Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.2

Siła klasyki - Renault Koleos kontra Megane Grandtour

2010-01-20
Renault Koleos kontra Megane Grandtour Renault Koleos kontra Megane Grandtour

Pierwszy SUV Renault kontra kompaktowe kombi trzeciej generacji. Umiejętność jazdy poza drogą utwardzoną kontra większa stabilność na asfalcie. Koleos 2.0 dCi 4x4 kontra Mégane Grandtour 1.9 dCi. Który wygra?

 

Na dzień dobry różnica między autami to 22 300 zł, ale mimo tego samego poziomu wyposażenia (Dynamique), SUV Renault, powstający w Korei Południowej, ma bogatsze "wnętrze". Sprężyny obu uginają się m.in. od poduszek powietrznych czołowych, bocznych i kurtynowych, klimatyzacji automatycznej oraz układów ABS EBA. Koleos dorzuca jeszcze ESP z kontrolą zjazdu, system wspomagania parkowania przodem i tyłem, kartę hands free, pozwalającą otwierać, a także uruchamiać auto kluczykiem spoczywającym w kieszeni oraz calowe felgi z lekkich stopów. Podobne dodatki Mégane oferuje w najbardziej "wypasionej" odmianie Privilege za 80 200 zł, natomiast tym, o czym kierowca kompaktowego Renault może tylko pomarzyć jest napęd na cztery koła.

 

O wiele mniejsze różnice między Koleosem i Mégane występują w obrębie ich nadwozi. Długość, szerokość i rozstaw osi różnią się w granicach od 11 do 51 mm. Raz niewielką przewagę ma SUV, a raz kombi. Wydawałoby się, że ten ostatni, ze względu na swoją znacznie mniejszą wysokość (o 226 mm), z miejsca skazany jest nie tylko na przyglądanie się Koleosowi z dołu, ale i na porażkę w kategorii wielkość wnętrza. I co? Nic z tych rzeczy. W Mégane, którego kabina pod względem przestronności prezentuje w swojej klasie wysoką średnią, jest po prostu więcej miejsca, a pozycja za kierownicą okazuje się typowa. Kierowca siedzi więc niżej i ma większy zakres regulacji wzdłużnej fotela niż w Koleosie. Z kolei nawet jeśli otwór drzwiowy z tyłu jest węższy, to i tak wyższe nadwozie SUV-a zapewnia o wiele wygodniejszy dostęp do wnętrza Koleosa - przy wsiadaniu nie trzeba się schylać.

Ale to, co działa na korzyść SUV-a przy zajmowaniu miejsca, jest też jego piętą achillesową, gdy chcemy przewieźć ciężkie przedmioty. Wysoki próg załadunkowy, przewyższający ten w Mégane (750 wobec 561 mm), sprawia, że pralkę, lodówkę, czy telewizor musimy unieść o prawie 20 cm wyżej. Na litry przestrzeni bagażowej, szczególnie po rozłożeniu foteli (w obu tworzy się płaska podłoga) także zdecydowanie wygrywa kombi, by po chwili dostać po "łapach" za swoją mocno przeciętną ładowność. Optymalnym połączeniem byłyby bagażnik Mégane i ładowność Koleosa.

Na lepsze samopoczucie kierowcy koreańskiego Renault wpływają dwie rzeczy - większa moc silnika oraz znany z Nissana X-Traila napęd all mode 4x4-i. Pokrętłem na kokpicie zawiaduje się jego trzema ustawieniami: AUTO, 2WD i LOCK. W pierwszym z nich o rozkładzie momentu obrotowego pomiędzy osie decyduje elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe, w drugim napęd przenoszony jest jedynie na przód, natomiast ostatni tryb (działa do 40 km/h) przednią i tylną oś traktuje na równi, kierując na każdą po 50 procent mocy. W terenie system ten pokazuje swoje zalety, umożliwiając odpychanie się od podłoża nawet w sytuacji, gdy tylko jedno koło ma przyczepność.

Słabszym Mégane nie będziesz tego nawet próbował, bo po co? Za to na każdym centymetrze asfaltu jego układ jezdny wykazuje więcej pewności siebie. Kompaktowe Renault jest przewidywalne, zachowuje dużo spokoju przy nagłej zmianie obciążenia w zakręcie i ma bardziej bezpośredni układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem pilniej przekazującym informacje o położeniu przednich kół. Koleos na ostre manewry odpowiada dość wyraźnymi przechyłami nadwozia, czasem potrafi zakołysać, jest bardziej podsterowny od Mégane, ale nigdy nie sprawia kierowcy przykrych niespodzianek. Niemałą zasługę ma w tym dobrze skalibrowany układ ESP, wykonujący swoje zadania szybko i skutecznie. Przepaść pomiędzy obydwoma autami wyraźnie zwiększa się, gdy porównamy ich zwrotność i hamulce. O ile 12,4-metrowa średnica zawracania Koleosa (wobec 11,2 m Mégane) dokucza głównie na parkingu i nie wpływa na bezpieczeństwo jazdy, o tyle za 42-metrową drogę hamowania ze 100 km/h należy się mu żółta kartka. Kompaktowe Renault na tę samą ewolucję potrzebuje przynajmniej o trzy metry mniej. Czasem to być lub nie być...

Z uszami i kręgosłupami pasażerów oba auta obchodzą się raczej delikatnie. SUV-owi należą się pochwały za to, jak gładko przejeżdża przez progi zwalniające oraz za wyciszenie kabiny. Mégane z kolei lepiej "pochłania" drobne nierówności i wcale nie jest wiele głośniejszy.

A silniki? Oba turbodiesle są niemal tak samo dynamiczne i elastyczne oraz mają mnóstwo zalet. Porządna reakcja na gaz, minimalna turbodziura oraz radość z wchodzenia na wysokie obroty - to tylko niektóre z nich. Rzadziej na stację benzynową zajeżdża Mégane.

Renault Mégane, czyli klasyczne kombi to po prostu auto lepsze i tańsze. Tyle, że nie nadaje się w teren.

Tekst: Maciej Struk
Zdjęcia: Mariusz Barwiński

Dane techniczne

  Mégane Grandtour 1.9 dCi Dynamique Koleos 2.0 dCi Dynamique
Poj. skokowa cm318701995
Układ napędowy
Moc maksymalna130 KM173 KM
Przy obrotach (/min)37503750
Maksymalny moment obrotowy (Nm)300360
Przy obrotach (/min)17502000
Przeniesienie napęduna przednie kołana cztery koła
Rodzaj skrzyni biegów6-bieg. przekł. mechaniczna6-bieg. przekł. mechaczniczna
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)4559/1804/14694520/1855/1695
Rozstaw osi (mm)27012690
Układ napędowy
Poj. zbiornika paliwa (l)6065
Wymiary i masy
Masa własna (kg)14491724
Dopuszczalne obciążenie (kg)413526
Poj. bagażnika (l)524/1595450/1380
Wymiary wnętrza/szer. z przodu/z tyłu (mm)1440/14351465/1475
Wysokość z przodu/z tyłu (mm)1025/9701010/955
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Zużycie paliwa (w mieście) l/km6,29,6
Zużycie paliwa (poza miastem) l/km4,46,8
Zużycie paliwa (średnie) l/km5,17,9
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)4,66,6
Maksymalne (l/100 km)9,5b.d
średnie podczas testu (l/100 km)7,59,9
Emisja CO2 g/km134209
Osiągi
0-80 km/h (s)6,87,0
0-100 km/h (s)10,210,0
0-130 km/h (s)17,916,7
Prędkość maksymalna (km/h)205191
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s)7,0/9,56,6/9,7
80-120 km/h na IV/V biegu (s)-/9,8-/9,6
80-120 km/h na VI biegu12,813,5
Poziom hałasu przy 80 km/h dB(A)6460
Poziom hałasu przy 100 km/h dB(A)6663
Poziom hałasu przy 130 km/h dB(A)70b.d
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)3942
ze 100 km/h na zimno (obciążony) (m)3944
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)3942
Ceny i wyposażenie
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ tak
ABS/ESPtak/ 1500 złtak/ tak
Klimatyzacja automatycznataktak
Centralny zamektak2500 zł zł
Felgi aluminiowetaktak
Cena
Cena modelu podstawowego (zł)76 200 złtak
Uzasadnienie
UzasadnieniePrzemawiają za nim: więcej miejsca we wnętrzu, wygodniejsza pozycja za kierownicą, bardziej obszerny bagażnik oraz pewne właściwości jezdne. Ma dynamiczny silnik i zużywa mniejsze ilości paliwa.98 500
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 107 250 PLN
Dostępne nadwozia: coupe-3, hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Śmieszne jest porównanie dwóch pojazdów z zuepłnie innych segmentów. To tak jak byśmy porównywali rower z taczką. Rower jest szybszy, ale taczka bardziej pakowna. Rower ma lepszą amortyzację, ale taczka lepiej trzyma się drogi i tak można w nieskończoność.
    ~vojtek, 2010-01-24 23:00:18
  • avatar
    zgłoś
    Pierwszy SUV Renault kontra kompaktowe kombi trzeciej generacji. Umiejętność jazdy poza drogą utwardzoną kontra większa stabilność na asfalcie. Koleos 2.0 dCi 4x4 kontra Mégane Grandtour 1.9 dCi. Który wygra?
    auto motor i sport, 2010-01-20 09:12:07
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij