Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3

Qashqai, 3008, Altea – sztuka udawania

Tradycyjna klasyfikacja nie nadąża. Seat Altea był jednym z pierwszych modeli, jaki pokazał jej język. Dziś pokazują go również Nissan Qashqai i Peugeot 3008 - ten pierwszy otwarcie udając SUV-a, drugi zaś robiąc to z pewną dozą nieśmiałości. Trzy nietypowe kompakty w porównaniu.

2010-09-23
Nissan, Qashqai, Peugeot, 3008, Seat, Altea Seat na podobieństwo vana, Nissan na podobieństwo SUV-a, Peugeot na podobieństwo czegoś jeszcze innego

 

Poczuć się lepiej siedząc wyżej. Mieć przyjemność z posiadania i poczucie jazdy czymś bardziej uniwersalnym niż zwykły samochód, ale bez towarzyszących temu wad w postaci zbyt dużego i ciężkiego nadwozia ze zbyt dużym silnikiem. Zasiąść w czymś o nietypowym, oryginalnym nadwoziu, ale nie rezygnować z cech praktycznych. Każdy wiek ma swoje dylematy...

Blisko sześcioletnia Altea to nic innego jak wyższy Leon - pomimo iż Leon jest modelem o rok młodszym, to chyba najtrafniejsze określenie; już nie kompakt, ale jeszcze nie van, dzięki czemu wolny od podtatusiałego zapachu rodzinnych minibusów. Próba wyłamania się z tradycyjnej klasyfikacji na pewno wyróżniła Seata z tłumu w czasach, kiedy pomysły na auta typu crossover dopiero kiełkowały w głowach co sprytniejszych marketingowców. Bardzo jak SUV wygląda Nissan, z jego odpowiednimi proporcjami nadwozia, mocnym przodem, wyżej umieszczoną osłoną chłodnicy i reflektorami, plastikowymi osłonami wokół auta, a także dość sporym wizualnie prześwitem. Na Qashqaia Nissan postawił sporo, rezygnując z klasycznego hatchbacka w ofercie. Z kolei Peugeot 3008 to crossover pełną gębą - przód minikombivana płynnie przechodzi w coś, co przy odrobinie wyobraźni mogłoby być pupą nawet SUV-a.

Kabiny Nissana i Seata można by uznać za całkiem niezłe, gdyby nie było w tym towarzystwie Peugeota. 3008 ma najlepiej przemyślane miejsce pracy kierowcy - projekt deski rozdzielczej, tunelu środkowego, zegarów i kierownicy jest lepszy niż w 308 i bez wysiłku jednym z lepszych wśród kompaktów w ogóle. Do tego dochodzą świetne materiały wykończeniowe, staranne wykonanie, znakomite fotele i ogólne wrażenie wysokiej jakości. W porównaniu z tym, świat kabiny Seata jest zwyczajny, chociaż fotele Altei mogłyby robić za wzór metra; a czysto subiektywnie - wiele jesteśmy w stanie wybaczyć w zamian za czerwone podświetlenie deski rozdzielczej. W kabinie Nissana architektura jest klasyczna, z pionową konsolą środkową, która podkreśla wrażenie jazdy czymś bardziej terenowym niż to coś jest w rzeczywistości. Całość wygląda dobrze i jest poskładana starannie, ale jest też silnie anonimowa, a to już grzech.

Żadne z aut nie oferuje przestrzeni dużo większej niż kabina zwykłego kompaktu. Podwyższone nadwozia z dużymi drzwiami i wyżej zamontowane siedzenia zapewniają lepszy dostęp do wnętrza, ale tam, gdzie liczy się to najbardziej, czyli na szerokość i pod względem miejsca na nogi, przełomu nie ma. Cała trójka ma natomiast więcej cech praktycznych, już choćby ze względu na nieco większe niż w typowych kompaktach bagażniki, możliwości ustawienia podłogi bagażnika na różnej wysokości (Peugeot), systemy łatwego składania oparcia kanapy (Nissan, Peugeot), czy małe udogodnienia w postaci schowków, uchwytów i kieszeni (wszystkie trzy). Do napędu służy tu dwanaście cylindrów w zestawach po cztery. Seat ma silnik 2.0 TDI w najnowszej wersji, z wtryskiem typu common-rail i o mocy 170 KM. Rzut oka na osiągi nie pozostawia wątpliwości, że Altea nie daje nikomu szans. Przyspieszenie do setki zajmuje jej niecałe 9 sekund, ale najlepsze są wyniki pomiarów elastyczności - niewiele ponad 5 s na rozpędzenie od 60 do 100 km/h na czwartym biegu jest już prawie jak dynamit. Silnik zaczyna porządnie ciągnąć od około 1500 obr/min i nie traci oddechu aż do czerwonego pola na obrotomierzu - mało który dwulitrowy turbodiesel zna tę sztuczkę. Silnik Seata potrafi być głośny, ale jego znakomite osiągi rekompensują wszystkie niedostatki. Na dodatek Altea okazała się w tym teście wyraźnie najbardziej oszczędna z wynikiem 7,2 l/100 km. Na tym tle jednostka Nissana wypada szaro, zapewniając osiągi nie pozwalające Qashqaiowi wychylić zderzaka ponad przeciętność. Z jednej strony Nissan jest ciężki - przy bardzo zbliżonych wymiarach nadwozia ma o 100 kg więcej tłuszczu niż Peugeot i aż o 150 kg więcej niż Altea - z drugiej zaś jego silnik potrafi tylko tyle, ile potrafi. Ma węższy zakres użytecznych obrotów i gorsze reakcje na gaz: traktowany łagodnie, będzie cichy i oszczędny, natomiast przymuszany do cięższej pracy - obrazi się wyraźnie wyższym zużyciem paliwa.

W wypadku Peugeota 3008 silnik 2.0 HDI ożeniony z automatem osiąga 163 KM, o 13 więcej niż w wersji z przekładnią mechaniczną. Automatyczna, 6-biegowa przekładnia wymaga ze strony kierowcy dopłaty 7 tys. zł oraz głębokiego zrozumienia znaczenia przymiotnika "leniwy". Przy łagodnej jeździe, 3008 to ideał - bardzo cicha praca silnika, bardzo płynna zmiana biegów, bardzo inteligentne sterowanie działaniem automatu, niskie zużycie paliwa i przyjemna rezerwa osiągów. Wszystko w harmonii z charakterem auta. Natomiast poganiana, skrzynia potrafi zbyt wcześnie zmieniać biegi i spóźniać się z redukcjami; sytuacji nie leczy tzw. sportowy tryb pracy, który niepotrzebnie wymusza korzystanie z wyższych obrotów. Prawdopodobnie właśnie ze względu na automat, 3008 zanotował najwyższe zużycie paliwa w teście (8,2 l/100 km).

Zachowanie na drodze najlepiej jednym zdaniem określić jak następuje - najostrzejszy jest Seat, najwygodniejszy Peugeot, Nissan próbuje zrozumieć co się dzieje. Qashqai stara się, ale nie legitymuje się właściwościami jezdnymi na poziomie zwykłego samochodu osobowego. Dobrze radzi sobie z przechyłami nadwozia i łagodnie reaguje na zmiany obciążenia, komfort jaki zapewnia jest zadowalający, ale ruchy nadwozia na nierównościach mają mało wspólnego z właściwościami jezdnymi kompaktu. Typowo dla Seata, Altea jest zawieszona dość sztywno, ma precyzyjny, chociaż z kiepskim wyczuciem działający układ kierowniczy oraz dużo pewności siebie. Charakter zawieszenia pasuje do charakteru silnika - poświęca trochę komfortu na rzecz szybkich reakcji. Największą zaletą jest zwrotność w ciasnych i stabilność w szybkich zakrętach, największą wadą zaś zachowanie na koleinach - trzeba jeździć górą i mocno trzymać kierownicę, bo potrafi rzucić autem. Peugeot nie ma takiej ostrości reakcji, za to jego wielkim atutem okazuje się komfort. Jest on tak wysoki, że jeśli komuś przyszłoby do głowy stwierdzić, iż 3008 jest dziś najwygodniejszym modelem w gamie francuskiej firmy, nie próbowalibyśmy się kłócić. Trzeba trafi ć na wyjątkowo paskudną drogę, żeby w kabinie Peugeota dało się ją wyraźnie odczuć. Poza tym jest cisza, dobre właściwości jezdne i tylko na wyjątkowo "głośnych" nawierzchniach dociera hałas wywoływany przez sporych rozmiarów opony. Jedynie na krótkich, szybko pokonywanych nierównościach 3008 potrafi zachować się nerwowo, ale w końcu to tylko kompakt.

A więc wyrok - pardon, werdykt. Altea wciąż ma się czym pochwalić - świetne silnik i skrzynia, bardzo dobre właściwości jezdne - jednak coraz głośniej domaga się następcy, bo komfort i przestrzeń już nie te. Bardzo "konkretne" nadwozie Nissana obiecuje sporo, tymczasem Qashqai ani nie jeździ tak dobrze jak kompakt, ani nie jest tak uniwersalny jak SUV. Natomiast Peugeot w dziwacznym nadwoziu zamyka porządny kawałek samochodu, dopracowany, wygodny, praktyczny i z dynamicznym silnikiem - w tym gronie dzisiaj jest po prostu najlepszy.

Tekst Roman Popkiewicz,
zdjęcia Mariusz Barwiński
amis 9/2010

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne 3008 2.0 HDi aut. Premium+ Qashqai 2.0 dCi Visia Altea 2.0 TDI CR Style
Rodzaj silnika/liczba cylindrówturbodiesel, R4, 2.0turbodiesel, R4, 2.0turbodiesel, R4, 2.0
Moc kW (KM)163 KM150 KM170 (KM)
Przy obrotach (/min)375040004200
Poj. skokowa cm3199719951968
Maksymalny moment obrotowy (Nm)340320350
Przy obrotach (/min)200020001750-2250
Przeniesienie napęduna przednie kołana cztery kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-bieg. przekł. automatyczna6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4365/1837/16394330/1783/16154282/1768/1576
Rozstaw osi (mm)261326302578
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,0/11,010,9/11,410,6/10,7
Poj. zbiornika paliwa (l)606555
Masa własna (kg)153916381487
Dopuszczalne obciążenie (kg)561447538
Poj. bagażnika (l)432/1241410/1513409/1320
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1475/14801455/14451460/1475
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1020/955950/9301055/980
Rozmiar opon225/50 R17215/55 R17205/55 R16
CO2 (limit) g/km173169146
Osiągi3008 2.0 HDi aut. Premium+Qashqai 2.0 dCi VisiaAltea 2.0 TDI CR Style
0-50 km/h (s)3,53,23,5
0-80 km/h (s)6,86,96,5
0-100 km/h (s)9,710,08,9
0-120 km/h (s)13,714,512,5
0-130 km/h (s)16,117,014,4
Prędkość maksymalna (km/h)190193211
Elastyczność 3008 2.0 HDi aut. Premium+Qashqai 2.0 dCi VisiaAltea 2.0 TDI CR Style
60-100 km/h na IV/V biegu (s)-/-6,9/10,55,3/7,9
80-120 km/h na IV/V biegu (s)-/-7,6/10,35,9/7,4
Elastyczność 3008 2.0 HDi aut. Premium+Qashqai 2.0 dCi VisiaAltea 2.0 TDI CR Style
80-120 km/h na VI biegu-12,49,5
Zużycie paliwa3008 2.0 HDi aut. Premium+Qashqai 2.0 dCi VisiaAltea 2.0 TDI CR Style
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km8,78,57,3
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km5,45,74,6
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km6,66,75,6
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)5,95,85,6
Maksymalne (l/100 km)9,99,79,3
średnie podczas testu (l/100 km)8,27,87,2
zasięg (km)731822753
Droga hamowania (m)3008 2.0 HDi aut. Premium+Qashqai 2.0 dCi VisiaAltea 2.0 TDI CR Style
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)37,337,939,0
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)37,843,438,6
Ceny i wyposażenie3008 2.0 HDi aut. Premium+Qashqai 2.0 dCi VisiaAltea 2.0 TDI CR Style
Cena modelu testowanego (zł)94 900 zł84 700 zł104 590 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ taktak/ tak
ABS/ESPtak/ taktak/ taktak/ 2290
Radioodtwarzacz CD/MP3taktaktak
Klimatyzacja automatycznatakbraktak
Reflektory ksenonowe4000 złbrak4990 (biksenon) zł
Lakier metalizowany1800 zł2400 zł1990 zł
Skórzana tapicerka5000 złbrak5990 zł
Obręcze kół z lekkich stopów takbraktak
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Ocena punktowa (maks. 500)

3008 2.0 HDi aut. Premium+ 381 Tylko nadwozie jest nietypowe, bo przydatność i osiągi okazują się na niezłym poziomie. W wersji z automatem cierpi ekonomia. Wysoki jest komfort, doskonałe są hamulce, a pod względem jakości czuć wyraźny zapach klasy premium.
Qashqai 2.0 dCi Visia 358 Świetna stylizacja, dobre właściwości jezdne, ale Nissan powinien mieć nieco przestronniejszą i lepiej wyciszoną kabinę, a także bardziej skuteczne hamulce. Jako jedyny w tym gronie oferuje napęd na cztery koła.
Altea 2.0 TDI CR Style 354 Najbardziej dynamiczny silnik i przy okazji najbardziej oszczędny, najlepsze właściwości jezdne, najniższy poziom komfortu, najmniej przestronne nadwozie i najwyższy rachunek przy kasie.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 101 550 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    OK, ale w Qashqaiu jest tylko dołączane
    airmatic, 2011-03-23 00:37:55
  • avatar
    zgłoś
    Miałem na myśli stałe 4x4.
    ~Samuraj, 2011-03-23 00:33:29
  • avatar
    zgłoś
    Doprawdy? A w jakich warunkach? 4x4 trybie AUTO załącza się na sypkim lub śliskim; poza tym jest uśpiony. Że swoje waży, więc terenówkowaty grubas spokojnie złapie zadyszkę przy odtłuszczonych autach typu zwyczajna, krótka Altea
    airmatic, 2011-03-23 00:25:00
  • avatar
    zgłoś
    Napęd na cztery buty chyba jednak polepsza start i w ogóle "odpychanie" wozu na asfalcie.
    ~Samuraj, 2011-03-23 00:04:28
  • avatar
    zgłoś
    Porównanie jest conajmniej dziwne ponieważ tylko nissan ma napęd 4x4 więc automatycznie wzrasta zużycie paliwa oraz spadają osiągi. Peugeot ma najwyższy poziom wyposażenia a Nissan podstawowy (Visia), w którym jakoś tapicerki jest marna w porównaniu z wersją Acenta nie mówiąc o Tekna.
    ~Gość, 2011-03-22 20:53:24
  • avatar
    zgłoś
    Nie miałem okazji jechać tymi modelami. Oceniam na sucho po danych, przynajmniej w tym konkretnym przypadku.
    ~Samuraj002, 2010-10-17 12:03:27
  • avatar
    zgłoś
    'Samuraj002' napisał(-a):Brałbym Nissana, bo jest najtańszy, ma największy bagażnik po złożeniu drugiego rzędu siedzeń i fajnie wygląda. Co do wyglądu, ode mnie trzy razy tak. Sylwetka w stylu osobistego bodyguarda prezentuje się, jakby całość była kompletnie niezniszczalna. W końcu ten atut podjęto w reklamie QQ i z miejsca okrzyknięto go mianem miastoodpornego.Tyle że "odporny" nie znaczy poręczny. W jeżdzie bardziej przypomina małego słonia na łyżwach, choć krawężnikom faktycznie daje radę. Oczekiwałbym jednak większej zwinności - choć nie potrafię przybliżyć, jaka jest zwrotność pozostałych "testówek" od Seata i Peugeota. Z własnej próby szosowej Qasqaiem pamiętam nawrotkę o 180 stopni zrobioną chyba na centymetry (własnym autem zrobiłbym to z zamkniętymi oczami).Argument, że jest najtańszy, też pozostał mi w pamięci. Ot, w postaci dywanika zwijającego się i ślizgającego pod pedałem przyspieszenia. Do tego głośność zawieszenia z tyłu, które wybierało dziury z gracją (prawie) pustej naczepy od Wieltona.W sumie, może wybrałbym własnego faworyta spośród trzech. Niech będzie... przegrany testu, Seat Altea ze znaczkiem Skody i modelową nazwą Yeti. A napęd 4x4 obowiązkowo poprosimy
    ~airmatic, 2010-10-16 19:25:32
  • avatar
    zgłoś
    Qashqai nie ma ksenonów? Dałbym głowę, że można je domówić. Ogólnie Seat najszybszy, Peugeot największy, co wcale nie oznacza, że też najprzestronniejszy, a Nissan to taki złoty środek między nimi. Brałbym Nissana, bo jest najtańszy, ma największy bagażnik po złożeniu drugiego rzędu siedzeń i fajnie wygląda.
    ~Samuraj002, 2010-09-23 13:06:33
  • avatar
    zgłoś
    Tradycyjna klasyfikacja nie nadąża. Seat Altea był jednym z pierwszych modeli, jaki pokazał jej język. Dziś pokazują go również Nissan Qashqai i Peugeot 3008 - ten pierwszy otwarcie udając SUV-a, drugi zaś robiąc to z pewną dozą nieśmiałości.
    auto motor i sport, 2010-09-23 10:41:29
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij