Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.1

Renault Mégane Sedan - Teraz z kufrem

Gdyby kompaktowy hatchback mógł mieć bagażnik tak pojemny jak ma sedan, nie byłoby trzeba tworzyć trzybryłowych kompaktów, takich jak Renault Mégane Sedan, oszpeconych wielkim, wystającym kufrem.

Jarosław Maznas 2004-02-09
Renault Megane Sedan Dobra elastyczność i świetne hamulce to, obok pojemnego bagażnika, główne atuty Mégane Sedana 2.0 16V.

Patrzę na ten samochód i odnoszę wrażenie, że już gdzieś go widziałem. Wiem! Dokładnie w taki sam sposób potraktowano Clio, gdy przepoczwarzało się w Thalię - sedana o wyglądzie nie tak wdzięcznym, jak jego nazwa. Trzeci słupek dachowy w miejscu, w którym styka się z górną krawędzią bagażnika gwałtownie pęcznieje, łącząc się z wysuniętym daleko za tylną oś wielkim płatem "blachy" błotników. Gdzie ta lekkość i stylistyczna oryginalność tyłu Mégane? Została pochowana, a trumną okazał się wystający bagażnik. Renault Mégane nie jest tu jednak wyjątkiem, bo wśród rodzinnych kompaktów można znaleźć zaledwie trzy, może cztery przykłady udanych stylistycznie sedanów.

Do trzeciego słupka Mégane sedan wyglądem nie różni się od tego, którego znamy już od pewnego czasu. Ciekawa stylistycznie deska z twardego plastiku, drążek hamulca ręcznego w formie manetki gazu odrzutowego boeinga, cała masa schowków i "klucz" w postaci karty elektronicznej - to te najbardziej oryginalne rozwiązania. Ostatnie z nich pozwala na zadawanie szyku przez otwieranie drzwi i uruchamianie silnika - bez konieczności naciskania guzików na pilocie, czy wkładania klucza do stacyjki. Choć, z drugiej strony, pozbawiono nas przyjemności celebrowania tradycyjnego sposobu uruchamiania silnika.

Wątpliwej urody stylistyka sedana Renault schodzi na dalszy plan, gdy po uniesieniu pokrywy bagażnika ukazuje się naszym oczom przestrzeń o pojemności sięgającej 520 litrów - to jest aż o 190 litrów więcej niż w hatchbacku. Zastosowanie teleskopowych podnośników, a nie wnikających do wnętrza bagażnika prymitywnych zawiasów ze sprężynami, świadczy o dopracowaniu szczegółów w taki sposób, by można było maksymalnie wykorzystać przestrzeń ładunkową Mégane Sedana. Konstruktorzy z Renault poszli jeszcze dalej, zastosowali bowiem asymetrycznie składaną kanapę - rzadkość w trzybryłowych autach - dzięki czemu przedział bagażowy samochodu można wydłużyć nawet do środkowego słupka.

Testowy model był o tyle ciekawy, że wyposażono go w 2-litrowy, 136-konny silnik benzynowy, będący najmocniejszą jednostką napędową w ofercie Mégane. Uzyskuje on maksymalną wartość momentu obrotowego 191 Nm przy 3750 obr/min, ale już od około 2000 obrotów czuje się, że nie trzeba "wkręcać" go zbyt wysoko, by uzyskać optymalne przyspieszenie. Wiem, że dla wielu osób 136 KM z dwóch litrów pojemności to niewiele - sam też czuję niedosyt, tym bardziej że Renault ma w ofercie 172-konną dwulitrówkę - ale i tak należy się uznanie dla osiągów uzyskiwanych przez silnik tego sedana.

Pomijam już, że do prędkości 100 km/h auto rozpędza się w niecałe 10 s. Ale najbardziej zaimponowała mi elastyczność, świadcząca o znakomitym dobraniu przełożeń sześciobiegowej skrzyni. Nawet ta "szóstka", z technicznego założenia traktowana jako tzw. nadbieg, od 80 do 120 km/h rozpędza Mégane w 14 sekund. W wypadku "piątki", pod względem elastyczności Renault nie ma sobie równych - na razie nie spotkałem porównywalnego samochodu, który od 80 do 120 km/h na piątym biegu rozpędzałby się w granicach dziesięciu sekund.

Zastosowanie sześciobiegowej skrzyni - choć rozwiązania konstrukcyjne silnika też nie są bez znaczenia - owocuje niskim zużyciem paliwa. Podczas całego testu, a prowadzono go w warunkach zimowych, auto zużyło średnio 9 litrów benzyny super 95 na 100 km. Na trasach poza miastem bez problemu udało się obniżyć spalanie do poziomu 6,5 l/100 km. Jedynie w mieście - krótkie przebiegi na zimnym silniku, częste hamowanie i ruszanie spod świateł - przeciętne zużycie paliwa rosło nawet do prawie 12 litrów. Bezpieczeństwo aut Renault to nie tylko epatowanie wynikami crash-testów, czy mnożenie poduszek powietrznych - w modelu testowym seryjnie montuje się dwie poduszki czołowe, dwie boczne z przodu oraz boczne kurtyny powietrzne.

Bezpieczeństwo to również skuteczność hamulców, a tu testowemu Mégane nie można nic zarzucić. Przy zimnych hamulcach auto z prędkości 100 km/h zatrzymuje się na odcinku poniżej 40 m. Przy hamowaniu z rozgrzanym układem hamulcowym, droga całkowitego zatrzymania wydłuża się o niespełna metr.

Widok sedana może budzić pewien niepokój co do stabilności nadwozia w ekstremalnych sytuacjach - np. w serii ciasnych i szybkich zakrętów lub podczas gwałtownego hamowania w połowie szybkiego łuku. I tu niespodzianka - Mégane Sedan zachowuje się w takich warunkach stabilnie, nie wykazując tendencji do nadmiernej podsterowności, nad którą nie dałoby się zapanować. Do pełni szczęścia brakuje tylko lepiej wyczuwalnej kierownicy, która - z tym dziwnie działającym elektrycznym wspomaganiem - nie daje pełnego poczucia precyzji: przy gwałtownym ruchu kierownicą, silniejszy opór pojawia się dopiero po jakiejś 1/20 obrotu kołem. Brak zdecydowanej progresji już w momencie ruszenia kierownicą fałszuje rzeczywistą charakterystyk ę układu kierowniczego Renault.

Elastyczna jednostka napędowa, bardzo dobrze zestopniowana skrzynia biegów oraz skuteczne hamulce - to jedne z ważniejszych atutów tego samochodu. A 520 litrów przestrzeni bagażowej za tylną osią, choć z pewnością nie dodaje mu urody, ostatecznie przesądza o jego wartości użytkowej. A że brzydki... Cóż, tylko wybrańcy bywają i zdrowi, i piękni, i bogaci.

Tekst: Jarosław Maznas
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Dane techniczne

Data publikacji 2/2004
Silnik Rzędowy, czterocylindrowy, umieszczony poprzecznie z przodu; dwa wałki rozrządu w głowicy; cztery zawory na cylinder
Moc kW (KM) 99 (136)
Przy obrotach (/min) 5500
Pojemność skokowa [cm3] 1998
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 191
Przy obrotach (/min) 3750
Przeniesienie napędu Napęd na przednie koła, 6-biegowa przekładnia mechaniczna. Wielkość przełożeń: I. 3,500, II. 1,940, III. 1,390, IV. 1,060, V. 0,870, VI. 0730, bieg wsteczny 3,909, przełożenie przekładni głównej 3,353:1.
Nadwozie 4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan
Układ jezdny Niezależne zawieszenie kół; z przodu wahacze poprzeczne i kolumny McPhersona; z tyłu oś zespolona, sprężyny śrubowe i hydrauliczne amortyzatory teleskopowe; stabilizator z przodu i z tyłu. Układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym. Hydrauliczny, dwuobwodowy układ hamulcowy z elektronicznym korektorem siły hamowania EBV, z przodu hamulce tarczowe (300 mm) wentylowane, z tyłu hamulce tarczowe (270 mm), ABS. Rozmiar kół 61/2 J x 16, rozmiar opon 205/55 R 16 V.
Dł/szer/wys [mm] 4498/1777/1460
Rozstaw osi [mm] 2686
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,2/11,2
Poj. zbiornika paliwa [l] 60
Masa własna [kg] 1275
Dopuszczalne obciążenie [kg] 550
Poj. bagażnika [l] 520
Gwarancja podzespoły (lata) 2 lata bez limitu km
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Wyposażenie seryjne ABS, poduszka powietrzna kierowcy i pasażera, boczne poduszki przednie, kurtyny powietrzne, halogeny, elektrycznie regulowane szyby, klimatyzacja, radioodtwarzacz CD, komputer pokładowy
0-80 km/h (s) 6,5
0-100 km/h (s) 9,5
0-120 km/h (s) 13,7
0-140 km/h (s) 18,4
400 m (km/h)/(s) 16,9
Prędkość maksymalna (km/h) 202
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 7,9/10,3
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 8,0/10,4
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 6,5
Maksymalne (l/100 km) 11,8
średnie podczas testu (l/100 km) 9,0
zasięg (km) 667
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 50 km/h 60
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 80 km/h 65
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 100 km/h 67
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 120 km/h 70
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 130 km/h 72
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 140 km/h 72
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 160 km/h 73
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 39,5
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 40,4
Wyposażenie dodatkowe ASR + ESP; reflektory ksenonowe; elektr. otwierany dach; lakier metalizowany.


PODSUMOWANIE

Renault Megane Sedan Luxe Privilege 2.0 16V

Ocena:
5
(, )
Renault Mégane Sedan to auto rodzinne z dużym i praktycznym bagażnikiem. Na 2-litrowy silnik skusi się niewielu, ale nie ze względu na osiągi, a z powodu wysokiej ceny. Test potwierdza, że Renault staje się symbolem bezpieczeństwa.
Nadwozie
przestronne wnętrze z przodu
pojemny i praktyczny bagażnik
bardzo dużo schowków
ograniczona widoczność do tyłu
Napęd
elastyczny silnik
równomierna praca silnika w szerokim zakresie obrotów
bardzo dobre zestopniowanie skrzyni biegów
Bezpieczeństwo
4 airbagi w wyposażeniu seryjnym
skuteczne hamulce, odporne na fading
Komfort
wygodne fotele z przodu
komfortowe resorowanie
mało miejsca na nogi z tyłu
krótkie siedzisko tylnej kanapy
Właściwości jezdne
neutralne zachowanie w zakrętach
dobre tłumienie nierówności
nietypowa praca układu kierowniczego
Eksploatacja
długie okresy międzyprzeglądowe
wysoka cena zakupu
Środowisko
przeciętne zużycie paliwa
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 107 250 PLN
Dostępne nadwozia: coupe-3, hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Nie wiem dlaczego na końcu jest tekst,że auto jest bardzo brzydkie bo ja uważam wręcz przeciwnie.Mi auto właśnie w tym modelu sedan bardzo się podoba.
    ~siwy, 2009-01-03 18:59:45
  • avatar
    zgłoś
    Gdyby kompaktowy hatchback mógł mieć bagażnik tak pojemny jak ma sedan, nie byłoby trzeba tworzyć trzybryłowych kompaktów, takich jak Renault Mégane Sedan, oszpeconych wielkim, wystającym kufrem.
    auto motor i sport, 2008-09-09 21:52:25
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij