Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Seat Leon ST 4Drive: Na cztery łapy

Wygląda jak zwykły Leon kombi, ale na śliskiej drodze większość innych kompaktów nawet nie zauważy którędy Leon ST 4Drive odjedzie.

Roman Popkiewicz 2014-09-25
Leon 4Drive zużywa średnio o 0,7 l/100 km więcej niż wersja przednionapędowa

Leon z napędem na cztery koła to model nietypowy – raz, że Seat nie kojarzy się tradycyjnie z napędem 4WD, a dwa, że przecież niedługo zadebiutuje lekko uterenowiony Leon X-Perience. Najwyraźniej jest w tym jakaś metoda. Do tylnych kół siła napędowa wędruje oczywiście poprzez sprzęgło typu haldex (już 5. generacji), a dodatkowym elementem jest funkcja XDS, czyli tzw. elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego – dla obydwóch osi. Pomimo dodatkowego hardware’u na pokładzie, Leon ST zachowuje wszystkie cechy praktyczne – pojemność bagażnika oraz miejsce na koło zapasowe są takie same jak w wersji przednionapędowej, a zbiornik paliwa jest nawet o 5 litrów większy. Jedyny minus to większa o 124 kg masa własna auta, co jak podaje Seat przekłada się na średnio o 0,7 l/100 km wyższe zużycie paliwa.

Haldexa dobrze znamy jako system ultraszybki – podczas zwykłej jazdy niemal cały moment obrotowy wędruje do przednich kół, a samo „dołączenie tyłu” następuje w milisekundy. Nawet przy mocnym gazie i na mocno skręconych kołach Seat przy wyjściach z zakrętów zachowuje się jak auto ze stałym napędem 4x4, tzn. odjeżdża jak po szynach. Z przyczyn obiektywnych nie mogliśmy wypróbować Leona na śniegu albo chociaż na chłodnej, mokrej nawierzchni, ale biorąc pod uwagę postęp jaki był między poprzednimi generacjami haldexa spodziewamy się, że również w najnowszej wersji egzamin zda on bardzo dobrze. Z ceną na poziomie 100 tys. zł Leon 4Drive jest raczej tylko dla tych, którzy rzeczywiście potrzebują napędu na cztery koła i jednocześnie SUV-om oraz crossoverom mówią trzy razy nie. Seat próbuje osłodzić cenę bardzo dobrym wyposażeniem wersji Style oraz FR. Natomiast kompaktów z napędem 4WD jest na rynku jak na lekarstwo – i być może w tym leży szansa Seata, by sprzedać kilka sztuk Leona 4Drive.  

Dane producenta Seat Leon ST 4Drive
Cena 100 300 zł
Silnik i przeniesienie napędu
Rodzaj silnika turbodiesel, R4
Pojemność skokowa 1598 cm3
Moc maksymalna 105 KM
w przedziale obrotów 3000–4000/min
Maks. moment obr./przy obrotach 145 Nm/1900 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 250 Nm
w przedziale obrotów 1750–2750/min
Rodzaj napędu na cztery koła; 5-biegowa przekładnia mechaniczna
Osiągi
0–100 km/h 12,0 s
Prędkość maksymalna 187 km/h
Zużycie paliwa
Średnie 4,5 l/100 km
Emisja CO2 119 g/km
Nadwozie
5-drzwiowe, 5-miejscowe kombi, długość x szer. x wys. 4535 x 1816 x 1454 mm, rozstaw osi 2636 mm, masa własna 1455 kg, dopuszczalne obciążenie 525 kg, pojemność bagażnika 587/1470 l, pojemność zbiornika paliwa 55 l.

Leon X-Perience

Zanim Seat wprowadzi do oferty crossovera (2016 r.), jesienią zaprezentuje Leona X-Perience, czyli swój odpowiednik Octavii Scout. Auto będzie miało zwiększony prześwit, soft-roadowe wykończenie nadwozia plus napęd 4x4.

NASZYM ZDANIEM:

Roman Popkiewicz, redaktor „auto motor i sport”

Leon kombi plus bardzo skuteczny układ napędowy równa się bardzo przyjemne auto. Cena mniej przyjemna. 

TO POLUBISZ
plusTę lampkę kontrolną można zobaczyć praktycznie tylko podczas rozruchu. Właściwości trakcyjne są znakomite. 
TEGO NIE
minus5-biegowa skrzynia Skrzynia „szóstka”, która poprawia dynamikę i ekonomię, jest niestety zarezerwowana dla wersji 2.0 TDI. 
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 56 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Wygląda jak zwykły Leon kombi, ale na śliskiej drodze większość innych kompaktów nawet nie zauważy którędy Leon ST 4Drive odjedzie.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-09-25 13:36:24
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij