Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.4

Renault Mégane na trasie 50 000 km - O kropelce

Egzamin z komfortu i oszczędności. Ponad połowa długodystansowej próby Renault Mégane za nami. Jedyny obowiązkowy przegląd techniczny też. Mimo wielu długich podróży i wymagających tras, obyło się bez sensacji i awarii. "Z górki" będzie trudniej?

2010-02-18
Renault, Megane, 1.5 dCi Jedyny obowiązkowy przegląd podczas testu na dystansie 50 000 km kosztował niecałe 558 zł

 

Testowane na długim dystansie samochody nie mają lekkiego życia. Jednego dnia pełen relaks, mimo że na liczniku auta przybywa blisko 1100 km. Spokojna jazda na trasie pozwala testowanemu Renault Mégane 1.5 dCi na pokonanie takiego dystansu na jednym zbiorniku paliwa, którego pojemność wynosi aż 60 l. Tankowanie na mecie pokazuje, że cel został osiągnięty niemal na oparach. Według licznika na dystrybutorze, do zbiornika weszło 59,5 l oleju napędowego. Średnie zużycie paliwa na trasie wyniosło rewelacyjne 5,4 l/100 km.

Innym razem Mégane jest poganiane od startu do mety odległej o 752 km. Cała trasa prowadzi autostradami. Za kierownicą bardzo szybki redaktor Roman Popkiewicz. Gdzie się da, czyli w Niemczech, wyciska z auta wszystko, co się da. W Stuttgarcie melduje się po niecałych 6 godzinach, pokonując trasę ze średnią prędkością 150,3 km/h i przy średnim zużyciu paliwa, wynoszącym 9,5 l/100 km (wg wskazań komputera pokładowego). Na trasie testowe Mégane, wyposażone w wysokoprężną jednostkę napędową o pojemności zaledwie 1461 cm3, nie potrafi chyba zużyć więcej oleju napędowego. Zważywszy na prędkość podróżowania, która często oscylowała wokół maksymalnej, w tym wypadku średnie zużycie paliwa i tak okazało się zadziwiająco niskie.

 

Jak dotychczas, wszyscy z kierowców zasiadających za kierownicą Mégane chwalą wygodną pozycję do jazdy i bardzo wygodne fotele. Szczególnie na długich dystansach kompaktowe Renault daje się poznać jako komfortowy kompan podróży. Przy wyższych prędkościach przeszkadza jedynie nieprzyjemny świst powietrza, dobywający się z okolic górnej części przednich drzwi po stronie pasażera. Zmniejszenie prędkości zawsze wtedy pomaga.

Po przebyciu 15 tysięcy kilometrów samochód "zażądał" uzupełnienia poziomu oleju. Przed każdym uruchomieniem silnika elektroniczny wyświetlacz informuje kierowcę o poziomie oleju w silniku. Dolanie 1 litra, czyli około 20% pojemności układu smarowania, wystarczyło na 12 tys. km.

RENAULT MÉGANE 1.5 DCI DYNAMIQUE

RENAULT MÉGANE 1.5 DCI DYNAMIQUE
Cena69 200 zł
KonkurenciFord Focus, VW Golf
Silnikturbodiesel, R4, 1.5
Moc/przy obrotach105 KM/4000 obr/min
0–100 km/h10,9 s
Prędkość maksymalna190 km/h
Zużycie paliwa4,5 l/100 km
Emisja CO2120 g/km
Silnikpoj. skokowa 1461 cm3, 240 Nm przy 1750 obr/min, skrzynia bieg. 6M, napęd na przednie koła.
Nadwozie5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4295 x 1808 x 1471 mm, rozstaw osi 2641 mm, masa własna 1215 kg, pojemność bagażnika 405/1162 l.

Przy stanie licznika 26 900 km Mégane znowu upomniało się o olej. Tym razem auto zadowoliło się dolaniem 0,5 l. Przy stanie licznika 29 143 km testowe Mégane trafiło do serwisu z rutynową wizytą. Wymieniono filtr przeciwpyłkowy, filtr oleju oraz olej silnikowy. W sumie, części kosztowały 271,68 zł, z czego sam olej 173,06 zł. Robociznę wyceniono na 285,48 zł. Cała wizyta w autoryzowanym serwisie w związku z przeglądem przy 30 tysiącach kilometrów kosztowała jedynie 557,16 zł. Serwisowanie Mégane w autoryzowanym serwisie Renault podnosi koszt przejechania 1 km w stopniu niemal nieodczuwalnym dla kieszeni właściciela (0,0186 zł/1 km). Od mechanika i ze "świadectwa wykonania kontroli zleconych napraw" dowiedzieliśmy się, że przednie klocki hamulcowe są zużyte w około 60%, natomiast tylne - w 45%.

Następna planowa wizyta w serwisie powinna mieć miejsce dopiero po przejechaniu kolejnych 30 tys. km, czyli już po zakończeniu testu. Z uwagi na konieczność ponownego skontrolowania przednich klocków hamulcowych i, prawdopodobnie, ich wymiany - serwis Renault zasugerował odwiedziny kontrolne po przebyciu ok. 10 tys. km. Poczekamy, zobaczymy.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Jacek Hanusz, Mariusz Barwiński, Jacek Ociepko

Jak dotąd, testowe Mégane broni się nie tylko bezproblemową obsługą i komfortem podróżowania, ale również bezawaryjnym przebiegiem testu i niskimi kosztami utrzymania.

Maciej Ziemek

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 107 250 PLN
Dostępne nadwozia: coupe-3, hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Egzamin z komfortu i oszczędności. Ponad połowa długodystansowej próby Renault Mégane za nami. Jedyny obowiązkowy przegląd techniczny też. Mimo wielu długich podróży i wymagających tras, obyło się bez sensacji i awarii. „Z górki" będzie trudniej?
    auto motor i sport, 2010-02-18 11:45:39
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij