Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7

Skoda Fabia III: Niech żyje zgrabność

Przestała wyglądać jak ubogi krewny, ma szansę uwolnić się od wizerunku auta dla akwizytora. Z nowymi silnikami, lepszym zawieszeniem i stylistycznymi ekstrasami nowa Skoda Fabia już wjeżdża na rynek.

Roman Skąpski 2014-12-09

Skoda Fabia to u nas drugi pod względem popularności model i ta popularność ma swoją cenę – najchętniej kupowana jest najtańsza wersja 1.2 Active Plus za nieco ponad 39 tys. zł. Wybierają ją ludzie starsi oraz – jako niedrogi wehikuł transportowy – firmy. Nowy model, który lada chwila zawita do salonów, ma wszelkie cechy, by przełamać wizerunek Fabii jako auta prostego i nie budzącego emocji.

Po pierwsze, wystylizowana na podobieństwo innych Skód nowa Fabia wygląda nowocześnie i zgrabnie. Nie epatuje wygibasami nadwozia, lecz prezentuje ponadczasowy styl. Jej wygląd można wzbogacić zamawiając dach i obudowy lusterek w kontrastowych kolorach, fundując sobie lakierowany panel na tablicy rozdzielczej, panoramiczny dach albo nawet sportowe fotele (za 850 zł).

Ozdobne panele tylko w droższych wersjach. Na drzwiach jest tworzywo zamiast tkaniny, ale nie rzuca się to w oczy...

 

Po drugie, nowa Fabia lepiej jeździ. Ponieważ jest krótsza, szersza i niższa, mniej wychyla się w zakrętach, nie musi więc (jak poprzedniczka) mieć dość sztywnego zawieszenia, by neutralizować przechyły nadwozia w zakrętach. Zwiększyły się też rozstaw kół i osi Fabii, dlatego można było jej zaaplikować bardziej komfortowe zawieszenie, co nie przeszkadza w szybkim i bezpiecznym pokonywaniu zakrętów. Lepsze zawieszenie skuteczniej tłumi nierówności jezdni, a do precyzyjniejszego prowadzenia przyczynia się nowy elektromechaniczny (a nie hydrauliczny) układ kierowniczy – teraz auto szybciej i dokładniej reaguje na ruchy kierownicą.

Fabia wygląda zgrabnie, na żywo lepiej niż na zdjęciu. Ale jest tak podobna do innych Skód, że może szybko spowszednieć

Po trzecie – nowe silniki. Zamiast wolnossących 1.2 są wolnossące 3-cylindrowe 1.0 o takiej samej i o większej mocy niż poprzednio – 60 i 75 KM (palą odpowiednio 4,7 i 4,9 l/100 km). Jednostki doładowane, 4-cylindrowe 1.2 TSI, uzyskują 90 i 110 KM (ten drugi silnik ma nawet o 5 KM większą moc niż w cięższej przecież i większej Octavii). Fabia z tą jednostką przyspiesza do setki w 9,4 s i na zwykłej drodze oraz na autostradzie zawsze okazuje się pełnym życia kompanem. Średnio ma zużywać 4,8 l paliwa na 100 km, czyli o 6% mniej niż odpowiednia jednostka w poprzednim modelu.

O dieslach (1.4, 90 i 105 KM) wspominamy z obowiązku, bo za najtańszy samochód w nie wyposażony trzeba zapłacić ponad 60 tys. zł.

Właśnie, ceny, a raczej stosunek ceny do jakości, to kolejny argument na korzyść Fabii. Czesi za nowy model nie żądają więcej niż za poprzedni – to plus. Nadal mają w ofercie wersję „budżetową” za 39 380 zł – to dwa plusy. My jednak chcemy kupić Fabię na miarę naszych ambicji, więc szykujemy 47 180 zł na auto z 1.2 TSI (90 KM) w wersji Ambition (a jakże!), m.in. z klimatyzacją manualną, radiem, komputerem i trójramienną kierownicą ozdobioną chromem.

W zamian dostajemy samochód przestronny dla czworga, z największym w klasie 330-litrowym bagażnikiem, z praktycznymi schowkami, półkami na różnej wysokości i siatkami przytrzymującymi bagaż. Auto starannie wykończone estetycznymi materiałami, takie, w którym od razu wiesz, co do czego służy, po prostu uruchamiasz i jedziesz. Że to tylko Skoda? A ile znasz marek, przy których zamiast „tylko”, powiedziałbyś „aż”?

Dane producenta Skoda Fabia 1.2 TSI
Cena od 45 880 zł
Silnik i przeniesienie napędu
Rodzaj napędu benzynowy, R4
Pojemność skokowa 1197 cm3
Moc maks./przy obrotach 110 KM/4600-5600 obr/min
Maks. moment obr./przy obrotach 175 Nm/1400-4000 obr/min
Przeniesienie napędu na przednie koła; 6-biegowa przekładnia mechaniczna
Osiągi
0–100 km/h 9,4 s
Prędkość maksymalna 196 km/h
Zużycie paliwa
Średnie 4,8 l/100 km
Emisja CO2 110 g/km
Nadwozie
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 3992 x 1732 x 1467 mm, rozstaw osi 2470 mm, masa własna 1129 kg, pojemność bagażnika 330 l, pojemność zbiornika paliwa 45 l.

 


Roman Skąpski - redaktor „auto motor i sport”

Nie trzeba Fabii kochać, ale trzeba jej oddać sprawiedliwość, że jest udanym, praktycznym autem w zwykłej cenie.
To polubisz - Mirror-Link
Smartfona podłącza się do komputera i zrzuca na jego ekran mapy – to tańsze niż tradycyjna nawigacja.
Tego nie - za wysokie progi...
...na nogi pasażera siedzącego pośrodku z tyłu – będzie ćwiczył szeroki rozkrok. Próg także w bagażniku po złożeniu oparć.

 

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 40 380 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    W tytule powinno być: "niech żyje zgrzebność" :460889637: . Ot, taka tam mała pomyłka ;)

    airmatic, 2014-12-14 22:36:47
  • avatar
    zgłoś
    W artykule jest błąd merytoryczny bo 330 l to nie jest największy bagażnik w klasie.
     
    Większy bo o standardowej pojemności 337 l ma Honda Jazz.
     
     
     
    O tyle to karygodne że już wcześniej twierdziliście iż Octavia Combi z 620 l ma największy bagażnik w swojej klasie, a tymczasem 624 litrowy jest w Hondzie Civic Tourer.

    rzęsor, 2014-12-14 18:32:25
  • avatar
    zgłoś
    <p>Skoda Fabia trzeciej generacji chce skończyć z wizerunkiem auta dla handlowca. Teraz chce zachwycić młodszą klientelę. I to widać. Nowe silniki, młodzieńcze wnętrze i ostrzejsze prowadzenie, taka jest nowa Skoda Fabia.</p><br /><br /><a href="/testy/pierwsza-jazda-Skoda-Fabia-Fabia,18556,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2014-12-09 12:02:44
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij