Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Q5, X3, GLK, XC60 – wspólny ideał

2011-05-09

Jeszcze kilka lat temu średniej wielkości SUV BMW miał świat tylko dla siebie. Teraz życie X-trójce zatruwają Audi Q5, Mercedes GLK i Volvo XC60. Test porównawczy czterech rozchwytywanych SUV-ów klasy premium.

Audi, Mercedes i Volvo miały ułatwione zadanie. Gdy konstruowały swoje SUV-y, istniał już punkt odniesienia - pierwsze BMW X3. Teraz bawarski koncern znalazł się na uprzywilejowanej pozycji. GLK i XC60 są na rynku na tyle krótko, że przed nimi dopiero kuracja odmładzająca. Q5 jest jeszcze młodsze. A w salonach BMW można podziwiać już "X3" drugiej generacji. Nie dziwi więc, że najnowsze w testowym gronie auto - BMW X3 - zwyciężyło. Wygrana nie przyszła jednak bez napinania mięśni. Poza tym, chociaż w żadnej z pięciu testowych kategorii nowe wydanie "X3" nie schodzi poniżej drugiego stopnia podium, od każdego z konkurentów najnowszy SUV BMW mógłby się czegoś nauczyć.

Gdzie jak gdzie, ale akurat w BMW doskonale wiedzą o tym, że im się niżej siedzi, tym lepiej dla wrażeń z jazdy i dla wygody prowadzenia auta. Mimo że Mercedes GLK jest o 4 cm wyższy od BMW X3, fotele zainstalowano w nim niżej, tzn. bliżej podłogi. Chociaż w GLK znajdują się wyżej niż w zwykłych Mercedesach, pozycja do jazdy jest bardziej "osobowa" niż SUV-owa. Duży zakres nie tylko wzdłużnej regulacji fotela plus spore zakresy regulacji kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach sprawiają, że w GLK siedzi się wygodniej niż w X3 i w pozostałych testowanych SUV-ach. Zalety takiej pozycji za kierownicą odczuwa się zwłaszcza na długiej trasie lub podczas jazdy krętą drogą. Najwięcej powietrza nad głową z przodu i z tyłu, w porównaniu z konkurentami, cieszy w każdej sytuacji.

Za sprawą nie tylko rozmiarów, ale i ukształtowania oraz wyprofilowania fotele Mercedesa są nieco lepsze niż fotele X3 i pozostałych rywali. Żeby nie było wątpliwości o jaki poziom komfortu siedzenia chodzi, warto dodać, że mowa wyłącznie o fotelach bardzo wygodnych i doskonale wygodnych. O 5,5 cm dłuższe siedzisko niż w wypadku foteli Q5 i XC60 oraz o 4 cm dłuższe niż w X3 znacznie lepiej podtrzymuje nogi kierowcy GLK. Po precyzyjnym ustawieniu fotel GLK tak przylega do ciała, jak gdyby był wykonany na indywidualną miarę każdego kierowcy, co zdecydowanie poprawia poczucie integracji z autem i wyczucie samochodu. W fotelach Q5, X3 i XC60 też siedzi się wygodnie, ale albo jest nieco za twardo (Audi), albo zbyt obszernie (BMW), albo brakuje trochę lepszego bocznego podparcia (Volvo).

Mimo najnowszej konstrukcji, BMW X3 nie potrafi wygrać w kategorii "nadwozie". Za dopuszczalne obciążenie, mniejsze o ponad 200 kg niż w wypadku Volvo XC60 i w ogóle najmniejsze w tym towarzystwie, konstruktorom SUV-a BMW należy się krecha długości pasa startowego. Podobnie architektom kabiny, którzy jedyne co zrobili dla zwiększenia możliwości aranżacji wnętrza, to to, że podzielili kanapę na trzy zamiast na dwie części. Specjaliści z Audi byli bardziej odważni. Części asymetrycznie dzielonej tylnej kanapy Q5 można niezależnie przesuwać na dystansie 10 cm i regulować kąt nachylenia oparcia. Każdą z części można wygodnie złożyć z bagażnika ruchem jednego palca - wystarczy pociągnąć za dźwignię umieszczoną na bocznych ścianach bagażnika.

Po uruchomieniu silników pracę diesli słychać we wszystkich kabinach, ale czuć jedynie w BMW X3. Po rozgrzaniu silnika lub po minimalnym zwiększeniu obrotów biegu jałowego delikatne wibracje, wyczuwalne w fotelu, zanikają. Już podczas jazdy po mieście ze stałą prędkością trudno zorientować się, że testowane Q5, X3, GLK i XC60 są napędzane jednostkami wysokoprężnymi. Na trasie przypominają one o swoim istnieniu głośniejszym brzmieniem jedynie po gwałtownym zbliżeniu pedału przyspieszenia do podłogi. Wtedy najprzyjemniej odzywa się pięciocylindrowiec Volvo. Przez chwilę słychać go tak, jak gdyby pod maską XC60 pracował benzynowy, 5-litrowy V8.

Dzięki największej pojemności (2,4 l) i dwóm turbosprężarkom silnik Volvo osiąga największe moc i moment obrotowy. 205 KM i aż 420 Nm nie przekładają się automatycznie na zdecydowanie najlepsze osiągi, za co w dużej mierze winę ponosi... automat. Dopóki nie spróbuje się jazdy modelami konkurencji, również wyposażonymi w tradycyjne przekładnie automatyczne (BMW i Mercedes) lub w skrzynię automatyczną, ale dwusprzęgłową (Audi), dopóty może się wydawać, że automat Volvo działa OK, a sześć przełożeń to aż nadto. W mieście i na autostradzie przekładnia w XC60 działa bez zarzutu - biegi zmienia szybko i płynnie. Gorzej jest podczas jazdy górską serpentyną. Wówczas automat Volvo albo zbyt szybko przechodzi na za wysoki bieg i silnik słabnie, albo w zakręcie redukuje przełożenie i trzeba szybko reagować odjęciem gazu, bo inaczej samochód rywie się do jazdy zbyt gwałtownie.

W Q5 i w GLK, których skrzynie biegów mają nawet o jedno przełożenie więcej, nie ma tego problemu. Przekładnie Audi i Mercedesa zawsze pracują na takim przełożeniu, jakie wybrałby kierowca, gdyby sam zmieniał biegi. Automat BMW ma o jeden bieg więcej niż skrzynie Audi i Mercedesa, czyli aż osiem, więc wszystko robi jeszcze lepiej. Ani przez chwilę kierowca X3 nie tęskni za mechaniczną skrzynią biegów i za pedałem sprzęgła. Gdy znudzi mu się leniwa jazda z automatem, zawsze może przejąć "stery" i zmieniać biegi ręcznie za pomocą dźwigni na tunelu środkowym, która pracuje z przyjemnym oporem i w jedynych słusznych kierunkach (do tyłu - zmiana na wyższy bieg; do przodu - redukcja). Przekładnię w GLK można "poprawiać" ręcznie łopatkami przy kierownicy, a raczej dawać impuls do zmiany biegów. Ponieważ skrzynia 7G-Tronic działa perfekcyjnie, o istnieniu łopatek łatwo zapomnieć.

Za kierownicą Mercedesa GLK i BMW X3 łatwo też zapomnieć o tym, że się w ogóle jedzie. Zawieszenie robi wszystko, aby spokoju pasażerów nie mąciły ani wstrząsy, ani nieprzyjemne odgłosy mechaniczne. Volvo XC60 też stara się jak najlepiej odizolować pasażerów od świata zewnętrznego. Nawet podczas jazdy autostradą poziom hałasu wewnątrz GLK, X3 i XC60 pozwala pasażerom porozumiewać się prawie szeptem. Na tle konkurentów SUV Audi od początku pokazuje odmienne oblicze. Już od pierwszego ruchu kierownicą wiadomo, że prowadzenie Q5 to nie przelewki. Kierownicę obraca się z na tyle dużym oporem, że trudno określić go mianem przyjemnego. Układowi kierowniczemu wtóruje dość sztywno zestrojone zawieszenie, które jazdę po gładkiej jak stół drodze czyni bardzo przyjemną. Gorzej jest w czasie jazdy po nierównościach. Wtedy pasażerów "omijają" jedynie łagodne pofałdowania jezdni.

Na szczęście, stabilność nadwozia Q5 - najniższego auta w tym towarzystwie i o najmniejszym prześwicie - jest pierwszorzędna. O dużych nierównościach pod kołami pasażerowie są informowani zdecydowanie, ale tylko raz. Nadwoziu Q5 obce są boczne i wzdłużne przechyły nie tylko podczas jazdy po nierównościach, ale także w czasie dynamicznej jazdy przez zakręty czy podczas gwałtownego hamowania. Sztywniej niż u konkurentów zestrojone zawieszenie nie daje jednak Q5 wyraźnej przewagi pod względem właściwości jezdnych. Egzamin z testów dynamicznych SUV Audi zalicza na ocenę celującą, ale X3, GLK i XC60 mkną przez slalom czy testy wymijania ISO i VDA z niemal identycznymi prędkościami. Kategoria "właściwości jezdne" pada łupem BMW X3 - jednocześnie najbardziej komfortowego wśród SUV-ów klasy premium. "X3" prowadzi się w sposób najbardziej przypominający jazdę zwyczajnym samochodem, z doskonale precyzyjnym prowadzeniem kół oraz ze świetnym układem kierowniczym.

Dla tych, którzy wybierają SUV-y nie tylko ze względu na chwilową modę i dla szpanu, ale też z uwagi na ich uniwersalność - z przydatnością do jazdy w terenie włącznie - zaskoczeniem może być informacja, że... nie szata zdobi SUV-a. Pod względem parametrów terenowych nadwozia najbardziej hardcorowy z wyglądu GLK przegrywa z X3 prześwitem (201 mm wobec 212 mm), kątem natarcia (23 wobec 26 stopni) i maksymalną głębokością brodzenia (zaledwie 30 cm kontra aż 50 cm). Jedynie w czasie jazdy na wstecznym, SUVem Mercedesa można sforsować większą przeszkodę niż SUV-em BMW (kąt zejścia w GLK wynosi 25 stopni, a w X3 - 23 stopnie). XC60 może pochwalić się największym kątem zejścia, wynoszącym 27 stopni, oraz największym prześwitem (230 mm). Q5 broni się jednakowo dużymi kątami natarcia i zejścia, wynoszącymi 25 stopni oraz głębokością brodzenia jak w X3 (500 mm). Kąt rampowy ma jednak nieznacznie mniejszy niż w GLK i w X3.

Q5, GLK, X3 i XC60 pokazują, że SUV-y do perfekcji opanowały umiejętność łączenia cech aut różnych klas. Potrafią zapewnić premium-jakość, premium-komfort, premium-właściwości jezdne - jak premium-limuzyny. Bezpieczeństwo, z drogą hamowania włącznie, także jest premium. Funkcjonalność wnętrza i szeroki zakres zastosowań również. Dotąd SUV-y bardziej zasługiwały na miano "utility" niż "sport". Wraz z pojawieniem się Audi Q5 i BMW X3 SUV-y nareszcie potrafią też zagwarantować dawkę "sportu" na całkiem niezłym poziomie.

Tekst Maciej Ziemek,
zdjęcia Mariusz Barwiński,
amis 4/2011

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne X3 xDrive20d. Q5 2.0 TDI Quattro GLK 220 CDI 4MATIC XC60 D5 AWD
Rodzaj silnika/liczba cylindrówturbodiesel, R4 2.0turbodiesel R4, 2.0turbodiesel, R4 2.1diesel, twinturbo, R5 2.4
Moc kW (KM)184 KM170 KM170 KM205 KM
Przy obrotach (/min)400042003200-48004000
Poj. skokowa cm31995196821432400
Maksymalny moment obrotowy (Nm)380350400420
Przy obrotach (/min)1750-27501750-25001400-28001500-3250
Przeniesienie napędustały napęd na 4 kołastały napęd na 4 kołastały napęd na 4 kołastały napęd na 4 koła
Rodzaj skrzyni biegów8-stopniowa przekładnia automatyczna7-stopniowa, dwusprzęgłowa przekł. aut.7-stopniowa przekładnia automatyczna6-stopniowa przekładnia automatyczna
Dł / szer / wys (mm)4648/4881/16614629/1898/16534528/1840/16984628/1888/1713
Rozstaw osi (mm)2810280727552774
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,9/12,111,6/11,911,8/11,312,1/12,1
Poj. zbiornika paliwa (l)67755970
Masa własna (kg)1834183419261827
Dopuszczalne obciążenie (kg)456546514678
Poj. bagażnika (l)550/1600540/1560450/1550495/1455
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1490/14601555/14851445/14401485/1460
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1040/9951035/9901045/10101020/1000
Długość siedziska z przodu/z tyłu (mm)515/470500/490555/170500/455
Prześwit (mm)212200201230
Maksymalna głębokość brodzenia (mm)500500300350
Kąt natarcia/zejścia/rampowy26/19/2325/17,6/2523/19/2522/b.d./27
CO2 (limit) g/km147179176184
OsiągiX3 xDrive20d.Q5 2.0 TDI QuattroGLK 220 CDI 4MATICXC60 D5 AWD
0-30 km/h (s)1,21,31,21,7
0-50 km/h (s)2,73,02,93,4
0-70 km/h (s)4,85,05,15,5
0-100 km/h (s)8,89,39,48,9
0-130 km/h (s)15,115,616,414,6
0-160 km/h (s)24,626,328,822,5
400 m (km/h)/(s)18,016,616,616,5
Prędkość maksymalna (km/h)210200205205
Próba jazdy X3 xDrive20d.Q5 2.0 TDI QuattroGLK 220 CDI 4MATICXC60 D5 AWD
(Slalom 18 m ) km/h58/57,561,0/59,059,7/59,059,2/58,2
Próba jazdyX3 xDrive20d.Q5 2.0 TDI QuattroGLK 220 CDI 4MATICXC60 D5 AWD
Test wymijania ISO (km/h)121,5/117,9122,6/121,8121,5/119,3124,1/121,8
Próba jazdy X3 xDrive20d.Q5 2.0 TDI QuattroGLK 220 CDI 4MATICXC60 D5 AWD
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość najazdu pusty/obciąż. km/h68/6870/6970/6869/69
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość wyjazdu pusty/obciąż. km/h49/4644/5146/4643/48
Zużycie paliwaX3 xDrive20d.Q5 2.0 TDI QuattroGLK 220 CDI 4MATICXC60 D5 AWD
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km6,48,28,49,5
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km5,36,05,85,5
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km5,66,86,77,0
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)6,76,46,37,1
Maksymalne (l/100 km)10,911,711,711,0
średnie podczas testu (l/100 km)8,59,49,48,3
zasięg (km)788797627843
Ceny i wyposażenieX3 xDrive20d.Q5 2.0 TDI QuattroGLK 220 CDI 4MATICXC60 D5 AWD
Cena modelu podstawowego (zł)162 900 zł165 240 zł182 000 zł169 700 zł
ABS/ESPtak/ taktak/ taktak/ taktak/ tak
Klimatyzacja automatycznataktaktaktak
Nawigacja GPS9561 zł10 110 zł4950 zł6893 zł
Reflektory ksenonowe3143 zł5060 zł5830 zł6838 zł
Lakier metalizowany3428 zł3850 zł3430 zł4212 zł
Skórzana tapicerka7347 zł9830 zł7920 zł10 996 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Ocena punktowa (maks. 500)

X3 xDrive20d. 417 Bardzo wysoko i równo punktuje we wszystkich kategoriach. Najważniejsze zalety to znakomity komfort podróżowania, przy bardzo dobrych – precyzji prowadzenia i właściwościach jezdnych.
Q5 2.0 TDI Quattro 404 Ma najlepsze nadwozie. Bardziej stawia na dynamikę jazdy niż na komfort resorowania. Ma najmniejszy prześwit i kąt rampowy, ale za to głębokość brodzenia wynosi aż 50 cm.
GLK 220 CDI 4MATIC 394 Nowsi rywale trochę odjechali mu pod względem wymiarów nadwozia, parametrów wnętrza i właściwości jezdnych na drogach utwardzonych, ale w dziedzinie komfortu wciąż może uchodzić za wzór.
XC60 D5 AWD 389 Ma dynamiczny silnik, którego temperament ogranicza skrzynia biegów. Ma bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, ale trochę za słabe hamulce. Niewiele zabrakło, by znaleźć się na podium.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 191 600 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    x3 nadal bieda i ten naped i silniki nie pomoga hehe ,auta dla kobiety z rodzina ehhe dla swojej babe jak by bylo $$ to biore maxymalna q5
    84styleFury, 2011-06-20 10:42:13
  • avatar
    zgłoś
    A chcesz. Niemieckie mnie jakoś nie przekonują, a ten chłodny powiew wnosi według mnie jakąś świeżość.
    ~Samuraj, 2011-05-17 00:24:48
  • avatar
    zgłoś
    Teraz życie X-trójce zatruwają Audi Q5, Mercedes GLK i Volvo XC60.E tam, nowa wersja X3 znowu odjechała konkurencji. Jest chyba najbardziej... przemyślana i nie musi niczego udawać. Okrzepła, dorosła i jak dla mnie znów rozdaje karty w tym segmencie. ja właśnie brałbym VolvoNo co Ty? Chińczyka chcesz
    eri, 2011-05-16 20:01:53
  • avatar
    zgłoś
    Wbrew pozorom SUV to SUV i te gabaryty trochę czuć. Nieważne czy auto kapitalnie się prowadzi - to nie będzie nigdy prawdziwa osobówka. PS. Kategorię bezdroży autor mógł już pominąć.
    ~Samuraj, 2011-05-15 03:44:54
  • avatar
    zgłoś
    'Samuraj' napisał(-a):Mimo ostatniej lokaty ja właśnie brałbym Volvo. Jest faktem, że właśnie model ze Skandynawii ma w sobie najwięcej swojskości i charakteru, a sam producent - sporo doświadczenia (w końcu "starucha" XC90 znamy od lat ).Mimo sporej sympatii do każdego z czterech producentów (Audi, BMW, Merc i Volvo) ja nie skusiłbym się na żaden z po(d)wyższ(on)ych modeli. Wysoka pozycja za kierownicą i "wyżyłowany" środek ciężkości to dla mnie żaden ideał, a raczej mocno wymuszony kompromis. Pewności jeżdżenia po zapadniętych asfaltach i dziurach z gratisowym napędem obu osi ja po prostu nie umiem zaakceptować - skoro muszę przyjąć do wiadomości, że siedzi się w tym nie jak w zwykłej osobówce ze starej dobrej szkoły. Zbyt dobrze pamiętam czasy, kiedy za kółkiem podróżowało się bajecznie nisko......i żadne auta w rodzaju Hyundaia Atosa czy tym bardziej terenowopodobnych Kaszkajów nie są w stanie mnie z tego wyleczyć
    airmatic, 2011-05-15 02:10:16
  • avatar
    zgłoś
    Trochę mało tych punktów dostał Szwed i mimo ostatniej lokaty ja właśnie brałbym Volvo.
    ~Samuraj, 2011-05-15 01:23:53
  • avatar
    zgłoś
    Jeszcze kilka lat temu średniej wielkości SUV BMW miał świat tylko dla siebie. Teraz życie X-trójce zatruwają Audi Q5, Mercedes GLK i Volvo XC60. Test porównawczy czterech rozchwytywanych SUV-ów klasy premium.
    auto motor i sport, 2011-05-09 10:24:12
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij