Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.4

Seat Exeo i Volkswagen Passat CC – druga młodość?

Nowy znaczy lepszy? Debiutowały w zeszłym roku, ale tylko jeden z nich jest nową konstrukcją. Naprzeciw siebie stają Seat Exeo 1.8 Turbo 20V Sport i Volkswagen Passat CC 1.8 TSI. Co wygra - nowość, czy sprawdzona, dopracowana konstrukcja? Dwa lepiej urodzone auta klasy średniej w teście porównawczym.

2010-05-12
Seat Exeo i Volkswagen Passat CC Od tyłu wyglądają zgrabnie. Bardziej okrągły Passat oferuje gorszą widoczność z fotela kierowcy.

Pamiętam ten jęk zawodu, gdy na zeszłorocznej wystawie motoryzacyjnej w Paryżu pokazano Exeo. Pierwsze szkice i zdjęcia szpiegowskie zdradzały, że będzie to Seat pełną gębą, o dynamicznym, nowoczesnym nadwoziu. Niestety, to, co "wyszło" spod płachty materiału okazało się Audi A4 poprzedniej generacji po... drobnych zmianach! A przecież do tej pory każdy nowy model hiszpańskiej marki, mimo wspólnych klocków z innymi autami koncernu Volkswagena, wyróżniał się przede wszystkim oryginalną sylwetką.

Jeśli wziąć pod uwagę fakt, że swego czasu wspomniany model Audi A4 był jednym z najlepszych aut klasy średniej, to pochodzenie Exeo nie powinno nikomu przeszkadzać. Dlaczego więc nie porównać go nie ze zwykłym Passatem, tylko z jego lepiej urodzoną odmianą - CC? W końcu oba mają podobne aspiracje, pochodzą z tego samego koncernu i napędzane są 1,8-litrowymi benzynowymi silnikami turbo. Różnica polega na tym, że Seata w testowanej wersji Sport można mieć już za 87 590 zł, natomiast Passat CC ceni się wyraźnie wyżej, kosztując przynajmniej 107 590 zł. Może nie warto przepłacać?

CC należy do stosunkowo nowego gatunku czterodrzwiowych coupé. Obniżona linia dachu, wydłużona sylwetka nadwozia i piękne 18-calowe felgi aluminiowe "Interlagos" (dopłata 1800 zł) sprawiają, że auto prezentuje się lepiej niż dobrze. Seat wygląda przy nim o wiele skromniej, choć, trzymając się z dala od VW, na ulicy zaskakująco mocno przyciąga spojrzenia przechodniów. Exeo jest krótsze, węższe i ma zdecydowanie mniejszy rozstaw osi niż Passat. Ten ostatni wymiar, będący na poziomie współczesnych kompaktów, mocno rzutuje na przestronność kabiny. W hiszpańskim aucie jest po prostu ciasno, szczególnie z tyłu, choć i z przodu, nawet po maksymalnym odsunięciu foteli w kierunku południowym, Exeo nie rozpieszcza. Co innego Passat. Tutaj pasażerowie przednich siedzeń mogą wręcz rozprostować nogi, natomiast zasiadający na dwóch osobnych fotelach tylnych mają przyzwoitą, czyli większą niż w Seacie, ilość miejsca na kolana oraz na wysokości ramion. Deficyt centymetrów odczuwany jest jedynie nad głową, ale CC to w końcu prawie coupé!

Jeśli ktoś miał kiedykolwiek do czynienia z Audi A4, może się nieco zdziwić spoglądając na kokpit Seata. Pochodzi on bowiem nie z sedana, a z bardziej "odjazdowego" kabrioletu. A to sprawia, że jakość wnętrza Exeo jest na poziomie, o jakim do tej pory Seat mógł tylko pomarzyć. Efektownie wyglądają srebrne obwódki dookoła kratek wlotu powietrza i zegarów umieszczonych w tubach, porządne są materiały, a przełączniki w Exeo działają z tym charakterystycznym dla aut wysokiej próby kliknięciem. Spasowanie elementów mogłoby być jednak bardziej precyzyjne, a sama kabina - nie tak smutna. Wnętrze Passata CC jeszcze mocniej stawia na jakość i jest mniej ponure. VW punktuje wyżej również pod względem funkcjonalności i ergonomii, co nie dziwi, zważywszy na fakt, że konstrukcje obu aut dzieli jakieś 5 lat, bo CC to po prostu bardziej odjechany Passat. O ile kieszenie w drzwiach są małe tu i tu, o tyle w samochodzie niemieckim wygospodarowano zdecydowanie więcej miejsca na drobne przedmioty, są też dwa uchwyty na kubki w desce rozdzielczej, zamiast jednego, jak w Exeo. Wygodniejsza w VW jest obsługa panelu klimatyzacji z dużymi pokrętłami do ustawiania temperatury; w Seacie do tego samego służą niewielkie przyciski.




Pięć czy cztery?


Przewaga Exeo polega na tym, że na jego tylnej kanapie mogą zasiąść trzy osoby, natomiast w Passacie CC - tylko dwie. Hiszpański samochód oferuje więcej centymetrów nad głowami (pierwsze zdjęcie), ale wygodniej, ze względu na dwa osobne fotele i większą przestrzeń, podróżuje się w Volkswagenie. Po prostu coś za coś.

W obu samochodach pozycję do jazdy można dobrać bez problemu, dzięki wszechstronnie regulowanym fotelom i kierownicy ustawianej w dwóch płaszczyznach. Exeo ma wąskie sportowe siedzenia, świetnie trzymające ciało "za boki" w zakrętach, ale z drugiej strony - trochę za małe dla osób nieco przy kości. Fotele w Passacie są większe, wygodniejsze ale słabiej wyprofilowane.

Między przednimi kołami obydwu samochodów spoczywają silniki o pojemności 1,8 l, wspomagane przez turbosprężarkę. To tyle, jeśli chodzi o cechy wspólne. Jednostka napędowa CC usytuowana jest poprzecznie, natomiast ta w Exeo - wzdłuż osi pojazdu, czyli tak samo, jak w poprzednim Passacie. Ponadto, ta pierwsza wyposażona jest w bezpośredni wtrysk paliwa i 16-zaworową głowicę. Silnik Seata to stary znajomy z pięcioma zaworami na każdy z czterech cylindrów i wielopunktowym wtryskiem paliwa. Różnica w mocy to 10 KM na jego niekorzyść, natomiast moment obrotowy jest zdecydowanie mniejszy i osiągany przy nieco wyższych obrotach. VW "kipi" 250 Nm w zakresie od 1500 do 4200 obr/min, Seat wyciska 220 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 1800 obr/min. I czuć to w czasie jazdy. Silnik CC szybciej zabiera się do roboty, jest bardziej spontaniczny w każdym zakresie obrotów i zużywa o jakieś pół litra mniej paliwa na każde 100 km. Ale to, co pracuje za osłoną chłodnicy Seata wcale mocno nie odstaje, choć ma gorszą dynamikę, co wyraża się o 0,7 s dłuższym czasem przyspieszenia do 100 km/h. Pod względem elastyczności Seat i VW są bardzo blisko siebie, z lekkim wskazaniem na tegodrugiego."Hiszpan" lepiej przyspiesza jedynie na 6. biegu. I też lepiej hamuje na zimno oraz na ciepło. Jednostki napędowe obu samochodów połączono z 6-stopniowymi przekładniami mechanicznymi. Zarówno w Seacie, jak i w VW biegi wchodzą lekko i z odpowiednią precyzyją.

Na drodze "hiszpan" zaskakuje przede wszystkim wysokim komfortem resorowania. Jego zawieszenie jest sprężyste, dobrze radzi sobie z nierównościami następującymi jedna po drugiej, z torowiskami i niewielkimi pojedynczymi wyrwami w jezdni. Zaskakuje też bardzo cichą pracą, choć przy pokonywaniu zapadniętych studzienek zdarza mu się dobijać. Passat CC jest mniej sprężysty, niewiele gorzej przejeżdża przez nierówności, ale jego zawieszenie nigdy nie ma dość. Także w zakrętach, gdzie VW wykazuje się zachowaniem bliskim neutralnemu i świetną stabilnością przy jeździe z dużymi prędkościami na wprost. Exeo jest przede wszystkim mocno podsterowne i nie tak pewne jak CC. Układy kierownicze w obu dają poczucie pełnej kontroli nad autem, ale pracują zupełnie inaczej ze względu na zastosowanie różnych rodzajów wspomagania. W niemieckim samochodzie jest układ elektrohydrauliczny, pomagający bardzo lekko manewrować przy niewielkich prędkościach i utwardzający się wyraźnie przy jeździe z szybkościami większymi niż miejskie. Seat, zaopatrzony we wspomaganie hydrauliczne, np. przy parkowaniu wymaga przyłożenia zdecydowanie większej siły, ale odpłaca się bardziej płynną pracą.

Pod względem wyposażenia seryjnego Seat i VW są bardzo blisko siebie. W obu znajdziemy między innymi 6 poduszek powietrznych, systemy wspomagania kierowcy w czasie jazdy (ABS, ESP, EBA i inne), radio CD z MP3 i ośmioma głośnikami, szyby w drzwiach przednich i tylnych oraz lusterka sterowane elektrycznie, czy też 17-calowe felgi aluminiowe.

Passat CC jest samochodem nowszym i przez to lepszym. Zaskakuje jednak to, że "nowy-stary" Seat trzyma się bardzo dzielnie. I ma naprawdę atrakcyjną cenę. Druga młodość? Jak najbardziej!

Tekst: Maciej Struk
Zdjęcia: P. Łapot, J. Hanusz

Dane techniczne testowanych samochodów

Ogólne Passat CC 1.8 TSI Exeo 1.8 Turbo 20V Sport
Rodzaj silnika/liczba cylindrówR/4R/4
Moc kW (KM)118 (160)110 (150)
Przy obrotach (/min)50005700
Poj. skokowa cm317981781
Maksymalny moment obrotowy (Nm)250220
Przy obrotach (/min)1500-42001800
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna
Dł / szer / wys (mm)4799/1855/14174661/1772/1430
Rozstaw osi (mm)27112642
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,411,2
Poj. zbiornika paliwa (l)7070
Masa własna (kg)14301400
Dopuszczalne obciążenie (kg)490560
Poj. bagażnika (l)532460
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1470/14851470/1440
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1000/920995/935
CO2 (limit) g/km180184
OsiągiPassat CC 1.8 TSIExeo 1.8 Turbo 20V Sport
0-80 km/h (s)5,96,4
0-100 km/h (s)8,49,1
0-120 km/h (s)11,913,2
0-130 km/h (s)13,915,4
0-140 km/h (s)16,217,9
0-160 km/h (s)22,524,9
Prędkość maksymalna (km/h)222217
Elastyczność Passat CC 1.8 TSIExeo 1.8 Turbo 20V Sport
60-100 km/h na IV/V biegu (s)7,8 s/b.d.8,4/11,6
80-120 km/h na IV/V biegu (s)8,2/10,88,5/10,8
Elastyczność Passat CC 1.8 TSIExeo 1.8 Turbo 20V Sport
80-120 km/h na VI biegu13,812,5
Zużycie paliwaPassat CC 1.8 TSIExeo 1.8 Turbo 20V Sport
Zużycie paliwa wg normy ECE ( w mieście) l/km10,410,9
Zużycie paliwa wg normy ECE ( poza miastem) l/km6,06,1
Zużycie paliwa wg normy ECE (średnie) l/km7,67,9
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)6,56,9
Maksymalne (l/100 km)12,514,2
średnie podczas testu (l/100 km)9,29,7
zasięg (km)760721
Droga hamowania (m)Passat CC 1.8 TSIExeo 1.8 Turbo 20V Sport
ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)39,138,6
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)40,339,2
Ceny i wyposażeniePassat CC 1.8 TSIExeo 1.8 Turbo 20V Sport
Cena modelu testowanego (zł)107 590 zł87 590 zł
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ tak
ABS/ESPtak/ taktak/ tak
Radioodtwarzacz CD/MP3tak/ taktak/ tak
Klimatyzacja automatycznataktak
Reflektory biksenonowe6100 zł4990 zł
Lakier metalizowany2650 zł2490 zł
Skórzana tapicerka6670 zł4990 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych


Ocena punktowa (maks. 500)

Passat CC 1.8 TSI 384 Passat CC jest przestronny wewnątrz, wygodny i świetnie wykonany. Przekonuje do siebie bardzo dobrym układem jezdnym, stabilnym zachowaniem i nowoczesnym, dynamicznym silnikiem.
Exeo 1.8 Turbo 20V Sport 352 Zdawałoby się, że będzie smakował jak odgrzewany kotlet i że nie będzie miał żadnego „podejścia” pod Passata CC. A tu nic z tych rzeczy. Exeo przegrywa głównie ciasnym nadwoziem i mniej stabilnym zachowaniem w czasie jazdy. Ciekawa propozycja za dobrą cenę!
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 114 390 PLN
Dostępne nadwozia: coupe-4, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Wcale nie przeczę - ale nazwanie go "lepiej urodzonym" to iście ogromne nadużycie
    airmatic, 2011-02-04 22:17:02
  • avatar
    zgłoś
    Spójrz na to z drugiej strony. Może i jest to odgrzewany kotlet polany ketchupem, ale smakuje podobnie jak zaraz po usmażeniu. Seat opiera się na A4, ale to moim zdaniem dobrze, bo dostajemy konstrukcję sprawdzoną, solidną, dobrze wyposażoną, a na dodatek tańszą i z dobrymi jednostkami.
    ~Samuraj, 2011-02-04 22:04:06
  • avatar
    zgłoś
    "Lepiej urodzone auto klasy średniej" w odniesieniu do Exeo [u]brzmi wyjątkowo nieprecyzyjnie[/u] - to tak, jakby wielkiej klasy muzyk szukał właściwego dźwięku... przebiegając dłonią po całej klawiaturze fortepianu . Tak naprawdę "narodziny" tego Seata to jakiś mezalians ("szlachecka" marka Audi oraz Seat, który w przeszłości popełniał bękarty w rodzaju pierwszej Ibizy czy Marbellę) i swoista degradacja A-czwórki, która powinna spokojnie przejść na zasłużoną emeryturę.Ja rozumiem, że VAG-owi może się jeszcze przydać ta porządna i sprawdzona konstrukcja, ale sam model nie ma obecnie tylu atutów co zupełnie nowy Superb lub Passat B6-i-pół . Mało tego, odstaje w rodzinnych porównaniach - z "Paskiem" przyprawionym na CLS-a tym bardziej nie ma cienia szans. Może się to udać na rozwijających się rynkach (Turcja? Chiny?), gdzie cena i głód dobrego auta ma znaczenie. Ale u nas takie auto lepiej sprowadzić z emblematem Audi , metryką urodzenia z poprzedniej dekady i licznikiem cofniętym o 2/3
    airmatic, 2011-02-04 21:58:35
  • avatar
    zgłoś
    Przewaga Seata, że jest 5 miejscowy, hmmm...W CC jest dostępna opcja Pakiet "5 miejsc"...Exeo to odgrzewane A4 sprzed kilku lat, CC to nieźle wystylizowany Passat. Do tego jak doda się taki pakiet R-Line...
    ~gufi, 2011-02-04 19:48:17
  • avatar
    zgłoś
    Nowy znaczy lepszy? Debiutowały w zeszłym roku, ale tylko jeden z nich jest nową konstrukcją. Naprzeciw siebie stają Seat Exeo 1.8 Turbo 20V Sport i Volkswagen Passat CC 1.8 TSI. Co wygra - nowość, czy sprawdzona, dopracowana konstrukcja? Dwa lepiej urodzone auta klasy średniej w teście porównawczym.
    auto motor i sport, 2009-08-10 11:48:15
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij