Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Powrót Jetty

Golf piątej generacji doczekał się wersji sedan. Volkswagen wrócił do korzeni i obdarzył kompaktową limuzynę imieniem Jetta. Co ciekawe, jest to kolejny model VW trafiający do Europy z Ameryki Łacińskiej - tym razem z Meksyku.

2005-10-17
Volkswagen Jetta Gdyby nie chrom, można by powiedzieć, że to Golf GTI. Poszukiwania nowej twarzy VW chyba nadal trwają.

Historia nazewnictwa kompaktowych sedanów Volkswagena wydaje się nieco zawiła. Na początku, czyli 26 temu, "Golf z bagażnikiem" otrzymał nazwę Jetta. Dla następnej generacji - bazującej na Golfie III - wymyślono jednak imię Vento. Wprawdzie produkowany od 1991 do 1998 roku model zyskał większą popularność niż pierwsza Jetta, ale w następnej generacji jego nazwę znów zmieniono. Sedan, skonstruowany na bazie Golfa IV, był produkowany od 1988 do 2005 roku jako Bora.

Tak skomplikowanie wyglądało to jednak tylko w Europie. W Stanach Zjednoczonych nazwa Jetta przetrwała wszystkie zmiany pokoleniowe, a mały sedan VW stał się z czasem najczęściej kupowanym modelem europejskiego producenta na tamtejszym rynku. Od 1980 do 2005 roku Amerykanie kupili 2,2 miliona Volkswagenów Jetta.

Wraz z wprowadzeniem nowego modelu dokonała się swoista globalizacja made by VW. Nastąpiło ujednolicenie na całym świecie - nie tylko nazwy, ale też miejsca produkcji. Każda nowa Jetta pochodzi z meksykańskiej fabryki w Puebla, która może wyprodukować 850 egzemplarzy tego auta dziennie.

Po niedawnym liftingu Polo, które "z twarzy" upodobniło się do Passata, można się było spodziewać, że obowiązująca stylistyka VW została wreszcie ustalona. Jednak przód Jetty wygląda znów inaczej - choć zawiera znane elementy. Główne reflektory są jak w Golfie, osłona chłodnicy jak w Golfie GTI, a chromy - jak w Passacie. I oto każdy z pięciu najbliżej spokrewnionych modeli VW (Golf, Golf GTI, Golf Plus, Touran, Jetta) wygląda odmiennie.

Jeśli chodzi o sylwetkę i tył, Jetta już wyraźniej zbliża się do Passata. Główna różnica jest taka, że w tylnych lampach zintegrowano białe okrągłe klosze (w Passacie całe lampy są czerwone), a tablica rejestracyjna znalazła się na pokrywie bagażnika (w Passacie na zderzaku).

O ile stylistycznie Jetta skłania się ku Passatowi, o tyle technicznie pozostaje Golfem. Jest wprawdzie dłuższa o 35 centymetrów, ale powstała na tej samej płycie podłogowej. Stąd rozstaw osi jest identyczny jak w hatchbacku, taka sama jest również konstrukcja zawieszenia. Niewielkie różnice to zwiększenie średnicy tylnych tarcz hamulcowych o 5 mm (do 260 mm) oraz nieznaczne zmniejszenie rozstawu kół.

Wnętrze z przodu oraz kokpit są takie same jak w Golfie, Jetta będzie jednak nieco bogaciej wyposażona. Z tyłu pasażerowie mają może nieco więcej miejsca nad głową, ale większość przyrostu długości zainwestowano w powiększenie bagażnika; potężny kufer ma pojemność 527 litrów, czyli o 72 litry większą niż w poprzedniczce - Borze - oraz o blisko 200 litrów większą niż w Golfie hatchbacku.

Jetta jest o kilkadziesiąt kilogramów cięższa niż analogiczne wersje Golfa, stąd mając takie same silniki uzyskuje nieco słabsze osiągi. Przyspieszenie od zera do 100 km/h - gorsze średnio o pół sekundy, co jednak w praktyce jest mało odczuwalne. Jetta wyposażona w podstawowy silnik 1.6 o mocy 102 KM okazuje się nieco ospała, lepsze wrażenie (szczególnie jeśli chodzi o elastyczność) sprawia słabszy z dwóch dostępnych diesli - 1.9 TDI, osiągający 105 KM.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
NadwozieCzerodrzwiowy, 5-miejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 4554 x 1781 x 1459 mm, rozstaw osi 2578 mm, masa własna 1384 kg. Pojemność bagażnika 527 litrów.
SilnikRzędowy, 4-cylindrowy turbodiesel z bezpośr. wtryskiem paliwa, poj. skok. 1896 cm3, moc 77 kW (105 KM) przy 4000 obr/min, maks. moment obr. 250 Nm przy 1900 obr/min.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 11,8 s Prędkość maksymalna 187 km/h Średnie zużycie paliwa 5,7 l/100 km

Diesel (tradycyjnie dla VW zasilany pompowtryskiwaczami) brzmi nieco surowo - co daje się słyszeć zwłaszcza na zewnątrz - ale w kabinie pasażerskiej nie odczuwa go się zbyt natarczywie. W ogóle komfort akustyczny w Jetcie jest dość wysoki - przy jeździe z prędkością 180 km/h można swobodnie rozmawiać, nie podnosząc głosu.

Z testowanych przez nas wersji najkorzystniej wypadła naturalnie 2.0 FSI o mocy 150 KM. Dopiero przy większej mocy i pojemności, bezpośredni wtrysk benzyny zdaje się potwierdzać swe zalety. Poza wymienionymi, Jetta jest jeszcze oferowana z silnikiem 1.6 FSI (115 KM), wkrótce zaś ofertę ma uzupełnić 2.0 FSI turbo, który będzie topową jednostką napędową Jetty (200 KM). Drugim dieslem jest 2.0 TDI, osiągający 140 KM. Do silników o mocy 115 KM i wyższej "należy się" seryjnie sześciobiegowa skrzynia.

W Polsce Jetta ma być dostępna z początkiem października. Niestety, w chwili zamykania numeru ceny na nasz rynek nie były jeszcze znane. W Niemczech podstawowy model 1.6 Trendline kosztuje 18 950 euro (czyli około 76 750 zł), ale ma w standardzie m.in. ESP i klimatyzację. W Polsce Jetta będzie najprawdopodobniej skromniej wyposażona, ale i tańsza.

Tekst: Tomasz Jaźwiński
Zdjęcia: autor

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 71 390 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Golf piątej generacji doczekał się wersji sedan. Volkswagen wrócił do korzeni i obdarzył kompaktową limuzynę imieniem Jetta. Co ciekawe, jest to kolejny model VW trafiający do Europy z Ameryki Łacińskiej - tym razem z Meksyku.
    auto motor i sport, 2008-02-07 13:25:37
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij