Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Seat Leon Cupra R – jak należy!

2009-10-27
Seat Leon Cupra R Seat Leon Cupra R

Jeszcze nigdy żaden model w historii tej marki nie miał tyle pary pod maską. Oto najmocniejszy i najlepszy Seat, jaki kiedykolwiek opuścił bramy fabryki w Martorell, czyli Leon Cupra R.

 

Jedno wiadomo od samego początku - że tak powinna wyglądać, jeździć i brzmieć każda Cupra. Zmiany, jakie Seat zaserwował najmocniejszej odmianie Leona, by była ona godna nosić oznaczenie R, nie są jakieś rewolucyjne. Są za to ewolucyjne, a ich celem jest dawanie kierowcy jeszcze więcej radości z jazdy.

Wraz z pojawieniem się Forda Focusa RS poprzeczka pod względem mocy w klasie kompakt została podniesiona bardzo wysoko, dlatego, aby nie zostać w tyle, przynajmniej za Mazdą 3 MPS, czy Renault Megane RS, między przednimi kołami ostrego "Hiszpana" przybyły dodatkowe konie mechaniczne. Dokładnie jest ich o 25 więcej niż w "zwyczajnej" Cuprze. Inżynierowie Seata wycisnęli je ze świetnej jednostki 2.0 TFSI, zwiększając ciśnienie doładowania, modyfikując układ sterowania oraz instalując bardziej wydajną chłodnicę powietrza doładowującego.

Efekt to moc 265 koni mechanicznych oraz maksymalny moment obrotowy o wartości 350 Nm, rozciągnięty równo pomiędzy 2500 a 5000 obr/min. Przy tym, jeśli ciągle nie poganiać Cupry R, w trasie spokojnie można uzyskać średnie spalanie poniżej 11 l/100 km.

 

Przyspieszenia i elastyczność robią wrażenie. Setka pojawią się już po 6,2 sekundy, a prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h. Nawet na czwartym czy piątym biegu auto nie traci swojego wigoru, dlatego wystarczy dosłownie kilka sekund, by przyspieszyć ze 100 do na przykład 160 km/h. Przy tym zmiana przełożeń odbywa się w końcu na sportowo, dzięki skróceniu pracy drążka zmiany biegów.

Z zewnątrz najmocniejszy Seat w historii wyróżnia się przede wszystkim 19-calowymi felgami ze stopów lekkich, obutymi w opony o rozmiarze 235/35 oraz czarnymi obudowami lusterek wstecznych, natomiast w kabinie uwagę zwracają sportowe fotele pokryte pikowaną skórą i prędkościomierz wyskalowany do 300 km/h.

Jeśli Cuprze R na dzień dobry można by coś zarzucić, to tylko to, że siedzenia przednie mogłyby być nieco niżej zabudowane. Cała reszta jest zaś jak należy - przełączniki dobrze rozplanowane, regulowana w dwóch płaszczyznach kierownica ma świetnie dobraną grubość wieńca, a fotele są obszerne i sprawiają wrażenie takich, co w zakrętach nieźle trzymają.

 

Dane techniczne

Dane techniczne
KonkurenciMazda 3 MPS, Renault Megane RS
Silnikbenzynowy,R4,2.0
Moc/przy obrotach265 KM/6000 obr/min
0-100 km/h6,2 s
Prędkość maksymalna250 km/h
Zużycie paliwa8,1 l/100 km
Emisja CO2190 g/km
Silnikpojemność 1984 cm3, maksymalny moment obrotowy 350 Nm w zakresie od 2500 do 5000 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na przednie koła.
Nadwozie5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4309 x 1768 x 1443 mm, rozstaw osi 2578 mm, masa własna 1375 kg.
pojemność bagażnika341 l.

Po przekręceniu kluczyka w stacyjce i wciśnięciu gazu można stwierdzić jedno - że najmocniejszy Leon w końcu brzmi. Seat w komorze silnika zamontował specjalną rurę rezonansową, odpowiedzialną za to, że każde mocniejsze wciśnięcie gazu przekuwane jest w przyjemny, lekko zachrypnięty dźwięk.

Największa frajda z jazdy Leonem Cuprą R jest tam, gdzie pojawiają się zakręty. Odpowiada za to specjalny system o nazwie XDS, będący czymś na podobieństwo blokady mechanizmu różnicowego. Przy współpracy z układami ESP oraz TCS pomaga on przede wszystkim ujarzmić moc podczas przyspieszania na prostej oraz minimalizuje podsterowność w zakrętach. Trzeba przyznać, że cała ta elektronika działa bardzo dobrze, gdyż nawet na mokrym przednionapędowy Seat nie ma większych problemów z przeniesieniem mocy na asfalt.

Na torze Cupra R ze swoim usztywnionym zawieszeniem (o 35% z przodu i 30% z tyłu w stosunku do Cupry) wyróżnia się przede wszystkim ogromnym spokojem i opanowaniem. Nawet w zakręcie pokonywanym na granicy przyczepności na zmianę obciążenia reaguje jedynie minimalnym uślizgiem tyłu, pomagającym tak naprawdę "dokręcić" zakręt, gdy przednie koła zaczynają wyjeżdżać na zewnątrz. By je zresztą do tego zmusić, trzeba naprawdę ostro przesadzić, bowiem Leon Cupra R charakteryzuje się zachowaniem bliskim neutralnemu. Zmiany kierunku jazdy wykonuje szybko, dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu z poprawionym wspomaganiem, dającym w końcu dobre pojęcie o tym, co się dzieje z przednimi kołami, jest też pewny na prostej i bardzo przewidywalny. I na dodatek ma bardzo wydajne hamulce z przednimi tarczami o średnicy 340 mm.

W czasie jazdy nie podobają się dwie rzeczy. Pierwsza - że ESP nie da się całkowicie dezaktywować, choć nie jest nachalne i wtrąca się naprawdę późno. Druga, to fakt, że kierowcy lubiący w zakrętach "podpierać" się lewą stopą, w Seacie nie mają takiej możliwości ze względu na układ "fly by wire", czyli elektroniczną przepustnicę, sprawiającą, że każde jednoczesnie wciśnięcie gazu i hamulca powoduje nagłą przerwę w dostawach mocy.

Polskie ceny Seata Leona Cupra R nie są jeszcze znane.

Filip Ptak

 

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 89 300 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Czyżby nowa krew w ekipie AMiS? :-) Bardzo fajny tekst, daje wyobrażenie o aucie - rzadkość ;-) Leon mniej, niestety nie rozumiem fascynacji hiszpańską marką i wolę ją w naturalnym wydaniu ze znaczkiem VW. Design nie ten, ale przynajmniej kabina lepszej jakości. Pozdrowienia,GlobyMoto.pl & MazdaSpeed
    ~Globy, 2009-10-29 00:00:41
  • avatar
    zgłoś
    dobry art:) aż sam bym chętnie eRa spróbował
    esper, 2009-10-27 21:31:45
  • avatar
    zgłoś
    Jeszcze nigdy żaden model w historii tej marki nie miał tyle pary pod maską. Oto najmocniejszy i najlepszy Seat, jaki kiedykolwiek opuścił bramy fabryki w Martorell, czyli Leon Cupra R.
    auto motor i sport, 2009-10-27 10:38:40
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij