Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.5

Skoda Fabia RS – Czeski ścigant

RS w nowym wcieleniu. Najostrzejsza wersja małej "czeszki" doczekała się drugiej generacji. Diesel poszedł w zapomnienie. Teraz pod maską - benzyna z turbiną.

2010-06-23
Skoda, Fabia, RS Fabia RS powinna być sprzedawana w pakiecie z Superbem 1.4 TSI. „On” na co dzień, „ona” na weekendy.

 

Dobrze znany 1.9 TDI o mocy 130 KM z Fabii RS pierwszej generacji w nowym modelu zastąpiony został silnikiem benzynowym o pojemności zaledwie 1,4 litra, ale za to wspomaganym zarówno przez sprężarkę mechaniczną, jak i turbosprężarkę. Dzięki tym "dopalaczom" niewielka jednostka produkuje 180 KM mocy i 250 Nm momentu obrotowego, dostępnego w zakresie od 2000 do 4500 obr/min. I to ta informacja najbardziej zachęca do wypróbowania małego hot-hatcha.

W sportowej Fabii próżno szukać ekstrawagancji. Od zwykłych modeli, jakich tysiące jeździ po naszych drogach, odróżnia ją "grill" z niewielkim znaczkiem RS, zderzak z okrągłymi światłami przeciwmgielnymi i 17-calowe felgi aluminiowe, pod którymi można dostrzec polakierowane na czerwono zaciski. Z tyłu uwagę zwracają znaczek na klapie bagażnika (na której zamontowano niewielki spoiler), zderzak z "dyfuzorem" i podwójna końcówka wydechu. Tę samą receptę Volkswagen zastosował, by wyróżnić napędzane tym samym silnikiem Polo w wersji GTI. Żeby naprawdę odróżnić swoją "czeszkę" od rodzeństwa, trzeba zamówić auto w zarezerwowanym dla niego kolorze nadwozia Race Blue albo Racing Green. Ewentualnie wysupłać dodatkowe złotówki na auto z dachem pomalowanym na biało lub czarno.

Sportowych akcentów niewiele znajdziemy też w kabinie. Znaczek RS trafił na kubełkowe fotele, w których brakuje regulacji odcinka lędźwiowego i na kierownicę, którą pokryto perforowaną skórą. Całe wnętrze, włącznie z podsufitką, utrzymane jest w mrocznej, czarnej tonacji. Najbardziej charakterystyczny element kabiny to dźwignia zmiany biegów - Fabia RS dostępna jest wyłącznie z dwusprzęgłową, siedmiobiegową, automatyczną skrzynią DSG z łopatkami przy kierownicy. Dla niektórych będzie to wystarczający argument, by wykreślić Fabię z listy aut godnych zainteresowania, ale byłoby to pochopne posunięcie.

Możliwości najmocniejszej "Fabki" sprawdziliśmy najpierw na Autodromie Sosnova, niedaleko Czeskiej Lipy. Obudzona przekręceniem kluczyka zaczęła zachęcająco mruczeć i wzmogła naszą ochotę na zapędzenie wskazówki obrotomierza w czerwoną strefę. Po rozgrzaniu silnika przejechaliśmy kilka okrążeń na torze i trzeba przyznać, że się nie rozczarowaliśmy. Skrzynia biegów w trybie Sport dynamicznie zmienia biegi i utrzymuje silnik na wysokich obrotach. Obniżone o 15 mm zawieszenie ze sztywniejszymi sprężynami i amortyzatorami o krótszym skoku w porównaniu z tymi w "zwykłych" Fabiach nie pozwala nadwoziu na nadmierne przechyły. Elektronika w postaci układu ESP i systemu XDS redukuje poślizg odciążonych w zakręcie kół i zmniejsza podsterowność, dzięki czemu auto bezpiecznie połyka ciasne zakręty. Wszystko to sprawia, że RS wybacza wiele błędów i potrafi dać dużo radości z dynamicznej jazdy.

 

SKODA FABIA COMBI RS

SKODA FABIA COMBI RS
Cena75 350 zł
KonkurenciSeat Ibiza Cupra, Renault Clio RS, VW Polo GTI
Silnikbenzynowy, R4, 1.4 16 V ze sprężarką mechaniczną i turbosprężarką
Moc/przy obrotach180 KM/6200 obr/min
0–100 km/h7,3 s
Prędkość maksymalna226 km/h
Zużycie paliwa6,2 l/100 km
Emisja CO2148 g/km
Silnikpoj. 1390 cm3, 250 Nm przy 2000–4500 obr/min, skrzynia biegów 7A DSG, napęd na przednie koła.
Nadwozie5-drzwiowe, 5-miejscowe kombi, dł. x szer. x wys. 4276 x 1642 x 1494 mm, rozstaw osi 2464 mm, masa własna 1313 kg, poj. bagażnika 480 l.

Wszystkie zalety z toru przydają się również podczas jazdy na zwykłych drogach. Pobudzany początkowo sprężarką mechaniczną, a przy wyższych obrotach wspierany turbiną, silnik pięknie rozpędza niewielkie auto - pierwszą "setkę" na prędkościomierzu zobaczymy po 7,3 s. Fabia także dobrze hamuje, co zawdzięcza tarczom hamulcowym o powiększonej średnicy. Niestety, przy dłuższym obcowaniu w trasie zaczyna mocno przeszkadzać to, co tak bardzo podobało nam się po przekręceniu kluczyka na torze - układ wydechowy przy prędkości powyżej 100 km/h robi się nieprzyjemnie głośny, a w trybie Sport jest wręcz nie do zniesienia. Ale być może dla miłośników tego modelu będzie to zaleta.

Producent obiecuje, że ten mały ścigacz zadowoli się średnio 6,2 l benzyny na 100 km. Komputer pokładowy testowego egzemplarza pokazał średnią 8,6 l. Można było pojechać delikatniej, ale zbić wynik o ponad dwa litry nie byłoby łatwo.

Fabia RS hatchback kosztuje prawie 73 000 zł. To o pięć tysięcy mniej niż podobnie skonfigurowana, trzydrzwiowa Ibiza Cupra. Kombi jest tańsze od Seata o 2,5 tysiąca. I dużo bardziej praktyczne. Tylko czy o to chodzi w RS-ie?

Tekst: Adam Majcherek
amis 7/2010

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 40 380 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    RS w nowym wcieleniu. Najostrzejsza wersja małej „czeszki" doczekała się drugiej generacji. Diesel poszedł w zapomnienie. Teraz pod maską - benzyna z turbiną.
    auto motor i sport, 2010-06-23 10:10:19
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij