Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Seat Altea - W rytmie salsy

Jeśli myślałeś, że van to najnudniejszy rodzaj samochodu, zastanów się jeszcze raz. Oto hiszpański urok i czar. Oto kolejny van skonstruowany na płycie podłogowej Golfa, tym razem dla odmiany bardzo atrakcyjny stylistycznie. Oto Seat Altea.

2008-07-23
Seat Altea Altea jest tak dynamiczna, jak sugeruje wygląd jej nadwozia - wrażenia z jazdy to potwierdzają.

auto motor i sport 5/2004

Od słynnego concept cara Salsa, który cztery lata temu podbił salon w Genewie, Altea różni się głównie tym, że jest dwa razy wyższa. Zachowuje niezwykle charakterystyczne linie biegnące od przednich reflektorów aż do tylnych błotników. Jak na auto jednobryłowe, proporcje blachy do szyb ma dość niekonwencjonalne, dzięki czemu nie do końca pasuje do wyobrażeń o vanach. Boczne krawędzie klapy bagażnika bezpardonowo "ucinają" tylne lampy, co do harmonijnych linii wprowadza pewien niepokój. Szefowie firmy mówią, że pod względem stylizacji Seat znalazł język, którym już niedługo przemówią jego kolejne modele.

Nowe pokolenia Seatów mają mieć "wyrazistą stylizację i sportowego ducha". Na tej liście nie ma walorów funkcjonalnych, więc to zapewne nie przypadek, że duży wzrost nadwozia Altei ukrywa wnętrze wielkości kompaktowego hatchbacka. Altea jest o 11 cm krótsza i o 8,5 cm niższa niż kuzyn Touran z Wolfsburga, ma rozstaw osi Golfa oraz bagażnik o przeciętnej pojemności 409 litrów. Po złożeniu kanapy przestrzeń bagażowa powiększa się do nieco ponad 1300 litrów, czyli dokładnie tyle, ile w Golfie, i znacznie mniej niż u któregokolwiek z rywali. Seat o tym wie i aby nie stawiać Altei obok innych vanów, wykonuje podwójnego nelsona, wymyślając nową klasę pojazdów - MSV (Multi Sports Vehicle). Niepotrzebnie, wszak Altea i tak ma wszystkie cechy auta rodzinnego. A swoją drogą - ile skrótów można ułożyć z tych samych kilku słów?

Seat zrezygnował z pomysłu umieszczania nikomu niepotrzebnych siedzeń w bagażniku, koncentrując się na tych tradycyjnych. I one okazują się pierwszorzędne. Po sportowemu uformowane fotele są z rodzaju tych, na które się nie wsiada, a w które się wpada. Długie siedziska i szerokie oparcia są wygodne i zapewniają świetne trzymanie boczne. Mocno wyprofilowana jest też tylna kanapa, z tym że bez żadnych wątpliwości - z myślą o dwóch pasażerach. Ten, kto siądzie pośrodku (na trzeciego) miejsca będzie miał pod dostatkiem, ale poczuje się jak piąte koło u wozu.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
NadwoziePięciodrzwiowe, pięciomiejscowe typu van, długość x szerokość x wysokość 4280 x 1768 x 1568 mm, rozstaw osi 2578 mm, masa własna 1470 kg, poj. bagażnika 409 l, pojemność zbiornika paliwa 55 l.
SilnikRzędowy, czterocylindrowy, umieszczony poprzecznie z przodu, cztery zawory na cylinder, wyposażony w turbosprężarkę i chłodnicę powietrza doładowującego. Pojemność skokowa 1968 cm3, moc 103 kW (140 KM) przy 4000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 320 Nm w przedziale 1750-2500 obr/min.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 9,9 s Prędkość maksymalna 201 km/h Śr. zużycie paliwa 5,8 l/100 km

Przed kierowcą rozpościera się kokpit wykonany z plastików ugotowanych na twardo. Konsola środkowa znajduje się wysoko i jest wysunięta w stronę pasażerów. Robi ona tym większe wrażenie, im większy znajduje się na niej wyświetlacz. Zza grubej, trójramiennej kierownicy zachęcająco spoglądają znajdujące się w osobnych wnękach zegary. Jest sporo schowków oraz uchwytów, z miejscem na 1,5-litrową butelkę w drzwiach włącznie.

Wycieraczki przedniej szyby do pracy startują "z garaży" w przednich słupkach. To unikatowe rozwiązanie (bardzo praktyczne, bo np. straż miejska nie ma gdzie zatknąć mandatu za złe parkowanie) zostało żywcem przeniesione ze wspomnianej już Salsy.

Przyjemności z jazdy Altea daje tyle, ile obiecuje jej dynamiczny wygląd. Zestrojenie układu jezdnego jest bliższe temu z Audi A3 niż z Golfa, co oznacza, że Seat bardzo szybko i dokładnie reaguje na polecenia kierowcy. Elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego jest sprytnie sterowane i podczas jazdy kierowca ma zapewnione bardzo dobre wyczucie tego, co dzieje się z autem. Przy bardzo niskich prędkościach do kręcenia kierownicą wystarczy minimalna siła.

Dynamika jazdy jest znakomita - najlepiej pokazuje to wersja z silnikiem 2.0 TDi, najnowszym turbodieslem Volkswagena. Możliwości tej jednostki (140 KM i 320 Nm) sprawiają, że hiszpański odpowiednik Scénica tak samo dobrze czuje się zarówno na autostradzie, jak i na krętych górskich zawijasach. Zakręty Seat połyka szybko i zdecydowanie, przy akompaniamencie przytłumionego pomruku silnika i świstu powietrza, które przypomina o swoim istnieniu, bezwstydnie hałasując w okolicy środkowego słupka. 

Altea nie bije żadnego rekordu, ale i tak na rekordzistów patrzy z góry, bo w porównaniu z towarzystwem Tourana i spółki ma nieporównanie więcej stylu i uroku. Najnowsze dziecko Seata to z charakteru coś w rodzaju Chryslera PT Cruisera. Dlatego właśnie jest większa szansa, że Alteę będziesz traktował jak kumpla, a nie jak... kolejnego robota kuchennego.

Tekst: Roman Popkiewicz
Zdjęcia: R. Popkiewicz i Seat

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 38 000 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Jeśli myślałeś, że van to najnudniejszy rodzaj samochodu, zastanów się jeszcze raz. Oto hiszpański urok i czar. Oto kolejny van skonstruowany na płycie podłogowej Golfa, tym razem dla odmiany bardzo atrakcyjny stylistycznie. Oto Seat Altea.
    auto motor i sport, 2008-07-23 21:26:44
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij