Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.0

SUV-y kontra kombi cz.1 - Ford Focus vs Kuga i Honda CR-V vs Civic

Kompaktowe SUV-y są z reguły nieco droższe niż kombi tej samej wielkości tej samej marki. Ale czy pseudoterenowe auta mają rzeczywiście jakieś zalety poza tą, że wyżej się w nich siedzi? Zestawiliśmy cztery pary aut – Forda, Hondy, Kii i VW – by sprawdzić, w którym modelu jest więcej miejsca, który jest wygodniejszy i ma korzystniejszą cenę.  

2014-10-15

Dzięki zwinności na krętych drogach i bezpośredniemu działaniu układu kierowniczego Ford Kuga nie raz już zbierał pochwały w porównaniach z innymi SUV-ami. Nie musi się więc obawiać konfrontacji ze spokrewnionym z nim technicznie kombi, mimo że Focus Turnier to jedno z lepiej jeżdżących aut tej klasy. Chociaż środek ciężkości Kugi znajduje się wyżej, przez co auto ma większą skłonność do przechyłów, daje ona sporo frajdy podczas jazdy krętą drogą. Zawieszenie SUV-a sprawnie amortyzuje nierówności nawierzchni, a podczas dalekich eskapad szybko można docenić obszerne wnętrze, panującą w nim ciszę oraz wygodne siedzenia. Bardzo przydatna okazuje się też możliwość regulowania pochylenia oparcia tylnej kanapy oraz to, że można ją odblokować jednym przyciskiem, by oparcie samoczynnie się złożyło.

Focus, dłuższy od Kugi o 3 cm i o 20 cm niższy, nie może tym zaletom zbyt wiele przeciwstawić. Zanim złoży się oparcie kanapy, trzeba mozolnie ustawić do pionu jej siedziska, powstaje wtedy co prawda równa powierzchnia w całym powiększonym bagażniku, ale miejsca w nim nie ma więcej niż w Kudze. I w standardowym położeniu, i przy złożonym oparciu kanapy bagażnik SUV-a ma większą pojemność. Za to Focus kombi z mocnym i lubiącym wysokie obroty 1,6-litrowym silnikiem Ecoboost okazuje się bardzo dynamiczny na drodze. Kuga zaś, wyposażona w ten sam 150-konny silnik, porusza się wprawdzie sprawnie, ale nie aż tak żwawo. Widać, że dodatkowe 250 kg – w porównaniu z Focusem – robi swoje.

Ale mimo to Ford Kuga to dobry wybór, jeśli oczywiście różnica w cenie wynosząca aż 31 000 zł nie jest dla kogoś problemem. Tę wyższą cenę SUV próbuje rekompensować bogatszym wyposażeniem seryjnym – już w podstawowej wersji Kuga ma elektrycznie podnoszone szyby z przodu i z tyłu, tempomat i sportowe fotele; niektóre z tych rarytasów są seryjne tylko w najbogatszej wersji Focusa (Titanium za 78 000 zł).

Ford Kuga Ford Focus
   
Oparcie kanapy w Kudze składa się jednym ruchem ręki Podłoga bagażnika w Focusie po złożeniu oparcia jest równa na całej długości
Nawiewy powietrza są duże, ale tablicę rozdzielczą przeładowano przyciskami Do Kugi łatwo się wsiada, a świat ogląda z wysoka Ekran nawigacji okazuje się bardzo mały, za to wyświetlacz komputera – wystarczająco duży Siedzenia Focusa zamontowano niżej i są mniej wygodne niż fotele Kugi

 

Podsumowanie
Kuga jest droższa od Focusa kombi aż o 31 tys. zł, ale ma przestronniejsze wnętrze, zapewnia wyższy komfort jazdy i jest bardziej praktyczna wewnątrz. Za to znacznie mniejsza masa Focusa sprawia, że potrafi on wykrzesać z takiego samego silnika większy temperament.

 

Dane producenta Ford Kuga 1.6 Ford Focus Turnier 1.6
Cena od 101 000 zł od 70 000 zł
Silnik i przeniesienie napędu
Rodzaj napędu benzynowy, R4 benzynowy, R4
Pojemność skokowa 1596 cm3 1596 cm3
Moc maks./przy obrotach 150 KM/5700 obr/min 150 KM/5700 obr/min
Maks. moment obr./przy obrotach 240 Nm/1600 obr/min 240 Nm/1600 obr/min
Osiągi
0–100 km/h 9,7 s 8,8 s
Prędkość maksymalna 195 km/h 210 km/h
Zużycie paliwa
Średnie 6,6 l/100 km 5,9 l/100 km

Honda CR-V kontra Honda Civic Tourer

CR-V ma długość 4,57 m i dużo miejsca dla pasażerów oraz na bagaż. Z przodu kierowca i pasażer siedzą na wygodnych, obszernych fotelach, które nie pozwalają wychylać się ciału na boki. Wskaźniki na tablicy rozdzielczej są czytelne, umieszczona wysoko dźwignia zmiany biegów sama wpada w rękę, a biegi zmienia bardzo precyzyjnie. CR-V dość twardo pokonuje nierówności drogi, lekko się przy tym kołysząc, zawieszenie nie wydaje jednak żadnych niepożądanych dźwięków. Układ kierowniczy mógłby żywiej reagować na komendy kierowcy; mały i wyraźnie słyszalny diesel jest dość ociężały.

Na pochwałę zasługują siedzenia z tyłu – wygodne i umieszczone wysoko. Pasażerowie mają dużo miejsca nad głową i pod nogami (nie ma tunelu pośrodku). Gdy potrzeba więcej przestrzeni na bagaż, jednym ruchem ręki można powiększyć pojemność bagażnika do 1669 litrów. Dziwnym trafem, dokładnie taką samą pojemność ma dwupoziomowy bagażnik Civica Tourera, zabrakło w nim jednak miejsca na koło zapasowe. Jest za to łatwo dostępny schowek na zestaw naprawczy, narzędzia i roletę przykrywającą bagaż.

Siedziska tylnej kanapy można postawić do pionu jak krzesełka w kinie i uzyskać we wnętrzu miejsce do przewozu wyższych przedmiotów. Przednie fotele mają nieco za krótkie siedziska, a mechanizm regulacji oparcia nie jest zbyt wygodny. Za to pod względem zmiany biegów czy pracy silnika nie widać żadnych różnic w stosunku do CR-V. Zakręty Civic połyka znacznie sprawniej niż SUV, o tym, że właśnie przejeżdża przez poprzeczne garby w jezdni świadczy drżenie przedniej osi, w koleinach natomiast nieco wychyla się tył nadwozia.

Mogą temu zapobiec tylne amortyzatory o zmiennej sile tłumienia nierówności – warto je mieć, ale dostępne są dopiero w Civicu od wersji Lifestyle (za 103 800 zł.) Tymczasem najtańsze kombi z dieslem kosztuje 88 300 zł, CR-V zaś jest o 24 400 zł droższy (112 700 zł). W tym pojedynku to kompaktowe kombi okazuje się jednak bardziej dynamiczne i oszczędniejsze. A dzięki inteligentnym patentom na przewóz ładunku jest praktyczne jak szwajcarski scyzoryk.

Honda CR-V Honda Civic Tourer
   
Za kierownicą CR-V siedzi się wygodnie, wskaźniki są czytelne W Civicu koło kierownicy zasłania część wskaźników
Świetny mechanizm składania kanapy; pod podłogą jest koło zapasowe W CR-V siedzi się wysoko i wygodnie, kąt oparcia można regulować Pod podłogą bagażnika umieszczono pojemne schowki Siedziska kanapy w Civicu kombi można ustawić pionowo

 

Podsumowanie
Honda CR-V jest dużo droższa, ale ma więcej miejsca i okazuje się bardziej komfortowa. Mimo to polecamy Civica Tourera, bo ma znacznie inteligentniejsze rozwiązania, dzięki którym bardziej odpowiada współczesnym potrzebom.

 

Dane producenta Honda CR-V 1.6i-DTEC Honda Civic Tourer 1.6i-DTEC
Cena od 88 300 zł od 112 700 zł
Silnik i przeniesienie napędu
Rodzaj napędu turbodiesel, R4 turbodiesel, R4
Pojemność skokowa 1597 cm3 1597 cm3
Moc maks./przy obrotach 120 KM/4000 obr/min 120 KM/4000 obr/min
Maks. moment obr./przy obrotach 300 Nm/2000/min 300 Nm/2000/min
Osiągi
0–100 km/h 11,2 s 10,2 s
Prędkość maksymalna 182 km/h 195 km/h
Zużycie paliwa
Średnie 4,7 l/100 km 3,8 l/100 km
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 151 790 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Do SUV-ów lepiej się wsiada, wygodniej siedzi i więcej widzi. Ale są droższe od swoich braci w nadwoziu kombi. Które więc są lepsze? Sprawdzamy to na podstawie 4 par. W pierwszej części Ford Focus Turnier kontra Kuga oraz Honda CR-V kontra Civic Tourer.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-10-15 16:00:28
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij