Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

SUV-y kontra kombi cz.2 - Kia Sportage vs cee'd i VW Tiguan vs Golf

W drugiej części testu, sprawdzającego czy warto kupować droższe SUV-y, czy raczej bardziej racjonalne kombi, porównujemy Kię Sportage z ceed'em i VW Tiguana z Golfem Variantem.

2014-10-29

Kia Sportage kontra Kia cee'd SW

Wyjątkowo, w tym porównaniu długa gwarancja nie decyduje o zwycięstwie. Siedmioletnią ochroną Kia obejmuje i Sportage’a, i Cee’da. O równości szans na starcie świadczą też porównywalne ceny – SUV ze 135-konnym silnikiem kosztuje co najmniej 69 990 zł, czyli tylko o 4500 zł więcej niż Cee’d kombi z tą samą jednostką napędową. Tyle tylko, że za tę cenę dostajemy Sportage’a z benzynowym silnikiem 1.6 GDI w podstawowej wersji wyposażenia (S), podczas gdy Cee’d kombi jest dostępny w wersji „o oczko” wyższej (M). Niemniej, jedna i druga mają seryjnie m.in. klimatyzację, radio i centralny zamek, a Sportage także koła z lekkich stopów. Sportage w wersji S nie ma jednak, i nie można do niego dokupić, wielofunkcyjnej kierownicy czy świateł LED do dziennej jazdy, są one dostępne w wyposażeniu M. Ale Sportage M kosztuje 74 990 zł – to o 9450 zł więcej niż Cee’d kombi w wersji wyposażenia M.

Tylko czy w ogóle warto decydować się na SUV-a? Pasażerowie Cee’da mają przecież równie dużo miejsca, wykończenie wnętrza jest porządne, zastosowano w nim miękkie tworzywa, a całość ożywiono chromowanymi elementami. Na dodatek, bagażnik Cee’da kombi już w standardowym ustawieniu jest większy niż ten w SUV-ie, a gdy rozłożyć oparcie kanapy, przedział ładunkowy kombi zwiększy się o 300 l (to tyle, ile ma cały bagażnik małego auta!). Poza tym bagażnik kombi wyposażono w siatkę oddzielającą bagaż, w schowki pod podłogą, w uchwyty i szyny do mocowania ładunku.

Za Sportage’em przemawiają tylko typowe zalety każdego SUV-a – łatwiej się do niego wsiada i wyżej siedzi. Ale zwieszenie jest twarde, a układ kierowniczy mniej precyzyjny niż ten w Cee’dzie. Kombi lepiej izoluje pasażerów od nierówności jezdni, a wolnossący silnik 1.6 zapewnia wyższą dynamikę niż ta sama jednostka w Sportage’u. Widać to głównie na autostradzie, gdzie rozpędzony Cee’d, dzięki mniejszej czołowej powierzchni, stawia mniejszy opór wiatrowi niż wysoki SUV.

Kia Sportage Kia cee'd SW
W Sportage’u siedzi się wysoko; układ kierowniczy jest trochę „bez czucia” Tablica Cee’da jest lekko wychylona ku kierowcy, materiały są wysokiej jakości
Oparć kanapy nie da się złożyć na równo z podłogą bagażnika Oparcie w Sportage’u można odblokować także od strony bagażnika Cee’d kombi ma duży bagażnik i niską krawędź ładunkową Schowki pod podłogą i szyny z przegrodami zapewniają porządek

Podsumowanie

Rodzinny pojedynek między dwiema Kiami na swoją korzyść rozstrzyga kombi. Jeśli nie zależy Ci, żeby siedzieć wyżej, przestronniejszy, zwinniejszy i bardziej komfortowy Cee’d SW lepiej spełni Twoje potrzeby.

 

Dane producenta Kia Sportage 1.6 GDI Kia cee’d SW 1.6 GDI
Cena od 69 990 zł od 65 540 zł
Silnik i przeniesienie napędu
Rodzaj napędu benzynowy, R4 benzynowy, R4
Pojemność skokowa 1591 cm3 1591 cm3
Moc maks./przy obrotach 135 KM/6300 obr/min 135 KM/6300 obr/min
Maks. moment obr./przy obrotach 164 Nm/4850 obr/min 164 Nm/4850 obr/min
Osiągi
0–100 km/h 11,5 s 10,2 s
Prędkość maksymalna 178 km/h 192 km/h
Zużycie paliwa
Średnie 6,8 l/100 km 6,3 l/100 km

Volkswagen Tiguan kontra Golf Variant

Różnica w cenie w zasadzie nie jest duża, więc trudno od razu się zdecydować – Tiguan kosztuje o niecałe 10 tys. zł więcej niż Golf Variant z porównywalnym silnikiem. Na plus Golfa trzeba zaliczyć, że cena 98 990 zł dotyczy najdroższej wersji wyposażeniowej, bo tańszych z silnikiem 2.0 TDI nie ma w ofercie. Cena Tiguana (108 790 zł) odnosi się zaś do wersji podstawowej. W droższej (Sport&Style) SUV kosztuje 118 490 zł, jest więc o 19 500 zł droższy od Golfa Varianta.

Czy Tiguan daje coś więcej niż kompaktowe kombi? Znów, jak mantrę, musimy powtórzyć tekst o wygodniejszym wsiadaniu i wyższej pozycji za kierownicą SUV-a. Ale jest coś więcej – Tiguan ma ergonomiczne fotele dobrze podpierające ciało, z jego wnętrza doskonale widać, co dzieje się wokół, zawieszenie zaś jest i sztywne, i komfortowe. Włączniki i wyświetlacze znajdują się tam, gdzie powinny, wszędzie są sensowne schowki (nawet pod sufitem).

Z tyłu też siedzi się wyżej, kanapę można przesuwać i zmieniać kąt pochylenia jej oparcia. Gdy kanapa „podjedzie” do przodu o 16 cm, bagażnik urośnie o 80 litrów. Ale i to nie sprawi, że stanie się pojemny jak ten w Golfie kombi. Jeśli pominąć nieco większy prześwit oraz możliwości jazdy w terenie i ciągnięcia cięższej przyczepy jakie daje SUV, okaże się, że Golf Variant wszystko robi lepiej. Jego nadwozie mniej się przechyla, a zawieszenie z większym czuciem reaguje na nierówności drogi, więc Golfem podróżuje się bardziej komfortowo – mimo to jest zwinniejszy niż Tiguan.

Pod maską Varianta pracuje nowy, znacznie bardziej dynamiczny i wyróżniający się większym momentem obrotowym (na dodatek oszczędniejszy) silnik 2.0 TDI o mocy 150 KM. Tiguan (do jesieni 2015 roku, gdy pojawi się model nowej generacji) będzie miał starą jednostkę TDI o mocy 140 lub 177 KM. Również jego wyposażenie jest nie całkiem na czasie – brak w nim asystenta hamowania w mieście, czy tempomatu utrzymującego stałą odległość, które można zamówić do Golfa. Także ekran multimediów i nawigacji w Tiguanie jest mniejszy (starsza generacja) niż ten w Golfie. Na dodatek silnik kombi zużywa niemal o litr oleju napędowego mniej – w sumie szala zwycięstwa mocno przechyla się więc na jego stronę.

Volkswagen Tiguan Volkswagen Golf Variant
Ekran nawigacji w Tiguanie jest mniejszy, za kierownicą siedzi się wygodnie Wszelkie włączniki w Golfie są pod ręką,
wykonanie – na wysokim poziomie
Kanapę z tyłu Tiguana można przesuwać Gdy kanapę przesunąć do tyłu, bagażnik staje się dość mały Także w Golfie kombi z tyłu nie brakuje miejsca Gdy roleta przykrywająca bagaż jest zbędna, można ją schować  pod podłogą

Podsumowanie

Pod względem jakości materiałów i wykonania obydwa auta prezentują ten sam poziom. Ale Golf może zabrać na pokład więcej bagażu niż Tiguan, ma nowocześniejsze silniki i okazuje się ekonomiczniejszy na co dzień. Napęd 4x4 może mieć i jeden, i drugi model.

 

Dane producenta VW Tiguan 2.0 TDI BMT VW Golf Variant 2.0 TDI BMT
Cena od 108 790 zł od 98 990 zł
Silnik i przeniesienie napędu
Rodzaj napędu turbodiesel, R4 turbodiesel, R4
Pojemność skokowa 1968 cm3 1968 cm3
Moc maks./przy obrotach 140 KM/4200 obr/min 150 KM/3500 obr/min
Maks. moment obr./przy obrotach 320 Nm/1750 obr/min 340 Nm/1750 obr/min
Osiągi
0–100 km/h 10,2 s 8,9 s
Prędkość maksymalna 193 km/h 218 km/h
Zużycie paliwa
Średnie 5,3 l/100 km 4,2 l/100 km
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 75 990 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    W drugiej części testu, sprawdzającego czy warto kupować droższe SUV-y, czy raczej bardziej racjonalne kombi, porównujemy Kię Sportage z ceed'em i VW Tiguana z Golfem Variantem.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-10-29 12:04:18
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij