Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Renault Megane na trasie 50 000 km – test

2009-11-18
Renault Megane Początek testu - 11 maja, przy stanie licznika wynoszącym 300 km, testowe Mégane udało się w dziewiczą podróż z Warszawy do Wrocławia.

Pierwsza taka próba. W teście długodystansowym 105-konne Renault Mégane 1.5 dCi ma zamiar udowodnić, że 50 tys. km można pokonać odwiedzając serwis tylko raz. Tyle teorii, a co na to praktyka?

Gdy trzeba zdecydować się na samochód i ma się do wyboru 4 wersje wyposażenia, 8 silników (po 4 benzynowe i wysokoprężne) oraz 13 kolorów nadwozia, łatwo nie jest. Rozpiętość cenowa też ogromna - 100-konne Mégane 1.6 16V w podstawowej wersji kosztuje od 54 300 zł, za 160-konnego Mégane 2.0 dCi w najbogatszej wersji trzeba zapłacić przynajmniej 89 700 zł. Teoretycznie, bo od tych cen Renault - w chwili rozpoczynania testu, czyli w połowie maja - udzielało rabatu w wysokości 2000 zł. Teraz rabat wynosi nawet 4000 zł.

Testowana wersja - 1.5 dCi Dynamique - w bogatej ofercie Mégane plasuje się w połowie cennika. Na starcie długodystansowej próby Mégane kosztowało 71 200 zł. Teraz za taką wersję trzeba zapłacić 69 200 zł.

Dzięki kolumnie kierownicy ustawianej w dwóch płaszczyznach i regulowanemu na wysokość fotelowi kierowcy o sporej regulacji wzdłużnej, z doborem komfortowej pozycji do jazdy nie ma problemu. Karta Renault zdalnego sterowania, czyli nowoczesna forma kluczyka zintegrowanego z pilotem do centralnego zamka, elektrycznie regulowane szyby we wszystkich drzwiach, automatycznie włączane światła mijania i wycieraczki z czujnikiem deszczu, dwustrefowa klimatyzacja i tempomat z ogranicznikiem prędkości sprawiają, że trudno zmęczyć się prowadzeniem Mégane nawet podczas długiej podróży.

O bezpieczeństwo podróżnych dbają - 6 poduszek powietrznych, napinacze przednich i tylnych pasów bezpieczeństwa oraz układy ABS i wspomagania nagłego hamowania. Za ESP oraz ASR z funkcją kontroli podsterowności trzeba dopłacić 1500 zł. Warto, podobnie jak 200 zł za koło zapasowe (do czego to doszło!). W wyposażeniu seryjnym znajduje się jedynie zestaw do naprawy kół.

Początkowe zużycie paliwa testowego Mégane nie nastrajało zachęcająco - 6,6 l/100 km na trasie z Warszawy do Wrocławia, po mieście nawet 7,9 l/100 km, potem 6,0 l/100 km podczas kilkusetkilometrowej jazdy autostradą ze średnią prędkością 122 km/h. Nieźle, ale jeszcze bez rewelacji jak na 1,5-litrowego diesla. W końcu, silnik Mégane pokazał się z dobrej strony nie tylko pod względem dynamiki, ale też umiarkowanego zużycia paliwa. Na trasie 190 km po drogach drugorzędnych wyniosło średnio 4,7 l/100 km.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Cena69 200 zł
KonkurenciFord Focus, VW Golf
Silnikturbodiesel, R4, 1.5
Moc/przy obrotach105 KM/4000 obr/min
0-100 km/h10,9 s
Prędkość maksymalna190 km/h
Zużycie paliwa4,5 l/100 km
Emisja CO2120 g/km
Silnikpoj. skokowa 1461 cm3, 240 Nm przy 1750 obr/min, skrzynia bieg. 6M, napęd na przednie koła.
Nadwozie5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4295 x 1808 x 1471 mm, rozstaw osi 2641 mm, masa własna 1215 kg, pojemność bagażnika 405/1162 l.

Obowiązkowa wizyta w serwisie po 30 tys. km - przed nami, ale jedną nieplanowaną Mégane ma już za sobą. Wszystko z powodu wpisu w karcie przebiegu pojazdu, który brzmiał "stukot dochodzący od kół." Bez sprawdzania na własną rękę, co może być przyczyną tajemniczych stuków, udaliśmy się do autoryzowanego serwisu. Mistrz wsiadł, odbył jazdę próbną, wrócił i wjechał samochodem do warsztatu, potwierdzając, że faktycznie coś stuka, ale trudno mu powiedzieć, co jest źródłem niepożądanych dźwięków. Wyglądało poważnie. Po chwili wyjechał, oddał mi klucz, czyli kartę i skierował na jazdę testową. Jak ręką odjął! Na pytanie, co było powodem stuków pokazał... gaśnicę, apteczkę i trójkąt ostrzegawczy. Przewożone w styropianowym schowku, pod podłogą bagażnika w miejscu koła zapasowego, stukały na dziurach nie tylko o siebie, ale nawet o styropian.

Ani ta "usterka", ani wizyta w serwisie nie wpłyną na końcową ocenę auta. Już za kilka miesięcy będzie wiadomo, czy Mégane w teście na dystansie 50 000 km okaże się równie twarde, co w crash-teście Euro-NCAP, w którym zdobyło najwyższą ocenę - 5 gwiazdek.

Tekst: Maciej Ziemek,
Zdjęcia: Mariusz Barwińsk

Renault Megane jest wygodny w obsłudze, komfortowy w podróżowaniu i wystarczająco dynamiczny, nawet jak na standard niemieckich autostrad. Czekamy na wynik jedynego przeglądu technicznego.

Maciej Ziemek

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 107 250 PLN
Dostępne nadwozia: coupe-3, hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Pierwsza taka próba. W teście długodystansowym 105-konne Renault Mégane 1.5 dCi ma zamiar udowodnić, że 50 tys. km można pokonać odwiedzając serwis tylko raz. Tyle teorii, a co na to praktyka?
    auto motor i sport, 2009-11-18 11:30:20
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij