Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Seat Ibiza Cupra - Więcej ikry

Seat Ibiza Cupra przeszedł face lifting. Zamiast silnika 1.4 pojawił się motor o pojemności 1.8. Kolejna zmiana to brak skrzyni DSG. Teraz dostępny jest tylko sześciobiegowy manual

Szymon Piaskowski 2016-06-09

To w zasadzie największe zmiany, za to bardzo odczuwalne. Większy silnik osiąga o 12 KM wyższą moc (teraz ma 192 KM). Może wydaje się to niewiele, ale wrażenia związane z dynamiką jazdy (elastycznością, przyspieszeniem) są teraz znacznie lepsze. To głównie zasługa zwiększonego z 250 do 320 Nm momentu obrotowego (który od 1450 do 4200 obr/min jest stały).

Fakt, że kierowca sam musi mieszać dźwignią zmiany biegów tylko podkręca u niego wrażenie jedności z samochodem. I mimo że jak dla nas drogi prowadzenia skrzyni biegów mogłyby być troszeczkę krótsze, do jej pracy nie mamy zastrzeżeń. Ale Ibiza Cupra, jak chce producent, nie ma być ekstremalnie podkręconym hot-hatchem (nie wiadomo nawet czy doczekamy się najostrzejszej wersji z oznaczeniem R), lecz szybkim, miejskim autem, które ma sprawdzać się w codziennej eksploatacji. Pewnie dlatego ścieżka dźwiękowa płynąca z wydechu jest, przynajmniej dla nas, mało satysfakcjonująca – przydałby się jakiś magiczny przycisk, którym można byłoby podbić głośność wydechu. Teraz da się co prawda usłyszeć, hmm, strzały przy odejmowaniu gazu, ale generalnie dźwięk został wytłumiony.

Ibiza z 1,8-litrowym silnikiem ze 192 bardzo rączymi końmi odjeżdża wszystkim spod świateł na każdym biegu, choć zanim turbosprężarka porządnie „dmuchnie”, wyczuwalne jest minimalne opóźnienie w przyspieszeniu po nagłym wciśnięciu gazu – co jest przypadłością większości aut z silnikami turbodoładowanymi. Za to kiedy już zbierze się do pracy, Cupra nie pyta „za co i komu” tylko uderza z całej siły. Kierowca ma do wyboru dwa tryby jazdy – normalny i sportowy – które decydują o twardości amortyzatorów i sile (reakcja na gaz i dźwięk nie zmieniają się), z jaką jest wspomagany układ kierowniczy. Różnica obu ustawień jest odczuwalna, choć nawet w trybie sportowym Ibiza pozostaje komfortowa i nie wymaga od kierowcy każdorazowej wymiany plomb po byle przejażdżce.

Mimo większego nacisku na przednią oś (z uwagi na silnik o większej pojemności) z zakrętu w zakręt Cupra przeskakuje zwinnie, po części dzięki elektronicznej blokadzie mechanizmu różnicowego (XDS). Żeby samochód zaczął wyjeżdżać przodem, trzeba naprawdę przesadzić z prędkością. Tradycyjnie już dla wersji Cupra (w Leonie też zwracaliśmy na to uwagę) wnętrze przytłacza szarością, chętnie wzbogacilibyśmy je o jakieś sportowe akcenty – oznaczenia na kierownicy i dźwigni zmiany biegów to zbyt mało, żeby już na pierwszy rzut oka odróżnić Cuprę od zwykłej Ibizy. Za to pod względem jakości materiałów (głównie ich faktury i twardości) zauważyliśmy wyraźny postęp. Seat za Ibizę w wersji Cupra życzy sobie 78 100 zł. Jeśli szukasz szybkiego malucha, zakup Cupry zdecydowanie warto rozważyć.

Naszym zdaniem
Z roli szybkiego miejskiego auta Ibiza wywiązuje się świetnie, ale gdybyśmy to my ją tworzyli, podkręcilibyśmy dźwięk i wnętrze, by były bardziej wyraziste.

To polubisz - silnik
Nowy silnik jest świetny – ma tyle momentu obrotowego, że dynamiczna jazda Cuprą to czysta przyjemność.

Tego nie - nie wyłączysz ESP

W trybie Sport ESP wkracza co prawda z opóźnieniem, ale nie da się go wyłączyć. A w takim aucie powinno się dać

Dane producenta SEAT IBIZA CUPRA 1.8 TSI
Cena 78 100 zł
Silnik i przeniesienie napędu
Rodzaj napędu benz., R4 turbo
Pojemność skokowa 1798 cm3
Moc maks./przy obrotach 192 KM/4300-6200/min
Maks. moment obr./przy obrotach 320 Nm/1450-4200/min
Przeniesienie napędu na przednie koła, 6-biegowa przekładnia mechaniczna
Osiągi
0–100 km/h 6,7 s
Prędkość maksymalna 235 km/h
Zużycie paliwa
Średnie 6,0 l/100 km
Emisja CO2 139 g/km
Nadwozie
3-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4055 x 1693 x 1420 mm, rozstaw osi 2469 mm, masa własna 1260 kg, ładowność 515 kg, pojemność bagażnika 292 l, pojemność zbiornika paliwa 45 l.
 
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 63 700 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Przy okazji face liftingu Ibizy Hiszpanie zafundowali Cuprze silnik 1.8 zamiast 1.4, ale pozbawili ją skrzyni DSG – teraz jest dostępna tylko z przekładnią mechaniczną.&nbsp;</p><br /><br /><a href="/testy/Seat-Ibiza-Cupra-Wiecej-ikry,22509,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2016-06-09 13:13:40
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij