Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.4

Renault Grand Scenic – poprzeczka w górę

Dla rodziny. Renault Grand Scénic oferuje teraz jeszcze więcej miejsca i jeszcze bardziej komfortowe i ustawne wnętrze niż poprzednik. O przyzwoitą dynamikę dba nowy benzynowy silnik turbo 1.4 o mocy 130 KM.

Werner Schruf 2009-07-01
Renault Grand Scenic W Renault Grand Scénicu zmieści się nawet siedmioosobowa rodzina.

Nowy van prezentowany przez wynalazcę tego rodzaju samochodów zawsze budzi wielkie oczekiwania. Obecne pokolenie Renault Scénica zaciekawia jeszcze bardziej, bo wygląd ma mocno zmieniony i zadziorny. Na przykład przód - z szeroką osłoną chłodnicy i wielkimi, zwężającymi się ślepiami reflektorów osłoniętymi przezroczystym tworzywem - nie zdradza najmniejszego podobieństwa do poprzednika, widać w nim za to pokrewieństwo z aktualnym Mégane. O niepowtarzalności sylwetki świadczą elegancka, coupé-podobna linia dachu opadająca ku tyłowi nadwozia za środkowymi słupkami dachowymi oraz tylne lampy w kształcie bumeranga, zachodzące daleko na boki nadwozia.

Stylistyczną niepowtarzalność Scénica podkreślają łagodne krzywizny tablicy rozdzielczej, poszycia drzwi, czy konsolek z przyciskami, których kształty świetnie ze sobą harmonizują. Także materiały użyte w środku auta - przeważnie miękki plastik i tylko gdzieniegdzie twarde tworzywo pokryte warstwą przyjemnie uginającą się pod palcami - podkreślają elegancję i są bardzo miłe w dotyku. Dobre wrażenie robią też wszelkie przyciski i pokrętła, w większości nie wymagające zgadywania do czego służą i bardzo precyzyjnie działające. W droższych wersjach wyposażenia Grand Scénica (Expression i Privilege) Renault oferuje seryjnie dwustrefową klimatyzację z trzema trybami pracy: automatycznym, delikatnym (Soft) i wydajnym (Fast); dopłacić trzeba natomiast za skórzaną tapicerkę i podgrzewanie przednich foteli.

Dobre samopoczucie kierowca zawdzięcza też lepszej niż w poprzednim modelu pozycji za kierownicą. Po prostu fotele umieszczono w sposób bardziej ergonomiczny, a kierownicę ustawiono bardziej pionowo, dając możliwość większej jej regulacji na wysokość i głębokość. Przednie fotele także mają regulację wysokości, a wygodne na nich podróżowanie umożliwiają sprężysta tapicerka i mocne wyprofilowanie boków oparć, zapobiegające wychylaniu się ciała kierowcy.

Mało praktyczne (w odróżnieniu od umieszczonej centralnie konsolki z przyciskami do obsługi radia z CD, klimatyzacji i nawigacji) są rozproszone na tablicy rozdzielczej włączniki tempomatu i ogrzewania foteli oraz słabo czytelne mapy nawigacji, gdy na ekran komputera pada światło. Nawigacja TomTom Carminat jest dostępna do wszystkich wersji Scénica za dopłatą 1990 zł. Nie każdego usatysfakcjonuje też cyfrowy wyświetlacz, wąski i przeładowany informacjami o parametrach jazdy, na dodatek umieszczony nie przed kierowcą, lecz bliżej środka tablicy rozdzielczej.

Ale w vanie najważniejsza jest ilość miejsca we wnętrzu i możliwość żonglowania fotelami. Tu nowy Grand Scénic zbiera pochwały. Do seryjnego wyposażenia należą trzy niezbyt szerokie fotele w drugim rzędzie, przesuwane w zakresie 17 cm. Można je złożyć, złożone postawić do pionu, a jeśli trzeba - całkiem wymontować, co akurat nie jest takie łatwe, bo każdy z nich waży 17 kg. Po złożeniu oparć skrajnych foteli można przedostać się do siedzeń umieszczonych w trzecim rzędzie. Mają one tę zaletę, że gdy nie są już potrzebne, dają się bez trudu złożyć i schować w podłodze bagażnika.

Komfort podróżowania w środkowym rzędzie foteli nie jest nadzwyczajny nie tyle dlatego, że brak tam miejsca, ile z powodu małego rozmiaru foteli. Na tym środkowym uwierać mogą nawet zapięcia pasów bezpieczeństwa. Z kolei całkiem z tyłu pasażerowie zmieszczą nogi tylko wtedy, gdy ci siedzący przed nimi przesuną się jak najdalej do przodu.

Bagażnik ma pojemność od 208 do 2063 litrów, a jego wielkość można regulować składając lub wymontowując kolejne fotele. Niski próg bagażnika i jego wielki otwór ułatwiają pakowanie bagaży ciężkich i dużych.

Renault Grand Scénic może być wyposażony w jeden z sześciu silników - nasz egzemplarz testowy miał pod maską nową jednostkę 1.4 z doładowaniem. Dzięki technice downsizingu (duża moc z małej pojemności) silnik ten osiąga moc 130 KM i moment obrotowy 190 niutonometrów przy 2250 obr/min - jest to potencjał, jakim dysponowały dotychczas jednostki 1.8. Na dodatek silnik 1.4 Renault zachwyca wysoką kulturą pracy, jego mała sprężarka włącza się bardzo łagodnie, silnik żwawo reaguje na przyciśnięcie pedału przyspieszenia i przejawia spory temperament. Grand Scénicowi ważącemu 1,5 tony w ciągu 11,3 sekundy zapewnia on przyspieszenie od 0 do 100 km/h, pozwalając na jazdę z maksymalną prędkością 195 km/h.

Nowa jednostka napędowa Grand Scénica współpracuje z precyzyjnie i lekko zmieniającą przełożenia sześciobiegową skrzynią. Żeby zmniejszyć hałas i zużycie paliwa, ma ona nadbieg o specjalnie dobranym bardzo długim przełożeniu. Mimo to, zużycie paliwa podczas testu wyniosło 10,8 l/100 km i tylko szczególnie łagodnie obchodząc się z pedałem gazu można zejść poniżej granicy dziesięciu litrów.

Nie tylko z tego powodu Grand Scénic ceni łagodny styl jazdy. Jeśli prędkość utrzymywana jest w ryzach, samochód posłusznie pokonuje zakręty, precyzyjnie wykonuje polecenia trochę za lekko pracującego układu kierowniczego i rozpieszcza pasażerów komfortem resorowania. Gdy mocno przyciśniemy gaz, okazuje się mniej posłuszny - staje się bardziej wyczulony na zmiany obciążenia silnika, ESP do akcji włącza się późno, a niezbyt precyzyjny układ kierowniczy utrudnia jazdę jak po sznurku. Za to hamulce przekonują efektywnością działania.

Sprzedaż nowego Scénica rozpocznie się w Polsce w czerwcu. Będzie można nim wyruszyć na rodzinne wojaże w Polskę i za granicę. W tym drugim wypadku nie zaszkodziłby spadek kursu euro - wtedy i Scénic zapewne okazałby się tańszy.

Tekst: Werner Schruf
Zdjęcia: Hans-Dieter Seufert

Dane techniczne

Data publikacji 6/2009
Silnik R4, poprzecznie z przodu; Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder, napęd paskiem zębatym, sprężarka i chłodnica powietrza doładowującego.
Moc kW (KM) 96 (130)
Przy obrotach (/min) 5500
Pojemność skokowa [cm3] 1397
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 190
Przy obrotach (/min) 2250
Maksymalne obroty (obr/min) 6400
Rodzaj paliwa LOB 95
Przeniesienie napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń 3,73/2,11/1,45/1,09/0,87/ 0,73:1
Bieg wsteczny 2,71:1
Przełożenie przekł. głównej 4,57:1
Nadwozie 5-drzwiowy, 7-miejscowy van
Układ jezdny Zawieszenie przednie kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne; Zawieszenie tylne belka skrętna, sprężyny śrubowe, amortyzatory; Układ kierowniczy przekładnia zębatkowa, ze wspomaganiem, 3 obroty kierownicą.
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane ze wspomaganiem siły hamowania
Hamulce z tyłu tarczowe z ogranicznikiem siły hamowania
Układy wspomagające ABS, ESP, ASR
Rozmiar kół i opon 7 J x 17, 205/55 R 17 H Continental PremiumContact 2
Koło zapasowe zestaw naprawczy
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,32
Powierzchnia czołowa [m2] 2,53
Dł/szer/wys [mm] 4560/1845/1675
Rozstaw osi [mm] 2770
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1538/1539
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,8/11,6
Poj. zbiornika paliwa [l] 60
Masa własna [kg] 1560
Rozkład masy przód/tył [%] 57/43
Dopuszczalne obciążenie [kg] 520
Poj. bagażnika [l] 208/564/1863
CO2 (limit) [g/km] 168
Norma emisji spalin Euro 4
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 777
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,86/0,65
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1078/1618
Gwarancja podzespoły (lata) 2
Gwarancja lakier (lata) 12
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 3
Cena modelu testowanego (zł) 85 300
Wyposażenie seryjne Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera dostosowujące się do siły zderzenia, boczne poduszki powietrzne, poduszki kurtynowe, z przodu 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z podwójnymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, ABS, ESP z ASR. Elektrycznie składane i podgrzewane lusterka, elektr. regulowane szyby, gniazdo 12V w drugim rzędzie i w bagażniku, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna. Kolorowy wielofunkcyjny ekran LCD, radioodtwarzacz 4x15 CD MP3 Bluetooth
0-50 km/h (s) 3,6
0-80 km/h (s) 7,6
0-100 km/h (s) 11,3
0-130 km/h (s) 19,7
0-140 km/h (s) 23,2
0-160 km/h (s) 36,1
Prędkość maksymalna (km/h) 195
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 8,8/12,2
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 9,8/13,1
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 7,1
Maksymalne (l/100 km) 13,7
średnie podczas testu (l/100 km) 10,8
zasięg (km) 556
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 48
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 78
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 97
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 126
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 39


PODSUMOWANIE

Renault Grand Scenic 1.4 TCE

Ocena:
4
(, )
Już na pierwszy rzut oka widać, że Grand Scénic wydoroślał – ma przestronne wnętrze, bogate wyposażenie standardowe i jest samochodem siedmiomiejscowym. Nowy silnik, chociaż ma małą pojemność, jest wystarczająco dynamiczny, ale za dużo pali i spełnia tylko normę Euro 4.
Nadwozie
atrakcyjna stylizacja
przestronne wnętrze
wysoka jakość materiałów
bogate wyposażenie seryjne
słaba widoczność do tyłu po przekątnej
Komfort
wygodne fotele z przodu
wysoki komfort resorowania
wąskie fotele w drugim rzędzie
Bezpieczeństwo
skuteczne hamulce
Napęd
dynamiczny silnik, dobre osiągi, dobrze zestopniowana, precyzyjna skrzynia biegów
Właściwości jezdne
mało precyzyjny układ kierowniczy
Eksploatacja
wysokie zużycie paliwa
Środowisko
spełnia tylko normę emisji spalin Euro 4
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 75 700 PLN
Dostępne nadwozia: van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Dla rodziny. Renault Grand Scénic oferuje teraz jeszcze więcej miejsca i jeszcze bardziej komfortowe i ustawne wnętrze niż poprzednik. O przyzwoitą dynamikę dba nowy benzynowy silnik turbo 1.4 o mocy 130 KM.
    auto motor i sport, 2009-07-01 13:01:55
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij