Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.9
BP BP

Seat Ibiza Cupra TDI - Koniec świata!

Zawsze wiedziałem, że są na świecie trzy rzeczy absolutnie pewne - śmierć, podatki i niepodważalna przewaga sportowa silników benzynowych nad dieslami. Dwie pierwsze prawdy bronią się uparcie. Trzecią próbuje obalić Seat Ibiza Cupra TDI.

Seat Ibiza Cupra TDI Mała Cupra jest nie tylko szybka, ale i piękna.

auto motor i sport 8/2004

Seat, kiedyś prowincjonalny producent, dziś ma aspiracje do liderowania. I właśnie w prężne dotąd ciało napędu benzynowego kolejną pikę wbija ten hiszpański producent. Na rynek wchodzi jego szybki sportowy produkt - Ibiza Cupra TDI. A więc z dieslem w środku!

Osobiście pojechałem w delegację do Hiszpanii. Byłem przekonany, że to sztuczka marketingowa, że diesel nie ma prawa zadowolić wyrafinowanego klienta. I zawiodłem się srodze. Na swojej, z ubiegłego wieku, wiedzy.

To działa. I jeździ żwawiej niż kolejka w wesołym miasteczku. Rozjeżdżając przy tym na miazgę stereotyp o poczciwym, mułowatym, a smrodliwym dieslu. Technologia pędzi jak oszalała. W Ibizie jest niezbyt duży turbodiesel 1.9, podrasowany (ale w technice 2-zaworowej!) do mocy... 160 KM! 84 KM z jednego litra! Do tego - niedostępny dla benzyniaków moment 330 Nm i dobrze zestopniowana 6-biegowa skrzynia dają 7,6 s do setki i gładko 220 km/h.

Przyspiesza to jak inflacja, na sportowym zawieszeniu i niskoprofilowych siedemnastkach wirażuje po zakrętach jak kolejka elektryczna. A dodatkowo zabija konkurentów urodą - Hiszpanie potrafią robić ładne samochody - i z zewnątrz, i w środku (całe wnętrze jest czarne). Oczywiście pełna elektryka, elektronika, komputery, "klima", nawigacja. To miłe stanąć na skrzyżowaniu między różnymi GTI i zostawić je w bezsilności. I podjeżdżać pod dystrybutor dwa razy rzadziej niż one. Bo pali to 5-7 litrów. A jeździ bogato. To zabawne lać tanią "wachę" jak do traktora, a jeździć jak Jaguar. I obalać stereotypy, że każdy kilometr na liczniku auta sportowego musi być dwa razy droższy niż u aut normalnych.

Jeździ ta Cupra jak roller coaster. Aż przyprawia o zawrót głowy. Diesel na górnej półce! Z Hiszpanii! Koniec świata.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Nadwozie3-drzwiowe, długość x szer. x wysokość 3953 x 1698 x 1441 mm, rozstaw osi 2460 mm, masa własna 1215 kg.
SilnikRzędowy, czterocylindrowy turbodiesel, 2 zawory na cylinder, pojemność skokowa 1896 cm3, moc 118 kW (160 KM), przy 3750 obr/min, maksymalny moment obrotowy 330 Nm przy 1900 obr/min.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 7,6 s Prędkość maksymalna 220 km/h Śr. zużycie paliwa 5,4 l/100 km

Tekst: Julian Obrocki
Zdjęcia: Seat

zobacz galerię

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 63 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Zawsze wiedziałem, że są na świecie trzy rzeczy absolutnie pewne - śmierć, podatki i niepodważalna przewaga sportowa silników benzynowych nad dieslami. Dwie pierwsze prawdy bronią się uparcie. Trzecią próbuje obalić Seat Ibiza Cupra TDI.
    auto motor i sport, 2008-06-14 22:37:52
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij