Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Renault Laguna GT – Kręci inaczej

Gran Turismo - nazwa tyleż intrygująca, co zobowiązująca. Dziś oznaczanych jest nią wiele aut, ale czy na pewno zasłużenie? Sprawdziliśmy jak dużo szlachetnego ducha GT ma w sobie Renault Laguna GT.

2008-05-27
Renault Laguna GT Podwójny „wydech” zarezerwowany jest tylko dla wersji GT, niezależnie od tego czy pod maską pracuje silnik benzynowy czy wysokoprężny.

Niegdyś na miano samochodu typu GT zasługiwały jedynie wyjątkowe, sportowe modele Ferrari, Alfy Romeo, Astona Martina, czy Bentleya. Dziś nazwą Gran Turismo mogą być opatrzone byle Golf z silnikiem 1.4 albo Alfa z dieslem pod maską. Szlachectwo rozmieniono na drobne, a samo użycie symbolu zalatuje chwytem marketingowym. Czy w przypadku Laguny GT jest podobnie?

Na pierwszy rzut oka wygląda niepozornie. Podsterydowane zderzaki z pseudowlotami powietrza, zmieniony "grill", 18-calowe aluminiowe felgi, z oponami o szerokości 225 mm, podwójny wydech i czarne lusterka... We wnętrzu fotele kubełkowe, eleganckie, skóra i alcantara. Zajmuję miejsce za kierownicą. Siedzisko zdecydowanie za krótkie i siedzi się za wysoko - dlaczego? W końcu fotele zrobiono od nowa, specjalnie dla tej wersji. Ładna sportowa kierownica - gruba, mała, spłaszczona u dołu, aluminiowe nakładki na pedały, trochę chromu z plastiku. Może być. Uruchamiam silnik - dwa litry turbo o mocy 204 KM. Brzmi obiecująco. Obrotomierz startuje z miejsca, a w środku cisza. Otwieram więc drzwi, przygazowuję, żeby nasycić ucho brzmieniem silnika, ale nic się nie dzieje. Poskąpili mu głosu - szkoda.

Skoro prezentacja odbywa się na Korsyce, gdzie proste drogi niemal nie występują, a z jednego zakrętu wpada się w kolejny - musi być coś na rzeczy. I jest! Laguna jeździ tak, że żal z niej wysiadać. Układ kierowniczy precyzyjny, posłuszny, zawieszenie niemal standardowe, więc nieco za miękkie. Ale to nie wszystko - ta Laguna kręci kołami inaczej niż zwykłe auta. Ma skręcające koła tylne. Już to przerabiałem w Citroënie i niewiele się wówczas działo. Co innego w Lagunie GT. System Active Drive sprawia, że do prędkości 60 km/h tylne koła skręcają do 3,5o w stronę przeciwną niż koła przednie. Efekt jest taki, że nawet na nawrocie o 180o nie trzeba przekładać rąk na kierownicy i wystarczy obrót kołem o jakieś 60o (lewa ręka z "za piętnaście trzecia" wędruje na "dziesięć po"). Auto jest zwrotne jak Smart, a ostre zakręty po prostu łagodnieją. Powyżej 60 km/h koła tylne skręcają w tę samą stronę co przednie (wychylenie do 3,5o). Ogranicza to do minimum podsterowność i umożliwia szybsze pokonywanie zakrętów. Komputer kontroluje sytuację co 10 milisekund, a układ ESP jest niemal bezrobotny.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
NadwoziePięciodrzwiowy, 5-miejscowy liftback, długość x szer. x wys. 4695 x 1811 x 1445 mm, rozstaw osi 2756 mm, poj. zbiornika paliwa 66 l, średnica zawracania 11,0 m.
SilnikBenzynowy, rzędowy, 4-cylindrowy, turbodoładowany, umieszczony poprzecznie z przodu, pojemność skokowa 1999 cm3, moc maksymalna 150 kW (204 KM) przy 5000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 300 Nm przy 3000 obr/min. 6-biegowa skrzynia, napęd na przednie koła.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 7,8 s Prędkość maksymalna 232 km/h Średnie zużycie paliwa 8,2 l/100 km
Cena Renault Laguna GT109 000 zł

Do napędu Laguny GT służą wspomniany silnik benzynowy lub dwulitrowy diesel o mocy 178 KM. Maksymalny moment obrotowy (300 Nm) jednostka benzynowa osiąga dopiero przy 3000 obr/min - żeby jechać dynamicznie, trzeba trzymać auto na wysokich obrotach. Nie przystoi to turbodoładowanemu silnikowi benzynowemu i na dodatek taka jazda sporo kosztuje (13,9 l/100 km). Diesel jest mocno wysilony (duża turbosprężarka, a co za tym idzie jej duża bezwładność), więc jego piętą achillesową jest ogromna turbodziura - co o tyle irytuje, że kiedy wskazówka obrotomierza spada poniżej 2000 obr/min, a jesteś w zakręcie i na stromym podjeździe jednocześnie, musisz zredukować bieg. I to jest zrozumiałe, ale żeby do "jedynki"?! Coś jest nie tak. Polecam więc silnik benzynowy. Hamulce są za to skuteczne i wytrzymałe - w końcu samochód ma wentylowane tarcze z przodu (320 mm) i z tyłu (300 mm).

Laguna GT świetnie jeździ, przyzwoicie wygląda, ale jej silniki są zbyt cywilne jak na prawdziwe Gran Turismo. A wystarczyłoby zamontować trzylitrowy V6 i pozwolić mu się "wygadać", obniżyć nieco zawieszenie; przydałby się też - jak dla mnie - fotel z dłuższym siedziskiem, niżej zamontowany.

Tekst: Michał Hutyra
Zdjęcia: Renault

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 33 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-2
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Gran Turismo - nazwa tyleż intrygująca, co zobowiązująca. Dziś oznaczanych jest nią wiele aut, ale czy na pewno zasłużenie? Sprawdziliśmy jak dużo szlachetnego ducha GT ma w sobie Renault Laguna GT.
    auto motor i sport, 2008-05-27 12:20:21
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij