Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Range Rover Sport – Konserwatysta

Od swojego starszego kuzyna Range Rover Sport jest mniejszy, zwinniejszy i tańszy. Za jego sprawą oferta brytyjskiego Land Rovera rozrasta się do pięciu modeli. Nowicjusz pielęgnuje jednak wszelkie tradycyjne przymioty tej marki.

2005-06-03
Range Rover Sport  Wysokie auto jest zaskakująco poręczne i pokonuje zakręty z wdzięczną precyzją.

Dzikie bezdroża? Żaden kłopot. Komfort i luksus? Pod dostatkiem. Wizerunek? Najlepszy, jaki może być, bo podparty autorytetem rodziny panującej. To dziedziny, w których Range Rover czuje się pewnie. Ale jest parę dyscyplin, w których poczciwy Range nie jest zbyt mocny. W galopie wypada bardziej jak koń pociągowy, niż pełnokrwisty anglik, a pod względem temperamentu i zamiłowania do ruchu wyznaje raczej zdrowotną zasadę Winstona Churchilla - no sports.

Dlatego Range Rover Sport miał wspaniałe pole do popisu. Piąty model w kolekcji Land Rovera ma łączyć tradycyjne walory marki z tym, czym dotąd auta specjalisty od terenówek nie grzeszyły - zwinnością i umiejętnością pokonywania zakrętów bez przechyłu. Jednak przydomek "Sport" należy traktować z przymrużeniem oka. To nie jest konkurent dla BMW X5, chodzi raczej o klasyka, wzbogaconego o dynamiczne właściwości jezdne.

To, że mamy do czynienia z prawdziwym Range Roverem widać na pierwszy rzut oka. RR Sport ma wszelkie cechy stylistyczne pierwowzoru, ale jest od niego zgrabniejszy i bardziej "umięśniony". No i oczywiście mniejszy: o 16 cm krótszy, prawie trzy centymetry węższy i 4,6 cm niższy niż "dorosły" Range. Jeśli chodzi o rozstaw osi, to ubyło aż 14 centymetrów - w sumie, rozmiarami Range Rover Sport zbliża się do VW Touarega i jest zbudowany bardziej delikatnie niż najnowszy Discovery.

Od niego jednak przejął technikę, w tym płytę podłogową (ze skróconym rozstawem osi) i pneumatyczne resorowanie. To ostatnie zostało zresztą wzbogacone o system Dynamic Response, który poprzez skręcanie stabilizatorów ogranicza przechyły boczne.

Podobny jak w Discovery jest też układ napędu 4x4 - z blokadami środkowego i tylnego mechanizmu różnicowego oraz z elektronicznym systemem Terrain Response, pozwalającym dostosować technikę do pięciu różnych typów terenu.

Wytwarzanie mocy powierzono silnikom V8 Jaguara, zmodyfikowanym, by dały sobie radę w terenie. Do wyboru jest wersja wolnossąca o pojemności 4,4 l i mocy 299 KM oraz doładowana, z 4,2 l wyciągająca aż 390 KM. Jesienią w ofercie pojawi się diesel V6 z Discovery (2,7 l/190 KM), który ma być najtańszą odmianą (od 247 000 zł). Ceny wersji V8 podajemy w tabeli - z niezrozumiałych względów są one zresztą o 10-15 tysięcy euro (42-61 tys. zł) wyższe niż na rynku niemieckim. Z drugiej strony, Sport jest o co najmniej 60 000 zł tańszy niż duży Range Rover.

"Odchudzony" RR rzeczywiście wykazuje się w trakcie jazdy obiecanymi talentami. Wysokie auto jest zaskakująco poręczne i pokonuje zakręty z wdzięczną precyzją. Wersja Supercharged okazuje się twardsza, zapewne za sprawą seryjnego Dynamic Response. Ze zrozumiałych względów może się też pochwalić lepszymi osiągami niż "zwykły" V8, ale w obu wypadkach stada mechanicznych koni i tak mają co robić w ważącym ponad dwie i pół tony baby Range'u.

DANE TECHNICZNE

ModelV8V8 Supercharged

DANE TECHNICZNE

Model V8 V8 Supercharged
Pojemność skokowa silnika cm3 4394 4197
Moc silnika kW (KM) 220 (299) 287 (390)
przy obrotach 1/min 5500 5750
Maks. moment obr./przy obrotach Nm 425/4000 550/3500
Długość x szerokość x wysokość mm 4788 x 1928 x 1817
Rozstaw osi mm 2745
Pojemność bagażnika l 450-2013
Masa własna kg 2480 2572
Przyspieszenie 0 - 100 km/h* s 8,9 7,6
Prędkość maksymalna* km/h 209 225
Średnie zużycie paliwa* l/100 km 14,9 15,9
Cena zł 313 443 389 160

Tekst Wolfgang König
Zdjęcia Achim Hartmann

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Od swojego starszego kuzyna Range Rover Sport jest mniejszy, zwinniejszy i tańszy. Za jego sprawą oferta brytyjskiego Land Rovera rozrasta się do pięciu modeli. Nowicjusz pielęgnuje jednak wszelkie tradycyjne przymioty tej marki.
    auto motor i sport, 2008-04-13 09:48:03
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij