Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Rozpoznawanie terenu

Rodzina kompaktowych SUV-ów stale się powiększa. Teraz dołączył do niej samochód francuski. Czym nuworysz - Citroën C-Crosser - może się wykazać w porównaniu z Land Roverem Freelanderem, Nissanem X-Trailem i Oplem Antarą?

2008-07-01
Citroen C-Crosser, Land Rover Freelander, Nissan X-Trail i Opel Antara Citroen C-Crosser, Land Rover Freelander, Nissan X-Trail i Opel Antara

Właściwie to dość dziwne, że w chwili kiedy we Francji słychać coraz głośniejszą krytykę pod adresem aut typu SUV, Citroën zdecydował się na stworzenie samochodu akurat w tym segmencie. Widać, i Francuzi chcą pożywić się coraz większym tortem i nie zamierzają bez walki oddać pola zadomowionym na rynku producentom aut z napędem 4x4. C-Crosser staje więc w szranki między innymi z takimi modelami jak Land Rover Freelander i Nissan X-Trail drugiej generacji oraz z Oplem Antarą, który - po okresie pewnej abstynencji niemieckiej marki w segmencie SUV-ów - nie tak dawno miał swój debiut.

Ponieważ Francuzi nie zamierzali zaczynać od zera, przy konstruowaniu swojego pierwszego czteronapędowca sięgnę- li po wsparcie kompetentnej firmy - zarówno C-Crosser, jak i jego odpowiednik Peugeot 4007 są produkowane w Japonii przez Mitsubishi i w dużym stopniu identyczne pod względem technicznym z Outlanderem drugiej generacji. W pewnym sensie więc Citroëna można uważać za konstrukcję dojrzałą, zdolną do walki z doświadczonymi konkurentami.

Pod względem proporcji nadwozia C-Crosser dość znacznie różni się jednak od porównywanych aut. Ma nieco wydłużoną i stosunkowo niewysoką sylwetkę, czym bardziej przypomina podwyższone kombi z napędem 4x4, podczas gdy Land Rover, ale także X-Trail i Antara wyglądają bardziej "terenowo".

Miejsca w Citroënie jest pod dostatkiem, zwłaszcza na dzielonej i przesuwanej kanapie z tyłu. Jednak im bardziej w tył - tym wnętrze staje się węższe. C-Crosser jako jedyny ma za to dwa dodatkowe fotele w trzecim rzędzie, które po złożeniu znikają w podłodze bagażnika, nie ograniczając jego całkiem sporej pojemności. Załadunek ułatwia uchylany tylny zderzak, który tworzy dodatkową powierzchnię i umieszczony jest na dogodnej wysokości, tak że podczas pakowania bagażu bólów kręgosłupa nie należy się obawiać.

Inaczej to wygląda w wypadku Freelandera i Antary, w których torby i walizki trzeba podnosić znacznie wyżej. Z powodu nisko opadającego dachu, w Antarze maksymalna pojemność bagażnika jest znacznie mniejsza. X-Trail może się wprawdzie pod tym względem pochwalić najlepszym wynikiem, ale rozczarowuje jego najmniejsze maksymalne obciążenie.

To samo dotyczy jakości - pofałdowana filcowa mata, która pokrywa spód foteli w drugim rzędzie, nie wygląda dobrze. Ciekawe też jak długo wytrzymają naszyte pod siedziskiem kieszenie przeznaczone do mocowania zagłówków zdemontowanych podczas składania oparć.

Pod względem ilości miejsca X-Trail także słabo wypada na tle konkurentów. Z tyłu jest za mało miejsca nad głową. Największą przestrzenią mogą się cieszyć pasażerowie Land Rovera, na drugim miejscu są ci z Opla. Jednak w Antarze spora przestrzeń nad głową została uzyskana dzięki niskiemu osadzeniu tylnej kanapy, co na dłuższą metę jest niewygodne, bo zmusza podróżnych do podkurczania nóg.

Bez wątpienia najwygodniej podróżuje się we Freelanderze. Większość nierówności nawierzchni auto niweluje niemal jak Range Rover, nie kołysze się przy tym ani odrobinę, ani też jego zawieszenie nie jest zbyt miękkie. Pod względem jakości mały Land Rover, dzięki porządnie spasowanym elementom wnętrza i bardzo porządnym materiałom przypomina większe modele tej marki. Potwierdzeniem wysokiej jakości mogą być chociażby takie drobiazgi, jak precyzyjnie działające przełączniki (łatwo wyczuć kiedy znalazły się we właściwym położeniu) albo solidne obicie spodu fotela wykonane z blachy. Ta wysoka jakość musi jednak kosztować.

Z ceną 179 928 zł Freelander w najwyższej wersji wyposażenia HSE, jaka wzięła udział w teście, jest o ponad 60 tys. zł droższy niż X-Trail w średniej wersji SE (118 400 zł). W seryjnym wyposażeniu Land Rover ma między innymi dwustrefową klimatyzację, biksenonowe reflektory, skórzaną tapicerkę i elektrycznie regulowane fotele.

Większym podobieństwem konkurujące auta mogą się wykazać pod względem oferty silników wysokoprężnych, wyposażonych w filtr cząstek stałych. 2,2-litrowy czterocylindrowiec, będący owocem współpracy Forda i koncernu PSA, w C-Crosserze uzyskuje moc 156 KM, a we Freelanderze 152 KM. Dwulitrowe silniki X-Traila (od Renault) i Antary (od Daewoo) zadowalają się 150 KM mocy.

Pod względem rozwijania mocy między autami ujawniają się spore różnice. Formalnie najmocniejszy silnik Citroëna nie tylko zapewnia mu najlepsze osiągi, ale też pozwala całkiem subiektywnie odczuć, że jest najdynamiczniejszy i w każdym zakresie obrotów reaguje spontanicznie na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Chociaż silnik Land Rovera przekazuje na wał korbowy o 20 niutonometrów więcej, wydaje się powolniejszy i mniej chętnie wchodzi na obroty. To skutek bardzo długich przełożeń skrzyni biegów, które tłumią jego temperament. Poza tym podczas zmieniania biegu na wyższy trzeba najpierw pokonać tzw. turbodziurę. Jednostka napędowa X-Traila nadzwyczaj chętnie, jak na diesla, wchodzi na obroty. Podczas szybkiego przyspieszania wskazówka obrotomierza wręcz pędzi do granicy 5000 obrotów. Podczas ruszania z miejsca Nissan nie potrafi wykrzesać z siebie tyle siły, co Citroën, za to przewyższa go pod względem kultury pracy.

Silnik Opla nie pracuje ani szczególnie harmonijnie, ani też nie jest nadzwyczajnie oszczędny. Przeciwnie - zużycie paliwa było najwyższe w teście, co wynika z dużej masy własnej i krótkich przełożeń pięciobiegowej skrzyni biegów. Przy prędkości maksymalnej wynoszącej 180 km/h obrotomierz wskazuje 4500 obr/min, co dodatkowo jest źródłem hałasów. Zalety takiego zestopniowania przełożeń ujawniają się tylko podczas pomiarów elastyczności.

Pod względem dynamiki jazdy przoduje Citroën. Nie tylko zalicza wszelkie przejazdy (np. slalom) z największą prędkością, ale też na krętych drogach okazuje się bardzo zwrotny. Ważne jednak, by aktywny był załączany automatycznie napęd na cztery koła, bo gdy napędzane są jedynie koła przednie, w ciasnych zakrętach mają one kłopoty z przekazaniem momentu napędowego na jezdnię. Także w Nissanie najlepiej wybrać pozycję 4WD, dzięki której można przynajmniej złagodzić wyraźną podsterowność auta.

Również Antara podczas dynamicznej jazdy jest podsterowna, a ze swoim niebezpośrednim układem kierowniczym - ociężała w zakrętach. Bardzo neutralnie na krętej drodze zachowuje się Freelander, którego bezpośredni układ kierowniczy żywo reaguje na polecenia, mógłby jednak w nieco większym stopniu przekazywać kierowcy sygnały z jezdni. Mimo to, właśnie Freelander najbardziej udanie łączy pewne właściwości jezdne na asfalcie z talentem offroadowym.

Wynik uzyskany przez Freelandera podczas hamowania na nawierzchni o zróżnicowanej przyczepności - 139 m do zatrzymania - to rezultat, którego nie można zaakceptować. Gorszy jest tylko X-Trail, który potrzebuje o 8 m więcej i nawet podczas standardowych prób hamowania ląduje na końcu stawki.

W teście, zwrotny, przestronny Citroën z mocnym silnikiem uzyskuje godne drugie miejsce. Musi się poddać jedynie drogiemu Land Roverowi, który zbiera większą liczbę punktów dzięki wysokiemu komfortowi jazdy, jakości wykonania i solidnemu nadwoziu zapewniającemu dobrą widoczność z wnętrza.

Tekst: Hermann-Josef Stappen
Zdjęcia: Hans-Dieter Seufert

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Freelander TD4 HSE C-Crosser HDI 155 FAP Exclusive X-Trail 2.0 dCI SE Antara 2.0 CDTI Cosmo
Rodzaj silnika/liczba cylindrówrzędowy/4rzędowy/4rzędowy/4rzędowy/4
Moc kW (KM)112 (152)115 (156)110 (150)110 (150)
Przy obrotach (/min)4000400040004000
Poj. skokowa cm32179217919951991
Maksymalny moment obrotowy (Nm)400380320320
Przy obrotach (/min)2000200020002000
Przeniesienie napędu4x4na przód dołączony 4x4na przód dołączany 4x44x4
Rodzaj skrzyni biegów6-biegowa mechaniczna6-biegowa mechaniczna6-biegowa mechaniczna5-biegowa mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4500/1910/17404646/1806/16704630/1785/16854575/1850/1704
Rozstaw osi (mm)2660267026302707
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,6/11,711,6/11,511,6/11,712,7/12,6
Poj. zbiornika paliwa (l)68606565
Masa własna (kg)1815179317111924
Dopuszczalne obciążenie (kg)690617459581
Poj. bagażnika (l)405/1670441/1686479/1773370/1420
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1500/15001490/14651440/14251470/1495
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1000/10001030/970980/9151044/1000
CO2 (limit) g/km194194190198
Norma emisji spalinEuro 4Euro 4Euro 4Euro 4
OsiągiFreelander TD4 HSEC-Crosser HDI 155 FAP ExclusiveX-Trail 2.0 dCI SEAntara 2.0 CDTI Cosmo
0-80 km/h (s)7,76,87,47,9
0-100 km/h (s)11,610,110,711,8
0-120 km/h (s)17,414,815,617,7
0-130 km/h (s)20,917,618,421,3
0-140 km/h (s)25,220,921,926,4
Prędkość maksymalna (km/h)181200188180
Elastyczność Freelander TD4 HSEC-Crosser HDI 155 FAP ExclusiveX-Trail 2.0 dCI SEAntara 2.0 CDTI Cosmo
60-100 km/h na IV/V biegu (s)8,1/12,57,4/10,77,5/11,18,6/11,7
Elastyczność Freelander TD4 HSEC-Crosser HDI 155 FAP ExclusiveX-Trail 2.0 dCI SEAntara 2.0 CDTI Cosmo
80-120 km.h na V/VI biegu11,8/16,710,4/13,611,3/15,212,2/b.d.
Próba jazdy Freelander TD4 HSEC-Crosser HDI 155 FAP ExclusiveX-Trail 2.0 dCI SEAntara 2.0 CDTI Cosmo
(Slalom 18 m ) km/h58,2/56,758,9/57,056,3/55,855,8/54/6
(Slalom ISO) km/h118,9/118,2121,9/118,9115,1/113,8120,4/117,2
Próba jazdy Freelander TD4 HSEC-Crosser HDI 155 FAP ExclusiveX-Trail 2.0 dCI SEAntara 2.0 CDTI Cosmo
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość najazdu pusty/obciąż. km/h67/6566/6463/6266/64
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość wyjazdu pusty/obciąż. km/h42/4346/4547/4641/43
Zużycie paliwaFreelander TD4 HSEC-Crosser HDI 155 FAP ExclusiveX-Trail 2.0 dCI SEAntara 2.0 CDTI Cosmo
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)6,86,46,38,1
Maksymalne (l/100 km)12,011,110,913,1
średnie podczas testu (l/100 km)9,59,08,910,2
zasięg (km)716667730637
Poziom hałasu (dB)Freelander TD4 HSEC-Crosser HDI 155 FAP ExclusiveX-Trail 2.0 dCI SEAntara 2.0 CDTI Cosmo
przy 50 km/h dB(A)62616060
przy 80 km/h dB(A)62666263
przy 100 km/h dB(A)66686769
przy 120 km/h dB(A)68716970
przy 130 km/h dB(A)70717071
przy 140 km/h dB(A)71737172
Droga hamowania (m)Freelander TD4 HSEC-Crosser HDI 155 FAP ExclusiveX-Trail 2.0 dCI SEAntara 2.0 CDTI Cosmo
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)40394240
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)41404440
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)41404543
ze 130 km/h (m)69677267
na nawierzchni typu μ-Split (m)139127147130
Ceny i wyposażenieFreelander TD4 HSEC-Crosser HDI 155 FAP ExclusiveX-Trail 2.0 dCI SEAntara 2.0 CDTI Cosmo
Cena modelu testowanego (zł)179 928 zł155 900 zł118 400 zł143 850 zł
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ taktak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ taktak/ taktak/ tak
ABS/ESPtak/ taktak/ taktak/ taktak/ tak
Radioodtwarzacz CD/zmieniarkatak/ b.d.tak/ b.d.tak/ b.d.tak/ b.d.
Klimatyzacjataktaktaktak
Lakier metalizowany3062 zł2000 zł2600 zł2800 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

Freelander TD4 HSE 354 Wysoki komfort resorowania, wysoka jakość wykonania i bezpieczne zachowanie podczas jazdy pozwalają uplasować się Freelanderowi na I miejscu.
C-Crosser HDI 155 FAP Exclusive 342 Atuty C-Crossera to mocna jednostka napędowa, duża zwrotność na zakrętach i obszerne wnętrze, które można konfigurować na wiele sposobów.
X-Trail 2.0 dCI SE 310 Harmonijnie pracujący i lubiący obroty silnik zasługuje na pochwałę, czego nie można powiedzieć o hamulcach i jakości zastosowanych materiałów.
Antara 2.0 CDTI Cosmo 309 Mało harmonijny silnik, dość ograniczony komfort, mała zwrotność i wysokie zużycie paliwa nie pozwalają Antarze zająć lepszego miejsca.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 117 900 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Rodzina kompaktowych SUV-ów stale się powiększa. Teraz dołączył do niej samochód francuski. Czym nuworysz - Citroën C-Crosser - może się wykazać w porównaniu z Land Roverem Freelanderem, Nissanem X-Trailem i Oplem Antarą?
    auto motor i sport, 2008-01-09 13:17:51
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij