Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Seat Alhambra: Prosty jak kwadrat

W największym skrócie – Seat Alhambra jest jak przeszklony mały pokój na kołach, brakuje tylko żyrandola i balkonu.

Roman Popkiewicz 2014-02-21
Seat Alhambra (fot. Jacek Hanusz)

W idealnie praktycznym świecie byłby to idealny samochód. Kabina tak przestronna, że można bawić się w niej w berka, bagażnik prawie jak kontener, podwyższona pozycja za kierownicą, znakomita widoczność, przekładnia DSG i lista udogodnień długa jak książka telefoniczna – Skoda by się nie powstydziła. Dla niewtajemniczonych – to jest komplement.

Alhambra to oczywiście VW Sharan, tyle że z innym emblematem. Od niemieckiego brata-bliźniaka Seat różni się praktycznie tylko reflektorami, tylnymi lampami i kierownicą. Ma taki sam silnik 2.0 TDI, teraz o mocy 177 KM, taką samą przekładnię (w wypadku egzemplarza testowego 6-biegową, dwusprzęgłową) oraz taki sam układ jezdny. Na drodze duży van zachowuje się praktycznie jak auto osobowe, prowadzi się precyzyjnie, ma dobrze zestrojone zawieszenie, zapewniające nie tyle ostre reakcje, ile po prostu świetną przyczepność.

Jak na swoje wymiary, Alhambra jest też dość zwinna, a manewrowanie i parkowanie ułatwiają odpowiednie czujniki (montowane fabrycznie; z tym silnikiem Alhambra jest oferowana tylko w bogatszej wersji Style). W vanie Seata wszystko jest dokładnie takie, na jakie wygląda – proste i praktyczne jak kwadrat. Wielkie drzwi zapewniają doskonały dostęp, zakresy regulacji foteli są większe niż potrzeba (poza tym, że takie rzeczy nigdy nie są za duże), obsługa wymaga tylko umiejętności naciskania przełączników, dynamika jazdy jest pierwsza klasa, podwyższona pozycja kierowcy daje większe poczucie bezpieczeństwa wynikające z tego, że „widzę więcej”, a zużycie paliwa jest – jak na auto tej klasy – niewysokie i w realnym świecie wynosi średnio około 9,5-10 l/100 km.

Nie da się tego niestety powiedzieć o cenie Alhambry – w podstawowej wersji Reference i z benzynowym silnikiem 1.4 TSI kosztuje ona 97 tys. zł. Natomiast za taką jak testowana, czyli 2.0 TDI DSG Style, trzeba już zapłacić prawie 139 tys. zł. Niemało. Czy warto? Cóż, na to pytanie każdy musi sam sobie odpowiedzieć.

DANE PRODUCENTA Seat Alhambra 2.0 TDI DSG

DANE PRODUCENTA Seat Alhambra 2.0 TDI DSG

Cena138 600 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnikaturbodiesel, R4
Pojemność skokowa1968 cm3
Moc maksymalna177 KM
przy obrotach4200/min
Maksymalny moment obrotowy380 Nm
w przedziale obrotów1750–2500/min
Rodzaj napęduna przednie koła; 6-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h9,6 s
Prędkość maksymalna205 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie5,9 l/100 km
Emisja CO2154 g/km
NADWOZIE5-drzwiowy, 5- lub 7-miejsc. van, dług. x szer. x wys. 4854 x 1904 x 1720 mm, rozstaw osi 2919 mm, masa własna 1851 kg, poj. bagażnika 267/658/2297 l, poj. zbiornika paliwa 73 l.

naszym zdaniem

Roman Popkiewicz redaktor „auto motor i sport”

Cechy praktyczne Alhambry się nie starzeją. Dołożone do tego dynamika, ekonomia i wyposażenie czynią Seata świetnym autem. Nawet jeśli dość drogim.

to polubisz - elektryczne drzwi
Elektrycznie przesuwane tylne drzwi to jeden z lepszych wynalazków człowieka. W wersji Style w standardzie.

tego nie - nieduże lusterka
Największe niedociągnięcie Alhambry to stosunkowo nieduże lusterka boczne – mogłyby/powinny być większe.

Roman Popkiewicz

amis

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 104 400 PLN
Dostępne nadwozia: van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Cykl testowy na pomiar średniego użycia pliwa nie ma nic wspólnego z normalnym życiem.
     
    Co masz na myśli?

    Samuraj, 2014-02-23 19:51:07
  • avatar
    zgłoś
    Na spritmonitor wychodzi średnia 8,33 litra, co przy tak dużym aucie i z takim oporami chyba nie taki zły wynik. Na razie Alhambra jest jakieś 30% mniej popularna niż bratni Sharan, ale może teraz to się zmieni
    SkyActive ciekawie się zapowiada. Trochę ten stopień sprężania niepokoi. Musieli sporo zakombinować z chłodzeniem silnika, itd. Jak to będzie sprawować się to za kilka lat będzie można stwierdzić. Zapowiadają kolejne generacji tych silników.

    garfield, 2014-02-23 19:26:38
  • avatar
    zgłoś
    Cykl testowy na pomiar średniego użycia pliwa nie ma nic wspólnego z normalnym życiem. Ważne też jest ile kilometrów miał przejechany egzemplarz testowy zanim trafił do testu. Z doświadczenia wiem, ze czasami trzeba przejechac do 1000 km, zeby wszystko się ustabilizowało.
    Zgadzam się: SkyActiv wydaje się lepszą alternatywą :)
    Bylek, 2014-02-23 10:07:37
  • avatar
    zgłoś
    Widać tym samym, jak wielkim ekobublem są: Unia Europejska, dyrektywa unijna i silniki TSI. Komuś najwyraźniej zmiany w technologii się opłacają. Ja poproszę SkyActiv ;)

    airmatic, 2014-02-22 10:20:50
  • avatar
    zgłoś
    Prawie cztery litry różnicy w średnim spalaniu - dosyć sporo ...

    Samuraj, 2014-02-21 23:50:25
  • avatar
    zgłoś
    W największym skrócie – Seat Alhambra jest jak przeszklony mały pokój na kołach, brakuje tylko żyrandola i balkonu.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-02-21 08:45:31
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij