Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.8

Seat Ibiza ST – małe może być wielkie

Zazwyczaj samochody wyższych klas mają wnętrza i bagażniki większe niż auta mniejsze. Od tej zasady jest kilka wyjątków. Najnowszy nazywa się Seat Ibiza ST, czyli kombi.

2010-12-06
Seat, Ibiza ST W czasie jazdy 90-konna Ibiza z dieslem pod maską pozwala kierowcy zapomnieć o tym, że prowadzi małe i niezbyt silne auto

 

Klasowe podziały w motoryzacyjnym świecie zacierają się od dawna. Zaczęło się od crossoverów wszelkiej maści, które zburzyły wieloletni ład. Coraz częściej nawet w obrębie tradycyjnych klas trudno jednoznacznie stwierdzić, czy na przykład samochód jest jeszcze maluchem czy już kompaktem. Przy długości nadwozia wynoszącej 4,23 metra, mały Seat śmiało mógłby kandydować do klasy kompaktów. W porównaniu z hatchbackiem urósł o 17,5 cm, ale tylko w jednym kierunku - za tylną osią. Dzięki temu pojemność bagażnika wzrosła z 292 litrów do aż 430 l. Pod względem pojemności bagażnika Ibiza ST góruje nad kompaktowym Leonem o blisko 100 litrów, chociaż jest od niego krótsza o prawie 10 cm.

Przestronnością wnętrza mała Ibiza nie ustępuje kompaktowemu Leonowi o klasę. Jej kabina z przodu jest węższa od kabiny Leona o 6,5 centymetra, natomiast z tyłu - o jedynie 2 cm. Za to pasażerowie przednich foteli Ibizy mają nieco więcej miejsca nad głową niż w Leonie. Poczucie przestronności w Ibizie nie jest tak dobre jak w kompakcie Seata, ale nikt nie powinien w niej cierpieć z powodu klaustrofobii. Mniejszy rozstaw osi (o niemal 11 cm w porównaniu z rozstawem osi Leona) bezpośrednio przekłada się w Ibizie na mniejszą ilość miejsca na kolana dla pasażerów tylnej kanapy, ale dramatu nie ma. Jeśli na przednich fotelach nie podróżują bardzo wysokie osoby, pasażerom z tyłu pozostaje dość miejsca na nogi.

Z nowoczesnym dieslem pod maską - mimo że o niezbyt wygórowanej mocy, wynoszącej 90 KM - testowana Ibiza ST jest na drodze całkiem sprawnym autem. Nie chodzi ani o przyspieszenie od 0 do 100 km/h, które zajmuje 12,4 sekundy, ani o prędkość maksymalną sięgającą prawie 180 km/h. W codziennej eksploatacji bardziej liczy się chęć do jazdy od niskich obrotów na poszczególnych biegach, a tej 90-konnej Ibizie 1.6 TDI nie brakuje. Wysokoprężna jednostka napędowa maksymalny moment obrotowy o wartości aż 230 Nm osiąga chwilę po starcie, już przy 1500 obr/min. Taką siłę napędową kierowca ma do dyspozycji do 2500 obr/min, które wyznaczają najlepszy moment na zmianę biegu na wyższy. Po zmianie przełożenia obroty silnika wracają do poziomu 1500/min i Ibiza znowu jest gotowa do przyspieszania z maksymalną siłą. Za delikatne traktowanie testowany model rewanżuje się niewielkim zużyciem oleju napędowego, które na trasie nie powinno przekraczać 5 l/100 km.

Jako samochód rodzinny Ibiza w wersji kombi ma wielkie szanse sprawdzać się lepiej niż większe kompakty. Nie tylko z uwagi na duży bagażnik, wystarczająco przestronną kabinę oraz dobry komfort resorowania, ale także ze względu na cenę. Porównywalne wersje Leona cenią się o około 10 tys. zł wyżej, a już cena testowanej Ibizy ST z wyposażeniem standardowym, wynosząca 65 090 zł, do niskich nie należy. Na szczęście, model podstawowy Ibizy ST kosztuje o prawie 20 tysięcy zł mniej.

Tekst Maciej Ziemek,
zdjęcia Jacek Hanusz
amis 12/2010

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 63 700 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Wnętrze ostatnio czytałem to podsumowali w jednym teście - gorzej niż w Fabii. Najlepiej w tej koncernowej trójce wypada Polo o czym przy okazji również wspomnieli. Co prawda nie ma kombi, ale ich tak dużo nie sprzedaje się (pomijam Fabię).
    ~Gostek, 2011-01-17 18:28:47
  • avatar
    zgłoś
    'Samuraj002' napisał(-a):Dzisiaj jest zupełnie inaczej i popieram kolegę wyżej, ukłon w stronę pana Luca. Podsumujmy to stwierdzeniem: "małe może być wielkie" (z tytułu posta wzięte)
    airmatic, 2010-12-09 20:58:31
  • avatar
    zgłoś
    Jeszcze przeboleję, ale większość starych Seatów wyglądała niezbyt atrakcyjnie (i gdzie tu to Auto Emocion? ). Dzisiaj jest zupełnie inaczej i popieram kolegę wyżej, ukłon w stronę pana Luca.
    ~Samuraj002, 2010-12-09 20:56:50
  • avatar
    zgłoś
    'Samuraj002' napisał(-a):Dla mnie Cordoba zawsze była nudna do bólu, a w wersji kombi jeszcze bardziej.A co sądzisz o Cordobie SX? Nie była taka złaPo krótkim zawahaniu (parę postów wcześniej) zgadzam się, że w swojej klasie Ibiza ST jest najładniejsza. Bo kto jej podskoczy? Tata Indigo? Skoda Fabia Combi?Luc Donckervolke to gość - umiał narysować Murcielago, umiał i Ibizę
    airmatic, 2010-12-09 20:49:02
  • avatar
    zgłoś
    Wątpię, że się panowie z Seata na to porwą, ale kto wie kto wie. Dla mnie Cordoba zawsze była nudna do bólu, a w wersji kombi jeszcze bardziej. Ibiza ST prezentuje się o niebo lepiej i w zasadzie nie mam jakichś większych obiekcji co do designu. Jedno z ładniejszych, mniejszych kombi na rynku.
    ~Samuraj002, 2010-12-09 20:40:59
  • avatar
    zgłoś
    Dobra, mniejsza o Octavię Tour. Wracając do Ibizy ST, nie można jednak odmówić jej wdzięku. Gdyby tylko tylna partia była weselsza niż u Exeo - stare A4, byłoby fajnie. Stylistyce wystawiam piątkę "z małym minus"A wszystko dlatego, że bardzo lubiłem kanciastą budę ostatniej Cordoby Vario. Oto jej fotki i porównanie z nową IBIZĄ ST (szkoda, że nazwa Cordoba zniknie)[img]http://www.allcarpictures.com/pictures/seat/cordoba-vario-1999-2002/seat-cordoba-vario-1999-2002004.jpg[/img] [img]http://autoya.info/img/content/12622/seat_ibiza_st_luggage.jpg[/img]Teraz po prostu lubię obie. A Fabia Combi? Tylko w wersji RS. Panowie z Seata, wypuśćcie Seata Ibizę Cuprę ST!
    airmatic, 2010-12-09 20:32:56
  • avatar
    zgłoś
    Ja ją też miałem na myśli. Niby obecna, ale nie do końca.
    ~Samuraj002, 2010-12-08 00:49:34
  • avatar
    zgłoś
    Chyba miał na myśli obecną Octavię Tour
    ~Gość, 2010-12-07 23:21:52
  • avatar
    zgłoś
    Tylko Octavia Tour swoje lata już pewne ma, ale odmówić jej zalety w postaci ceny nie można. W ogóle od czasu kiedy pojawiła się często jest podawana jako zamiennik dla droższych kombi (i nie tylko).
    ~Samuraj002, 2010-12-06 20:21:27
  • avatar
    zgłoś
    A ja chyba Octavię Tour Combi w cenie Ibizy ST. Ups...
    airmatic, 2010-12-06 20:11:49
  • avatar
    zgłoś
    Ibiza ST to moim zdaniem udany samochód. Stylistycznie jest świetna. Z tyłu przypomina mi nieco Exeo ST, a to raczej dobrze. Plastikowe wnętrze, no cóż ... . Pomijając ten fakt to naprawdę dobre auto dla mniejszej rodziny. Wybór dosyć ciężki jeśli rozpatrywać auta z tego samego koncernu, ale Ibiza dobrze wyposażona do tanich nie należy. :/PS. Czemu nie ma porównania do innych marek tylko jest przedstawiona walka wewnątrzkoncernowa? :/
    ~Samuraj002, 2010-12-06 20:09:29
  • avatar
    zgłoś
    Małe kombi na bazie autka miejskiego w porównaniu z bardziej "dorosłym" kompaktem? Zastanawiające...Weźmy do porównania Seata Leona z Ibizą ST (tak sugeruje artykuł). I zacznijmy od przewag większego z Seatów.Większy model zawsze oznacza więcej cenionej przez użytkowników CB-radia "szerokości". Okazuje się również, że przestronność wnętrza w kompakcie też jest jak najbardziej z tego świata. Zimą czterech pasażerów w puchowych kurtkach będzie miało więcej swobody. No i proporcje nadwozia - większy Seat nie wygląda jak coś uszczęśliwionego na siłę, a Ibiza kombi już tak - dłuższym tyłem nadwozia. I nie pomoże tu nic opadająca linia dachu... Na koniec zostawiłem stylistykę. Może ktoś z dziennikarzy twierdzić, że to małe kombi jest majstersztykiem designu. Ja wolę uważać, że ma wrodzone geny Audi A4/Seata Exeo. Może i fajnie, ale to rozwiązanie pamięta czasy premiery Audi Avanta - 2001 rok.Niemniej jednak po stronie plusów Ibizy ST jest sposób zaprojektowania przestrzeni bagażowej. To już typowe kombi. O wiele bardziej praktyczne. Po drugie, cena - auto miejskie może startować z niższego pułapu wyposażenia i nie dawać aż tak mocno po kieszeni jak kompakt.Ale który będzie lepszy?Obstawiłbym Leona - najprawdziwsze auto emocion
    airmatic, 2010-12-06 18:47:24
  • avatar
    zgłoś
    środek to masakra... sam plastik...
    ~al, 2010-12-06 18:35:43
  • avatar
    zgłoś
    Zazwyczaj samochody wyższych klas mają wnętrza i bagażniki większe niż auta mniejsze. Od tej zasady jest kilka wyjątków. Najnowszy nazywa się Seat Ibiza ST, czyli kombi.
    auto motor i sport, 2010-12-06 09:27:35
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij