szczególnie w wersji z odsuwanym dachem, w której dorosłym na tylnej kanapie zabraknie miejsca nad głowami. Ale dla dobrze sytuowanej rodziny z małymi dziećmi będzie w sam raz.

Za to już nastolatki będą się lepiej czuć chociażby w X3 – tylna część kabiny BMW jest przestronniejsza. Choć pewnie trudno byłoby znaleźć nastolatka, który mając taki wybór wybrałby X3 – dla Porsche można się zdobyć na pewne wyrzeczenia. Szczególnie gdy z nocnego snu obudzi się jego silnik – zimny warczy gardłowo, jakby był zły, że ktoś każe mu zabierać się do roboty. Niestety po chwili się wycisza i pracuje bardzo grzecznie, nie niepokojąc uszu pasażerów. Tym, którzy chcieliby częściej cieszyć się łoskotem trzylitrowej V-szóstki przyjdzie pewnie poczekać na wersję GTS z Sound Symposerem przerzucającym odrobinę dźwięku spod maski do uszu pasażerów za naciśnięciem przycisku obok dźwigni zmiany biegów.

A przycisków w Macanie jest mnóstwo – kierowca ma ich w zasięgu ręki ponad 60! Brawo Porsche – to duża odwaga w dobie dotykowych ekranów zmuszających kierowców do przebijania się przez menu komputera pokładowego, by ustawić klimatyzację, czy rozjaśnić zegary. Ale i potwierdzenie, że klasyczne rozwiązania są znakomite – przyciski zapewniają błyskawiczny dostęp do wszystkich istotnych funkcji. A kierowca może się skoncentrować na jeździe.

Jak na niedużego SUV-a – ostro
Gdyby nie rzut oka w dowód rejestracyjny, nigdy nie zgadłbyś, że to auto waży ponad 1900 kg. 450 Nm momentu obrotowego dostępnych płasko od 1450 do 5000 obr/min sprawia, że Macan przyspiesza z niezwykłą lekkością. O to, by nigdy nie brakowało mu „pary” dba montowana seryjnie, siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa przekładnia PDK. Naciśnięcie przycisku Sport obok dźwigni PDK sprawia, że szybki sam z siebie Macan S staje się dodatkowo agresywny – reakcje na gaz są gwałtowniejsze, zmiana biegów – dokonywana w wyższym zakresie obrotów, a jeśli auto jest wyposażone w system PASM (system regulacji amortyzatorów), dodatkowo usztywnia się zawieszenie, a układ kierowniczy staje się bardziej bezpośredni. Słowem – Macan przechodzi na tryb bojowy. I bardzo łatwo zapomnieć, że ma się do czynienia z SUV-em, a nie sportowym coupé.

„Baby Cayenne” jest niesłychanie dynamiczne i doskonale wyważone. Na walcach o szerokości 295 mm niesamowicie trzyma się asfaltu, dając kierowcy mnóstwo frajdy podczas przeskakiwania między zakrętami z prędkościami, o które posądzałbyś raczej Caymana. I mimo sportowego charakteru potrafi być komfortowe, bezbłędnie wybierając wszystkie nierówności nawierzchni. Swój udział w kwestii komfortu ma też świetnie wyciszona kabina i znakomite fotele – szczególnie te regulowane na 14 sposobów (dopłata 7600 zł), a za pozytywny odbiór całości odpowiadają też świetne właściwości jezdne – to zdecydowanie jeden z najlepiej prowadzących się SUV-ów na rynku.

Jak na SUV-a – bardzo porsche
Nieduże, nietanie, niezbyt oszczędne (spalanie w normalnej jeździe poza miastem to ok. 12 l/100 km), ale nieprzeciętnie wygodne i gdy trzeba bardzo szybkie. I co z tego, że za pieniądze, które trzeba wydać na Macana można mieć dużo większe auto z mniej prestiżowej stajni? Chętnych nie brakuje. Na wszystkie 150 sztuk, jakie w tym roku zamierzał sprzedać polski importer już dawno przyjęto zamówienia. W całym zeszłym roku w Polsce sprzedano 415 nowych Porsche. W pierwszym kwartale tego roku zarejestrowano już 203 kolejne. Wygląda na to, że szykuje się nowy rekord – z Macanem Porsche może więcej.

 


Warto wiedzieć

Adam Majcherek - redaktor „auto motor i sport”
Litera „S” w nazwie modelu sugeruje, że mamy do czynienia z wersją mocniejszą od podstawowej. Na razie nie ma Macana „bez S”, ale już wiadomo, że się pojawi – z czterocylindrowymi silnikami o pojemności dwóch litrów, benzynowym i dieslem. Prawdopodobnie będą pochodziły z najmocniejszych wersji VW Golfa – GTI i GTD. Dla Porsche nie ma już żadnych świętości.

 

Dane techniczne

Data publikacji 05.2014
Silnik benzynowy, V6 turbo
Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 250 kW (340 KM)
Przy obrotach (/min) 5500-6500/min
Pojemność skokowa [cm3] 2997
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 460 Nm
Przy obrotach (/min) 1450-5000/min
Maksymalne obroty (obr/min) 6700/min
Rodzaj paliwa LOB98
Przeniesienie napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 7-biegowa dwusprzęgłowa
Wielkość przełożeń 3,69/2,15/1,41/1,03/0,79/ 0,63/0,52
Bieg wsteczny 2,94:1
Przełożenie przekł. głównej 3,88/4,40:1
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV
Układ jezdny Zawieszenie przednie: podwójne wahacze poprzeczne, stabilizator, zawieszenie pneumatyczne Zawieszenie tylne: układ wielowahaczowy, zawieszenie pneumatyczne z samopoziomowaniem, stabilizator Układ kierowniczy: przekladnia zębatkowa, wspomaganie elektromechaniczne, 2,5 obrotu kołem kierownicy
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane, śr. 350 mm
Hamulce z tyłu tarczowe wentylowane, śr. 330 mm
Układy wspomagające ABS, PSM
Rozmiar kół i opon Michelin Latitude Sport 3, przód 295/40 R20, tył 265/45 R20
Koło zapasowe zestaw naprawczy
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,36
Powierzchnia czołowa [m2] 2,61
Dł/szer/wys [mm] 4699/1923/1624
Rozstaw osi [mm] 2807
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1655/1651
Poj. zbiornika paliwa [l] 75
Masa własna [kg] 1935
Rozkład masy przód/tył [%] 53/47
Dopuszczalne obciążenie [kg] 615
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (w mieście) [l/km] 11,6
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) [l/km] 7,6
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 9,0
CO2 (limit) [g/km] 212
Norma emisji spalin Euro 6
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 1583
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 2,27/1,49
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 2848/3725
Gwarancja podzespoły (lata) 2
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Cena modelu testowanego (zł) 277 000
Wyposażenie wersji testowanej Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne oraz kurtyny powietrzne, układy ABS i PSM, klimatyzacja aut. dwustrefowa, radioodtwarzacz CD/MP3, 7-calowy, dotykowy ekran, 11 głośników, nawigacja satelitarna, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, tempomat, elektrycznie unoszona pokrywa bagażnika, tylne siedzenia składane 40/20/40, podgrzewane fotele przednie, dwusprzęgłowa przekładnia, 6-tłoczkowe zaciski hamulcowe z przodu.
0-30 km/h (s) 1,2
0-50 km/h (s) 2,1
0-80 km/h (s) 3,9
0-100 km/h (s) 5,4
0-120 km/h (s) 7,2
0-130 km/h (s) 8,2
0-160 km/h (s) 12,6
0-180 km/h (s) 15,9
Prędkość maksymalna (km/h) 254
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 10,0
Maksymalne (l/100 km) 18,2
średnie podczas testu (l/100 km) 13,5
zasięg (km) 556
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 30 km/h 29
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 49
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 70 km/h 69
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 98
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 128
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 160 km/h 158
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 35,8
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 35,6
Wyposażenie dodatkowe Fotele regulacją w 14 pozycjach 7580 zł Tapicerka skórzana 15 650 zł Felgi aluminiowe 20” 12 839 zł System nagłośnienia Burmester 24 390 zł Reflektory biksenonowe z systemem dynamicznego oświetlenia 8012 zł Dach panoramiczny 8254 zł Pneumatyczne zawieszenie z systemem samopoziomowania i regulacji prześwitu 13 510 zł 75-litrowy zbiornik paliwa 0 zł Lakier metalizowany 4585 zł

PODSUMOWANIE

Porsche Macan S 3.0 V6 Biturbo

Ocena:
4.5
(, )
Trudno znaleźć SUV-a o bardziej sportowym charakterze. Patrząc na to jak jeździ, Macan jest raczej większym bratem 911, niż mniejszym krewnym Cayenne. Aż trudno uwierzyć, że kompaktowy SUV Porsche powstał na bazie Audi Q5 – to samochód z zupełnie innej galaktyki.
Nadwozie
bardzo atrakcyjna stylizacja, dopracowne detale, świetna jakość wykonania, dopracowana ergonomia, znakomita pozycja za kierownicą
przeciętna ilość miejsca na tylnej kanapie
Napęd
mocny silnik, dopracowany układ przeniesienia napędu
nawet przy spokojnej jeździe zużycie paliwa powyżej 10 l/100 km
Bezpieczeństwo
wydajne hamulce, bogate wyposażenie, znakomicie zestrojony układ stabilizacji
Komfort
bardzo dobry komfort resorowania, dobrze wyciszone wnętrze
Właściwości jezdne
świetne wyważenie, zaskakująco dobra przyczepność, precyzyjny układ kierowniczy
Eksploatacja
długie okresy między przeglądami
absurdalnie długa lista zwykle bardzo drogich dodatków

Adam Majcherek

amis

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 283 968 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    ale widzę, że jakiś ktoś (Admin?) czuwa, bo widziałem wcześniej tu link do jakiejś strony, a teraz znikło :))

    Pastuch, 2014-05-14 15:29:28
  • avatar
    zgłoś
    Za tablicą rejestracyjną importera (PO) wprosił się na forum tłumikarz z Poznania. Lepsze to niż nic, ale...

    airmatic, 2014-05-14 13:31:59
  • avatar
    zgłoś
    Tygrys to powinien dobrze ryczeć  Wystarczy odpowiedni tłumik i myślę że da radę to spełnić o ile nie ma już przyjemnego odgłosu w standardzie znam fajne tłumiki poznań zawsze zmienią wydźwięk autka. Podoba mi się ta koncepcja Porshe.

    Terrenzo, 2014-05-14 09:00:59
  • avatar
    zgłoś
    Macan to tygrys po indonezyjsku, filipińsku czy innym malezyjskim

    Pastuch, 2014-05-09 23:37:03
  • avatar
    zgłoś
    Na pewno Macan okaże się lepszy w utrzymaniu go za kark (mam na myśli prowadzenie) niż Cayenne, który chyba nie za wiele różnił się od Touarega.
    PS. Skąd ta nazwa - Macan? Znowu jakieś koczownicze plemię? :pardon:

    airmatic, 2014-05-09 14:32:52
  • avatar
    zgłoś
    czy ja wiem.... że jest lepszy od Q5, to bez dwóch zdań, ale żeby od razu dwa razy droższy... no nie wiem, ale mam tu mocno mieszane uczucia

    Pastuch, 2014-05-09 14:19:49
  • avatar
    zgłoś
    Prawdą jest, że w 1997 roku Mercedes S 320 ważył mniej niż prezentowane Porsche, a i tak w redakcyjnym teście przyklejono doń miano "dwutonowe pudło" (faktyczna masa: 1890 kg). Na przyrost sadła w świecie motoryzacji tak naprawdę nie ma rady, niemniej producent podrasował i przyprawił na ostro własności jezdne czegoś, co w rzeczywistości obarczone jest bezładnością małego słonia. Może właśnie tego oczekują dzieci bogatych rosyjskich oligarchów, którzy siłą rzeczy stawali się gwiazdami "Russian Crash Compilation" przez gabaryty i masę Cayenne i Panamery, a przez to mniejszą zwinność ciężko pracującego podwozia. Teraz z pewnością będą mieli łatwiej ;) (vide Boxster, który jeździ lepiej od "911", a wciąż go tak nie cenią...)

    airmatic, 2014-05-09 11:44:50
  • avatar
    zgłoś
    Wymiarami zbliżony do Audi Q5, ale ceną przewyższa go dwukrotnie. Porsche wypuszcza na rynek mniejszego Cayenn'a - czyli model Macan. W teście wersja S.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-05-07 12:57:38
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij