Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.1

Renault Koleos – Przez duże „K”

2008-06-26
Renault Koleos Pierwsze 4x4 Renault w terenie jest niezłe, na asfalcie - przeciętnie.

Jego nazwę możesz łatwo wymówić w każdym języku. Koleos to auto światowe, które Renault zamierza sprzedawać na pięciu kontynentach. To też pierwszy francuski samochód wytwarzany w Korei.

A jednak się udało! Koleos jest porządnie zmontowany, wygodny i ma przyzwoity napęd na cztery koła. Ale to pojazd o dziwnym rodowodzie, bo od strony technicznej opracowany przez Nissana, narysowany przez Renault i produkowany w koreańskim Busan przez Renault Samsung Motors. By uprzedzić obawy o jakość i niezawodność swojego pierwszego 4x4, Francuzi od razu objęli go trzyletnią gwarancją z limitem do 150 tys. km przebiegu.

Najbardziej docenisz w nim świetny komfort podróżowania. Po przekręceniu kluczyka w stacyjce, niezależnie od tego czy pod maską jest silnik benzynowy, czy wysokoprężny, we wnętrzu nie odczujesz żadnych wibracji, a usłyszysz jedynie delikatny szmer. Niewiele zmieni się nawet po ruszeniu z miejsca, gdy wskazówkę prędkościomierza zapędzisz w "kozi róg", oznaczony kolorem czerwonym na obrotomierzu. Jako że bardzo późno dołączyli do grona producentów oferujących auta typu 4x4 - Francuzi w odróżnieniu od konkurencji postawili na komfort, nie oszczędzając na materiałach wygłuszających. Dlatego nawet przy 130 km/h możesz w Koleosie swobodnie rozmawiać z pasażerami podróżującymi na tylnej kanapie, a gdy chcesz posłuchać muzyki - masz do dyspozycji świetny zestaw audio firmy Bose. Obrazu wygodnego crossovera dopełnia także zawieszenie, które sprawia, że nawet na najgorszych nierównościach nie odczujesz prawie żadnego dyskomfortu.

Wszystko ma swoją ceną - pomyślisz, gdy za kierownicą Koleosa zacznie ci się spieszyć. O ile przy jeździe na wprost auto jest bardzo stabilne, o tyle wraz z pierwszym szybko przejeżdżanym zakrętem przekonasz się, że w tym aucie komfort nie idzie w parze z porządnymi właściwościami jezdnymi na asfalcie. Do ostrej jazdy Koleos nadaje się tak samo dobrze, jak młotek do gry w hokeja. Czyli nie bardzo. Nie zachęcają do tego ani leniwy układ kierowniczy, ani miękko dostrojony układ jezdny. Koleos jest mocno podsterowny, ale najgorsze jest to, że przewspomagany układ kierowniczy nawet nie kiwnie palcem, by ci przekazać informację o tym, że jedziesz na granicy przyczepności - tak niewielkie są bowiem siły przenoszone na kierownicę. Domyślisz się tego, gdy przód zacznie wyjeżdżać na zewnątrz łuku. A wtedy będziesz się modlił, by z naprzeciwka nie jechało nic dużego. Najlepiej, by nie jechało nic!

Nie tylko "komórki"

Samsung to nie tylko telefony, telewizory i monitory komputerowe. Od 2000 roku pod szyldem tej koreańskiej marki produkowane są samochody osobowe. Powstają w Busan - w tej samej fabryce, co Koleos. Wszystkie skonstruowane są na płytach podłogowych Nissana i napędzane jednostkami pochodzącymi od niego lub od Renault. Wybór owej fabryki jako jedynego miejsca produkcji Koleosa jest nieprzypadkowy - 1/3 produkcji ma trafi ć na koreański rynek. Na zdjęciu największa i najbardziej luksusowa limuzyna Samsunga - model SM7.

Koleos jest dobrze przygotowany do jazdy niedaleko od szosy. Ma przyzwoite, jak na SUV-a, prześwit o wielkości 206 mm (w odmianach z dieslem - 188 mm) oraz kąty natarcia, zejścia i rampowy, wynoszące, odpowiednio, 27, 31 i 21 stopni. We wnętrzu auta odnajdziesz specjalne pokrętło i przycisk, uruchamiający system kontroli prędkości zjazdu, utrzymujący prędkość 7 km/h w czasie zjazdu po zboczu o nachyleniu przynajmniej 10 stopni. Pokrętłem zaś zawiadujesz systemem All mode 4x4-i, opracowanym przez Nissana dla potrzeb X-Traila. Podobnie jak w innych tego typu rozwiązaniach, masz do dyspozycji funkcje AUTO, 2WD i LOCK. W pierwszej z nich rozkład momentu obrotowego między koła pozostawiasz elektronicznie sterowanemu sprzęgłu wielopłytkowemu, w drugiej napęd przekazywany jest tylko na jedną oś, a w trzeciej - moment obrotowy wędruje po równo na obie osie (do prędkości 40 km/h). Koleosa wyposażono też w system wspomagania ruszania pod górę.

Poza asfaltem "skośnooki francuz", również dzięki odpowiedniemu zawieszeniu, jeździ lepiej niż wskazywałby na to jego wygląd. Gładko przechodzi przez nierówności i potrafi wyjść z opresji nawet, gdy tylko jedno koło ma przyczepność - to zasługa systemu All mode 4x4-i, wykorzystującego czujniki ABS i ESP do przyhamowywania kół, które akurat nie mają kontaktu z podłożem. Działa nieźle!

DANE TECHNICZNE RENAULT KOLEOS 2.0 dCi 4x4

DANE TECHNICZNE RENAULT KOLEOS 2.0 dCi 4x4
Cena106 400 zł
KonkurenciHonda CR-V, VW Tiguan
Silnikturbodiesel, R4, 2.0
Moc/przy obrotach150 KM/4000 obr/min
0-100 km/h10,0 s
Prędkość maksymalna180 km/h
Zużycie paliwa7,2 l/100 km
Emisja CO2191 g/km
Silnikpoj. 1995 cm3; 320 Nm przy 2000 obr/ min; skrzynia biegów 6M, napęd na cztery koła.
Nadwozie5-drzw., 5-miejsc. SUV, dł. x szer. x wys. 4520 x 1855 x 1710 mm, rozstaw osi 2690 mm, masa wł. 1649 kg, poj. bagażnika 450/1380 l.

Koleosa napędza silnik benzynowy lub jeden z diesli 2.0 dCi o mocy 150 lub 173 KM. Oba pracują cicho, mają niezłą reakcję na gaz i ciągną aż do swoich maksymalnych obrotów. Oba też współpracują z 6-biegowymi skrzyniami mechanicznymi, a słabszy z nich - także z automatem o tej samej liczbie przełożeń. Jednostka benzynowa ma 2,5 l pojemności i 171 KM mocy. Jest dynamiczna, porządnie reaguje na gaz, ale na przejechanie 100 km potrzebuje średnio 9,9 l benzyny; dieslom wystarcza 7,2 i 7,9 l oleju napędowego.

Największą zaletą wnętrza Koleosa są dobre materiały. W drugim rzędzie siedzeń, auto nie rozpieszcza ilością miejsca, choć jest całkiem przestronne. Po prostu inni potrafią więcej, także pod względem wykorzystania przestrzeni bagażowej - "francuz" dysponuje bowiem bagażnikiem o niezbyt imponującej pojemności 450 l lub 1380 l po złożeniu tylnej kanapy. To trochę więcej niż w Clio Grandtour.

Nazwa Koleos nie ma żadnego ukrytego znaczenia. A od dziś oznacza komfort. Przez duże "K"!

Tekst: Maciej Struk,
Zdjęcia: David Boumier

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 33 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-2
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Jego nazwę możesz łatwo wymówić w każdym języku. Koleos to auto światowe, które Renault zamierza sprzedawać na pięciu kontynentach. To też pierwszy francuski samochód wytwarzany w Korei.
    auto motor i sport, 2008-06-26 15:36:23
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij