Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.9

Skoda Fabia Combi 1.6 TDI – więcej tego samego

Ten samochód po face liftingu nie zaskakuje zmianami. Ale jednym powala na kolana - testowana przez nas wersja kombi z silnikiem 1.6 TDI spala rekordowo mało - 3,7 l/100 km.

Roman Popkiewicz 2010-06-21
Skoda, Fabia, Combi, 1.6 TDI Z nowym kołpakiem czy bez, do opisu Fabii najlepiej pasuje słowo „książkowa”.

W spisie treści otwierającym nowy etap życia Skody Fabii nowość goni nowość. Składa się na niego zestaw fundamentalnych modyfikacji konstrukcyjnych z cyklu nowa osłona chłodnicy, zupełnie nowy zderzak, całkowicie nowe reflektory, absolutnie nowe kołpaki i nowsze niż nowe obręcze kół. Rewolucja zmian wymiotła również stare wnętrze zastępując je czymś absolutnie nowym. Od teraz inne są kierownice Fabii, przypominają te z Octavii minus chromowane dodatki. Na kierowcę gapi się nowiutki zestaw zegarów, z cyfrowym wskaźnikiem poziomu paliwa i lampką kontrolną zamiast analogowego wskaźnika temperatury płynu chłodzącego. Nowy kolor ma nawet ramka wokół wylotów układu nawiewu. Wreszcie, premierą w małej Skodzie jest też funkcja podpowiedzi zmiany biegu.

Pozostały natomiast typowe dla Skody jakość i funkcjonalność, bo one się nie starzeją. Świetny dostęp do wnętrza, przestronna kabina, bardzo dobre fotele, szerokie zakresy regulacji, 500-litrowa przestrzeń bagażowa z paroma możliwościami aranżacji - wszystko jest na swoim miejscu. Z fotela kierowcy wszystko świetnie widać, każdy element obsługi znajduje się w zasięgu ręki, układ klimatyzacji jest bardzo wydajny, a jakość wykonania niezła nie tylko jak na tę klasę aut. Fabia ma porządne wyposażenie z dziedziny bezpieczeństwa, z czterema poduszkami w standardzie (w opcji kurtyny powietrzne za 1500 zł), a za rozsądną dopłatą 2000 zł można mieć układ ESP albo za 2500 zł - bogatszy o taką funkcję jak samoczynne przytrzymanie hamulca podczas ruszania pod górkę - pakiet ESP Plus. Przy czym od teraz fabrycznie zamontowane są już układy, których nie da się wyłączyć. Wśród drobiazgów podnoszących poziom bezpieczeństwa uwagę zwracają system kontroli ciśnienia w oponach (500 zł) oraz skrętne reflektory z funkcją doświetlania zakrętów (1100 zł).

Szkoda natomiast, że Skoda każe dopłacać za przemyślane rozwiązania. Co prawda półtoralitrowe butelki z czymś mokrym zmieszczą się w kieszeniach drzwi niezależnie od wersji wyposażenia, znajdzie się też parę drobniejszych schowków plus miejsce na kubek, ale np. w podstawowych odmianach Junior i Classic schowki w desce rozdzielczej są niezamykane, podłokietnik ze schowkiem oraz zestaw udogodnień w bagażniku są w standardzie wyłącznie w topowej wersji Comfort, bo już w pozostałych kosztują, odpowiednio, 600 i 200 zł, siatka oddzielająca przestrzeń bagażową wymaga dopłaty 650 zł, relingi dachowe kosztują 600 zł (czarne, bo srebrne są już za 1200 zł), a za koło zapasowe trzeba wyłożyć 140 złotych (standardowo jest zestaw naprawczy). Wydawałoby się, że czego jak czego, ale rozwiązań praktycznych w takim aucie jak Fabia, zwłaszcza w absolutnie najnowszej wersji, nie powinno brakować. A jednak.

Wśród benzynowych najlepszy jest TSI
Cennik Fabii i Fabii Combi obejmuje osiem odmian silnikowych, z których aż pięć to nowości. Skoda wciąż ma benzynowe jednostki 1.2 (trzy cylindry, 60 lub 70 KM) oraz 1.4 16V (85 KM). Fabię z najsłabszym silnikiem, na dodatek w najbardziej gołej z gołych wersji (Junior), można mieć za 33 500 zł; bardziej cywilizowana odmiana Classic kosztuje 37 tys. zł. Jednak najlepszym wyborem spośród benzynowców jest nowy turbodoładowany silnik 1.2 TSI (85 lub 105 KM), który można mieć za 41 tys. zł. Odmiana 105-konna może natomiast współpracować z 7-biegową przekładnią DSG (dopłata 4500 zł). Po stronie turbodiesli znikły jednostki 1.4 TDI i 1.9 TDI, zastąpione przez 1.6 TDI w trzech wersjach (75, 90 i 105 KM), do których trzeba już parę złotych dołożyć, ich ceny startują bowiem z poziomu 47 200 zł. Już niedługo ofertę uzupełni Fabia RS z silnikiem 1.4 TSI o mocy 180 KM.

 

Z technicznego punktu widzenia największą nowością jest silnik 1.6 TDI, w przyrodzie występujący w odmianach o mocy 75, 90 oraz, jak w egzemplarzu testowym, 105 KM. Najnowszy turbodiesel jest wyposażony we wtrysk typu common-rail oraz filtr cząstek stałych i jest dzieckiem idei downsizingu, zastępuje bowiem w ofercie jednostkę o pojemności 1,9 l. Dla porządku - 1.6 TDI jest o ok. 50 zł droższy, cena Fabii Combi z tym silnikiem startuje z poziomu 53 550 zł.

 

Właśnie ta jednostka wnosi nową jakość. W porównaniu z wiecznie podnoszącym głos poprzednikiem, wysławia się niemal szeptem, szybciej reaguje na gaz, zapewnia lepsze osiągi i zużywa mniej paliwa. Od około 1600 obr/min zaczyna porządnie ciągnąć, a moc rozwija bardzo równomiernie nawet na wysokości 4500 obr/min. Wyniki pomiarów przyspieszenia są niemal identyczne jak w wypadku Fabii 1.9 TDI, natomiast wyraźnie lepszy jest ten bardziej życiowy parametr, czyli elastyczność. Rozpędzanie od 60 do 100 km/h na 4. i 5. biegu zajmuje teraz 7,9 i 12,9 s, podczas gdy Fabia 1.9 TDI potrzebowała na to 8,7 i 14,1 s; jeszcze większe różnice są w wypadku przyspieszenia w przedziale 80-120 km/h. Jeśli czegoś w układzie przeniesienia napędu brakuje, to szóstego biegu. Podobnie jak poprzednio, Skoda ma bardzo długie przełożenie piątki; do oszczędnej jazdy nadaje się to jak najbardziej, natomiast w chwilach kiedy potrzebna jest dynamika - wymaga szybkiej redukcji.

Dziesięć na dziesięć możliwych punktów dostaje natomiast Fabia za zużycie paliwa. W realnym świecie, na ponadstukilometrowej trasie Zakopane-Kraków pokonanej ze średnią prędkością 74 km/h (a więc niemałą), Skoda bez większego problemu zanotowała 3,7 l/100 km, co jest absolutnie pierwszoligowym wynikiem. Podczas jazdy miejskiej - czytaj: przemieszczania się w trybie stop-and-go z prędkością korków - zużycie wynosi około 6,5 l/100 km. Średnie spalanie podczas testu zamknęło się liczbą 5,3 l/100 km, co oznacza, że nawet w obecnych, mocno zorientowanych na ekonomię czasach mało które auto będzie w stanie poprawić ten wynik.

Do lżejszego silnika musiały zostać dostosowane ustawienia zawieszenia. W zachowaniu auta nie ma jednak odcieni nowości, Skoda raczej pielęgnuje swoje stabilne i przewidywalne prowadzenie. Przede wszystkim, układ jezdny zapewnia to, do czego został "zaprogramowany" - czyli zwykły, codzienny komfort. Jak na typowy dla maluchów układ jezdny (kolumny McPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu), zawieszenie Fabii świetnie radzi sobie z kiepskimi nawierzchniami, pracując cicho i nie zamieniając uderzeń po kołach na uderzenia po nadwoziu. W zakrętach, wraz ze wzrostem sił bocznych, nadwozie poddaje się przechyłom, ale też dość długo trzyma właściwy tor jazdy i zachowuje stabilność, dopiero na granicy przyczepności wpadając w podsterowność. Typowo, przewidywalnie i bezpiecznie. Fabia to jeden z tych samochodów, które wszystko robią lepiej niż poprawnie, ale też nie sprawiają, żebyś jazdę zaczął traktować w jakiś szczególnie emocjonalny sposób.

Z nowym kołpakiem czy bez, do opisu Fabii najlepiej pasuje słowo "książkowa". Wszystko odbywa się tu w ten właśnie sposób, zgodnie z planem i na spokojnie. Pod tym względem nie ma nowości, jest tylko więcej tego samego.

Tekst: Roman Popkiewicz,
Zdjęcia: Jacek Hanusz
amis 6/2010

Dane techniczne

Data publikacji 6/2010
Silnik R4, poprzecznie z przodu Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder, napęd paskiem
Moc kW (KM) 105 KM
Przy obrotach (/min) 4400
Pojemność skokowa [cm3] 1598
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 250
Przy obrotach (/min) 1500-2500
Maksymalne obroty (obr/min) 5200-6000
Rodzaj paliwa ON
Skrzynia biegów 5-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń 3,78/2,12/1,27//0,87/0,66:1
Nadwozie 5-drzwiowe, 5-miejsc. kombi
Układ jezdny Zawieszenie przednie kolumny McPhersona, dolne wahacze poprzeczne, stabilizator Zawieszenie tylne belka skrętna, wahacze wleczone, sprężyny śrubowe, amortyzatory
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane, średnica 288 mm
Hamulce z tyłu tarczowe, średnica 232 mm
Układy wspomagające ABS, ESP Plus
Rozmiar kół i opon 6,5 J x 16, 205/45 R16
Koło zapasowe pełnowymiarowe
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,31
Powierzchnia czołowa [m2] b.d.
Dł/szer/wys [mm] 4247/1642/1498
Rozstaw osi [mm] 2451
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1417/1410
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 10,6
Poj. zbiornika paliwa [l] 45
Masa własna [kg] 1239
Dopuszczalne obciążenie [kg] 530
Poj. bagażnika [l] 505/1485
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,64/0,44
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 805/1090
Gwarancja podzespoły (lata) 2
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Cena modelu testowanego (zł) 76 639
Wyposażenie seryjne Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz boczne, układ ABS, klimatyzacja manualna, radioodtwarzacz CD/MP3, fotele z regulacją wysokości, kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach, komputer pokładowy, asymetrycznie dzielona i składana kanapa, elektrycznie opuszczane szyby w przednich drzwiach, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, centralny zamek, immobilizer, światła przeciwmgielne, czujniki parkowania z tyłu, 15-calowe obręcze z lekkich stopów.
0-30 km/h (s) 1,7
0-50 km/h (s) 3,4
0-80 km/h (s) 6,9
0-100 km/h (s) 10,3
0-120 km/h (s) 14,9
0-130 km/h (s) 18,2
0-160 km/h (s) 32,2
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 7,9/12,9
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 8,6/11,7
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 4,0
Maksymalne (l/100 km) 8,0
średnie podczas testu (l/100 km) 5,3
zasięg (km) 849
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 47
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 75
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 94
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 123
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 160 km/h 152
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 39,6

 

 

PODSUMOWANIE

Skoda Fabia Combi 1.6 TDI

Ocena:
4
(, )
Fabia w wesji kombi nie jest najbardziej ekscytującym samochodem świata, za to jednym z najbardziej praktycznych i przyjaznych dla użytkownika. Face lifting przyniósł głównie kosmetyczne zmiany oraz nowy silnik, a czterogwiazdkowy wynik jest głównie jego zasługą.
Właściwości jezdne
dobre właściwości jezdne
układ kierowniczy zapewnia tylko słabe wyczucie
Napęd
precyzyjny mechanizm zmiany biegów
dostępność układu ESP
silnik spełnia normę Euro 5
Eksploatacja
bardzo niskie zużycie paliwa
krótkie okresy między wymianami oleju
krótki okres gwarancji na podzespoły
Komfort
wygodne fotele
dobry komfort jazdy
bardzo dobry układ klimatyzacji
Nadwozie
dobra jakość tworzyw i wykonania
przestronne wnętrze
bardzo duży bagażnik
sporo udogodnień dostępnych tylko za dopłatą
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 40 380 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Co do tego silnika 1.6 TDI; mięliśmy w firmie wymianę 2 starszych Caddych 1.9 TDI (105KM, 250Nm) na identyczne 1.6 TDI (102 KM, 250Nm) co do zużycia paliwa te 1.6 palą około 1l/100km mniej . Dla tych samych kierowców po kilku tys przebiegu. Tak to wygląda w realu. Moje uwagi co do przełożeń skrzyni biegów to przełożenie jest bardzo econo na "5" dynamika wyprzedzania żadna i trzeba redukować oczywiście w porównaniu do starego 1.9.Realne spalanie jest większe około 20-25% od tego z instrukcji.
    krzysiek29, 2011-05-25 13:20:30
  • avatar
    zgłoś
    nie chciałbym próbować go osiągnąć.
    esper, 2011-05-13 22:56:57
  • avatar
    zgłoś
    2,21? Ło kyrwa, niezły wynik.
    ~Samuraj, 2011-05-13 22:52:05
  • avatar
    zgłoś
    Nowy 1.6TDI montowany w VW i Skodach potrafi naprawdę mało zużywać ON. Ostatnio mistrz ekodrivingu Gerhard Plattner Fabią z tym silnikiem pojechał z Austrii do Danii i z powrotem. Wynik 2,21l/100km. Do porównania sporo większy nowy Passat z tym samym silnikiem fabrycznie ma zużywać 4,1 litra. Czy możliwe? Hmm... Były już lepsze wyniki niż 4,1 niemniej jak zwykły kierowca osiągnie średnio 4,5-5l to i tak można uznać za bardzo dobry rezultat.
    ~eko, 2011-05-13 21:48:01
  • avatar
    zgłoś
    'MAarek77' napisał(-a):Skoda to poza VW i Audi moja ulubiona marka. Ale ostatnio schodzi na psy - szczególnie w Polsce - za sprawą wysokich cen. Nie kupujcie skód !O rany, czyżby to była antyreklama ulubionej marki? I powtarzana w którymś już temacie dotyczącym Skód...
    airmatic, 2010-12-22 00:29:58
  • avatar
    zgłoś
    I lepiej kupić VW? Octavia ma za to pewną przewagę nad Golfem, a mianowicie przestronność. Golf to kompakt, a Octavia to jednak liftback. Skoda zawsze była tańszą alternatywą dla VW i tak pozostanie. A Superb? Warto kupić takiego wypasionego Superba czy mniej wyposażone A6, które i tak będzie droższe?
    ~Samuraj002, 2010-12-21 21:19:54
  • avatar
    zgłoś
    Skoda to poza VW i Audi moja ulubiona marka. Ale ostatnio schodzi na psy - szczególnie w Polsce - za sprawą wysokich cen. Bardzo proszę porównać sobie cenę Octavii 1.6 TDI Ambiente i Golfa 1.6 TDI Comfortline - bazowa jest identyczna ale dokładając w VW pakiet za 990 zł, który wiele zawiera i dokupując to samo w Skodzie mamy skodę droższą o kilka tysięcy - skandal. Nigdy Skoda nie może być w cenie VW. A VW w cenie Audi. Który z tych modeli jest lepszy - kwestia gustu ale skoda jest paskarsko droga. To samo dotyczy porównywalnych wersji Fabii i Polo - ceny z tym samym wyposażeniem np wersji 1.2 TSI są niemal identyczne. Ale głupi Polak kupi skodę a ma w lepszej lub identycznej cenie podobno bardziej prestiżowego i lepszego VW ! Nie kupujcie skód !
    ~MAarek77, 2010-12-21 18:16:38
  • avatar
    zgłoś
    Te dane spalania to chyba prosto z katalogu wyjęte. ;P
    ~Samuraj002, 2010-10-09 23:32:52
  • avatar
    zgłoś
    Mam 1,6 TDI 75KM i w mieście spala 8 litrów, żadna rewelacja, ciekaw jestem w jaki sposób testują spalanie, w trasie z Łodzi do Rowów przez Konin Bydgoszcz Chojnice spaliła 4,7 i tu jestem zadowolony.
    ~adamo, 2010-10-09 22:18:56
  • avatar
    zgłoś
    Ten samochód po face liftingu nie zaskakuje zmianami. Ale jednym powala na kolana - testowana przez nas wersja kombi z silnikiem 1.6 TDI spala rekordowo mało - 3,7 l/100 km.
    auto motor i sport, 2010-06-21 09:52:02
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij