Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Prawie autobus - Dacia Logan MCV

Siedmioosobowych aut pojawia się coraz więcej, tyle że dość drogich. Czy oprócz przystępnej ceny Dacia Logan MCV ma coś, czego inni nie mają?

2007-08-20
Dacia Logan MCV Na naszym rynku pod względem zagospodarowania wnętrza, nie licząc ogromnych i bardzo drogich vanów, z Loganem może się równać tylko 7-osobowe Doblo

Z powodzeniem mogłaby być sprzedawana w dyskoncie. Gdyby tak się stało, nie powinna jednak stać na stoisku z "budżetowymi" nalewkami pośledniej jakości, tylko obok niezłych jakościowo soków, czy jogurtów. Dlaczego? Bo Logan to towar markowy. Decydując się na niego, klient dostaje to coś ekstra i za niewielkie pieniądze - ogromny bagażnik, w którym może znaleźć się dodatkowa kanapa, dostępna za dopłatą 1800 zł do odmian Ambiance i Laureate z silnikami 1.6, 1.6 16V i 1.5 dCi. Za lepiej wyposażoną, 7-miejscową odmianę Ambiance z 8-zaworową jednostką benzynową Dacia wystawia paragon z kwotą 40 750 zł. Oznacza to, że na jedno miejsce siedzące trzeba wydać 5 821 zł. Na naszym rynku pod względem zagospodarowania wnętrza, nie licząc ogromnych i bardzo drogich vanów, może się z nią równać tylko 7-osobowe Doblo - za wersję z 1,3-litrowym turbodieslem Fiat żąda 62 100 zł.

Od reszty "niewielkich autobusów" Logana MCV dzieli przepaść, i to nie tylko cenowa. Gdzieś pośrodku - między vanami i Dacią - znajduje się jeszcze Peugeot 307 SW za 69 000 zł, czyli kwotę o połowę większą od tej, którą trzeba wydać na naszą bohaterkę. Ceny 7-osobowych vanów wahają się w granicach 75-80 tys. zł (Opel Zafira, Toyota Corolla Verso, Citroën Grand Picasso). Problem jednak polega na tym, że każde z wyżej wymienionych aut to tak naprawdę 5+2 - oznacza to, że o wygodnym podróżowaniu nimi mogą mówić pasażerowie dający się policzyć na palcach jednej dłoni, a nie dwóch, jak w wypadku naszego "rumuna". Działa to też w drugą stronę - na niekorzyść Logana przemawia dość uboga lista wyposażenia dodatkowego. O ile brak skórzanej tapicerki, czy klimatyzacji automatycznej można spokojnie zaakceptować, o tyle nieobecność układu kontroli trakcji czy kurtyn powietrznych trzeba zapisać Loganowi na minus. Ale to akurat nie powinno nikogo dziwić.

Clou programu stanowi zagospodarowanie wnętrza. Zacznijmy od bagażnika - gdy wyjąć fotele trzeciego rzędu, a kanapę postawić za fotelami kierowcy i pasażera, przestrzeń ładunkowa Dacii powiększa się do gargantuicznych rozmiarów (2350 l, po dach), co jest wynikiem tylko o 250 litrów gorszym od uzyskanego przez prawie dostawcze Renault Kangoo. Oznacza to, że autem można przewieźć na przykład pralkę czy lodówkę. Na dodatek pakowanie dużych przedmiotów ułatwiają dwuskrzydłowe drzwi tylne (niczym w dostawczakach), które można otworzyć pod kątem 180 stopni. Przy normalnym układzie siedzeń (kanapa trzeciego rzędu w garażu) do dyspozycji mamy aż 700 l, czyli tyle samo, co na przykład w dwóch Toyotach Auris. Znacznie gorzej sytuacja wygląda, gdy na pokładzie wieziemy komplet pasażerów. Wtedy zostaje 198 l - to i tak o 28 litrów więcej niż mieści bagażnik popularnego Seicento - i wystarczająco dużo, by pomieścić dwie walizki. Ale gdzie umieścić te, należące do pozostałych podróżujących osób?

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
NadwozieSiedmiomiejscowe, pięciodrzwiowe kombi, długość x szerokość x wysokość 4450 x 1740 x 1640 mm, rozstaw osi 2905, masa własna 1225 kg, dopuszczalna masa całkowita 1840, pojemność bagażnika 198/700/2350 l.
SilnikiBenzynowy, rzędowy, 4-cylindrowy, cztery zawory na cylinder, pojemność skokowa 1598 cm3, moc maksymalna 77 kW (105 KM) przy 5750 obr/min, maksymalny moment obrotowy 148 Nm przy 3750 obr/min. Napęd na przednie koła.
WyposażeniePoduszka powietrzna kierowcy, ABS, komputer pokładowy, hydrauliczne wspomaganie ukł, kierowniczego, centralny zamek, kodowana blokada zapłonu, el. sterowane szyby przednie.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 12,1 s; prędkość maksymalna 174 km/h; średnie zużycie paliwa 7,5 l/100 km
CenaDacia Logan 1.6 16V Laureate 45 350 zł

Zapewne trudno w to uwierzyć, ale we wnętrzu Logana wygodnie zasiądzie siedem dorosłych osób, co sprawdziliśmy w naszym redakcyjnym gronie. Przestrzeni na nogi i na głowę nie brakuje w żadnym z rzędów, choć ci, którzy zasiadają w okolicy bagażnikowej będą musieli lekko podkurczyć nogi, ze względu na nieduży odstęp siedziska kanapy od podłogi. Problem mo- że się pojawić jedynie wtedy, gdy na kanapie za plecami kierowcy ulokują się trzy rosłe osoby - wtedy będzie im ciasno na wysokości barków. Przed wejściem do wnętrza trzeba także uczulić pasażerów, by nie zabierali zbyt wiele bagażu podręcznego. W temacie schowkologii Dacia mocno odstaje od wzorowego pod tym względem Renault Scénica. Kieszenie w oparciach foteli kierowcy i pasażera to wszystko, na co mogą liczyć zasiadający w drugim rzędzie. Pasażerowie za nimi mogą za to zabrać ze sobą po dwa kubki z napojami. Najlepiej ma osoba podróżująca obok kierowcy - do jej dyspozycji są duży, zamykany schowek oraz płaskie kieszenie w drzwiach.

Plastiki we wnętrzu są po prostu tanie, ale za to dobrze spasowane. Nawet przy przebiegu testowego Logana, wynoszącym ponad 22 tys. kilometrów nie wydawały z siebie żadnego pisku.

Logan na asfalcie spisuje się bardzo pewnie - jest przewidywalny i trudno wytrącić go z równowagi. Uwzględniwszy niezły układ kierowniczy i dynamiczny silnik 1.6 16V (taki był w testowym aucie), należy przyznać, że klient za niewielkie pieniądze otrzymuje bardzo udaną mieszankę. I to siedmioosobową!

Tekst: Maciej Struk
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 47 450 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Siedmioosobowych aut pojawia się coraz więcej, tyle że dość drogich. Czy oprócz przystępnej ceny Dacia Logan MCV ma coś, czego inni nie mają?
    auto motor i sport, 2007-12-20 11:45:06
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij