Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.5

Pozory mylą

Nowy Nissan X-Trail sylwetką mocno nawiązuje do udanego poprzednika, ale nie jest jego głęboką modernizacją. To całkiem nowy samochód.

2007-11-05
Nissan X-Trail Przyczepność tylko jednego koła pozwala na wyjście z opresji.

Z zewnątrz niewiele różni się od modelu pierwszej generacji, bo i po co, skoro kanciasty protoplasta w sześć lat znalazł 800 000 nabywców. Dlatego X-Trail nadal ma wysokie reflektory i pionowe tylne lampy, a jego sylwetka, za sprawą masywnych ostatnich słupków, jest jeszcze bardziej ociężała; ale takim pudełkowatym wyglądem auto udanie naśladuje bezkompromisowe terenówki. A tak naprawdę, samochód zbudowany na płycie podłogowej wspólnej z filigranowym Qashqaiem nie jest tłuściochem - ma masę od 1500 kg, porównywalnie z autami klasy średniej. W terenie pomagają mu krótkie zwisy i 20-centymetrowy prześwit oraz możliwość brodzenia w wodzie o głębokości 35 cm. Wysoką dzielność na bezdrożach zapewnia znany z poprzednika układ napędowy ALL MODE 4x4 - teraz z literką "i", jak inteligentny. Ma trzy tryby pracy - w pierwszym napęd przekazywany jest na przednią oś; w drugim (Auto) w razie poślizgu przednich kół błyskawicznie do 50% momentu napędowego zostaje przesłane na tylną oś; opcja Lock zablokowuje osie, przekazując po równo moment napędowy - działa do 40 km/h.

Nowością jest maksymalne wykorzystanie elektroniki podwozia, która naśladuje w działaniu system przeniesienia napędu znany z Jeepa Grand Cherokee, gdzie cały moment napędowy może być przekazany tylko na jedno koło, mające przyczepność. Po prawdzie, czujniki ABS i ESP obarczono dodatkową robotą - w terenie przy małej prędkości mają za zadanie, poprzez sterowanie hamulcami, przyhamowywać odpowiednie koła. Umożliwiają również łagodny zjazd na pierwszym (i wstecznym) biegu oraz ruszanie pod górę. Oczywiście, równie dobrze spełniają swoją podstawową funkcję, stabilizującą samochód na szosie.

Sprawdziłem w terenie - X-Trail to więcej niż SUV. Przejeżdżał bagniste rzeczki, wspinał się na strome wzniesienia, i tak przez godzinę. Chwała "sztucznej inteligencji" napędu, która dała radę, nie wykańczając przy tym układu hamulcowego. Natomiast na drodze X-Trail nie odstaje od przeciętnej w klasie - pomimo słusznego wzrostu, nie przechyla się nadmiernie, nawet w jeździe pod górę po ostrych serpentynach. Niestety, układ kierowniczy jest dość leniwy i na dodatek nie przekazuje informacji o tym, co dzieje się z przednimi kołami. Pozytywnie zaskakuje zawieszenie, radzące sobie z większością nierówności, nie trzęsące i nie powodujące wpadania karoserii w drgania czy kołysanie.

Źródłem mocy w testowanych autach były diesle; mocniejszy, 173-konny, współpracował z sześciobiegową skrzynią mechaniczną. Pozwalał na sprawną jazdę, ale wymagał wkręcenia przynajmniej na 2000 obrotów i częstego sięgania do dźwigni zmiany biegów. Dodam, że było to przyjemnością - precyzją i krótkimi drogami prowadzenia przekładnia przypomina te z samochodów sportowych. Mile zaskoczyło zużycie paliwa, nieznacznie przekraczające 10 litrów na 100 km. Nietypowo, słabszy, 150-konny turbodiesel, był połączony z kołami poprzez sześciobiegowy, uczący się stylu jazdy (choć niezbyt szybko), automat. Przy łagodnym traktowaniu szybko i płynnie zmienia przełożenia, ostrzejsze wciśnięcie pedału gazu pozostaje bez reakcji, jakby budził się z drzemki - trudno wymusić kickdown. Obydwa diesle najspontaniczniej reagują powyżej 3000 obrotów na minutę. Zestawienie słabszego diesla z automatem zwiększyło zużycie paliwa tylko o niecały litr. Paradoksalnie, ten układ wydawał się dobrze zestrojony i cichszy od wersji mocniejszej.

DANE TECHNICZNE

Model2.02.52.0 D2.0 D
DANE TECHNICZNE
Model 2.0 2.5 2.0 D 2.0 D
Rodzaj silnika/liczba cylindrów rzędowy/4 rzędowy/4 rzędowy/4 rzędowy/4
Pojemność skokowa cm3 1997 2488 1995 1995
Moc maksymalna kW (KM) 104 (141) 124 (169) 110 (150) 127 (173)
przy obrotach 1/min 6000 6000 4000 3750
Maks. moment obrotowy Nm 196 233 320 360
przy obrotach 1/min 4800 4400 2000 2000
Ciężar własny kg 1482 1544 1625 1651
Ładowność kg 568 506 545 519
Długość x szer. x wys. mm 4630 x 1785 x 1680
Rozstaw osi mm 2630
Przyspieszenie 0-100 km/h s 11,1 9,8 11,2 10,0
Prędkość maksymalna km/h 208 230 190 198
Średnie zużycie pal. l/100 km 8,7 9,6 7,1 7,4
Cena zł 97 900 129 900 109 900 138 900

X-Trail drugiej generacji pod karoserią kryje nowy styl i nową jakość wykończenia. Zegary wróciły tam, gdzie jest jedynie słuszne ich miejsce, czyli przed kierownic ę. Ładna, dobrze spasowana tablica przyrządów nie raziłaby nawet w aucie osobowym; w SUV-ie to dodatkowa wartość, tym bardziej że tablica jest czytelna i wyposażona w wiele praktycznych schowków. Nowy Nissan urósł nieco, ale mam wrażenie, że wnętrze jest dużo przestronniejsze. Jedynie w wersji z odsuwanym, szklanym dachem najwyższym osobnikom może nad głową nieco zabraknąć miejsca. Fotele są wygodne, choć wykonano je w amerykańskim stylu - mają ograniczone trzymanie boczne. Nie przeszkadza to w zajęciu wygodnej pozycji za kierownicą - siedzi się wysoko, mając dobrą widoczność we wszystkich kierunkach, choć do tyłu pewną przeszkodą są grube słupki. Na szczęście, kanciasta sylwetka pozwala z tyłu wyczuć, a z przodu zobaczyć, gdzie się kończy i zaczyna nadwozie. Dodatkowym bonusem jest przepastny bagażnik z podłogą położoną o 11 cm niżej niż u poprzednika. Pozwala przewieźć bagaż o pojemności od 479 l (gdy nie uwzględnimy schowków pod podłogą) do 1773 litrów po złożeniu trójdzielnej tylnej kanapy. Niestety, ładowność nie nadąża za pojemnością i wynosi maksymalnie 568 kg. Za to pod podłogą bagażnika jest, nieczęsto spotykane nawet w SUV-ach, pełnowymiarowe koło zapasowe.

Jaki jest ten nowy klasyk? Wygląda jak poprzednik, ale został dobrze pomyślany i lepiej wykonany. Jego siłą są terenowe możliwości i jakość. Nowy X-Trail zdążył na wakacje, bowiem już od lipca jest dostępny w salonach.

Tekst: Bogdan Czajkowski
Zdjęcia: Hardy Mutschler

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 117 900 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Nowy Nissan X-Trail sylwetką mocno nawiązuje do udanego poprzednika, ale nie jest jego głęboką modernizacją. To całkiem nowy samochód.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:42:49
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij