Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7

Seat Ibiza – Eliksir młodości

Małe auto, ale niczego mu nie brakuje. Nową Ibizą Seat udowadnia, że małe samochody mogą dziś bardzo dużo. Znacznie więcej niż ich poprzednicy.

Maciej Ziemek 2008-10-06
Seat Ibiza Szeroki tylny słupek Ogranicza widoczność do tyłu na boki, a malutkie okienko niewiele pomaga.

Ibiza dla młodych - SportCoupé

Krótsza o 18 mm, niższa o 17 mm, z bagażnikiem mniejszym o 8 litrów - trzydrzwiowa Ibiza Sport- Coupé jest dedykowana młodszym nabywcom. Ani wnętrzem, ani wyglądem przodu nie różni się od modelu pięciodrzwiowego. Jej sportowy charakter podkreślają opadająca linia dachu i bardziej agresywnie zarysowany tył, wyraźnie ładniejszy od znanego z odmiany pięciodrzwiowej. Oczywiście, taki kształt ogranicza ilość miejsca nad głowami pasażerów tylnych siedzeń, również widoczność do tyłu jest nienadzwyczajna. Testowany Sport- Coupé z silnikiem 1.6 spalił średnio 6,8 litra benzyny na 100 kilometrów. Auto będzie w sprzedaży w Polsce od października. W przyszłości pojawią się dwie mocne wersje - FR i Cupra, napędzane mocno "podkręconymi" silnikami 1.4 TSI.

Obok nowej płyty podłogowej, Seat "testuje" na Ibizie nowy styl. O ile płyta jest dziełem specjalistów z koncernu VW i będzie wykorzystywana we wszystkich nowych małych samochodach produkowanych przez marki należące do tego koncernu, o tyle design Seata to jego "prywatna" sprawa. Ponieważ - począwszy od Ibizy - Seaty projektuje teraz stylista, który ostatnio pracował dla Lamborghini, nie ma się co dziwić, że Ibiza wielu osobom się podoba i zwraca uwagę przechodniów nie tylko za sprawą świeżego jasnozielonego koloru. Charakterystyczna "twarz" o rysach auta sportowego i dynamiczna sylwetka mają być zapowiedzią równie dynamicznych cech nowego podwozia.

Zamiłowanie do sportowego stylu czuje się również we wnętrzu Ibizy. Wszystko zaczyna się już od pozycji za kierownicą, która w nowej Ibizie jest nieco niższa niż w poprzedniej. Razem z dużym zakresem wzdłużnej regulacji fotela i pokaźną regulacją kolumny kierownicy pozycja za kierownicą w Ibizie może się podobać i jest bardzo wygodna. Miejsca nad głową jest sporo nawet dla kierowców o sporym wzroście. Gruba kierownica dobrze leży w dłoniach. Za nią, ze skośnie ściętych głębokich tub, w stronę kierowcy spoglądają solidnych rozmiarów, czytelne zegary ze wskazówkami startującymi z pozycji pionowo w dół. Prędkościomierz i obrotomierz to jedyne przyrządy, na których w czasie jazdy skupiać się może uwaga kierowcy, bo... innych nie ma. Deska rozdzielcza Ibizy jest nieprzeładowana, wręcz minimalistyczna. Oprócz zegarów w zasięgu wzroku znajduje się tylko radioodtwarzacz. Ze wszystkich przycisków, które z deski rozdzielczej powędrowały nisko na tunel środkowy za dźwignię zmiany biegów, jednemu należałoby się jednak miejsce honorowe - wysoko nad radiem, między nawiewami klimatyzacji. Tym przyciskiem jest włącznik świateł awaryjnych. Szukanie go, w razie niebezpiecznej sytuacji na drodze, za dźwignią zmiany biegów bezpieczne nie jest, bo wymaga odrywania wzroku od drogi.

105-konny diesel starszej generacji, wyposażony jeszcze w pompowtryskiwacze, zapewnia Ibizie dobre osiągi przy jednoczesnym niskim zużyciu paliwa i niewielkiej emisji dwutlenku węgla. Niestety, ani kultura pracy, ani towarzyszące tej pracy odgłosy nie należą do mocnych stron tej jednostki. Dopóki obroty nie osiągną 2000 na minutę, dopóty Ibiza nie pali się do jazdy. Gdy turbosprężarka "śpi", moment obrotowy silnika drastycznie spada, a samochód z trudem nabiera prędkości. Dopiero powyżej 2000 obr/min silnik Ibizy budzi się do życia i chociaż szatan nigdy w niego nie wstępuje, da się nieco otyłą Ibizą poruszać całkiem sprawnie (masa własna testowanego samochodu wynosi 1235 kg). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h Ibizie 1.9 TDI Sport zajmuje 11,4 s. Nawet nieco mniej czasu trwa rozpędzanie z 60 km/h do 100 km/h, czy z 80 km/h do 120 km/h na czwartym biegu. Uskrzydlana siłą 240 Nm, dostępnych już od 1900 obr/min, Ibiza ochoczo przyspiesza aż do 4000 obr/min, chociaż w praktyce wystarczą jej tylko 3000 obr/min. Ponieważ ostatni bieg ma zbyt długie przełożenie, jego używanie można polecać wyłącznie do jazdy ze stałą prędkością na trasie, natomiast nigdy do rozpędzania auta. Elastyczność Ibizy na ostatnim biegu jest niemal dwa razy gorsza niż na czwórce. Ważne jednak, że bez specjalnych "dopalaczy", spoilerów czy wyjątkowo delikatnego traktowania pedału przyspieszenia Ibiza potrafi na trasie zadowolić się zużyciem oleju napędowego na poziomie 5 l/100 km.

Pod względem wyposażenia Seat Ibiza oferuje wynalazki, które w autach w ogóle nieco już spowszedniały, ale w samochodach małych mogą jeszcze zaskakiwać. Oprócz czołowych i bocznych poduszek powietrznych, oferowanych w wersji Sport w standardzie, nową Ibizę można doposażyć między innymi w reflektory biksenonowe czy w ESP, oferowane w pakiecie z czujnikami ciśnienia powietrza w oponach i wspomaganiem ruszania pod wzniesienie. Wysoka skuteczność standardowych hamulców też mile zaskakuje. Na zatrzymanie ze 100 km/h przy zimnych hamulcach, niezależnie od obciążenia, Seat Ibiza potrzebuje 39 m. Po rozgrzaniu układu hamulcowego droga hamowania ze 100 km/h do zatrzymania skraca się o 1 m. Wentylowane tarcze hamulcowe z przodu i lite tarcze z tyłu zdają egzamin na piątkę.

Ceny małego Seata w Polsce nie są jeszcze znane. Oficjalna premiera modelu odbędzie się pod koniec września. W Niemczech ceny nowej Ibizy sięgają poziomu cen nowej Skody Fabii. Czas pokaże, czy u nas będzie podobnie. Gdyby tak było, wersja ze 105-konnym silnikiem wysokoprężnym pod maską kosztowałaby około 50 tys. zł, ale model podstawowy powinien być o 10 tys. zł tańszy.

Tekst: Maciej Ziemek
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

Dane techniczne

Data publikacji 9/2008
Silnik R4, wzdłużnie z przodu sohc, 2 zawory na cylinder napęd paskiem zębatym
Moc kW (KM) 77 (105)
Przy obrotach (/min) 4000
Pojemność skokowa [cm3] 1896
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 240
Przy obrotach (/min) 1900
Maksymalne obroty (obr/min) 4500
Rodzaj paliwa ON
Przeniesienie napędu na przednie koła
Skrzynia biegów mechaniczna, 5-biegowa
Wielkość przełożeń 3,78/2,12/1,27/0,87/0,63:1
Bieg wsteczny 3,60:1
Przełożenie przekł. głównej 3,16:1
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejscowy, hatchback
Układ jezdny Zawieszenie przednie kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne; Zawieszenie tylne belka skrętna, sprężyny śrubowe, amortyzatory; Układ kierowniczy przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektryczne, przełożenie przekł. 16,4:1, 3 obroty kierownicą.
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane
Hamulce z tyłu tarczowe
Układy wspomagające ABS, EBD
Rozmiar kół i opon 7,5 J x 17, 215/40 R 17 Goodyear Excellence
Koło zapasowe koło dojazdowe
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,30
Powierzchnia czołowa [m2] 2,04
Dł/szer/wys [mm] 4052/1693/1445
Rozstaw osi [mm] 2469
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1465/1457
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 10,5/10,8
Poj. zbiornika paliwa [l] 45
Masa własna [kg] 1235
Dopuszczalne obciążenie [kg] 391
Poj. bagażnika [l] 292
CO2 (limit) [g/km] 119
Norma emisji spalin Euro 4
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 1407
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,60/0,44
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 754/1088
Gwarancja podzespoły (lata) 2
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Cena modelu testowanego (zł) 19 594 euro (w Niemczech)
Wyposażenie seryjne Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz boczne, układ ABS, klimatyzacja, elektrycznie regulowane szyby z przodu i z tyłu, centralny zamek sterowany pilotem, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, regulacja wysokości fotela kierowcy i kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach, asymetrycznie dzielona tylna kanapa.
0-50 km/h (s) 3,5
0-80 km/h (s) 7,7
0-100 km/h (s) 11,4
0-120 km/h (s) 17,0
0-130 km/h (s) 20,5
0-140 km/h (s) 24,4
0-160 km/h (s) 35,9
Prędkość maksymalna (km/h) 186
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 10,1/21,9
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 10,9/17,9
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 5,1
Maksymalne (l/100 km) 7,3
średnie podczas testu (l/100 km) 5,8
zasięg (km) 776
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 77
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 96
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 120 km/h 116
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 140 km/h 135
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 39
Wyposażenie dodatkowe Kurtyny powietrzne; Układ stabilizacji toru jazdy; Reflektory biksenonowe; Lakier metalizowany.


PODSUMOWANIE

Seat Ibiza 1.9 TDI Sport

Ocena:
4
(, )
Ibiza emanuje takim wdziękiem jak mało który z jej konkurentów, dzięki czemu powinna cieszyć się sporym powodzeniem. Tym bardziej że mały Seat świetnie radzi sobie nie tylko w mieście, ale i poza nim. Auto daje dużo przyjemności z jazdy.
Nadwozie
sporo miejsca z przodu
solidne wykonanie
atrakcyjna stylizacja
kiepska widoczność do tyłu na boki
nieco kłopotliwa obsługa (małe i trudno dostępne przyciski)
Komfort
wygodne fotele o bardzo dobrym bocznym podparciu
dobry ogólny komfort jazdy
słabe tłumienie poprzecznych nierówności
spore szumy toczenia
Napęd
precyzyjny mechanizm zmiany biegów
głośny silnik o niskiej kulturze pracy
mała siła napędowa przy niskich obrotach
zbyt długie przełożenie ostatniego biegu
Właściwości jezdne
stabilne zachowanie na prostej i na zakrętach
szybki i precyzyjny układ kierowniczy
Bezpieczeństwo
bardzo dobre hamulce
Środowisko
niskie zużycie paliwa
niska emisja dwutlenku węgla
Eksploatacja
krótkie przebiegi między przeglądami
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 63 700 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Cóż, VW zostało nieco odpadów po polo i zdecydowali zrobić Ibize
    ~michu, 2008-12-20 19:38:39
  • avatar
    zgłoś
    Jestem kobietą średniego wzrostu i szczerze mówiąc to pozycji za kierownicą nie mogłam znaleźć w nowej Ibizie. Tak jak opisujecie w artykule, że z tym nie ma problemu. Kombinowałam na wszystkie sposoby a pięty nie znajdywały oparcia, nie wspominając o tym, że do kierownicy brakowało mi z 20 cm. Jak dla mnie to samochód dla osób o wzroście powyżej 175 cm, czyli dla mężczyzn. Bardzo podoba mi się nowa Ibiza, ale jak to mówią pozycja za kierownicą jest bardzo ważna i dlatego nie mogłabym jeździć tym autem. No cóż nie jest to samochód dla mnie
    ~pozycja za kierownicą, 2008-12-06 12:19:19
  • avatar
    zgłoś
    Małe auto, ale niczego mu nie brakuje. Nową Ibizą Seat udowadnia, że małe samochody mogą dziś bardzo dużo. Znacznie więcej niż ich poprzednicy.
    auto motor i sport, 2008-10-06 15:00:12
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij