Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.3

Show cars

Czy ludzie chcieliby słuchać Michała Wiśniewskiego, gdyby nie ufarbował sobie włosów na czerwono? A czy Citroën C4 i Honda Civic zwróciłyby na siebie uwagę, gdyby nie ich karoserie i szokujące deski rozdzielcze? Szukałem odpowiedzi na drugie pytanie.

2006-01-04
Porównanie Citroena C4, Hondy Civic Sztywne, typowo sportowe zawieszenie Hondy Civic daje znakomite poczucie pewności i absolutny brak komfortu.

Gdy wczesną jesienią 2004 roku debiutował Citroën C4, niektórzy okrzyknęli go samochodem przyszłości, bo szokował wyglądem i niektórymi pomysłami technicznymi. Rok później rola pojazdu przyszłości przypadła nowej Hondzie Civic, bo też nietuzinkowo wygląda i może się pochwalić kilkoma nietypowymi rozwiązaniami. Ciekawe, które z nich mają szansę rozwoju, a które służą wyłącznie temu, by ukryć jakieś niedoskonałości samochodu.

Citroën modelem C4 przypomina światu, że kiedyś - ostatni raz 15 lat temu, modelem XM - tworzył pojazdy, które szokowały nowościami technicznymi. Inna sprawa, że nie znalazło się zbyt wielu chętnych do czerpania z bogatej skarbnicy eksperymentów Citroëna, co dowodzi, że wtedy była to raczej sztuka dla sztuki.

W C4 takim eksperymentalnym rozwiązaniem jest nieruchoma środkowa część kierownicy. W niej to właśnie znajduje się aż szesnaście przycisków, którymi obsługuje się m.in. tempomat, komputer pokładowy, radioodtwarzacz. Resztę przycisków umieszczono na środkowej konsoli (niektóre się dublują) oraz po lewej stronie kierownicy na wysokości kolan, co bynajmniej nie ułatwia obsługi. Do tej eksperymentalnej kierownicy podobno trzeba się przyzwyczaić, ale mnie się to nie udało - widocznie tydzień to zbyt krótki czas.

Również w Civicu kierownicę upstrzono przyciskami. Jednak nie ma w niej nieruchomego środka, a i samych przełączników jest o połowę mniej. Ale Honda nadrabia te zaległości liczbą przycisków na desce rozdzielczej, na której znajduje się około pięćdziesięciu różnego rodzaju pokręteł i guzików, a wśród nich jeden o krwistoczerwonym kolorze, służący do uruchamiania silnika. To swego rodzaju znak, że mamy do czynienia z autem o sportowym zacięciu.

Konstruktorzy Hondy postawili na eksperymentalne umieszczenie zbiornika paliwa pod przednimi fotelami. Dzięki temu uzyskali nadzwyczaj duży bagażnik o pojemności aż 485 l, większy od bagażnika Citroëna o 165 litrów. Mało tego, większy rozstaw osi Civica sprawił, że siedzący z tyłu mają więcej miejsca niż w C4. Ale to jeszcze nie koniec. Siedzisko tylnej kanapy w Hondzie można odchylić w stronę oparcia, zyskując dodatkową przestrzeń ładunkową na podłodze w tylnej części przedziału pasażerskiego. Niestety, nowatorskie C4 nie może się pochwalić tak praktycznym rozwiązaniem.

Wiele lat temu techniczną wizytówką Citroëna stało się hydrauliczne zawieszenie, dzięki któremu samochody tej marki uchodziły za najbardziej komfortowe. C4 nie ma zawieszenia hydraulicznego, ale na brak komfortu resorowania nie można narzekać. Na łagodnych nierównościach zachowuje się jak komfortowa limuzyna. Za to przejazd przez większe dziury sygnalizowany jest dudnieniem dobiegającym z tylnego zawieszenia. Gdy z dużą prędkością wpadniemy na poprzeczną nierówność, tylna część karoserii zaczyna wyjeżdżać w bok, jakby koła traciły na ułamek sekundy kontakt z nawierzchnią.

Zawieszenie Hondy jest tak sztywne, że jazda tym samochodem daje wrażenie podróżowania na desce do prasowania. Kierowca czuje nawet najmniejszą nierówność, a przejazdowi po dziurawej nawierzchni towarzyszy seria wstrząsów. Ale za to jaką ten samochód ma przyczepność! Civic prowadzi się znakomicie, zakręty to dla niego bułka z masłem. Ba, nawet wyłączenie systemu stabilizacji VSA nie powoduje utraty przyczepności. Ten samochód ma typowo sportowe zawieszenie.

Citroën i Honda mają silniki zróżnicowane pod względem pojemności oraz charakteru, ale obydwa dysponują identyczną mocą - 140 KM. Silnik C4 ma większy moment obrotowy i spokojniej wchodzi na obroty. "Wkręca" się w dość wąskim zakresie, od 2000 do 4500 obr/min i nie przepada za obrotami zbyt wysokimi.

Silnik Hondy, zgodnie z tradycją, lubi górny ich zakres. Ale już od 2000 czuje się wyraźny przypływ momentu obrotowego. Ta jednostka jest elastyczniejsza od silnika C4. Niestety, jest też bardziej paliwożerna oraz bardzo głośna. Hałas ten nasila się w miarę wzrostu obrotów i nie ma nic wspólnego z brzmieniem typowym dla rasowego silnika sportowego.

Honda dysponuje sześciobiegową skrzynią, która jest świetnie zestopniowana. Cóż z tego, skoro jest zaskakująco mało precyzyjna - szczególnie między drugim a trzecim biegiem, w który nie zawsze udaje się trafić gdy chce się szybko żonglować dźwignią. Pięciobiegowa skrzynia Citroëna C4 jest zdecydowanie precyzyjniejsza.

Na szczególne uznanie zasługuje elektryczny układ kierowniczy Hondy, który jest precyzyjniejszy i ma przy tym zdecydowanie lepszą progresję od hydraulicznego układu C-czwórki.

Pod względem stylistyki obydwie marki wybrały nowoczesność, zgodnie zaś z własnymi tradycjami - Citroën postawił na komfort, a Honda na sportowy charakter. Francuzom zabrakło jednak pomysłów na coś więcej, niż nowatorska kierownica. Japońskie wynalazki - fakt, że niektóre odgrzane - okazały się praktyczniejsze.

Tekst: Jarosław Maznas
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński

Dane techniczne

  C4 2.0 16V Exclusive Civic 1.8 Sport
Poj. skokowa cm319971799
Układ napędowy
Moc maksymalna103 (140)103 (140)
Przy obrotach (/min)60006300
Maksymalny moment obrotowy (Nm)200174
Przy obrotach (/min)40004300
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegówmechaniczna 5-biegowamechaniczna 6-biegowa
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)4273/1773/14714245/1765/1460
Rozstaw osi (mm)26082620
Średnica zawracania w prawo/lewo (m)11,4/11,211,0/11,0
Układ napędowy
Poj. zbiornika paliwa (l)6050
Wymiary i masy
Masa własna (kg)13511265
Dopuszczalne obciążenie (kg)421485
Poj. bagażnika (l)320/1023485/1352
Ciężar ciągniony niehamowany/hamowany (kg)675/1550500/1400
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1425/1425225/45 R 17 W Bridgestone Turanza ER 30
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1100/9308,2
Rozmiar opon205/50 R 17 W Michelin Pilot Exalto5,4
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Zużycie paliwa (w mieście) l/km10,76,4
Zużycie paliwa (poza miastem) l/km5,86,9
Zużycie paliwa (średnie) l/km7,612,1
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)6,59,4
Maksymalne (l/100 km)11,9531
średnie podczas testu (l/100 km)9,2152
zasięg (km)652Euro 4
Emisja CO2 g/km1533 lata lub 100 000 km
Norma emisji spalinEuro 43
Gwarancja podzespoły (lata)2 lata bez limitu kilometr12
Gwarancja lakier (lata)38,9
Gwarancja porforacji nadwozia (lata)12205
Osiągi
0-100 km/h (s)10,1ser/ser
Prędkość maksymalna (km/h)207ser/ser
Ceny i wyposażenie
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ b.d.
ABS/ESPtak/ taktak
Radioodtwarzacz CD/zmieniarkatak/ b.d.b.d./ b.d.
Klimatyzacja automatycznataktak
Reflektory ksenonowe/skrętnetak/ b.d.tak/ tak
Komputer pokładowytaktak
Elektr. sterowane szyby przód/tyłtak/ taktak
Elektrycznie sterowane lusterkataktak
Elektrycznie podgrzewane lusterkataktak
Halogenytakb.d.
Tempomattak68 900 zł
Czujnik parkowania z przodu i z tyłutak72 900 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 59 990 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, suv-5, van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Siedzisko tylnej kanapy w Hondzie można odchylić w stronę oparcia, zyskując dodatkową przestrzeń ładunkową na podłodze w tylnej części przedziału pasażerskiego. Niestety, nowatorskie C4 nie może się pochwalić tak praktycznym rozwiązaniem. W mojej Hondzie z 1994 roku również jest to rozwiązanie. Citroen się nie popisał.
    ~Marek, 2010-05-17 17:09:29
  • avatar
    zgłoś
    Czy ludzie chcieliby słuchać Michała Wiśniewskiego, gdyby nie ufarbował sobie włosów na czerwono? A czy Citroën C4 i Honda Civic zwróciłyby na siebie uwagę, gdyby nie ich karoserie i szokujące deski rozdzielcze? Szukałem odpowiedzi na drugie pytanie.
    auto motor i sport, 2007-12-10 14:12:12
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij