Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.6

Ranger, L200 i Actyon Sports – Trzeba być twardym

2008-10-01
Ford Ranger, Mitsubishi L200 i SsangYong Actyon Sports Ford Ranger hołduje zasadzie "no stress, no comfort" - nierówności pokonuje niczym taran.

DOPASOWANE DO POTRZEB

KABINA POJEDYNCZA Podobnie jak samochody innych klas, pick-upy mogą być szyte na miarę. W podstawowej wersji kabina jest tylko dwuosobowa, za nią znajduje się ogromna skrzynia ładunkowa. W Fordzie Rangerze ma ona rozmiary 2280 x 1456 mm i ładowność 1235 kg.

KABINA PRZEDŁUŻONA W wersji z kabiną przedłużoną tylne drzwi otwierają się "pod wiatr". Z tyłu da się przewieźć dwie osoby - w spartańskich warunkach, na ławce bez zagłówków, ale z pasami bezpieczeństwa. "Paka" ma wymiary 1753 x 1456 mm i ładowność 1225 kg.

KABINA PODWÓJNA Odmiana z kabiną podwójną to już prawie osobowe auto. We wnętrzu może podróżować do pięciu osób, a na skrzyni ładunkowej o rozmiarach 1530 x 1456 mm - ładunek o masie 1175 kg. Każdą wersję "paki" można wyposażyć w hardtop lub plandekę.

Mimo sporych rozmiarów zewnętrznych, kabiny pick-upów nie należą do nadzwyczaj obszernych i luksusowo wykończonych. Materiały są pospolite, design raczej mało wyszukany, ale jakość montażu solidna - począwszy od Forda, skończywszy na SsangYongu. Dorosłym osobom wygodnie siedzi się tylko na przednich fotelach, gdzie jest sporo luzu we wszystkich kierunkach. Tylna kanapa nie dość, że jest płaska jak stół, to jeszcze siedzi się na niej w kucki, miejsca na kolana nie ma zbyt dużo, a oparcie jest umieszczone prawie pod kątem prostym do siedziska.

Trudno się dziwić, że z tyłu kabiny pick-upów są ciasne. Na samym końcu auta znajduje się to, od czego prezentacja pick-upa powinna się zaczynać, czyli miniwywrotka. Największą (1530 x 1456 mm) i najbardziej wytrzymałą (1175 kg ładowności) skrzynią ładunkową dysponuje Ranger. Chociaż "paka" Actyona Sports nie jest dużo mniejsza (1275 x 1479 mm), jej ładowność wynosi "tylko" 453 kg. Na miano siłacza pick-up Forda zasługuje w tym gronie również dlatego, że wiele potrafi uciągnąć. Do Rangera można zapiąć przyczepę o masie nawet 3000 kg, pod warunkiem że jest wyposażona w hamulec. Maksymalna masa zespołu pojazdów (Ranger plus przyczepa) może przekroczyć... 6 ton. Stąd zapis w prospekcie reklamowym, że "przy holowaniu może być wymagany tachograf". I wszystko jasne. Pick-upy to samochody ciężarowe! Nie tylko dlatego, że taki zapis znajduje się w dowodzie rejestracyjnym każdego z testowanych aut, ale dlatego, że one naprawdę zasługują na takie określenie.

Są potwornie ciężkie, a ich masa własna oscyluje wokół dwóch ton, pick-upy nie są na drodze zawalidrogami tylko dzięki nowoczesnym turbodieslom. Najszybszy w tym gronie, Ford - dysponujący największym i najmocniejszym silnikiem (3.0 TDCi o mocy 156 KM) - od 0 do 100 km/h rozpędza się 11,4 s. O 20 KM słabszy L200 2.5 DI-D potrzebuje na to o 3 sekundy więcej. Actyon Sports z tylko dwulitrowym dieslem pod maską o mocy 141 KM i z 6-stopniową przekładnią automatyczną przyspiesza do setki w 14,2 s. Prędkość maksymalna testowanych pick-upów na poziomie 170 km/h wskazuje, że niestraszna będzie podróż nimi nawet autostradą.

Na gładkiej jak stół autostradzie testowane pick-upy czują się znacznie lepiej niż na zwykłych drogach. Podróż Rangerem do Wrocławia ujawniła, że pick-up Forda ani nie przepada za zakrętami, ani nie hamuje zbyt sprawnie, zwłaszcza na drogach o złej nawierzchni. Gdy na dziurach, za sprawą zbyt sztywnego zawieszenia, koła tracą na moment kontakt z nawierzchnią, nawet lekkie naciśnięcie pedału hamulca potrafi zablokować jedno z nich. Wtedy natychmiast do głosu dochodzi system ABS, który obniża ciśnienie płynu w układzie hamulcowym zapobiegając w ten sposób blokowaniu się kół, ale jednocześnie zmniejszając skuteczność hamulców. Stosunek L200 oraz Actyona do zakrętów i hamowania jest podobny, co wyraża się w tak samo kiepskich wynikach drogi hamowania. 45 metrów ze 100 km/h przy zimnych hamulcach i nieobciążonym aucie zasługuje, co najwyżej, na "trójkę z plusem".

Zmuszone do zejścia z drzewa na ziemię, swoje prawdziwe oblicze pick-upy pokazują z dala od zwykłych dróg. Wtedy w ogóle nie przeszkadza fakt, że nie potrafią być komfortowe, ale zachwycają ich terenowo-ładunkowe możliwości. Bez pośpiechu, z załączonym reduktorem i ładunkiem o masie nawet tony, brną dzielnie do przodu. W Fordzie i Mitsubishi napęd na wszystkie koła i terenowe przełożenie uruchamia się klasycznie, za pomocą dodatkowej dźwigni na tunelu środkowym, która w obydwu autach działa dość opornie. SsangYong chce być bardziej cywilizowany, dlatego napęd 4x4 i reduktor uruchamia się w nim wygodnie pokrętłem na konsoli środkowej. Tylko dlaczego tak wstydliwie małym?

W najtańszych wersjach pick-upy Forda, Mitsubishi i SsangYonga kosztują - odpowiednio - 84 180 zł, 86 990 zł i 76 700 zł, przy czym jedynie ostatni ma tzw. podwójną kabinę (dla 5 osób). W podstawowych wersjach Ranger i L200 mają kabinę tzw. pojedynczą (dla dwóch osób) i potężną "pakę". Gdy od tych cen odejmie się 22% VAT-u, który można odliczyć przy zakupie auta na firmę, za Rangera trzeba zapłacić 69 000 złotych, za L200 71 303 zł, a za Actyona Sports - jedynie 62 869 zł. Nie ma na rynku zbyt wielu samochodów, które oferują tak dużo jak pick-upy za tak niewiele.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Renger 3.0 TDCi Wildtrak 2 L200 2.5 DI-D Intense Plus Actyon Sports 2.0 XDi Elegance
Rodzaj silnika/liczba cylindrówR/4R/4R/4
Moc kW (KM)115 (156)100 (136)104 (141)
Przy obrotach (/min)320040004000
Poj. skokowa cm3295324771998
Rodzaj paliwaDieselDieselDiesel
Maksymalny moment obrotowy (Nm)380314310
Przy obrotach (/min)180020001800-2700
Przeniesienie napęduna cztery kołana cztery kołana cztery koła
Rodzaj skrzyni biegów5-bieg. przekł. mechaniczna5-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. automatyczna
Dł / szer / wys (mm)5165/1805/17955000/1800/17804965/1900/1755
Rozstaw osi (mm)300030003060
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)12,611,812,4
Poj. zbiornika paliwa (l)707575
Masa własna (kg)191318801963
Dopuszczalne obciążenie (kg)1107970777
Ciężar ciągniony niehamowany/hamowany (kg)750/3000750/2700750/2300
Prześwit (mm)205205216
Maksymalna głębokość brodzenia (mm)750500ok. 300
Kąt natarcia/zejścia/rampowy34/21/28˚33,4/23,8/26,7˚25,7/23,6/19,3˚
Maksymalny kąt przechyłu bocznego49˚45,6˚b.d.
Wymiary skrzyni ładunkowej długość/szer./wys. (mm)1530/1456/4571325/1470/4051275/1479/547
Rozmiar opon245/70 R16 Bridgestone Dueler H/T 840245/65 R17 Bridgestone Dueler H/T 840255/60 R18 Kumho Solus KH 15
CO2 (limit) g/km252228217
OsiągiRenger 3.0 TDCi Wildtrak 2L200 2.5 DI-D Intense PlusActyon Sports 2.0 XDi Elegance
0-30 km/h (s)1,72,02,5
0-50 km/h (s)3,74,44,7
0-80 km/h (s)8,09,79,7
0-100 km/h (s)11,414,414,2
0-130 km/h (s)21,726,526,0
400 m (km/h)/(s)18,4 (121,6 km/h)19,5 (113,2 km/h)19,7 (117,0 km/h)
Prędkość maksymalna (km/h)b.d.167170
Zużycie paliwaRenger 3.0 TDCi Wildtrak 2L200 2.5 DI-D Intense PlusActyon Sports 2.0 XDi Elegance
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km11,310,711,1
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km8,07,46,2
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km9,28,68,0
średnie podczas testu (l/100 km)10,510,19,8
zasięg (km)666742765
Odchylenie prędkościomierza (km/h)Renger 3.0 TDCi Wildtrak 2L200 2.5 DI-D Intense PlusActyon Sports 2.0 XDi Elegance
przy 50 km/h454848
przy 100 km/h939695
Droga hamowania (m)Renger 3.0 TDCi Wildtrak 2L200 2.5 DI-D Intense PlusActyon Sports 2.0 XDi Elegance
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)454645
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)494752
Ceny i wyposażenieRenger 3.0 TDCi Wildtrak 2L200 2.5 DI-D Intense PlusActyon Sports 2.0 XDi Elegance
Cena modelu testowanego (zł)135 298 zł104 990 zł106 900 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ brakbrak/brakbrak/brak
ABS/ESPtak/ braktak/ taktak/ brak
Klimatyzacjataktaktak
Lakier metalizowanytak3200 zł2100 zł
Regulacja wysokości kierownicytaktaktak
Regulacja wysokości fotela kierowcytaktaktak
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ taktak/ taktak/ tak
Elektrycznie sterowane lusterkataktaktak
Centralny zamektaktaktak
Obręcze kół z lekkich stopów taktaktak
Czujnik parkowaniatak1000 zł1000 zł
Boczne stopnietaktakbrak
Osłona skrzyni ładunkowej tak6500 zł4800 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

Renger 3.0 TDCi Wildtrak 2 293 Największy i może najwięcej. Nie tylko dzięki rozmiarom, ale także za sprawą mocnej konstrukcji i dynamicznego silnika. Za komfort – szkolna jedynka, ale za całą resztę zasługuje na wygraną. Znacznie droższy od konkurentów.
L200 2.5 DI-D Intense Plus 290 Najlepszy kompromis między przydatnością na co dzień, wielkością skrzyni ładunkowej, ładownością i zdolnościami terenowymi. Podobnie jak Ford o komforcie wie niewiele. Znacznie tańszy.
Actyon Sports 2.0 XDi Elegance 269 Najlepsze – cena i komfort podróżowania, ale najbardziej odbiega od wzorca pick-upa. Sprawny w terenie, dopóki nie musi się wspinać lub brodzić – kąt natarcia i głębokość brodzenia nie należą do jego mocnych stron.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 98 277 PLN
Dostępne nadwozia: pick-up-2
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Z farmy na drogę. Do miejskiego krajobrazu pasują jak trampki do garnituru. Czy rosnące powodzenie pick-upów to efekt jedynie ich wszechstronnych zdolności?
    auto motor i sport, 2008-10-01 14:37:01
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij