Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.9

Rodzinne kompakty – wielka przesiadka

W rozmiarach tradycyjnego kompaktu można dziś kupić SUV-a, vana, crossovera czy dostawczą furgonetkę w wersji osobowej. W wielkim teście zalet i wad Skoda Octavia kontra Kia Sportage, Ford C-Max, Peugeot 3008 i Fiat Doblo.

2011-03-16
Fiat, Doblo, Skoda, Octavia Najlepsze – komfort i właściwości jezdne spotykają się w Octavii

 

Skoda Octavia to najchętniej kupowany nowy samochód w Polsce w minionym roku. Ceny wersji liftback zaczynają się od 51 300 zł za 80-konną Octavię 1.4 Classic i kończą na 91 900 zł za 140-konną 2.0 TDI Elegance. Najtańsza Octavia nie ma zbyt wielu konkurentów wśród tradycyjnych kompaktów. Jeśli jednak ktoś miałby ochotę wyjechać z salonu egzemplarzem ze środka cennika, takim za około 80 tys. złotych - wybór wśród innych, mniej oczywistych aut w tej klasie ma bogaty. Dlaczego na przykład nie wybrać samochodu, którym można zajechać dalej od szosy, jak najnowszy SUV Kii - Sportage - dostępny z napędem na cztery koła już za 82 800 zł?

Rywalem kompaktowej Skody staje się także, nawet bardziej kompaktowy pod względem wymiarów niż Octavia, superfunkcjonalny van Forda - C-Max; w wersji Trend ze 115-konnym silnikiem TDCi - do kupienia za 81 200 zł. Za 73 790 zł można zostać właścicielem siedmioosobowego samochodu kompaktowego o gigantycznych możliwościach transportowych nie tylko w porównaniu z klasycznymi hatchbackami niższej klasy średniej, a mianowicie 105-konnego Fiata Doblo 1.6 Multijet Active. Jeśli większa wszechstronność auta, lepsza funkcjonalność wnętrza lub możliwość podróżowania w siedem osób albo w pojedynkę, ale za to z pianinem na pokładzie nie brzmią na tyle kusząco, aby porzucić myśl o zwyczajnym kompakcie, w odwodzie są jeszcze popularne crossovery. Peugeot 3008, który z technicznego punktu widzenia jest mocno spokrewniony ze zwykłą "308", nie wygląda tak zwyczajnie jak zwyczajny kompakt, ma przestronniejsze wnętrze i prezentuje się bardzo do stojnie. W wersji porównywalnej z Octavią trzeba za niego zapłacić o 5100 zł więcej.

Jeżeli ani napęd na cztery koła (oferowany również do Octavii w wersji kombi, kosztującej 84 900 zł), ani prześwit większy jedynie o około dwa centymetry w porównaniu z prześwitem zwyczajnego kompaktu nie są potrzebne do szczęścia i niezbędne, aby dojechać do domu, SUV Kii nie bardzo ma czym zaimponować Octavii. Tym bardziej że w napęd na wszystkie koła można wyposażyć tylko wersje z dwulitrowymi jednostkami napędowymi. W miejskiej dżungli SUV o niedużych wymiarach nadwozia wygrywa z tradycyjnym kompaktem jedynie dzięki większym kątom natarcia i zejścia (z przodu o prawie 9, z tyłu - o ponad 11 stopni). Dzięki nim można, co najwyżej, podczas "wspinaczki" na zbyt wysoki krawężnik, uchronić zderzak przed zadrapaniami. Na Rysy Sportage raczej się nie wdrapie. To samo tyczy się Peugeota 3008, którego nadwozie również "wisi" nad ziemią nieco wyżej niż w tradycyjnych kompaktach. Chociaż na szerokość kabiny Sportage'a i 3008 oferują nieco więcej luzu niż wnętrze Octavii, co przekłada się m.in. na lepsze poczucie przestronności, w kategorii nadwozie SUV i crossover muszą uznać wyższość Octavii ze względu na jej znacznie większy bagażnik, większe dopuszczalne obciążenie i lepszą jakość wykonania.

Długie i płaskie dachy oraz wysokie i pionowo zakończone nadwozia z dużym otworem bagażnika w Sportage'u i w 3008 ułatwiają za to zapakowanie do samochodu ładunku o sporych gabarytach. Podobnie jest w vanie Forda, ale najdobitniej zaletę bardziej niż mniej prostopadłościennego nadwozia widać w Fiacie Doblo, którego kabina za przednimi fotelami ma kształt gigantycznego pudła. Za wymiary wnętrza, poczucie przestronności, bagażnik i dopuszczalne obciążenie Doblo zgarnia maksymalne oceny. Jeżeli komuś zależy wyłącznie na osobowo-transportowych możliwościach kompaktowego samochodu, wybór może być tylko jeden - auto w stylu Fiata Doblo. Oprócz najbardziej przestronnej kabiny i największego przedziału bagażowego, wszelkie inne auta o zbliżonych wymiarach Doblo kasuje także liczbą i wielkością schowków oraz dostępem do tylnej kanapy przez przesuwane boczne drzwi. Tak wygodnie jak w Fiacie nie zajmuje się z tyłu miejsca w żadnym z testowanych samochodów. W pewnych okolicznościach (usadawianie małych dzieci w fotelikach, wsiadanie i wysiadanie starszych osób itp.) ta zaleta jest bezcenna.

Mimo podobnych wymiarów na zewnątrz, wnętrze żadnego z aut w tym gronie nie daje tylu możliwości aranżacji, co wnętrze Forda C-Maxa. Jak na vana przystało, C-Max zawstydza funkcjonalnością nie tylko zwyczajne kompakty, ale także SUV-y, crossovery i auta w typie Doblo. Tylna kanapa, dzielona w proporcji 40:20:40, to w zasadzie trzy fotele. Każdy z nich składa się na płasko i tworzy przedłużenie podłogi bagażnika. W każdym można regulować kąt pochylenia oparcia. W mgnieniu oka, bez wysiłku i jedną ręką kabinę C-Maxa można dostosować do chwilowych potrzeb. Włącznie z tym, że z samochodu 2+3-miejscowego można zrobić auto 2+2-miejscowe, bardziej komfortowe dla pasażerów tylnego rzędu foteli. Wystarczy złożyć środkowy minifotel, a zewnętrzne przesunąć ku sobie po skosie w tył - na przystosowanych do tego prowadnicach. Kosztem nieznacznego pomniejszenia bagażnika zwiększa się wtedy ilość miejsca dla nóg i nad głową. Więcej luzu pasażerowie mają też na wysokości ramion.

Nad zwykłymi kompaktami kompakty niezwyczajne mogą górować nietypowym wyposażeniem. Do C-Maxa Ford oferuje składane stoliki, mocowane z tyłu oparć przednich foteli. Wyposażenie przydatne zwłaszcza wtedy, gdy pasażerami tylnych miejsc są dzieci. Drogi gadżet, oferowany do 3008, spodoba im się pewnie jeszcze bardziej. Za 4000 zł w zagłówkach przednich foteli można mieć 7-calowe ekrany z regulacją nachylenia oraz, do kompletu, dwie pary bezprzewodowych słuchawek i zestaw gniazd w konsoli centralnej do podłączenia przenośnego odtwarzacza DVD. Na długie trasy - jak znalazł.

Kompaktowe SUV, van, crossover i "ucywilizowany" dostawczak, których wysokie nadwozia górują nad nadwoziem kompaktowej Skody, zapewniają wygodniejszy dostęp za kierownicę. Kłopot w tym, że auto służy do jeżdżenia, a wsiadanie i wysiadanie trwa zaledwie chwilę w porównaniu z czasem spędzonym na prowadzeniu, nawet w warunkach eksploatacji samochodu jedynie w mieście. Zdecydowanie najbardziej komfortową pozycję do jazdy, szczególnie na długiej trasie, oferuje kompakt najbanalniejszy, czyli Octavia. Duży zakres pionowej i wzdłużnej regulacji fotela i spory zakres regulacji kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach pozwalają wygodnie siedzieć za kierownicą przez wiele godzin. Fotele Octavii są przy tym najbardziej komfortowe. Nie tylko dlatego, że mają najdłuższe siedzisko i dobrą podpórkę dla mocno wyprostowanych nóg, ale również z powodu dobrze wyprofilowanego oparcia i skutecznego podparcia na boki. Fakt, w porównaniu z Doblo czy z 3008 do Octavii trudno się wgramolić, ale po czterech, sześciu czy ośmiu godzinach jazdy bez przerwy - wysiada się z niej najmniej zmęczonym.

Dobry komfort podróżowania zwykłym kompaktem to w dużej mierze zasługa zestrojenia zawieszenia. Dzięki umiarkowanej wysokości nadwozia, elementy resorująco-tłumiące w Octavii mogą mieć bardziej miękką charakterystykę niż na przykład w Fiacie Doblo czy w Kii Sportage. Gdyby nie odpowiednio sztywne zawieszenie, ich nadwozia przechylałyby się niebezpiecznie na zakrętach, a tego kierowcy nie lubią. Zawieszenie Octavii najlepiej maskuje niedoskonałości nawierzchni i pracuje cicho. Całkiem dobrze wychodzi to również Peugeotowi 3008, mimo że w tylnym zawieszeniu ma belkę skrętną a nie oś wielowahaczową jak to jest w Octavii. Dobry komfort resorowania zapewnia również kompaktowy van Forda. Wygodę podróżowania Octavią potęgują niski poziom hałasu we wnętrzu i mocno stłumione odgłosy mechaniczne. Chociaż Ford C-Max i Peugeot 3008 depczą Skodzie Octavii po piętach, w kategorii komfort kompakty niezwyczajne muszą uznać wyższość kompaktu banalnego.

Pod względem właściwości jezdnych, kroku Octavii dotrzymuje jedynie van Forda. Precyzja prowadzenia i bezpośrednie działanie układu kierowniczego C-Maxa robią na kierowcy spore wrażenie. Tak dobrze jak kompaktowy van Forda prowadzi się niewiele hatchbacków. Perfekcyjny układ kierowniczy jest - do spółki z układemkierowniczym w 3008 - najbardziej bezpośredni (tylko 2,5 obrotu kołem kierownicy dzielą skrajne położenie kół od lewej do prawej) i zapewnia najlepsze poczucie tego, co dzieje się na styku koła - nawierzchnia. Rodzaj nawierzchni można rozpoznać nie patrząc nawet na drogę. C-Max, wspólnie z Octavią, najlepiej zalicza testy dynamiczne. Mimo nadwozia wyższego o 16 cm, van Forda wykazuje podczas prób niemal identyczną stabilność jak Octavia.

Najmniejsza, pominąwszy Doblo, masa własna i najdłuższe przełożenia, których 105-konna Octavia 1.6 TDI ma tylko pięć nie przekładają się na zużycie paliwa znacząco niższe niż u cięższych i nieco mocniejszych konkurentów. Średnio na 100 kilometrów kompakt Skody okazuje się o tylko 0,3 l oszczędniejszy niż crossover Peugeota, ale o 0,2 l bardziej łakomy niż van Forda. Najwięcej paliwa pochłania szeroki w barach i zdecydowanie najwyższy Fiat Doblo.

Pod względem osiągów w porównywalnych wersjach silnikowych kompakty różnej maści potrafią niemal tyle samo. Do setki rozpędzają się w około 12 sekund i potrafią mknąć z prędkością na poziomie 180 km/h. Nieco z tyłu zostaje jedynie Doblo, którego hamuje jego własne nadwozie z wielką powierzchnią czołową.

Jeśli chodzi o wyposażenie z zakresu komfortu obsługi i podróżowania oraz o poduszki powietrzne czy układy wspomagające prowadzenie samochodu, dokładnie to samo co w Octavii można mieć też w Doblo, C-Maxie, Sportage'u i 3008. Każdy z opisywanych samochodów rusza do testu "opatrzony" ceną około 80 tys. zł, z minimum czterema poduszkami powietrznymi. Doblo dorzuca w standardzie układ stabilizacji toru jazdy oraz systemy ASR, HBA i Hill Holder. Ford seryjnie wyposaża C-Maxa w kurtyny powietrzne. Sportage seryjnie ma i kurtyny powietrzne, i całą masę systemów wspomagających prowadzenie auta - na czele z układem stabilizacji toru jazdy, kontrolą trakcji, wspomaganiem nagłego hamowania i układem wspomagającym ruszanie na wzniesieniu i zjazd z niego. 3008 jest uzbrojony tak samo bogato jak Sportage. Z wyjątkiem systemu wspomagania ruszania "pod górkę", Octavia ma to wszystko, co Sportage i 3008. Jako coś ekstra Skoda dorzuca elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego.

Poza specyficznymi potrzebami - jak napęd na cztery koła, superfunkcjonalność, megaprzestrzeń czy chęć wyróżnienia się - klasyczne kompakty wciąż bardzo dobrze wywiązują się z roli wszechstronnie uzdolnionych samochodów. Zagęszczenie w klasie kompaktów i pojawienie się konkurentów o cechach aut z innych segmentów może już w niedalekiej przyszłości spowodować, że zwyczajne kompakty staną się jeszcze lepsze niż obecnie Skoda Octavia.

Tekst Maciej Ziemek,
zdjęcia Mariusz Barwiński, Jacek Hanusz
amis 3/2011

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Octavia 1.6 TDI Ambiente C-Max 1.6 TDCi Trend 3008 1.6 HDi Trendy Sportage 1.7 CRDi M Doblo 1.6 Multijet Emotion
Rodzaj silnika/liczba cylindrówturbodiesel, R4, 1.6turbodiesel, R4, 1.6turbodiesel, R4, 1.6turbodiesel, R4, 1.7turbodiesel, R4, 1.6
Moc kW (KM)105 KM115 KM112 KM116 KM105 KM
Przy obrotach (/min)44003600400040004000
Poj. skokowa cm315981560156016851598
Maksymalny moment obrotowy (Nm)250270240260290
Przy obrotach (/min)1500-2500175017501250-27501500
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów5-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. skrzynia mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna
Zawieszenie z przodukol. McPhersonakol. McPhersonakol. McPhersonakol. McPhersonakol. McPhersona
Zawieszenie z tyłuwielowahaczowewielowahaczowebelka skrętnawielowahaczowewielowahaczowe
Dł / szer / wys (mm)4569/1769/14624380/1828/16264365/1837/16394440/1855/16454390/1832/1895
Rozstaw osi (mm)25782648264016402755
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)10,8/10,810,4/10,412,3/12,311,2/11,111,5/11,6
Poj. zbiornika paliwa (l)5553605560
Masa własna (kg)13501390150014151410
Dopuszczalne obciążenie (kg)600525520525600
Poj. bagażnika (l)560/1420471/1723432/1241465/1353790/3200
CO2 (limit) g/km119119137139138
OsiągiOctavia 1.6 TDI AmbienteC-Max 1.6 TDCi Trend3008 1.6 HDi TrendySportage 1.7 CRDi MDoblo 1.6 Multijet Emotion
0-30 km/h (s)1,72,22,32,42,2
0-50 km/h (s)3,64,44,54,74,6
0-70 km/h (s)6,16,86,76,87,9
0-100 km/h (s)11,812,112,212,115,5
0-130 km/h (s)20,822,121,623,030,5
400 m (km/h)/(s)18,018,618,819,019,7
Prędkość maksymalna (km/h)190184180173164
Elastyczność Octavia 1.6 TDI AmbienteC-Max 1.6 TDCi Trend3008 1.6 HDi TrendySportage 1.7 CRDi MDoblo 1.6 Multijet Emotion
60-100 km/h na IV/V biegu (s)10,4/19,87,8/10,67,4/10,48,5/10,38,7/10,5
60-100 km/h na VI biegu (s)-15,613,816,216,4
Elastyczność Octavia 1.6 TDI AmbienteC-Max 1.6 TDCi Trend3008 1.6 HDi TrendySportage 1.7 CRDi MDoblo 1.6 Multijet Emotion
80-120 km/h na VI biegu11,0/15,19,3/11,09,0/11,110,8/12,616,7
80-120 km.h na V/VI biegu-13,812,716,312,6/13,2
Zużycie paliwaOctavia 1.6 TDI AmbienteC-Max 1.6 TDCi Trend3008 1.6 HDi TrendySportage 1.7 CRDi MDoblo 1.6 Multijet Emotion
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km5,75,46,46,36,1
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km3,94,14,54,84,7
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km4,54,65,15,35,2
średnie podczas testu (l/100 km)7,37,17,67,88,3
zasięg (km)753750789705723
Droga hamowania (m)Octavia 1.6 TDI AmbienteC-Max 1.6 TDCi Trend3008 1.6 HDi TrendySportage 1.7 CRDi MDoblo 1.6 Multijet Emotion
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)40,237,341,537,240,2
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)40,638,241,537,840,2
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)40,637,641,039,241,5
Ceny i wyposażenieOctavia 1.6 TDI AmbienteC-Max 1.6 TDCi Trend3008 1.6 HDi TrendySportage 1.7 CRDi MDoblo 1.6 Multijet Emotion
Cena modelu podstawowego (zł)76 000 zł81 200 zł81 100 zł82 300 zł79 190 zł
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ taktak/ taktak/ taktak/ brak
ABS/ESPtak/ taktak/ taktak/ taktak/ taktak/ tak
Radioodtwarzacz CD/MP31200 złtaktaktaktak
Klimatyzacjataktaktaktaktak
Nawigacja GPS3900 zł2700 zł3300 zł5000 zł1049 zł
Lakier metalizowany1950 zł1850 zł1800 zł2000 zł1800 zł
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtaktaktaktaktak/ tak
Elektrycznie sterowane lusterkataktaktaktaktak
Centralny zamektaktaktaktaktak
Obręcze kół z lekkich stopów 2000 zł2400 (w pakiecie ze światłami przeciwmgielnymi, rozbudowaną konsolą środkową i dywanikami welurowymi w 1. i 2. rzędzie foteli) złbraktaktak
Czujnik parkowaniatak2100 złbrak1000 zł800 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Ocena punktowa (maks. 500)

Octavia 1.6 TDI Ambiente 385 Wygrywa najlepszym kompromisem samochodowych cech – od przestronności wnętrza, przez komfort podróżowania, aż po właściwości jezdne. Nie ma wyraźnych słabych stron, poza tym, że zwyczajnie wygląda. Jej bezkonkurencyjność rośnie, gdy budżet na zakupy się kurczy.
C-Max 1.6 TDCi Trend 379 Mimo bardziej kompaktowych rozmiarów niż rozmiary Octavii, potrafi zaoferować przestronniejsze wnętrze, które można konfi gurować na więcej sposobów, w zależności od chwilowych potrzeb. To jego największa zaleta obok komfortu podróżowania i precyzji prowadzenia.
3008 1.6 HDi Trendy 361 Pod względem komfortu i ogólnych możliwości zdecydowanie bliżej mu do kompaktów niższej klasy średniej niż do SUV-ów, chociaż ceną goni te ostatnie.
Sportage 1.7 CRDi M 358 Dobrze przystosowana do jazdy po drogach i terenach nieutwardzonych, ale najlepiej wtedy, gdy ma napęd na cztery koła. Na normalnej drodze nie zachwyca komfortem.
Doblo 1.6 Multijet Emotion 340 Oprócz bogatego wnętrza ma jedną bardzo istotną zaletę – cenę. W podstawowej wersji, jako jedyny w gronie niezwyczajnych kompaktów, jest cenowym konkurentem hatchbacków klasy niższej średniej. Szkoda że tak niewiele osób ma odwagę przekonać się o tym.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 62 500 PLN
Dostępne nadwozia: furgon-3, kombi van-5, platforma-2, skrzynia-2
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Tytuł to "Wielka przesiadka" i moim zdaniem dobrze jest czasem zrobić naprawdę nietypowe zestawienie modeli, a nie ciągle Golf vs reszta świata.
    ~Samuraj, 2011-07-27 00:43:26
  • avatar
    zgłoś
    taki mix nie ma sensu
    84styleFury, 2011-07-26 23:30:46
  • avatar
    zgłoś
    To się nazywa miłość od pierwszego wejrzenia, Samuraj.Czy ja wiem czy taka od razu miłość ... . Wiadomo, że to auta pochodzące z innych segmentów i inną też wykazują się charakterystyką, a wyższość SUV - ów w cięższym nieco terenie jest jasna. Osobiście też preferuję coś mniejszego niż SUV, niż minivan, ale z podanego zestawu jednak Sportage.
    ~Samuraj, 2011-03-18 01:49:02
  • avatar
    zgłoś
    Wybór zależy od tego jak będziemy użytkować auto;jeśli mamy dużo długich tras , autostrada , prędkości powyżej choćby 140km/h "tani SUV" należy wybić sobie z głowy ( jest głośny w środku dużo pali) ,ale jeśli jeździmy dużo drogami gminnymi powiatowymi gdzie odśnieżanie jest takie sobie lub jeszcze rzadsze to tej zimy tani SUV 4x4 dużo razy wybawił mnie z kłopotu gdzie innym i łopata do odśnieżania nie pomogła, a teraz po stopieniu śniegu trudno określić gdzie dziura się kończy też wyżej zawieszone auto jest dużo odpowiedniejsze.
    krzysiek29, 2011-03-17 12:13:16
  • avatar
    zgłoś
    To się nazywa miłość od pierwszego wejrzenia, Samuraj. Ale kalkulując na chłodno, więcej przyjemności daje jeżdżenie normalnym kompaktem, który gwarantuje cywilizowaną pozycję za kierownicą plus pewność prowadzenia. Dlatego sto razy bardziej wolałbym bazową wersję BMW 1 niż wypasionego Qashqaia z najmocniejszym ropniakiem. Jeździłem tym drugim i byłem rozczarowany brakiem czucia jazdy i przesadnym czuciem dziur do spółki z hałasem zawieszenia. Nigdy w życiu taniego SUV-a odtąd nie wypróbuję
    airmatic, 2011-03-17 00:06:53
  • avatar
    zgłoś
    Ciekawe porównanie, natomiast czemu Sportage ma tak mało punktów za nadwozie? Wiem, że w grę wchodzi też stabilność itp., ale to chyba nieco mało ... . Osobiście chyba bym wybrał właśnie Koreańca.
    ~Samuraj, 2011-03-16 21:39:31
  • avatar
    zgłoś
    W rozmiarach tradycyjnego kompaktu można dziś kupić SUV-a, vana, crossovera czy dostawczą furgonetkę w wersji osobowej. W wielkim teście zalet i wad Skoda Octavia kontra Kia Sportage, Ford C-Max, Peugeot 3008 i Fiat Doblo.
    auto motor i sport, 2011-03-16 13:19:53
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij